Kapcsolat Facebook Bejelentkezés

Címke: iskola

Ha én iskolás lennék...

Felnőtt létünkben gyakran elfelejtjük, milyen kisebbnek, tudatlannak, kiszolgáltatottnak lenni. Szülőként, pedagógusként nagyon hamar megtapasztaljuk a mindenhatóságunkat, és sokszor ezzel együtt elveszítjük a képességet, hogy a gyermekeink szeméből lássuk a világot, magunkat. És akkor olyat hiszünk róluk, amilyenek nem lennének valójában. Hogy lusták, hogy érdektelenek, nem tisztelnek, hogy nem figyelnek ránk. Pedig dehogy. 
Ahogy Lóci óriás lett, úgy kell időnként odakuporodni a gyerekeinkhez, legyenek igazi kiskrampók, vagy tinédzser őrültek. Meg kellene látnunk, milyen hétköznapi küzdelmeik vannak, és egyszerűen csak mellettük lenni. Érteni őket, ahelyett, hogy gátolnánk mindabban, amik.

Tovább
Hogyan válik felelős felnőtté, szülővé a gyerek?

Szerda este a TASZ rendezett egy konferenciát ösztön és ösztönzés, mitől születik több gyerek címmel. E kérdés kapcsán felmerül az iskolák, a közoktatás szerepe is. Erről osztok meg néhány nagyon egyszerű gondolatot, ami alapvető fontosságú lenne ahhoz, hogy egyáltalán felnőtt, felelős szülőként tudjunk gondolkodni gyermekeink jövőjéről. 

Tovább
Iskolapolgárok

Pistike ellenörzőjébe beír a tanár: Tisztelt Szülő! Pistike az órán fegyelmezetlen volt. Aláírás: Osztályfőnök. Szülő válasza: Tisztelt Osztályfőnök! Pistike este nem ette meg a spenótot. Aláírás: szülő.

A fenti megtörtént “levelezés” mellett sok hasonlót ismerünk, ha máshonnan nem, a közösségi oldalakról. S jól példázzák a groteszk helyzetet, ami kialakulhat, ha tanár és szülő áthárítja egymásra a gyereknevelés problémáját, ahelyett, hogy együttműködne. De hogyan?

Tovább
A világ 15 legszebb iskolája

A tanulás célja, hogy inspiráló, lelkesítő és érdekfeszítő élményt nyújtson. Éppen ezért nagyon jó lenne, ha az iskolaépületek nem lennének félelmetesek.

Gyönyörű iskolákat találunk szerte az egész világban – Ausztráliától Alabamáig, Dániától Kambodzsáig.

Néhány iskolának az a célja, hogy ellenálljon a természeti katasztrófáknak, mások első osztályú oktatást nyújtanak a hátrányos helyzetű gyerekeknek.

Álljon itt néhány kedvencünk.

Tovább
Egy felvételi margójára

Ti tudjátok, mit kell kiállniuk a kisgyerekeinknek? Az elmúlt három hét felvételi beszélgetései közben jegyzeteltünk, mert hajmeresztő sztorikat hallottunk a gyerekektől, mi történik némely oviban, iskolában. Nem tagadom, néhány történet közben sírva röhögtünk.

Tovább
Gonoszságból jeles

A gyerekközösség tud a leggonoszabb és a legbántóbb lenni. Tekintet nélkül nyírják egymást. És a gyerekközösség tud a legféltőbb, leginkább együttérző és összetartó társaság lenni. Tekintet nélkül tudják egymást szeretni. Hogy mitől függ ez? Azoktól a tapasztalatoktól, amelyek őket személyesen érik.

Tovább
A "nem akarom" blues

„Nem akarok iskolába menni!”

Már hallottuk és még sokszor fogjuk hallani. Valójában néha mi magunk is azt gondoljuk, hogy „nem akarok dolgozni menni”. A gyerekek is és a felnőttek is néha szenvednek azoktól a dolgoktól, amiket meg kell csinálni. Ilyen például a mosogatás, a tiszta ruhák összehajtogatása, vagy a takarítás.

