Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
határon túl

Az agresszió agressziót szül!

Az egyik legfőbb gyereknevelési tabu az, hogy elismerik-e a szülők, hogy verik a gyereküket, vagy sem. A Children’s Society felmérése szerint, a szülők mindössze 14%-a gondolja elfogadhatatlannak a verést. Furcsa, hogy még mindig nagyon sok szülő választja a verést, mint elfogadható büntetési formát, amikor már mindenfajta nevelési módszerük csődöt mondott.

Számos szülő a saját gyerekkorából hozza ezt a nevelési módszert és azt állítja, nem tett benne kárt. De vajon tényleg nem?

Az Egyesült Államokban 50 éven keresztül, több mint 160.000 gyermek bevonásával végeztek egy kutatást, ahol arra jutottak, hogy a verés többet árt a gyerekeknek, mint használ. A kutatók úgy találták, hogy a szülők a veréssel éppen az ellenkezőjét érték el, mint amit szerettek volna, de ritkán azonnali fokozott engedelmességet váltott ki. A kutatás azt is kimutatta, hogy a vert gyerekek hajlamosabbak az agresszióra és több mentális egészségügyi problémával küzdenek felnőtt korukban.

A verés és a törvény

Angliában, Welsben, Észak-Írországban és Skóciában, annak ellenére, hogy a jelenlegi törvény tiltja a felnőttek verését, lökdösését, valamint a háziállatokat is védi a törvény az erőszaktól, a szülőnek vagy gondviselőnek joga van „ésszerű büntetésként” használni a verést. A Children Act 2004 értelmében a szülők megverhetik a gyermeküket feltéve, ha ezzel nem okoznak véraláfutást, karcolást vagy bőrpírt. Ebben az értelemben a törvény korlátozza a fizikai büntetés alkalmazását, de egyben veszélyes üzenete is van azzal, hogy jogilag elfogadhatónak tartja a gyermekek fizikai bántalmazását.

Szerencsére, 24 európai ország megszüntette a szülők mindenféle jogát ahhoz, hogy fizikai büntetést alkalmazzon. Azonban Ausztriában, Horvátországban, Dániában, Norvégiában és az Egyesült Királyságban még mindig legális a fizikai büntetés. A rendőrség, az ügyvédek és az ügyészek nehezen tudják eldönteni, hogy mikortól számít bántalmazásnak egy verés, akár fizikailag, akár mentálisan. A zúzódások mértékét gyakran arra használják, hogy meggyőződjenek róla, a verés túl komoly volt-e. De ez nem túl célravezető, mert különböző bőrszínű gyerekek bőre, különböző mértékben reagál a verésre. A jelenlegi törvény a szülőket is bizonytalanságban tartja, mivel nem tudják milyen erővel üthetik meg a gyereküket.

Hosszútávú következmények

A fizikai bántalmazás teljes tilalma nagyban megkönnyítené a brit rendőrség dolgát és összhangban lenne az ország nemzetközi jogi kötelezettségeivel, azaz, hogy a gyermekeket meg kell védeni mindenfajta testi és lelki erőszaktól. Technikailag az a tény, hogy a gyermekeket még mindig fizikai és mentális erőszakkal büntetik, megsérti az ENSZ gyermekjogi egyezményét. Az Egyesült Nemzetek arra ösztönözte az Egyesült Királyság kormányát, hogy változtasson és ösztönözze a gyermekek egyenlő emberi méltósághoz és testi épséghez való jogának tiszteletben tartását, valamint a pozitív és erőszakmentes fegyelmezést.

Bár a fizikai bántalmazás a verés pillanatában hatékony megoldásnak tűnhet, de komoly hosszútávú következményei lesznek. Az fizikai és mentális bántalmazás mind fizikailag, mind érzelmileg káros a gyermekre nézve. Nyilvánvaló tehát, hogy a legálisan jóváhagyott verést minél hamarabb törvény kellene, hogy tiltsa, így a gyerekek, a törvény tekintetében ugyanabba a helyzetbe kerülhetnének, mint a háziállatok és a felnőttek.

Végső soron a verés tilalma nemcsak a gyermekek nagyobb védelmét biztosítaná, hanem így a szülőknek is egyértelmű lenne, hogy mi az, ami elfogadható gyermeknevelés címszó alatt és mi az, ami nem. De ezen túlmenően, segítene a gyerekeknek boldogabban és egészségesebben felnőni. És van ennél fontosabb?

Jövő héten olvashattok arról, hogy hogyan is állunk mi, magyarok a gyermekeink fizikai bántalmazásához. 

Forrás: https://theconversation.com/research-shows-smacking-makes-children-more-aggressive-and-at-risk-of-mental-health-problems-83394

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Mért kell rendet tenni a gyerekszobában?
iskola, óvoda

Mért kell rendet tenni a gyerekszobában?

Minden gyereknél eljön a nap, amikor könyörögni kell, hogy tegyen maga után rendet. Hogy legyen figyelemmel a környezetére, hogy uralkodjon a káoszon. És van, hogy erre hiába kérjük, aztán feladjuk. De miért is kell ragaszkodnunk a rendhez? Miért nem hagyhatjuk rájuk, milyen állapotban van a szobájuk?

Farkasszemet nézve a félelmekkel
interjúk

Farkasszemet nézve a félelmekkel

A félelem végigkísér egész életünkben. Kisgyerek korunktól egészen idős korunkig. Jó lenne hát megbarátkozni vele, megszelídíteni, ha már az életünk része. Ezt segíti Al Ghaoui Hesna, Holli a Hős című mesekönyve, akinek főszereplője bátor mintája lehet gyerekeinknek és nekünk is.

Új iskola, óvoda
határon túl

Új iskola, óvoda

Most már kijelenthetem, azt hiszem, hogy egészen pontosan tudom, mit éreznek a gyerekeim az új iskolájukban: túl vagyok mind a négy szülői értekezleten (a legidősebbnek már ilyenje nincs, szóval az a terep továbbra is ismeretlen).
Ülök az osztály(-ok)ban/csoportban, teljesen ismeretlen környezetben (némi tévelygés után megtalálom a megfelelő osztálytermet), teljesen idegen emberek között (és rátok gondolok, drága volt szülőtársak, óvodában, iskolában). 

Fortnite, a menő játék
ajánló

Fortnite, a menő játék

Különösen az ADHD-s és a szociális képességekkel bajlódó gyerekek szülei számára állított össze az Understood oktatási portál bloggere tanácsokat, mit érdemes tenniük, ha a gyerekeik a Fortnite játékkal játszanak. Úgy gondoltam, hogy mások számára is érdekes és megfontolandó lehet, így alább olvashatjátok, mit javasol a szülőknek Mark J. Griffin, Ph.D., aki az unokájával próbálta ki a játékot, hogy megtapasztalja,hogyan érinti a gyerekeket ez a játék.

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.