Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
ajánló

Pozitív teszt

Te hány napig bírod, hogy csak pozitív jelzőket és megállapításokat teszel? Én bevallom, még nem sikerült 24 órát így kihúznom. Pedig az, aki megérzi a pozitív üzenetek súlyát, jelentőségét, az mint egy narkotikumot, úgy akarja használni. De annyira nehéz hozzájutni!

Próbáld ki, hogy a családi beszélgetések, konfliktusok, megoldandó problémák, napi rutinok során olyan mondatokat mondasz, amelyekkel azokat a pozitív tulajdonságokat említed a körülötted lévőkben, vagy azokat a szerencsés részleteket emeled ki a történések sorából, amelyek arra az adott emberre, szituációra érvényesek. Te vajon hányadik percben, órában esnél ki? Könnyűnek tűnik, de próbáld csak ki! Megdöbbentően nehéz.

Mindez azért jutott eszembe, mert a minap egy workshopon pozitív jelzőkkel kellett bemutatnunk egymást. Egyszerűnek és banálisnak tűnik, pedig nem az! Mert hogy igazat kellett mondani! Nem udvarolni, hanem a létező, valódi előnyöket számba venni.

Letaglózott mindaz, amit ott és akkor láttam. Első sorban magamon, de a többeken. Először is, nem egy embernek, nekem is könnybe lábadt a szemem, hogy ennyi jót elmond rólam a mellettem ülő. Másrészt mély energiákat és érzéseket szabadított fel bennem, amikor magamban fogalmaztam a másikról a pozitív tulajdonságokat, történeteket.

És azonnal eszembe jutott, hogy mennyi erőforrás van ebben és mennyire nem aknázzuk ezt ki. Helyette rossz, negatív előítéletekkel, a hibákat és a hiányosságokat keressük, emeljük ki.

Már-már közhelyes, de miről is szól az oktatás? Mi az, amit nem tudsz, hány hibád van!

Miben vagy gyengébb, mit kell fejlesztened!

Mindenki, aki meghallja, hogy mennyi jót és értékes dolgot látnak benne a többiek, igyekszik megfelelni ennek a kihívásnak, ennek a képnek. Tovább akarja vinni ezt a hiedelmet, nem akarja elrontani a róla kialakult képet. Ezért egyre többet fog beletenni azért, hogy ez a történet fennmaradjon vele kapcsolatban. Minél többen nyernek erről bizonyosságot, annál inkább valóságos ez a saját magunkról alkotott képben is.

Persze vékony jég, hiszen, ha valótlant állítunk a másikról, akkor a feldicsért tudni fogja, hogy ez nem igaz, hogy csak valamilyen oknál fogva említette ezt a másik, talán éppen azért, mert ez nincs így, vagy mert csak le akarta tudni a pozitív visszacsatolás feladatot.

Olyat kell mondanunk, amelynek van valóságtartalma, ami elég fontos a résztvevőknek, amiről tudjuk, hogy fontos számára, amiben megerősítésre van szüksége, amitől értékesnek és motiváltnak érezheti magát a másik fél.

Gondolhatnánk, hogy mi ez az amerikai marhaság?! Miért kell nyalizni a másiknak, pláne a saját gyerekünknek?! Mi a fenének érzelgősködünk itten, hiszen, amíg nincs baj, addig nem szólunk, keményen és rendíthetetlenül menetelünk, ezzel tekintélyt és elismerést szerezve magunknak. Ha elkezdünk visszajelezni, akkor netán meglátszik, hogy emberek vagyunk, és ettől sebezhetővé válunk, megnő a bizalom és ettől nem leszünk félelmetesek?!

Igen, lehet, hogy ezek nem leszünk már, viszont annyi előnyre teszünk szert, amit a bizalom, az együttműködés, a feltétlen elfogadás területén tudunk kamatoztatni, amelyek a céljainkhoz közelebb segíthetnek. Legyen ez egy osztály, egy saját gyerek, egy kolléga, vagy egy szomszéd. Akinek a szemében bár többé nem a megközelíthetetlen istenség leszünk, hanem az, aki tudja, kik is vagyunk valójában. És ettől hirtelen majd minden működni fog.

Ismeritek a tanárt, aki minden reggel úgy üdvözli a tanítványait, hogy egyenként szembedicséri őket?

És ettől ők is elkezdik magukat és egymást értékelni, ami beláthatatlan előnyöket eredményez mind az egyes gyerekek, mind a közösség számára.

Kit érdekel, miben vagy rossz? Az érdekel, mitől leszel nekem jó, mitől érzem veled jól magam, mi az, amit ha te nem lennél, sajnálnék, hogy nem ismerek. Ha ezt el tudom mondani a gyerekemnek, a férjemnek, a kollégámnak, akkor azokban az esetekben, amikor valami nem megy, erre fogunk gondolni, együtt! És ettől majd menni fog.

Divatosak a kihívások. Van, aki jegesvödörrel önti le magát, vagy smink nélkül fotózkodik sok napon keresztül és bátran megosztja, van, aki nagy elhatározást tesz és sportolni kezd, és ezt a világ előtt teszi, vagy alkohol nélküli hónapot vezet be. Én egy olyan kihívásra buzdítalak benneteket, hogy küldjetek pozitív üzeneteket. Egymásnak! Éljetek így! Kifizetődő lesz!

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Lego másképp
iskola, óvoda

Lego másképp

Gondoltál már arra, hogy amikor a gyerekek együtt legóznak milyen fejlesztő tevékenységet végeznek? Később a felnőttek több ezer dollárt költenek arra, hogy csapatépítés, stratégia alkotás vagy együttműködés fejlesztés tréningen alkalmazzák. Érdemes ki- és felhasználni a játékot, ami minden gyereknél megtalálható és szinte nincs olyan terület, amelynél ne lehetne használni ezeket a remek kis építőkockákat.

Még a kisebb alvási problémák is kognitív nehézségeket okozhatnak a gyermekek számára
interjúk

Még a kisebb alvási problémák is kognitív nehézségeket okozhatnak a gyermekek számára

Mindannyian tudjuk, hogy mennyire fontos a jó éjszakai alvás, de a gyermekkori alvásproblémák, mint például a horkolás, az éjszakai ébredés, az alvajárás vagy az álmatlanság elég gyakoriak.

Iskolai tízórai/ebéd/uzsonna ötletek
határon túl

Iskolai tízórai/ebéd/uzsonna ötletek

Egy háromgyerekes amerikai anyuka összegyűjtötte a legfantáziadúsabb iskolai ebéd ötleteket. Mi meg lefordítottuk nektek és belinkeltük az eredeti oldalakat, hátha megkönnyítjük ezzel a mindennapi fejtörést.

Szabályok és Tiltások
ajánló

Szabályok és Tiltások

A fegyelmezés az egyik leginkább központi kérdés a gyereknevelésben. Mikor teszek jót? Ha eltiltom, megmondom, szabályozom vagy rávezetem? Úgy tűnik, hogy nagyon nincs meg a biztos válasz, leginkább talán helyzetek vannak, amikor próbálgatunk ezt-azt.

Összeszedtünk néhány példát, ötletet mit lehet alkalmazni. Vagy bejön vagy nem. De ettől is szép!

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.