Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
interjúk

Hogyan tudod elérni, hogy az első kérésre hallgasson rád a gyereked?

A zajos digitális világban sok szülő küzd azzal, hogy nem hallgat rá a gyereke. Figyelmének magunkra vonása úgy tűnhet, mint egy végeérhetetlen csata. A TV-vel, számítógépes játékokkal és sok más tényezővel, ami magára vonja a gyerek figyelmét, kell versenyre kelni. Természetesen nem csak az elektronikus kütyük miatt nem figyel ránk. Hajlamosak a szelektív hallásra. De a jó hír az, hogy néhány egyszerű változtatás a kérések közlésében, kulcsfontosságú lehet abban, hogy odafigyeljen az első kérésre.

Szabadulj meg a zavaró körülményektől!

Elég kevéssé tűnik hatékonynak, ha a lakás egyik végéből kiabálod az utasításaidat a gyereknek, miközben videójátékkal játszik vagy éppen csetel a barátjával. Szüntesd meg a zavaró körülményeket mielőtt kérnél vagy utasításokat adnál. Némítsad le a tévét, állítsd meg a videójátékot, halkítsd le a zenét, hogy teljes valójában rád figyelhessen a gyerek. Ha lehetséges, létesítsetek szemkontaktust, így biztos lehetsz benne, hogy rád figyel. Egyes gyerekeknél, például az ADHD-soknál, ha ráteszed a vállára a kezedet, egy plusz biztosítékot kapsz, hogy rád fog figyelni.

Mondd, ne kérdezz!

Az egyik leggyakoribb hiba, amit a szülők elkövetnek, amikor utasításokat adnak, hogy nem mondják, hanem kérdezik. Ha megkérdezed a gyereked, hogy megtenne-e valamit, akkor van lehetősége „nem”-et mondani. Ha megkérdezed: „Felvennéd a játékokat?”, még egy enyhén ellenálló gyerek is azt fogja mondani, hogy „nem”. Ehelyett azt mondd: „Kérlek, vedd fel a játékokat, most.”

Amennyiben lehetséges, adj 5 percet a feladat végrehajtásáig. Ahelyett, hogy azt mondanád miközben békésen játszik a gyereked, hogy „Menj, porszívózd ki a szobádat!”, mondd azt, hogy „5 perc múlva hagyd abba a játékot és kérlek, menj, porszívózd ki a szobádat!” Amikor letelt az 5 perc, akkor azt mondhatod: „Letelt az idő, hagyd abba a játékot és menj, kérlek, porszívózd ki a szobádat!” Ez egy teljesen elfogadható módja, ahogyan időt adsz a gyerekednek, hogy átváltson az egyik tevékenységből a másikba.

Egy időben csak egy feladatot adjál!

A kisgyerekek és a figyelemzavaros gyerekek egyszerre nem tudnak több kérést teljesíteni. Ha azt mondod: „Tedd el az útból a hátizsákodat, dobd a szennyesbe a zoknidat és a farmerodat hajtogasd össze”, azt eredményezheti, hogy egy vagy két lépést kihagy a feladatsorból. Egyszerre csak egy feladatot adjál. Ha kivitelezte az elsőt, következhet a második.

Nagyobb gyerekek, kamaszok már képesek arra, hogy egyszerre több kérést is teljesítsenek, sőt egy listán lévő feladatsort is végre tudnak hajtani. Mondhatod, hogy „itt az ideje, hogy összeállítsad a házimunka-listádat”, így a gyerek saját maga vállalhatja a felelősséget és döntheti el, hogy mit mikor milyen sorrendben végezzen el.

Kérd meg, hogy ismételje el hangosan, amit kértél tőle!

Miután kértél valamit, kérd meg, hogy ismételje el. Ez biztosítja, hogy megértette az elvárásaidat és lehetőséget nyújt ahhoz, hogy tisztázzátok az esetleges félreértéseket.

A pozitív viselkedés megerősítése

Ha a gyerek elvégezte a feladatot, csatolj vissza pozitív megerősítéssel, ami a jövőbeni feladatvállalását fogja támogatni. Dicsérd meg a teljesítményét: „Nagyon szépen kitakarítottad a szobádat, akkor, amikor kértem.”

Legyen negatív következménye a nem-teljesítésnek

Ha a gyerek nem végzi el a feladatát, vezessetek be egy ha….akkor figyelmeztetést. Például: „Ha nem takarítod ki a szobádat, nem játszhatsz ma már videójátékot.” Ha nem tartja be, amit kértünk, akkor legyen további negatív következménye. Pl: „A következő 24 órában nem játszhatsz a telefonodon.”

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
A rossz gyerek
iskola, óvoda

A rossz gyerek

Az osztályban van egy rossz gyerek. Mindenki szerint rossz. Piszkálja a gyerekeket, belerúg a lányokba, zavarja az órát.

Képzeletbeli történet!

Még a kisebb alvási problémák is kognitív nehézségeket okozhatnak a gyermekek számára
interjúk

Még a kisebb alvási problémák is kognitív nehézségeket okozhatnak a gyermekek számára

Mindannyian tudjuk, hogy mennyire fontos a jó éjszakai alvás, de a gyermekkori alvásproblémák, mint például a horkolás, az éjszakai ébredés, az alvajárás vagy az álmatlanság elég gyakoriak.

Öt gyerek anyjának lenni
határon túl

Öt gyerek anyjának lenni

Egy barátnőm barátnője külföldön él a családjával. Öt gyermeke van, és azt hiszem azt csak Ő tudja, hogy ez mit jelent. De akármit is jelentsen, egy biztos, hogy ő ezt élvezi. Ezt onnan tudom, hogy a barátnőm egy ideje meséli, hogy Joli – ő a bizonyos – a facebookon kis posztokban megosztja a családja történeteit. Szórakoztató és tanulságos, néha könnyeket csal a szemébe, néha pedig elgondolkodtató. Egy biztos, hogy mindarról sajátos képe van, és sok gyereken kipróbált tapasztalata, amivel mi is szembesülünk a hétköznapjainkban. És akkor arra kértük Jolit, hogy néhány történetét mesélje el itt is.

Te mikor beszélgetsz a gyerekkel a téridőről?
ajánló

Te mikor beszélgetsz a gyerekkel a téridőről?

Bevallom, én soha. Ahogy a fénysebességről sem nagyon jut eszembe és az univerzum bár időnként szóba kerül, nagyon sokat nem tudok róla. Ezért is álltam kicsit értetlenül a mini sorozat előtt, amit ma ajánlok nektek. Mert hogy ezek a mesekönyvek erről szólnak. És aztán a szerző, Farkas Robi olyan jó kis válaszokat adott a kérdéseimre, hogy elkezdett érdekelni.

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.