Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
iskola, óvoda

Hogyan csökkentsd a rivalizáslást a testvérek között

Bármiből versenyt tudnak csinálni a testvérek.

Kié a legnagyobb sültkrumpli? Kinek van több házi feladata? Ki mossa jobban a fogát?

Komolyan. Nincsenek határok. És bármennyire is próbálod velük megértetni, hogy nem számít kinek hosszabb a rózsaszín körme, egyikük sem akar második lenni. 

Íme, néhány tipp, amivel feloldhatod a feszültséget.

Legyetek kettesben! Minden gyerek azt szeretné, ha egyedi és megismételhetetlen lenne. Mindannyian azt szeretnék, ha különleges kapcsolatuk lenne a szüleikkel, nevelőikkel és nem keljen ezért harcolniuk a testvéreikkel. Kezd azzal, hogy minden gyerekeddel, külön-külön, foglalkozol napi 10 percet. Ezt az időt használd a kapcsolatotok megerősítésére, illetve rendbe hozatalára. Mondd el a gyerekednek, hogy a kettesben eltöltött időt nem befolyásolja sem a viselkedése, sem a teljesítménye.

Kerüld a hasonlítgatást! Nagyon könnyen beleeshetünk abba a csapdába, hogy összehasonlítgatjuk a gyerekeinket. Vigyázz ezekre a kifejezésekre! „A nővérednek soha nem volt gond……..” vagy „A bátyád képes……..” A „nézzük ki lesz a leggyorsabb” játék nem várt következményekhez vezethet. Míg az egyik gyerek úgy érzi, hogy „gyorsan” kell valamit megcsinálnia, addig a másik gyerek úgy gondolja, hogy ki kell találnia valamit, hogy hogyan „nyerhet”, amivel kiérdemelheti a szülei figyelmét, jóváhagyását.

Támogasd az egyéniségüket! Ahelyett, hogy ezt szajkóznád: „Ugyanúgy szeretlek mindkettőtöket”, arra tedd a hangsúlyt, hogy melyik gyerekben mit szeretsz. Mutass rá az egyes gyerekek erősségeire, amelyek hozzáadódnak a család dinamikájához, mondd el, hogy mi az, amit szerettek, vagy nem szerettek, és emeld ki azokat a jellemzőiket, amik olyanná teszik őket, amilyenek. Nem kell túlzásokba esni. Már egy ilyen megjegyzés is jól eshet: „Annyira örülök, hogy így szereted az állatokat. Ha te nem lennél, Morzsi nem tanult volna meg ennyi mindent.”

Beszélj az igazságosságról! Emlékeztesd a gyerekeidet, hogy az „igazságos” nem azt jelenti, hogy „egyenlő”, hanem azt, hogy „mindenki azt kapja, amire szüksége van”. Tehát, ahelyett, hogy deklarálnád, hogy mindenki önállóan készítse el a házi feladatát, döntsd el, hogy kinek van szüksége szülői segítségre. Vagy ahelyett, hogy azt erőltetnéd, hogy mindegyik gyereked sportoljon, beszéljétek meg, hogy kinek van kedve zenélni. Ha egy olyan döntést kell hoznod, ami nem tűnik „igazságosnak”, akkor ahelyett, hogy az „egyenlőség” hiányát hangsúlyoznád, emeld ki, a gyerekek különböző igényeit.

Értsd meg az érzelmeiket! Számos oka lehet annak, ha a testvérek rivalizálnak. Pl. úgy érzi, kimarad valamiből, vagy fel akarja magára hívni a figyelmet, esetleg kevesebbnek érzi magát a tesójához képest. Néhány gyereknek biztonságos helyre (elvonul a szülővel kettesben egy másik szobába) van szükséges ahhoz, hogy ezekről a komoly érzelmekről beszélni tudjon anélkül, hogy ítélkeznénk felettük vagy összehasonlítanánk a testvérével. Legyél empatikus, ahelyett, hogy bagatellizálnád a problémáját.

