6 módja, ahogyan segíthetsz az kisiskolás gyerekednek barátokat szerezni
A gyerekek többsége az iskola első éveiben kezdi el kialakítani az első komoly barátságait. De sokan mások nem tudják hogyan is tegyék ezt. Megosztunk veletek néhány olyan módszert, amivel segíthettek a kisiskolásaitokat elindítani ezen az úton.
Ismerd meg a lehetséges barátokat
Kérdezd meg a gyerekedet, hogy kivel tölti szívesen az idejét az iskolában, vagy a délutáni különórákon. Figyelj, de ne csak ekkor, hanem akkor is, amikor csak úgy mesél a napjáról. Szeretettel beszél Sáriról? Úgy tűnik Rozi meg idegesíti? Amikor mész érte az iskolába, nézd meg, hogyan kommunikál azokkal a gyerekekkel, akiket említett. Ha úgy látod, hogy minden rendben, akkor kérdezd meg tőle, hogy nem akarja-e áthívni valamelyik barátját.
Beszéljetek a különböző típusú barátságokról
Még a kisiskolások is azt gondolják, hogy minden barátnak a legjobb barátnak/barátnőnek kell lennie. De segíthetsz megértetni, hogy különböző típusú barátságok vannak. Beszéljetek arról, lehetnek olyan barátok, akikkel az iskolában játszik és lehetnek olyanok, akikkel az iskolán kívül. Kérdezd meg, hogy kik azok, akik ugyanazokat a dolgokat szeretik csinálni, mint ő, és ki az, akit a legjobban szeret. Bátorítsd, hogy nevezze meg, melyik barátot melyik típusba sorolja. Ha azt mondja, hogy egy „iskolai” baráttal szeretne szorosabb barátságot, akkor ígérd meg, hogy áthívjátok játszani.
Segíts a gyermekednek felismerni a jó barátot
Néhány gyerek nem gondolja, hogy ő is választhat barátot, hanem azt hiszi, hogy csak őt választhatják. Beszéljétek meg, hogy mit gondol, mit jelent a jó barát. Ha ez túl bonyolult feladat, akkor kérdezd meg tőle, hogy kit gondol jó barátnak. Mi az, amit abban a barátban szeret? Kérd meg, hogy gondoljon a jellemzőire, mint a nagylelkűségre (Szívesen megosztja a dolgait másokkal?), vagy azokra dolgokra, amik közös bennük (Ő is szeret vicceket mesélni?).
Gyakran és nyíltan beszéljetek az értékekről
Az értékekről szóló korai beszélgetések megkönnyítik a későbbi beszélgetéseket, amikor már idősebb lesz a gyermek. Ez nem azt jelenti, hogy elmondod, mit gondolsz rossznak vagy helyesnek. Hanem azt jelenti, hogy olyan dolgokról beszélgettek, ami fontos számodra, a családotok számára. Például beszélhettek arról, milyen fontos megbízhatónak vagy segítőkésznek lenni. Hosszú távon az értékek ismerete segíthet a gyermeknek abban, hogy felismerje, ha egy lehetséges barát nem tűnik a legjobb választásnak.
Tanítsd meg az együttműködésre
Az olyan készségek, mint a megosztás, vagy az a tudás, hogy hogyan beszéljünk egy másik gyerekkel, vagy hogyan kerüljük el a főnökösködést nem magától értetődőek egy kisiskolásnál. Még nehezebben megy az elsajátítása azoknak a gyerekeknek, akik nehezen kommunikálnak, vagy nehézségeik vannak a szociális jelzések megértésével. Találjátok meg a vicces módját, hogyan lehet ezen képességeket elsajátítani. Legyél őszinte a gyerekeddel, mondd meg neki, hogy ezt és ezt azért fogod tenni, hogy megmutasd neki, hogyan válhat jó barát belőle.
Odafigyelve tervezd meg a játszóidőt
Áthívni barátokat játszani sok munkával jár, de így valós idejű segítséget adhatsz a gyerekednek, hogy sikeres kapcsolatot alakítson ki másokkal. Gondosan tervezd meg a gyerek sikerének maximalizálása érdekében. Ha a gyereked azt szeretné, akkor csak korlátozott időre hívjátok át a játszótársat. Ne tartson túl sokáig az első együtt töltött idő! Ne csak az elhangzott szavakra figyelj, hanem a megnyilvánuló érzelmekre is. Lépj közbe, ha a cselekedetek agresszióba fordulnának, de a kisebb konfliktusokba ne szólj bele, azt hagy oldják meg ők.