Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
iskola, óvoda

El kell fogadnunk a kiábrándító, de egyetemes igazságot: Minden gyereknek joga van dühösnek lenni!

A gyerekek dülöngése, valójában egyfajta módja a kommunikációnak. Ijesztő tud lenni, és minden szülő frászt kap tőle az egész világon, ez a szülők egyik legborzasztóbb rémálma. De, ez a világ minden szegletében előfordul.

Minden gyereknek joga van dühösnek lenni. A harag olyan egyetemes, mint a véget nem érő háborúk.

Sajnos, nem tanítják a szülők iskolájában, hogy hogyan kezeljük a haragot. Mert nincs szülők iskolája! Nincsenek iskolák, amelyek megtanítanák, hogyan kezeljük az érzelmeket. És a nem tudatos nevelés komoly problémák forrása lehet a világon. A tudatosság, hatalom!

Amikor jön a harag, ez a hatalmas, egyetemes érzése, ez az ijesztő rejtélyes érzés, a szülők nehezen tudnak megküzdeni vele – akaratlanul összetévesztik a neveletlenséggel – a know-how: egy hihetetlen szuperhatalom lenne, amely képes lehet megmenteni a „szülőpolist” és a „gyerekvárost” a rengeteg fájdalomtól és megbánástól. És a dühtől. Természetesen.

Egy dühös gyermek, csak a csúcsa egy titkos, hatalmas jéghegynek.

Nem lenne sokkal egyszerűbb az élet, ha minden szülő tudná, hogy hogyan kell egy dühöngő gyereket kezelni?

Ha a válaszod igen, de még mindig nem hiszel nekem, megértem. Hiszen nem ismersz. Akkor hadd vigasztaljalak ezzel az elsöprő kinyilatkoztatással. Mondtam én, hogy teljesen egyedül találtam ki? Nem. Húsz éven keresztül dolgoztam gyerekekkel, kutatásokat és tanulmányokat végeztem velük. És rájöttem ezekre a hihetetlen igazságokra velük kapcsolatban. Amikor az emberi viselkedést kutatjuk, akkor észreveszünk mintákat és felfedezzük az egész ember működésének mechanizmusát. Tévedtünk a gyerekekkel kapcsolatban. Ez kicsit furcsának tűnhet először. De, ha rájössz, hogy mi történik benned, és mi a gyerekben, rögtön felismered az aha pillanatot. Amikor a gyerekek tombolnak, valójában egy féleképpen kommunikálnak. A segítségünkért könyörögnek. És kifejezetten vágynak arra, hogy kapcsolatot létesítsenek.

Miért olyan nehéz a szülők számára, hogy egy dühös gyerekkel foglalkozzanak? Ez egyben egyszerű és bonyolult is. A legtöbb szülő úgy nőtt fel, hogy a nagy érzelmeiket lefojtották. Akár hiszed, akár nem, mindannyian voltunk dühösek, tomboltunk, vagy megütöttük a szüleinket. Csak esetleg nem emlékszünk rá. A legtöbbünknek azt tanították, hogy tartsuk kordába az érzelmeinket. Ez a másik oka, hogy miért is olyan nehéz megbirkózni ezzel a kérdéssel.

Lehet, hogy most még nem értjük, hogy miért válik olyan dühössé a gyerekünk. Az előző pillanatban még minden rendben volt, a következőben meg feje tetejére állt a világ. Ugye? A düh, a nagy érzelmek megnyilvánulása. A gyerek nem tud odamenni hozzád és azt mondani: „Hogy annyira idegesít, hogy ez a Lego bábu állandóan leesik, kérlek, tartsd nekem.” Egy hároméves nem tudja azt mondani: „Az oviban odament a legjobb barátomhoz az óvó néni és ráüvöltött, úgy éreztem, mindjárt felrobbanok. A barátom elkezdett sírni. Nagyon rosszul éreztem magam, amiért ő sírt és én tehetetlen voltam, nem tudtam neki segíteni.

A gyerekek úgy cselekszenek és reagálnak dolgokra, ahogy tudnak. A különbségnek abban kell lennie, ahogy mi, szülők reagálunk ezekre a megnyilvánulásokra. Ijesztő és zavaró a dühkitörés, tudom. De számukra még ijesztőbb. Nem neked okoznak nehéz perceket, hanem maguknak.

Kezelni a saját érzelmeinket, mielőtt a dühös gyerekhez fordulnánk és megérteni, hogy miért robbanunk fel, amikor mérges a gyerek, illetve felismerni, hogy mi történik a gyermek agyában: ezek a kulcstényezők.

