Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
iskola, óvoda

Hogyan csökkentsd a rivalizáslást a testvérek között

Bármiből versenyt tudnak csinálni a testvérek.

Kié a legnagyobb sültkrumpli? Kinek van több házi feladata? Ki mossa jobban a fogát?

Komolyan. Nincsenek határok. És bármennyire is próbálod velük megértetni, hogy nem számít kinek hosszabb a rózsaszín körme, egyikük sem akar második lenni. 

Íme, néhány tipp, amivel feloldhatod a feszültséget.

Legyetek kettesben! Minden gyerek azt szeretné, ha egyedi és megismételhetetlen lenne. Mindannyian azt szeretnék, ha különleges kapcsolatuk lenne a szüleikkel, nevelőikkel és nem keljen ezért harcolniuk a testvéreikkel. Kezd azzal, hogy minden gyerekeddel, külön-külön, foglalkozol napi 10 percet. Ezt az időt használd a kapcsolatotok megerősítésére, illetve rendbe hozatalára. Mondd el a gyerekednek, hogy a kettesben eltöltött időt nem befolyásolja sem a viselkedése, sem a teljesítménye.

Kerüld a hasonlítgatást! Nagyon könnyen beleeshetünk abba a csapdába, hogy összehasonlítgatjuk a gyerekeinket. Vigyázz ezekre a kifejezésekre! „A nővérednek soha nem volt gond……..” vagy „A bátyád képes……..” A „nézzük ki lesz a leggyorsabb” játék nem várt következményekhez vezethet. Míg az egyik gyerek úgy érzi, hogy „gyorsan” kell valamit megcsinálnia, addig a másik gyerek úgy gondolja, hogy ki kell találnia valamit, hogy hogyan „nyerhet”, amivel kiérdemelheti a szülei figyelmét, jóváhagyását.

Támogasd az egyéniségüket! Ahelyett, hogy ezt szajkóznád: „Ugyanúgy szeretlek mindkettőtöket”, arra tedd a hangsúlyt, hogy melyik gyerekben mit szeretsz. Mutass rá az egyes gyerekek erősségeire, amelyek hozzáadódnak a család dinamikájához, mondd el, hogy mi az, amit szerettek, vagy nem szerettek, és emeld ki azokat a jellemzőiket, amik olyanná teszik őket, amilyenek. Nem kell túlzásokba esni. Már egy ilyen megjegyzés is jól eshet: „Annyira örülök, hogy így szereted az állatokat. Ha te nem lennél, Morzsi nem tanult volna meg ennyi mindent.”

Beszélj az igazságosságról! Emlékeztesd a gyerekeidet, hogy az „igazságos” nem azt jelenti, hogy „egyenlő”, hanem azt, hogy „mindenki azt kapja, amire szüksége van”. Tehát, ahelyett, hogy deklarálnád, hogy mindenki önállóan készítse el a házi feladatát, döntsd el, hogy kinek van szüksége szülői segítségre. Vagy ahelyett, hogy azt erőltetnéd, hogy mindegyik gyereked sportoljon, beszéljétek meg, hogy kinek van kedve zenélni. Ha egy olyan döntést kell hoznod, ami nem tűnik „igazságosnak”, akkor ahelyett, hogy az „egyenlőség” hiányát hangsúlyoznád, emeld ki, a gyerekek különböző igényeit.

Értsd meg az érzelmeiket! Számos oka lehet annak, ha a testvérek rivalizálnak. Pl. úgy érzi, kimarad valamiből, vagy fel akarja magára hívni a figyelmet, esetleg kevesebbnek érzi magát a tesójához képest. Néhány gyereknek biztonságos helyre (elvonul a szülővel kettesben egy másik szobába) van szükséges ahhoz, hogy ezekről a komoly érzelmekről beszélni tudjon anélkül, hogy ítélkeznénk felettük vagy összehasonlítanánk a testvérével. Legyél empatikus, ahelyett, hogy bagatellizálnád a problémáját.

Állíts fel határokat! Egy kis barátságos verseny a gyerekkor normális velejárója. De, ha az egyik testvér szenved ettől, akkor az már túl van a határon. Segíts megtanítani a gyerekeidnek felismerni, mi az, ami még vicces és mi az, ami már nem. Beszélgessetek a sportszerűségről! Hogyan kell szépen veszíteni és nyerni. Először is legyél képben a gyerekeid határaival, másodszor pedig, ha kell, avatkozz közbe!

Időbe telhet, amíg egy olyan légkört hozol létre, ahol a testvérek nem versenyeznek, hanem támogatják egymást. Légy türelmes, amikor belenyúlsz a megszokott kapcsolatrendszerbe! Minden egyes gyerekre, mint egyénre fókuszálj!

Hagyj fel a hegyi beszéddel! Attól, hogy azt mondod nekik, hogy ne rivalizáljanak, nem fogják rögtön abbahagyni. Helyette vegyél egy mély lélegzetet és döntsd el, hogy részt veszel-e „a ki tudja tovább rágni a rágóját” versenyen.

Forrás: imperfectfamilies.com

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
A rossz gyerek
iskola, óvoda

A rossz gyerek

Az osztályban van egy rossz gyerek. Mindenki szerint rossz. Piszkálja a gyerekeket, belerúg a lányokba, zavarja az órát.

Képzeletbeli történet!

Még a kisebb alvási problémák is kognitív nehézségeket okozhatnak a gyermekek számára
interjúk

Még a kisebb alvási problémák is kognitív nehézségeket okozhatnak a gyermekek számára

Mindannyian tudjuk, hogy mennyire fontos a jó éjszakai alvás, de a gyermekkori alvásproblémák, mint például a horkolás, az éjszakai ébredés, az alvajárás vagy az álmatlanság elég gyakoriak.

Öt gyerek anyjának lenni
határon túl

Öt gyerek anyjának lenni

Egy barátnőm barátnője külföldön él a családjával. Öt gyermeke van, és azt hiszem azt csak Ő tudja, hogy ez mit jelent. De akármit is jelentsen, egy biztos, hogy ő ezt élvezi. Ezt onnan tudom, hogy a barátnőm egy ideje meséli, hogy Joli – ő a bizonyos – a facebookon kis posztokban megosztja a családja történeteit. Szórakoztató és tanulságos, néha könnyeket csal a szemébe, néha pedig elgondolkodtató. Egy biztos, hogy mindarról sajátos képe van, és sok gyereken kipróbált tapasztalata, amivel mi is szembesülünk a hétköznapjainkban. És akkor arra kértük Jolit, hogy néhány történetét mesélje el itt is.

Te mikor beszélgetsz a gyerekkel a téridőről?
ajánló

Te mikor beszélgetsz a gyerekkel a téridőről?

Bevallom, én soha. Ahogy a fénysebességről sem nagyon jut eszembe és az univerzum bár időnként szóba kerül, nagyon sokat nem tudok róla. Ezért is álltam kicsit értetlenül a mini sorozat előtt, amit ma ajánlok nektek. Mert hogy ezek a mesekönyvek erről szólnak. És aztán a szerző, Farkas Robi olyan jó kis válaszokat adott a kérdéseimre, hogy elkezdett érdekelni.

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.