Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
ajánló

Hogyan szerettesd meg az olvasást a gyerekeddel

Felejtsd el Baby Einsteint! A legjobb módja, hogy növeld gyermeked IQ-ját, a sok meseolvasás, valamint az olvasás megszerettetése. Minden este olvas magának a gyereked? De nem azért, mert kötelező, hanem csak úgy, szórakozásból. Azoknak a gyerekeknek, akik olvasnak, könnyebben is megy a tanulás, minden tantárgyból. Az iskolai teljesítmény jobban korrelál a gyermek olvasási eredményeivel, mint bármely más mutatóval. 

A legtöbb szülő kemény fedelű könyveket vásárol a totyogójának és reménykedik benne, hogy szeretni fog olvasni. És mégis, középiskolára a legtöbb gyerek a kötelező olvasmányokon kívül nem olvas mást.

Mi történik? Az olvasási szokás nem igazán rögzül be gyerekkorban. A kisgyerekek szeretik lapozgatni a könyveket és nézegetni a képeket. Még a korai iskolás korban is élvezik az olvasást. De az olvasás kemény munka, és az élet sok más lehetőséget kínál arra, hogy szórakoztassák magukat. Az olvasás sokkal inkább tűnik munkának, mint játéknak. Nagyon ritkán jutnak el odáig, hogy megérezzék, hogy az olvasás sokkal szórakoztatóbb, mint bármi más.

Tehát hogyan is tudod megszerettetni egy örök életre az olvasást?

Egész pici korától kezdve olvass a gyerekednek!

És nem csak lefekvéskor! Vegyél keménylapos könyveket, textilkönyveket, mintha csak a gyerek első játékait vennéd meg. Vidd magaddal mindenhova a pelenkázó táskában. Alakíts ki magatoknak egy olyan „összebújós” helyet, ahol együtt olvasgattok, lapozgattok könyveket. Bármikor, amikor van egy kis időd, kapj le egy könyvet a polcról és olvass a gyerekednek. Ez a nap bármely szakában lehetséges, egy hiszti után, az iskola után, a vasárnapi kávézás közben.

Járjatok rendszeresen könyvtárba!

Amikor kétéves lesz a gyereked és mindennél jobban szeret könyveket nézegetni, elérkezett az idő, hogy elkezdjetek könyvtárba járni. A könyvtárban olvass neki és kölcsönözzetek ki könyveket. Készíts magadnak egy listát a szerzőkről és a címekről, hogy hamar megtaláljátok, amit kerestek. A könyvtáraknak általában van egy listája a kedvencekről minden korosztály számára, kérjétek el és válogassatok belőle. Keressetek sorozatokat, ha már bevált egy szerző, nagy valószínűséggel szeretni fogjátok egy másik könyvét is. Írd fel azoknak a könyveknek a címét, amiket kikölcsönöztetek, hogy ne felejtsd el időben visszavinni. A könyvtári könyveket külön helyen tárold a többi könyvtől, hogy ne keveredjenek össze. (Ha nem viszed el otthonról, biztos, hogy nem fogod elhagyni.)

Ne szekáld a gyerekedet az olvasás gyakorlásával!

A legtöbb gyerek előbb-utóbb megtanul olvasni. Nem az a cél, hogy helyette hangosan kiejtsd a szavakat, hanem, hogy ösztönözd a könyvek, a történetek és a képek szeretetére. Az állandó egzecíroztatással elveszed a kedvét az olvasástól és aztán ezt nehéz lesz megváltoztatni. Néhány nagyon okos gyerek, még akár 2., 3.-os korára sem tanul meg folyékonyan olvasni. Ne aggódj! Gyorsan utol fogják azokat érni, akik 6-7 éves korukban megtanultak. Ismerek két gyereket, az egyik 3 évesen, a másik 6 évesen tanult meg olvasni. Most 9 évesek, 4. osztályosok. Mindketten egy 8. osztályos szinten olvasnak. Az egyetlen különbség kettőjük között, hogy az, amelyikük 3 évesen tanult meg olvasni, úgy érzi, elvesztette a különleges státuszát, ezért utálatosan viselkedik a többi gyerekkel szemben. Semmi előnye nem származik a gyereknek abból, ha idő előtt akarod megtanítani olvasni, viszont hátránya annál több. Meg tudod akadályozni, hogy saját magától tanuljon meg olvasni? Természetesen, nem. De, ha csak azért akarod megtanítani kiskorában olvasni, hogy dicsekedhess vele, ne tedd, előbb-utóbb úgyis egy szinten lesz a társaival. Ez egy kicsit olyan, mint, amikor megtanulnak járni. Nem teljesen lényegtelen, hogy 9 vagy 16 hónaposan tette meg az első lépéseket?