Egy gyermek dühe hatalmas és mély érzéseket fejez ki. A harag felszíne alatt mély fájdalmak vannak eltemetve. A kapcsolat létesítése kulcsfontosságú. Amikor dühös a gyermeked, legyél mellette! Tűz alá vesz téged, de maradj mellette! Ismered azt az érzést, amikor szuper jól érzed magad, kimész a konyhába és konstatálod, hogy toronyban áll a mosogatni való? Ugye milyen rossz érzés? De, te vagy a gyermeked biztonságos szigete. Mindannyiunknak szüksége van valakire, aki segít, ha bajban vagyunk. A gyerekeknél sincs ez másképp. Ha a gyereked bízik benned, ha úgy érzi, hogy tudsz segíteni neki, amikor szüksége van rá, akkor előtted fogja kiereszteni a gőzt. Akár hiszed, akár nem, ez egy nagyon jó dolog.

Álljon itt 3 tanács, amit ilyenkor tehetsz:

Semmi. Semmi? Tudom, tudom, most olyan az arcod, mint a megdöbbent Facebook emoji. De a semmi, a legjobb dolog, amit tehetünk. Amikor azt hiszed, hogy a gyermeked mérges rád, akkor igazából nem rád mérges. Az, hogy mellette vagy, lehetővé teszi, hogy segíts túlesni a dühkitörésén, megtudd, hogy mi bántja és átölelve megvigasztald. „Itt vagyok!” – ez elég is szokott lenni. És ekkor még mindig várj, kitárt karokkal.

Figyelj! Mint minden egyes embernek, a gyerekeknek is érezniük kell, hogy figyelünk rájuk, így tudni fogják, hogy amikor mérgesek, akkor is ott vagyunk mellettük és segítünk nekik legyőzni a negatív érzelmeiket. Amikor nem vagyunk jól, vajon örülünk-e annak, ha valaki kioktat minket, vagy zsémbelődik velünk? Na, hát a gyerekek sem. Olyan szülőkre van szükségük, akik meghallgatják őket. Nemcsak meghallják! Hanem meghallgatják! Aktívan figyelnek rájuk. Csendesen. Mindenféle ítélkezés nélkül. Hajlamosak vagyunk arra, hogy rögtön megjegyzést tegyünk, vagy mindenképpen reflektáljunk valamit, amikor a gyerek beszél. Egy egyszerű, „látom”, vagy „óh”, vagy csak egy kis csönd, éppen elég.

Nyújts vigaszt! „Itt vagyok, ha szükséged van rám, ha már szeretnéd, hogy megöleljelek.” Ezek a szavak mágikusak lehetnek. Néha működnek, néha pedig nem. Csak annyit tehetünk, hogy folyamatosan próbálkozunk, mivel nem tudunk összepakolni és elhúzni egy másik bolygóra.

http://www.huffingtonpost.com/entry/handling-the-jolting-yet-universal-truth-all-children_us_589ceba3e4b0e172783a9a48

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Megfélemlítés, zaklatás, bántalmazás
iskola, óvoda

Megfélemlítés, zaklatás, bántalmazás

A bántalmazás világszerte problémát jelent az iskolák számára. Egy viszonylag gyakori viselkedési formáról beszélünk, de sajnos, nehéz megjósolni a bántalmazott diákok számát, mivel különböző módon történik a bullying mérése. Egy 2014-es tanulmány arra mutatott rá, hogy a gyerekek 35%-a valamilyen módon részese volt zaklatásnak. Ez azt jelenti, hogy egy 30 fős osztályból 10 tanuló megfélemlítés áldozata lesz. A Childline (gyerekek számára létesített, Nagy-Britanniában ingyenesen elérhető segélyvonal) szerint a bántalmazás az első három probléma között szerepel, ami miatt kapcsolatba lépnek velük a gyerekek.

 

Még a kisebb alvási problémák is kognitív nehézségeket okozhatnak a gyermekek számára
interjúk

Még a kisebb alvási problémák is kognitív nehézségeket okozhatnak a gyermekek számára

Mindannyian tudjuk, hogy mennyire fontos a jó éjszakai alvás, de a gyermekkori alvásproblémák, mint például a horkolás, az éjszakai ébredés, az alvajárás vagy az álmatlanság elég gyakoriak.

Iskolai tízórai/ebéd/uzsonna ötletek
határon túl

Iskolai tízórai/ebéd/uzsonna ötletek

Egy háromgyerekes amerikai anyuka összegyűjtötte a legfantáziadúsabb iskolai ebéd ötleteket. Mi meg lefordítottuk nektek és belinkeltük az eredeti oldalakat, hátha megkönnyítjük ezzel a mindennapi fejtörést.

Szabályok és Tiltások
ajánló

Szabályok és Tiltások

A fegyelmezés az egyik leginkább központi kérdés a gyereknevelésben. Mikor teszek jót? Ha eltiltom, megmondom, szabályozom vagy rávezetem? Úgy tűnik, hogy nagyon nincs meg a biztos válasz, leginkább talán helyzetek vannak, amikor próbálgatunk ezt-azt.

Összeszedtünk néhány példát, ötletet mit lehet alkalmazni. Vagy bejön vagy nem. De ettől is szép!

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.