Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
iskola, óvoda

Egyszerű útmutató 3 éves gyerekek szüleinek

Egyesek szerint a 2 éves kor szörnyűséges, de sokak szerint igazán a 3 éves gyerekek tudják komoly próbának kitenni a szüleik idegeit. Önuralomvesztések, a határok feszegetése, a vad önállósodási kísérletek (amit, utána egy intenzív frusztrált állapot követ, mert nem sikerült egyedül teljesíteni a feladatot). Vegyünk mély lélegzetet, lépjünk egy kicsit hátrébb a napi csatákból és a hatalmi harcokból és próbáljuk elképzelni, milyen tanácsokat szeretnének nekünk adni a gyerekeink. Forrás: imperfectfamilies.com

Kicsi vagyok: tudom, hogy azt szeretnéd, hogy már egy kicsit nagyobb legyek, de ne siettesd az időt. Még akkor is, ha a szókincsem hatalmas és már lépést tudok tartani a nagyobb gyerekekkel a játszótéren, az agyamnak még nagyon sokat kell fejlődnie.

Kötődésre van szükségem, nem arra, hogy mindig kijavítsál: azt szeretnéd, hogy meghallgassalak és betartsam az utasításaidat. A legjobb módja ennek, ha biztonságban tudhatom magam, érzem a támogatásodat és hagyod, hogy ragaszkodjak hozzád.

Szelíd útmutatásra van szükségem: ahelyett, hogy beküldenél gondolkozni a szobámba, amikor valami bajom van, fordíts időt arra, hogy megtanítsad nekem kezelni az érzelmeimet, vagy hogy mit tegyek a nehéz helyzetekben.

A rólam alkotott képed fontos számomra: fontosak számomra azok a szavak, amivel jellemzel engem. Valamint, ha kedvező fényben látsz, akkor sokkal türelmesebb és empatikusabb leszel velem.

Képes vagyok felelősséget vállalni bizonyos dolgokért: szeretek segíteni és sok mindent el tudok végezni. Tedd a környezetemet olyanná, hogy könnyen mozogjak benne és nyújtsál nekem sok-sok lehetőséget arra, hogy melletted ügyködhessek.

Hagyj küzdeni: várj egy kicsit, mielőtt rögtön kisegítenél egy nehéz szituációból. Néha csak arra lenne szükségem, hogy még néhányszor próbálkozhassak. És nézd meg, milyen büszke leszek magamra, ha sikerült teljesíteni a feladatot.

Nem tudom a nap minden percében kontrollálni magam: egyik nap nehezebb, mint a másik. Különösan akkor, ha fáradt vagy éhes vagyok, vagy túlpörögtem, vagy ha csak egyszerűen hiányoztál nekem.

A hisztizés normális dolog: ne félj, amikor nagy érzelmek törnek elő belőlem. Teljesen normális, ha mély intenzitással élem meg a mindennapokat. Ez nem jelenti azt, hogy hibáztál, vagy rossz szülő vagy.

A támogatásod fontos számomra: ha nyugodt vagy és kontrollálod magad, tudom, hogy számíthatok rád. Ekkor érzem magam biztonságban. Így tudom, hogy akkor is szeretsz, ha nem tudok mit kezdeni a feltörő érzelmeimmel.

A felfedezés jó dolog: a nem szót, csak ritkán használd. Kínálj fel nekem megfelelő alternatívákat, adjál sok-sok időt és teret a játszáshoz, futáshoz, szagoláshoz, tapintáshoz, ízleléshez és ahhoz, hogy felfedezzem a saját világomat.

Játssz velem: bolondozz, énekelj, birkózz, nevess velem. Ezek az együtt játszások alakítják ki a szoros kapcsolatot közöttünk, ezáltal tudom a felmerülő gondolataimat, nagy érzelmeimet feldolgozni, valamint megszabadulni a szorongásaimtól, frusztrációimtól.

A változás félelmetes lehet számomra: időbe telik, amíg megszokom az új embereket, új helyeket vagy az új rutinokat. Még ha neked apróságnak is tűnik, kérlek, legyél türelmes és empatikus velem, amíg megszokom.

Könnyen besokallok: fények, hangok, ügyintézések, vagy más gyerekekkel való játék túl sok lehet a fejlődésben lévő agyamnak. Lépj közbe és adj egy kis időt, hogy kiengedjem a gőzt.

A határok feszegetése a tanulás részét képezi: nem kell keménykedned, csak legyél ott. Kedvességgel állítsd fel a határokat és anélkül segíts nekem túl lenni az érzelmi hullámaimon, hogy mérges lennél.

Élvezd ezt az életszakaszt: még nem vagyok képes arra, hogy egyhelyben üljek, kifújjam az orrom, azt mondjam köszönöm, átaludjam az éjszakát, megosszam a játékaimat vagy zöldséget egyek. Olyannak szeress, amilyen vagyok, ne várj többet tőlem.

Szeretlek: téged szeretlek a világon a legjobban. Még akkor is, ha néha elveszted a fejed és elfelejted, hogy kicsi vagyok. Nagyon szeretlek! Köszönöm, hogy gondoskodsz rólam!

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Mért kell rendet tenni a gyerekszobában?
iskola, óvoda

Mért kell rendet tenni a gyerekszobában?

Minden gyereknél eljön a nap, amikor könyörögni kell, hogy tegyen maga után rendet. Hogy legyen figyelemmel a környezetére, hogy uralkodjon a káoszon. És van, hogy erre hiába kérjük, aztán feladjuk. De miért is kell ragaszkodnunk a rendhez? Miért nem hagyhatjuk rájuk, milyen állapotban van a szobájuk?

Farkasszemet nézve a félelmekkel
interjúk

Farkasszemet nézve a félelmekkel

A félelem végigkísér egész életünkben. Kisgyerek korunktól egészen idős korunkig. Jó lenne hát megbarátkozni vele, megszelídíteni, ha már az életünk része. Ezt segíti Al Ghaoui Hesna, Holli a Hős című mesekönyve, akinek főszereplője bátor mintája lehet gyerekeinknek és nekünk is.

Új iskola, óvoda
határon túl

Új iskola, óvoda

Most már kijelenthetem, azt hiszem, hogy egészen pontosan tudom, mit éreznek a gyerekeim az új iskolájukban: túl vagyok mind a négy szülői értekezleten (a legidősebbnek már ilyenje nincs, szóval az a terep továbbra is ismeretlen).
Ülök az osztály(-ok)ban/csoportban, teljesen ismeretlen környezetben (némi tévelygés után megtalálom a megfelelő osztálytermet), teljesen idegen emberek között (és rátok gondolok, drága volt szülőtársak, óvodában, iskolában). 

Fortnite, a menő játék
ajánló

Fortnite, a menő játék

Különösen az ADHD-s és a szociális képességekkel bajlódó gyerekek szülei számára állított össze az Understood oktatási portál bloggere tanácsokat, mit érdemes tenniük, ha a gyerekeik a Fortnite játékkal játszanak. Úgy gondoltam, hogy mások számára is érdekes és megfontolandó lehet, így alább olvashatjátok, mit javasol a szülőknek Mark J. Griffin, Ph.D., aki az unokájával próbálta ki a játékot, hogy megtapasztalja,hogyan érinti a gyerekeket ez a játék.

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.