Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
ajánló

10 dolog, amit minden szülőnek tudnia kellene

Milyen jó lenne, ha összesen csak 10 dolgot kellene tudnia egy szülőnek ahhoz, hogy sikeresen felnevelhesse a gyerekét. Forrás: https://www.maggiedent.com/blog/10-things-every-pa...

Amikor még csak csecsemők, elég egyszerűnek tűnik. Megetetjük, kicseréljük a pelusukat és letesszük őket aludni. Aztán szélsebesen elkezdenek nőni. Elkezdenek beszélni. Van, amikor morcosak. Már vannak igényeik. Lesznek testvéreik, úgyhogy kezdődik a harc, a harapás, a csípés, a verekedés, a karmolás és így tovább. Elkezdenek iskolába járni és trágár szavakkal jönnek haza. És fenyegetnek, hogy „nem vagy többet a barátom”. Elég gyakran még ezeknél is nagyobb kihívást igénylő viselkedési módokkal szembesülünk.

Amikor még csak álmodozunk róluk, már azon törjük a fejünket, vajon hogyan indíthatnánk el őket a nagybetűs életbe.

Segítségül, íme, álljon itt Dr. Justin Coulson pszichológus 10 tanácsa, amit szerinte érdemes tudnia minden szülőnek.

Akkor csináljuk jól, ha mi, szülők, egyetértünk

A gyermeknevelésben komoly kihívásokkal fogunk szembesülni, ha nem vagyunk egy platformon azzal a felnőttel, akivel osztozunk a felelősségen. Nem kell mindent ugyanúgy csinálni. Szinte kizárt, hogy mindig mindenben egyetértsünk. De, amikor a szülők között összhang van és hajlandóak együttműködni, hogy elérjék a kívánt célt, valamint harmonikus a kapcsolatuk, az mindenképpen pozitívan hat a gyermekekre, valamint a partneri kapcsolatra is.

A gyerekek jól boldogulnak, ha tudják, hogy számíthatnak ránk

Amikor a gyerekednek szüksége van rád, állj meg és valóban figyelj rá. Nem elég, ha csak a testeddel fordulsz felé, miközben a szemed még a képernyőn csüng. Ne banalizáld el, hogy „aha, igen, hallgatlak”, miközben igazából nem is rá figyelsz. Hagyd abba, amit csinálsz! Nézz a szemébe, hogy lássa, figyelsz rá. Hallgasd meg és válaszolj a kérdésére. A gyerekeinknek szükségük van arra, hogy elérhetőek legyünk számukra és gondoskodjunk róluk.

Amire a gyerekek leginkább vágynak: hogy megértsük őket

Ha a gyerekeink a jéghegyek, a viselkedésük az, ami kilátszik a vízből, de a jéghegy jelentős része, az érzelmek, a víz felszíne alatt vannak és láthatatlanok. És addig láthatatlan is marad, amíg nem fordítunk elég időt arra, hogy megértsük, mi rejtőzik ott. Az érzések, érzelmek, a fejlődési folyamatok mind hozzájárulnak a viselkedésükhöz. Ha megértjük ezeket, megtaníthatjuk nekik kezelni a saját érzéseiket, ahelyett, hogy mindent mindig mi oldjunk meg.

Büntetéssel nem lehet fegyelmezni

Ideális esetben a gyerekeinknek a szövetségeseinkké kell válniuk, mert különben elég gyakran kellene fenyegetéshez és erőszakhoz folyamodnunk. A fegyelem fókuszában a segítség álljon, nem pedig a büntetés. A legjobb fegyelmezés pozitív módon tanít. Ez azt jelenti, hogy időt fordítunk arra, hogy elmagyarázzuk, mit szeretnénk és miért. A gyerekünk perspektívájából tárjuk fel a problémákat. És támogassuk őket abban, hogy nagyszerű döntéseket hozhassanak a mi iránymutatásunkkal.

Meg kell tanítanunk nekik, hogy egyedül hozzák meg döntéseiket

Gyermekeink, vagy bárki más közötti konfliktus megoldásának a kulcsa, az empátia. Mivel észlelik a saját befolyásukat másokra (és fordítva), empátiát éreznek, ezért megváltoztatják a döntésüket vagy a viselkedésüket, ami sokkal tovább fog kitartani, mintha mi, a szüleik ráerőltettük volna az akaratunkat.

Rá kell jönniük, kik is ők valójában

A mi feladatunk az, hogy ne azzá tegyük őket, akiket mi szeretnénk látni, hanem segítsünk nekik olyanná válni, amilyenek ők maguk szeretnének lenni. Segítsünk nekik megtalálni a saját identitásukat. Ezt hogyan tehetjük? Meséljünk a múltjukról, a bennük rejlő csodálatos tulajdonságaikról, ami erőssé teszi őket, segíti őket, hogy bátrak legyenek és képesek legyenek kiállni magukért. És utána bízzunk magunkban és abban, hogy ez a folyamat elég lesz ahhoz, hogy rájöjjenek, kik is ők valójában.