Tovább
Versenyistállókban megnyomorítottak

Az árnyékban állok egy budai elit általános iskola ballagási ünnepségén. Hallgatom a gyermekkórust, a verseket, aztán Thomas Mann üdvözlésén el is érzékenyülök, mint mindig. Klasszikus iskolai ünnepség, visszaröpít az időben. 

Tovább
Miért fontos egy szülőnek a gyerekek iskolai programja?

De miért tartják fontosnak és miért vesznek részt a szülők egy ilyen egészségnap szervezésében? – kérdezi a helyi sajtó riportere, én meg kicsit meghökkenve állok ott a kérdés előtt.

Tovább
Akadálymentes Rubik kocka, alumínium habvázas motor, részecskék és dunavirágok

A múlt héten írtunk az IVSZ által beterjesztett új informatikai kerettantervről, aminek az egyik legfontosabb hozadéka lehetne, hogy hosszú távon orvosolhatná azoknak a szakembereknek a hiányát, akik jártasak a technológiában, digitálisan képzettek. A héten pedig egy olyan kezdeményezés döntője zajlott, mely szintén felismerte, hogy egyresúlyosbodó probléma, hogy miközben az ipar ezzel a hiánnyal küzd, az oktatás nem vértezi fel a tudományos képzés során a fiatal szakembereket olyan készségekkel, amelyekkel és a tudományos pályán érvényesülni lehet. Ezek közé tartozik a kommunikáció és a nyitottság más diszciplínák irányába.

Tovább
Iskola a csatorna partján

Elszoruló szívvel követem a magyar oktatásról szóló híradásokat, nyilatkozatokat a borzalmasan nehéz felvételiről, az alternatív iskolák szisztematikus ellehetetlenítéséről, az „alacsony családi háttérindexről”. Látom az ismerősök megosztásait a kimerült, segítségért kiáltó gyerekeikről, magánbeszélgetésből tudom, hogy milyen eszköztelenek és kiszolgáltatottak a tanárok még a jó hírű, magas szinten oktató budapesti iskolákban is.
1,5 éve érkeztünk Hollandiába egy akkor 12 és 10 éves gyerekkel, akik egy normális, technikailag és tanári karral jól felszerelt, inkább nyitott és progresszív budapesti állami iskolát hagytak maguk mögött.  

Tovább
Féléves bizonyítvány értékelése más szempontból

Csaknem mindenütt lezárultak a féléves értékelések, a bizonyítványokat megkapták a gyerekek. És még napokkal később is azon töprengek, vajon mit érnek a jegyek, a jó és rossz szavak? Van-e szükség egyáltalán arra, hogy visszajelzést kapjanak a gyerekek? Kell-e a bizonyítvány? És ha igen, mire?

Tovább
Mire való az iskola? Mellébeszélés nélkül

Az iskola feladata egyszerű: tanítson meg dolgokat. Olyan dolgokat, amiket az életünkben hasznosíthatunk. És melyek ezek? Nézzünk körül, és tudjuk a választ!

Egy egyszerű felsorolás, ami szerintünk nem szorul magyarázatra, különösképpen nem magyarázkodásra. 12 pontban a márciusi ifjak margójára így január végén..

Tovább
Kell-e terelgetni a tehetséget?

A fiam imád rajzolni, mi pedig imádjuk, ahogyan rajzol. Óvodás kora óta időszakonként lobban fel és hagy alább a lelkesedése, de mindig visszatér és újabb fokozatra vált. Mi pedig minden évben döntés előtt állunk, hogyan támogassuk a kibontakozóban lévő tehetségét, az őt legjobban foglalkoztató tevékenységét.

Tovább
A kódolás mindenkié - Hogyan vesz részt gyerek, tanár és szülő a fejlődésben?

Amikor egy kisiskolás gyerek ma leül a számítógép elé és fejleszt egy játékot, a legkevésbé az jár az agyában, hogy épp azon dolgozik, hogy versenyképessé tegye magát a munkaerőpiacon. Pedig azok a gyerekek, akik megtanulnak kódolni hatalmas versenyelőnyt szereznek, ráadásként olyan készségeik fejlődnek, mint a logikus gondolkodás, az analitikus szemlélet és az un. out-of-box gondolkodás.

Tovább
„Az egy félreértés, hogy a digitális bennszülöttek értenek a számítógéphez.”

