Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
határon túl

Az agresszió agressziót szül!

Az egyik legfőbb gyereknevelési tabu az, hogy elismerik-e a szülők, hogy verik a gyereküket, vagy sem. A Children’s Society felmérése szerint, a szülők mindössze 14%-a gondolja elfogadhatatlannak a verést. Furcsa, hogy még mindig nagyon sok szülő választja a verést, mint elfogadható büntetési formát, amikor már mindenfajta nevelési módszerük csődöt mondott.

Számos szülő a saját gyerekkorából hozza ezt a nevelési módszert és azt állítja, nem tett benne kárt. De vajon tényleg nem?

Az Egyesült Államokban 50 éven keresztül, több mint 160.000 gyermek bevonásával végeztek egy kutatást, ahol arra jutottak, hogy a verés többet árt a gyerekeknek, mint használ. A kutatók úgy találták, hogy a szülők a veréssel éppen az ellenkezőjét érték el, mint amit szerettek volna, de ritkán azonnali fokozott engedelmességet váltott ki. A kutatás azt is kimutatta, hogy a vert gyerekek hajlamosabbak az agresszióra és több mentális egészségügyi problémával küzdenek felnőtt korukban.

A verés és a törvény

Angliában, Welsben, Észak-Írországban és Skóciában, annak ellenére, hogy a jelenlegi törvény tiltja a felnőttek verését, lökdösését, valamint a háziállatokat is védi a törvény az erőszaktól, a szülőnek vagy gondviselőnek joga van „ésszerű büntetésként” használni a verést. A Children Act 2004 értelmében a szülők megverhetik a gyermeküket feltéve, ha ezzel nem okoznak véraláfutást, karcolást vagy bőrpírt. Ebben az értelemben a törvény korlátozza a fizikai büntetés alkalmazását, de egyben veszélyes üzenete is van azzal, hogy jogilag elfogadhatónak tartja a gyermekek fizikai bántalmazását.

Szerencsére, 24 európai ország megszüntette a szülők mindenféle jogát ahhoz, hogy fizikai büntetést alkalmazzon. Azonban Ausztriában, Horvátországban, Dániában, Norvégiában és az Egyesült Királyságban még mindig legális a fizikai büntetés. A rendőrség, az ügyvédek és az ügyészek nehezen tudják eldönteni, hogy mikortól számít bántalmazásnak egy verés, akár fizikailag, akár mentálisan. A zúzódások mértékét gyakran arra használják, hogy meggyőződjenek róla, a verés túl komoly volt-e. De ez nem túl célravezető, mert különböző bőrszínű gyerekek bőre, különböző mértékben reagál a verésre. A jelenlegi törvény a szülőket is bizonytalanságban tartja, mivel nem tudják milyen erővel üthetik meg a gyereküket.

Hosszútávú következmények

A fizikai bántalmazás teljes tilalma nagyban megkönnyítené a brit rendőrség dolgát és összhangban lenne az ország nemzetközi jogi kötelezettségeivel, azaz, hogy a gyermekeket meg kell védeni mindenfajta testi és lelki erőszaktól. Technikailag az a tény, hogy a gyermekeket még mindig fizikai és mentális erőszakkal büntetik, megsérti az ENSZ gyermekjogi egyezményét. Az Egyesült Nemzetek arra ösztönözte az Egyesült Királyság kormányát, hogy változtasson és ösztönözze a gyermekek egyenlő emberi méltósághoz és testi épséghez való jogának tiszteletben tartását, valamint a pozitív és erőszakmentes fegyelmezést.

Bár a fizikai bántalmazás a verés pillanatában hatékony megoldásnak tűnhet, de komoly hosszútávú következményei lesznek. Az fizikai és mentális bántalmazás mind fizikailag, mind érzelmileg káros a gyermekre nézve. Nyilvánvaló tehát, hogy a legálisan jóváhagyott verést minél hamarabb törvény kellene, hogy tiltsa, így a gyerekek, a törvény tekintetében ugyanabba a helyzetbe kerülhetnének, mint a háziállatok és a felnőttek.

Végső soron a verés tilalma nemcsak a gyermekek nagyobb védelmét biztosítaná, hanem így a szülőknek is egyértelmű lenne, hogy mi az, ami elfogadható gyermeknevelés címszó alatt és mi az, ami nem. De ezen túlmenően, segítene a gyerekeknek boldogabban és egészségesebben felnőni. És van ennél fontosabb?

Jövő héten olvashattok arról, hogy hogyan is állunk mi, magyarok a gyermekeink fizikai bántalmazásához. 

Forrás: https://theconversation.com/research-shows-smacking-makes-children-more-aggressive-and-at-risk-of-mental-health-problems-83394

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Szupererőink 4. - A hangok intelligenciája
iskola, óvoda

Szupererőink 4. - A hangok intelligenciája

INTRO

Pár napja egy workshop-on vettem részt, amin a többszörös intelligencia modellt jártuk körül. Lezárásként a közel száz résztvevő (többnyire pedagógusok) kitöltött saját magáról egy tesztet, amelyből megtudhattuk, melyik területen vagyunk mi magunk a legerősebbek. Végül ez alapján alkottunk csoportokat és találtunk ki az intelligencia területeknek megfelelő elköszönést. Nagyon erős élmény volt, hogy a két legkisebb csoport a verbális és a logikai-matematikai intelligenciában különösen erősek csoportja volt. A verbálisan legerősebbek csoportja három, míg a matematikailag erőseké hét főből állt, míg például az interperszonálisak és intraperszonálisak csoportjában külön-külön több mint húszan voltak.

Menni vagy maradni? Az iskolaérettség dilemmája
interjúk

Menni vagy maradni? Az iskolaérettség dilemmája

Lassan az utolsó pillanathoz érkezünk, hogy eldöntsük, menjen-e a hatévesünk szeptemberben iskolába. Ugyan hivatalosan nem mi, hanem az óvoda dönt, azért szerencsére a gyakorlatban még van szava a szülőnek is. Viszont nehéz, és összetett feladat meghozni ezt a döntést. És az érzelmeink, szubjektív megérzéseink mellett – amik szinte a legfontosabbak – a szakmai szempontokkal sem árt tisztában lennünk. Czédulás Karolina gyógypedagógust hívtam segítségül, hogy járjuk körül a legfontosabb pontokat, amiket mérlegelnünk kell az iskolaérettség kapcsán.

Hogyan segíti a Braille-írás az olvasásban és a tanulásban a vakokat és gyengén látókat?
határon túl

Hogyan segíti a Braille-írás az olvasásban és a tanulásban a vakokat és gyengén látókat?

Louis Braille, aki 1809. január 4-én született, feltalált egy tapintható olvasási és írási módszert, amely számtalan látássérült embernek nyújt a mai napig segítséget. Braille, maga is vak volt. Az első ötletével egy kitapintható írásmódról már iskolás korában kitűnt. Forrás: theconversation.com

10 dolog, amit minden szülőnek tudnia kellene
ajánló

10 dolog, amit minden szülőnek tudnia kellene

Milyen jó lenne, ha összesen csak 10 dolgot kellene tudnia egy szülőnek ahhoz, hogy sikeresen felnevelhesse a gyerekét. Forrás: https://www.maggiedent.com/blog/10-things-every-pa...

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.