Állíts fel határokat! Egy kis barátságos verseny a gyerekkor normális velejárója. De, ha az egyik testvér szenved ettől, akkor az már túl van a határon. Segíts megtanítani a gyerekeidnek felismerni, mi az, ami még vicces és mi az, ami már nem. Beszélgessetek a sportszerűségről! Hogyan kell szépen veszíteni és nyerni. Először is legyél képben a gyerekeid határaival, másodszor pedig, ha kell, avatkozz közbe!

Időbe telhet, amíg egy olyan légkört hozol létre, ahol a testvérek nem versenyeznek, hanem támogatják egymást. Légy türelmes, amikor belenyúlsz a megszokott kapcsolatrendszerbe! Minden egyes gyerekre, mint egyénre fókuszálj!

Hagyj fel a hegyi beszéddel! Attól, hogy azt mondod nekik, hogy ne rivalizáljanak, nem fogják rögtön abbahagyni. Helyette vegyél egy mély lélegzetet és döntsd el, hogy részt veszel-e „a ki tudja tovább rágni a rágóját” versenyen.

Forrás: imperfectfamilies.com

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Szupererőink 4. - A hangok intelligenciája
iskola, óvoda

Szupererőink 4. - A hangok intelligenciája

INTRO

Pár napja egy workshop-on vettem részt, amin a többszörös intelligencia modellt jártuk körül. Lezárásként a közel száz résztvevő (többnyire pedagógusok) kitöltött saját magáról egy tesztet, amelyből megtudhattuk, melyik területen vagyunk mi magunk a legerősebbek. Végül ez alapján alkottunk csoportokat és találtunk ki az intelligencia területeknek megfelelő elköszönést. Nagyon erős élmény volt, hogy a két legkisebb csoport a verbális és a logikai-matematikai intelligenciában különösen erősek csoportja volt. A verbálisan legerősebbek csoportja három, míg a matematikailag erőseké hét főből állt, míg például az interperszonálisak és intraperszonálisak csoportjában külön-külön több mint húszan voltak.

Menni vagy maradni? Az iskolaérettség dilemmája
interjúk

Menni vagy maradni? Az iskolaérettség dilemmája

Lassan az utolsó pillanathoz érkezünk, hogy eldöntsük, menjen-e a hatévesünk szeptemberben iskolába. Ugyan hivatalosan nem mi, hanem az óvoda dönt, azért szerencsére a gyakorlatban még van szava a szülőnek is. Viszont nehéz, és összetett feladat meghozni ezt a döntést. És az érzelmeink, szubjektív megérzéseink mellett – amik szinte a legfontosabbak – a szakmai szempontokkal sem árt tisztában lennünk. Czédulás Karolina gyógypedagógust hívtam segítségül, hogy járjuk körül a legfontosabb pontokat, amiket mérlegelnünk kell az iskolaérettség kapcsán.

Hogyan segíti a Braille-írás az olvasásban és a tanulásban a vakokat és gyengén látókat?
határon túl

Hogyan segíti a Braille-írás az olvasásban és a tanulásban a vakokat és gyengén látókat?

Louis Braille, aki 1809. január 4-én született, feltalált egy tapintható olvasási és írási módszert, amely számtalan látássérült embernek nyújt a mai napig segítséget. Braille, maga is vak volt. Az első ötletével egy kitapintható írásmódról már iskolás korában kitűnt. Forrás: theconversation.com

10 dolog, amit minden szülőnek tudnia kellene
ajánló

10 dolog, amit minden szülőnek tudnia kellene

Milyen jó lenne, ha összesen csak 10 dolgot kellene tudnia egy szülőnek ahhoz, hogy sikeresen felnevelhesse a gyerekét. Forrás: https://www.maggiedent.com/blog/10-things-every-pa...

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.