Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
ajánló

Nem vagy többé a barátom! - A barátság, mint kapcsolat tanulása

Banális, de elbűvöl, hogy a kisgyerekek milyen korán egyéni szimpátiával, preferenciával bírnak egymás iránt. Van, aki bejön, van, aki nem. És hiába mondja a sok buggyant felnőtt, hogy nézd, ott egy kisgyerek játssz vele, ha nem szimpi, te sem beszélgetsz a szomszéd nénivel. 

Figyeld meg a gyerekedet, ahogy érdeklődéssel fordul az egyik vagy másik könyv, mese felé, és van amit elhajít. Ugyanígy tesz a körülötte lévő társakkal is. Van, aki mellé odaül, akit megszólít, van, akitől sírva fakad, van, aki közömbös számára, és van, akinek nekimegy. Nem azért, mert valaki megmondta neki, mit és hogyan kell éreznie, gondolnia, hanem, mert van egyéni szimpátiája, tetszik, vagy nem tetszik. Működésbe lép a hetedik érzéke, amivel vonzódik, vagy éppen eltaszítja őt a másik emberke.

Az első terep, ahol ezeknek a találkozásoknak a dömpingje éri a gyerekeket, jellemzően – szerencsés esetben – az óvoda. Ekkorra kerülnek abba az életkorba is, amikor egyre inkább kíváncsiakká válnak a másik gyerekre. Együtt kezdenek el játszani, kezdetben csak egymás mellett, de lassanként egyre inkább összekapcsolódnak, együttműködnek, majd stratégiákat gyártanak a közös játék, tevékenység során. Ez az a folyamat, amikor azonosítaniuk kell az egymás felé érzett érzéseket, és ehhez képest meg kell tanulniuk az együttélés szabályait is.

De lássuk be, ez egy rendkívül nehéz és hosszú folyamat, amíg megtanulják a gyerekek. Sokaknak felnőtt korára sem sikerül maradéktalanul elsajátítani azt a tudást, hogyan lehet együtt élni a többiekkel.

Minden kapcsolatot, a társas szövet részleteit, tőlünk tanulják a gyerekek. A mi rezdüléseinket, kommunikációinkat és szokásainkat mintázzák. A szülők és tanárok tettei, szavai minden egyes pillanatban beégnek a gyerekek agyába és sosem tudhatjuk, hogy melyik váratlan pillanatban alkalmazzák azt a fogást, amit tőlünk láttak.

Nagyszerű látni a pozitív mintáinkat a gyerekünk hétköznapjaiban. És nagyon tanulságos látni, amikor azokat a nehéz perceket éli meg vagy okozza, amelyekkel nekünk is meggyűlik a bajunk. A legjobb azonban ezt felismerni és tudatosítani.

Innentől kezdve egy plusz ok, amiért érdemes átalakítani az életünket, a reakcióinkat, a beidegződéseinket. Foglalkozni magunkkal olyan, mint a legjobb barátnőnk vigasztalását, bíztató szavait megkapni.

Ha azt látod, hogy nehezen talál kapcsolatokat, barátságokat a gyermeked, akkor keresd azokat a pillanatokat magadban, amikor neked nehezedre esik a kapcsolódás. Hozzá, vagy másokhoz. Keresd az okot, a hiányt, hol nem érzed magad komfortosan. És persze nem ez lesz a direkt megoldás a gyereknél se, de a Te feszültséged, a Te nehézséged feloldása, könnyíthet a gyermeked elakadásán is.

Ha iskolai környezetben a gyereked túl harsány, túlzottan erőszakos, sok gyereket maga alá teper, tedd fel a kérdést, mit teszel te, amiből azt kell leszűrnie, hogy ez a stratégia vezet sikerre? 

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Korlátozzuk az okostelefonokat!
iskola, óvoda

Korlátozzuk az okostelefonokat!

Hangzik sok szülő felhívása. Együtt, közösen üzenjünk hadat, az iskola ne engedeje, a szomszéd fiú ne mutogasson videokat a gyerekemnek, és számos világhírű fejlesztőre, kutatóra hivatkozva óvjuk meg gyerekeinket. Miközben azt fejeltik el, hogy az első eszközt nem az iskola, nem a szomszéd kisfiú, hanem ők maguk adták a gyerek kezébe. Ők kapcsolták be a tévét és ők tanítják a felhasználói szokásokat a saját gyermeküknek.

Farkasszemet nézve a félelmekkel
interjúk

Farkasszemet nézve a félelmekkel

A félelem végigkísér egész életünkben. Kisgyerek korunktól egészen idős korunkig. Jó lenne hát megbarátkozni vele, megszelídíteni, ha már az életünk része. Ezt segíti Al Ghaoui Hesna, Holli a Hős című mesekönyve, akinek főszereplője bátor mintája lehet gyerekeinknek és nekünk is.

Új iskola, óvoda
határon túl

Új iskola, óvoda

Most már kijelenthetem, azt hiszem, hogy egészen pontosan tudom, mit éreznek a gyerekeim az új iskolájukban: túl vagyok mind a négy szülői értekezleten (a legidősebbnek már ilyenje nincs, szóval az a terep továbbra is ismeretlen).
Ülök az osztály(-ok)ban/csoportban, teljesen ismeretlen környezetben (némi tévelygés után megtalálom a megfelelő osztálytermet), teljesen idegen emberek között (és rátok gondolok, drága volt szülőtársak, óvodában, iskolában). 

Fortnite, a menő játék
ajánló

Fortnite, a menő játék

Különösen az ADHD-s és a szociális képességekkel bajlódó gyerekek szülei számára állított össze az Understood oktatási portál bloggere tanácsokat, mit érdemes tenniük, ha a gyerekeik a Fortnite játékkal játszanak. Úgy gondoltam, hogy mások számára is érdekes és megfontolandó lehet, így alább olvashatjátok, mit javasol a szülőknek Mark J. Griffin, Ph.D., aki az unokájával próbálta ki a játékot, hogy megtapasztalja,hogyan érinti a gyerekeket ez a játék.

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.