Ha észre veszed, hogy a gyermekednek nehézségekbe ütközik felismerni a betűket, összekeveri azokat, vagy nem tudja kiejteni, illetve nem ismeri fel a szavakat, lehet, hogy valamilyen részképesség zavara van. Beszélj az óvoda, vagy az iskola logopédusával, aki fel fogja állítani a diagnózist és elkezdi időben a fejlesztést.

Még akkor se hagyd abba a meseolvasást, ha már önállóan olvas!

Addig olvass neki, ameddig csak hagyja. A könyv táptalaja lehet nagyon sok fontos beszélgetésnek, az élet nagy kérdései megvitatásának. Azok a szülők, akiknek korán megtanul olvasni a gyereke, szoktak panaszkodni, hogy ugyan tud olvasni a gyerek, de nem érdekli a történet. A legtöbb gyerek átesik ezen a korszakon, de tudsz rajta segíteni, hogy minél gyorsabban túl legyen rajta. A probléma abban rejlik, hogy természetesen egy egyszerű szövegű könyvet el tud olvasni, de a képzelőereje fejlettebb idősíkokra és karakterekre vágyik. Ezekkel a könyvekkel viszont gyötrelmes munkát végez, túl sok olyan szó van benne, amit nem ismer még és az olvasásra fordított komoly munka elvonja a figyelmét a történetről, így már egyáltalán nem lesz szórakoztató számára az olvasás. A gyereknek szüksége van arra, hogy a szülei olvassanak neki, hogy továbbra is elbűvölhessék a könyvek és motivált legyen, hogy profi olvasó válhasson belőle. Ebben a sebezhető időszakban érdemes több időt tölteni könyvek olvasásával, izgalmas történetek felfedezésével. A sok képet tartalmazó könyvek jól áthidalhatják ezeket a hónapokat, mivel azok fenn tudják tartani az érdeklődését. Nagyon hamar, az iskolai olvasás tanulás megkezdése után, az olvasási képessége utoléri a könyvek iránti vágyát. Néhány hónapon belül képes lesz egyszerű szövegű könyveket önállóan elolvasni. Ekkor keressetek közösen sorozatokat, amelyek történetei képesek bevonni a gyerekeket a következő részekbe.

Legyen szertartás a napi olvasásból!

Alakítsatok ki egy nyugis olvasó időpontot, amit aztán minden nap ki is használtok. Akár lehet ez az iskola után, vagy nyáron az ebéd után, esetleg este a lefekvés előtt. Csodálatosan lehet a gyerekeket motiválni az olvasásra azzal, ha egy kicsit később mehetnek aludni. Állapodjatok meg abban, hogy egy fél órával később mehet aludni, ha olvas még az ágyában. Figyeld meg, bele fog egyezni. Néhány kis elsős annyira fáradt már estére, hogy nehezére esik az olvasás. Ha a gyereked túl fáradt a lefekvés előtti olvasáshoz, akkor inkább a házi feladat megírása után, vagy ameddig készíted a vacsorát, vegye elő a könyvet.

Segíts megbirkózni a következő szinttel!

Válassz neki egy könyvet, ami persze kicsit nehezebb, mint amit ő választana magának, pl. ne képeskönyvet, hanem egy olyat, ami kifejezetten kezdő olvasók számára készült. Kezdjed el felolvasni, addig amíg mondjuk el nem mész elkészíteni a vacsorát, de legalább a negyedéig te olvasd, hogy felkeltsd az érdeklődését. Ekkor mondd neki, hogy itt az idő, olvassa tovább önállóan. De hadd döntse el, olvassa-e tovább egyedül, vagy választ egy másik könyvet. Ekkor a legtöbb gyerek megragadja a könyvet és végigolvassa. (Ha nem így van, lehet, hogy vissza kell térned egy eggyel könnyebb szintű olvasmányhoz.) Válasszatok egy kevésbé nehéz, a figyelmét jobban lekötő könyvet.

Segíts fejleszteni az olvasását.