Miközben a munkahelyek többsége a következő években digitális munkahellyé válik, addig az oktatásban még gyakorlatilag nagyon kevés helyen tanulhatnak úgy a diákok, hogy a közeli jövőben is elengedhetetlen készségek birtokába kerüljenek és már az iskolapadban felkészüljenek a negyedik ipari forradalom által diktált követelményekre. Horn Györggyel, az Alternatív Közgazdasági Gimnázium alapítójával és pedagógiai vezetőjével a digitális oktatásról, az AKG ilyen irányú tapasztalatairól beszélgetett Kárpáti Judit.

Tovább
Dán iskola, ahol minden olyan normális

Baranyai István, Chrenkó Tímea, Széles Gábor (Az Alternatív Közgazdasági Gimnázium tanárai)

2016. október első hetében, a Comenius+ program keretében látogatást tettünk két dán kisvárosi középiskolában. A látogatások célja az volt, hogy megnézzük, hogyan működik a számítógéppel segített oktatás olyan közegben, ahol ennek már több éves, évtizedes hagyománya van.

Tovább
A Jövő Iskolája

A Jövő Iskolája Kft-t 2010-ben hoztuk létre azzal a céllal, hogy folytassuk a Millenárison 2006 óta hasonló elnevezéssel futó oktatási programot. Az elmúlt években számos kulturális rendezvény, elsősorban kiállítás mellé hoztunk létre iskolások számára élménypedagógiai foglalkozásokat. Emellett alternatív módszereket és tanulásszervezési módokat oktattunk pedagógusoknak, szakembereknek. Az oktatási programunk a tudás korszerű elsajátítását helyezi előtérbe, szakítva a hagyományos oktatásszervezéssel és az ún. iskolán kívüli tanórákat részesíti előnyben. Foglalkozásainkon az elmúlt évek során több ezer diák és több száz pedagógus vett részt. A programokon elsősorban kooperatív, drámapedagógiai és projekt módszereket alkalmazunk, előtérbe helyezzük a digitális ismeretszerzést. A Jövő Iskolája tanulók számára ajánlott foglalkozásai alkalmazkodnak a Nemzeti Alaptantervben meghatározott műveltségi területek kritériumaihoz.

Tovább

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Lego másképp
iskola, óvoda

Lego másképp

Gondoltál már arra, hogy amikor a gyerekek együtt legóznak milyen fejlesztő tevékenységet végeznek? Később a felnőttek több ezer dollárt költenek arra, hogy csapatépítés, stratégia alkotás vagy együttműködés fejlesztés tréningen alkalmazzák. Érdemes ki- és felhasználni a játékot, ami minden gyereknél megtalálható és szinte nincs olyan terület, amelynél ne lehetne használni ezeket a remek kis építőkockákat.

Még a kisebb alvási problémák is kognitív nehézségeket okozhatnak a gyermekek számára
interjúk

Még a kisebb alvási problémák is kognitív nehézségeket okozhatnak a gyermekek számára

Mindannyian tudjuk, hogy mennyire fontos a jó éjszakai alvás, de a gyermekkori alvásproblémák, mint például a horkolás, az éjszakai ébredés, az alvajárás vagy az álmatlanság elég gyakoriak.

Iskolai tízórai/ebéd/uzsonna ötletek
határon túl

Iskolai tízórai/ebéd/uzsonna ötletek

Egy háromgyerekes amerikai anyuka összegyűjtötte a legfantáziadúsabb iskolai ebéd ötleteket. Mi meg lefordítottuk nektek és belinkeltük az eredeti oldalakat, hátha megkönnyítjük ezzel a mindennapi fejtörést.

Szabályok és Tiltások
ajánló

Szabályok és Tiltások

A fegyelmezés az egyik leginkább központi kérdés a gyereknevelésben. Mikor teszek jót? Ha eltiltom, megmondom, szabályozom vagy rávezetem? Úgy tűnik, hogy nagyon nincs meg a biztos válasz, leginkább talán helyzetek vannak, amikor próbálgatunk ezt-azt.

Összeszedtünk néhány példát, ötletet mit lehet alkalmazni. Vagy bejön vagy nem. De ettől is szép!

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.