Értsük meg a technológiát és állítsunk fel egy egészséges egyensúlyt

A képernyőnézés körüli pánik lehet, hogy időnként kicsit túlzás, viszont megalapozott. A képernyő hatással van a mindennapokra, a kapcsolatokra, a fizikai egészségre és a tanulásra. Csakis rajtunk múlik, hogy át tudunk-e adni olyan tapasztalatokat a gyerekeinknek, amitől kiegyensúlyozott, boldog életet élhetnek. A képernyők elkerülhetetlen részei a világuknak, de ideális esetben, csak kis részei.

Óvjuk a gyerekkorukat!

A gyerekkor egyre rövidül. Ezeket a gondtalan éveket telezsúfoljuk mindenféle fejlesztő különórákkal, ezáltal csökken a szabad játékra és az önfeledt felfedezésre fordítható idő. A játékidő csökkenés miatt, a gyerekek egyre nyugtalanabbak, egyre fáradtabbak. Elveszítik a saját életük feletti kontrollt azzal, hogy mi mondjuk meg, mit csináljanak, diktáljuk a tempót, vezetjük és számon kérjük őket.

Azonban a játék, a kíváncsiság, a különórák nélküli délutánok és a lehetőség, hogy a személyes érdeklődésükhöz igazodó érdekeiket érvényesítsék, a legfontosabb ajándékok közé tartoznak, amelyekkel gyermekeink részesei lehetnek egy ártatlan, önfeledt gyerekkornak.

Amikor együtt vagyunk a gyerekeinkkel, nem kell feladatokkal terhelni őket. Arra van szükségük, hogy leüljünk velük a padlóra játszani, csikizzük őket, birkózzunk velük, felmásszanak a hátunkra és együtt nevessünk. Arra van szükségük, hogy tapasztaljanak és alkossanak, hogy csendben üljenek a fűben egy fa alatt és bámulják a felhőket, hogy megtapasztalják a gyermekkor egyszerűségét, valamint, hogy csak úgy legyenek.

Találd meg az örömöt – nekik, magatoknak és az egész családnak

Legtöbbünk rendkívül örömteli pillanatokat él meg a gyermeke kiskorában. Úgy tűnik, kicsit tovább kell keresgélni, hogy megtaláljuk ezeket a pillanatokat, amikor a gyermekünk hároméves lesz. Tizenéves korukra még nehezebben megy. De minden korosztálynál megtaláljuk az örömöt, ha keressük. Kiválóak vagyunk az örömkeresésében, ha mindenki boldog és az élet szép. Ezek élvezetes időszakok. De vannak olyan periódusok, amikor nehezen találjuk meg. A családi élet próbára tesz minket. Ezekben a pillanatokban fejlődünk a legtöbbet, ha nyitottak vagyunk a változásra. És így újra megtaláljuk az örömteli pillanatokat. Talán nem az öröm és a fejlődés az, amire mindannyiunknak szüksége van?

Robert Louis Stevenson mondta: Ha elszalasztjuk az örömöt, mindent elszalasztunk.

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Testvérharc és szövetség
iskola, óvoda

Testvérharc és szövetség

“Testvérem vagy! És röhögök, mert nem tehetsz ellene semmit!” Akinek van testvére, tudja mennyire összetett, több rétegű és kiismerhetetlen még a szereplőknek is a testvérek viszonya. Mert imádjuk és egyben gyűlöljük is egymást, versengünk és azonosulunk, támogatjuk és akadályozzuk egymást. Persze életkorunk, tapasztalataink és vérmérsékletünk szerint.

Laci doki rendelője
interjúk

Laci doki rendelője

A hétvégén baleset volt nálunk, csak egy kicsi, de egy csapásra megváltozott minden körülöttünk. Aztán szerencsés kimenetele lett, de megérintett, milyen nehéz lehet, ha baj van a gyerek egészségével. Sárvári Töttös Györgyi Szuperhős Szakszerviz című könyve a betegségben, kórházban lévő gyerekeknek és szüleiknek segít feldolgozni a traumát, átvészelni a nehéz időszakot. De felkészülni, más nehézségeket átvészelni is segít ez a mese, ami gyógyír a testnek, léleknek egyaránt. A Kolibri Kiadónál megjelent könyvről beszélgettem a szerzővel. Györgyi korábbi könyvéről, a Varázspálca Szakszervizről itt olvashattok.

10 dolog, amit gyerekeinktől megtanulhatunk
határon túl

10 dolog, amit gyerekeinktől megtanulhatunk

A szülő dolga a tanítás. Az életre való felkészítés. Segítenünk kell eligazodni az élet bonyolult és szövevényes rendszerében, tapasztalatainkkal praktikus és kivitelezhető megoldásokat kell átadnunk. De gondolunk-e arra, ahogy mi mit tanulunk mindeközben?

Ne sürgesd felnőni! Hagyjuk gyereknek lenni gyerekeinket!
ajánló

Ne sürgesd felnőni! Hagyjuk gyereknek lenni gyerekeinket!

A fejlett országokban született gyerekek jóval nagyobb súllyal születnek és a későbbiekben is magasabbak, fejlettebbek, gyorsabban érők lesznek, mit 60-80 évvel korábban született társaik. Hamarabb serdülnek, idősebbnek néznek ki és felnőttesebb játékokkal játszanak. Mit tehetünk mi, a szüleik, hogy lelassítsuk ezeket a folyamatokat? Kell-e tennünk ez ellen?

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.