Felváltva olvassatok hangosan, ha megakad, segíts neki, de ne szakítsd meg! A cél az, hogy örömmel olvasson és lekösse a történet. Csak rövid ideig olvassatok így, mert ebben nagyon el tudnak fáradni a gyerekek, és ne erőltesd a ráeső rész elolvasásában. (engedj a megbeszéltekből, olvassa csak minden 3. vagy 4. oldalt) Ha elveszti a móka jellegét, akkor több kárt csináltál, mint hasznot.

Soha ne hagyd abba a felolvasást!

Egy pár év után biztos mindent el tud már magának olvasni, de miért adnánk fel ezt az igen fontos együtt töltött időt? Miért adnánk fel az esélyét annak, hogy az olvasási idő végén mélyen szántó beszélgetésekbe elegyedjünk gyermekünkkel az életről, az értékekről, a döntéseinkről, a nehézségeinkről, a reményeinkről és az örömeinkről? Ne hagyd abba, amíg ki nem tesz a szobájából! A 14 éves gyerekem már fizikáról szóló könyveket olvasgat, de még mindig örül, ha olvasok neki a történelemről vagy politikáról. A legjobb időtöltés mindkettőnk részére az olvasmányaink megbeszélése.

Te is olvass!

Mutass példát! Ha nem látnak olvasni, ők miért olvasnának? Vacsora közben beszélgessetek az olvasmányaitokról. Vezessétek be a családi olvasást, amikor valamelyik szülő felolvas az egész családnak. Ahogy nőnek a gyerekek, átvehetik a felolvasó szerepét, vagy akár a könyvet körbe lehet adni.

Korlátozd a kütyühasználatot!

Egy könyv soha nem tud a TV-vel, vagy bármilyen kütyüvel versenyezni. A legtöbb gyerek, ha választás elé állítják, nem fogja a könyvet választani. Meséld el neki, hogy egy könyvvel milyen jó érzés elvonulni, mekkora élmény, ha beszippantja a történet. Korlátozd a képernyő használatot addig, amíg megszokássá válik az olvasás.

http://www.ahaparenting.com/parenting-tools/intelligent-creative-child/child-loves-read

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
A rossz gyerek
iskola, óvoda

A rossz gyerek

Az osztályban van egy rossz gyerek. Mindenki szerint rossz. Piszkálja a gyerekeket, belerúg a lányokba, zavarja az órát.

Képzeletbeli történet!

Még a kisebb alvási problémák is kognitív nehézségeket okozhatnak a gyermekek számára
interjúk

Még a kisebb alvási problémák is kognitív nehézségeket okozhatnak a gyermekek számára

Mindannyian tudjuk, hogy mennyire fontos a jó éjszakai alvás, de a gyermekkori alvásproblémák, mint például a horkolás, az éjszakai ébredés, az alvajárás vagy az álmatlanság elég gyakoriak.

Öt gyerek anyjának lenni
határon túl

Öt gyerek anyjának lenni

Egy barátnőm barátnője külföldön él a családjával. Öt gyermeke van, és azt hiszem azt csak Ő tudja, hogy ez mit jelent. De akármit is jelentsen, egy biztos, hogy ő ezt élvezi. Ezt onnan tudom, hogy a barátnőm egy ideje meséli, hogy Joli – ő a bizonyos – a facebookon kis posztokban megosztja a családja történeteit. Szórakoztató és tanulságos, néha könnyeket csal a szemébe, néha pedig elgondolkodtató. Egy biztos, hogy mindarról sajátos képe van, és sok gyereken kipróbált tapasztalata, amivel mi is szembesülünk a hétköznapjainkban. És akkor arra kértük Jolit, hogy néhány történetét mesélje el itt is.

Te mikor beszélgetsz a gyerekkel a téridőről?
ajánló

Te mikor beszélgetsz a gyerekkel a téridőről?

Bevallom, én soha. Ahogy a fénysebességről sem nagyon jut eszembe és az univerzum bár időnként szóba kerül, nagyon sokat nem tudok róla. Ezért is álltam kicsit értetlenül a mini sorozat előtt, amit ma ajánlok nektek. Mert hogy ezek a mesekönyvek erről szólnak. És aztán a szerző, Farkas Robi olyan jó kis válaszokat adott a kérdéseimre, hogy elkezdett érdekelni.

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.