Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
interjúk

Hogyan tudod elérni, hogy az első kérésre hallgasson rád a gyereked?

A zajos digitális világban sok szülő küzd azzal, hogy nem hallgat rá a gyereke. Figyelmének magunkra vonása úgy tűnhet, mint egy végeérhetetlen csata. A TV-vel, számítógépes játékokkal és sok más tényezővel, ami magára vonja a gyerek figyelmét, kell versenyre kelni. Természetesen nem csak az elektronikus kütyük miatt nem figyel ránk. Hajlamosak a szelektív hallásra. De a jó hír az, hogy néhány egyszerű változtatás a kérések közlésében, kulcsfontosságú lehet abban, hogy odafigyeljen az első kérésre.

Szabadulj meg a zavaró körülményektől!

Elég kevéssé tűnik hatékonynak, ha a lakás egyik végéből kiabálod az utasításaidat a gyereknek, miközben videójátékkal játszik vagy éppen csetel a barátjával. Szüntesd meg a zavaró körülményeket mielőtt kérnél vagy utasításokat adnál. Némítsad le a tévét, állítsd meg a videójátékot, halkítsd le a zenét, hogy teljes valójában rád figyelhessen a gyerek. Ha lehetséges, létesítsetek szemkontaktust, így biztos lehetsz benne, hogy rád figyel. Egyes gyerekeknél, például az ADHD-soknál, ha ráteszed a vállára a kezedet, egy plusz biztosítékot kapsz, hogy rád fog figyelni.

Mondd, ne kérdezz!

Az egyik leggyakoribb hiba, amit a szülők elkövetnek, amikor utasításokat adnak, hogy nem mondják, hanem kérdezik. Ha megkérdezed a gyereked, hogy megtenne-e valamit, akkor van lehetősége „nem”-et mondani. Ha megkérdezed: „Felvennéd a játékokat?”, még egy enyhén ellenálló gyerek is azt fogja mondani, hogy „nem”. Ehelyett azt mondd: „Kérlek, vedd fel a játékokat, most.”

Amennyiben lehetséges, adj 5 percet a feladat végrehajtásáig. Ahelyett, hogy azt mondanád miközben békésen játszik a gyereked, hogy „Menj, porszívózd ki a szobádat!”, mondd azt, hogy „5 perc múlva hagyd abba a játékot és kérlek, menj, porszívózd ki a szobádat!” Amikor letelt az 5 perc, akkor azt mondhatod: „Letelt az idő, hagyd abba a játékot és menj, kérlek, porszívózd ki a szobádat!” Ez egy teljesen elfogadható módja, ahogyan időt adsz a gyerekednek, hogy átváltson az egyik tevékenységből a másikba.

Egy időben csak egy feladatot adjál!

A kisgyerekek és a figyelemzavaros gyerekek egyszerre nem tudnak több kérést teljesíteni. Ha azt mondod: „Tedd el az útból a hátizsákodat, dobd a szennyesbe a zoknidat és a farmerodat hajtogasd össze”, azt eredményezheti, hogy egy vagy két lépést kihagy a feladatsorból. Egyszerre csak egy feladatot adjál. Ha kivitelezte az elsőt, következhet a második.

Nagyobb gyerekek, kamaszok már képesek arra, hogy egyszerre több kérést is teljesítsenek, sőt egy listán lévő feladatsort is végre tudnak hajtani. Mondhatod, hogy „itt az ideje, hogy összeállítsad a házimunka-listádat”, így a gyerek saját maga vállalhatja a felelősséget és döntheti el, hogy mit mikor milyen sorrendben végezzen el.

Kérd meg, hogy ismételje el hangosan, amit kértél tőle!

Miután kértél valamit, kérd meg, hogy ismételje el. Ez biztosítja, hogy megértette az elvárásaidat és lehetőséget nyújt ahhoz, hogy tisztázzátok az esetleges félreértéseket.

A pozitív viselkedés megerősítése

Ha a gyerek elvégezte a feladatot, csatolj vissza pozitív megerősítéssel, ami a jövőbeni feladatvállalását fogja támogatni. Dicsérd meg a teljesítményét: „Nagyon szépen kitakarítottad a szobádat, akkor, amikor kértem.”

Legyen negatív következménye a nem-teljesítésnek

Ha a gyerek nem végzi el a feladatát, vezessetek be egy ha….akkor figyelmeztetést. Például: „Ha nem takarítod ki a szobádat, nem játszhatsz ma már videójátékot.” Ha nem tartja be, amit kértünk, akkor legyen további negatív következménye. Pl: „A következő 24 órában nem játszhatsz a telefonodon.”

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Hogyan tanulom meg elengedni a felnőtt lányomat
iskola, óvoda

Hogyan tanulom meg elengedni a felnőtt lányomat

Vállammal a fülemnek szorított telefonban beszélgetek a nővéremmel. Új keletű telefonos kapcsolat a mienk, ezért meg is becsülöm, nem tesszük le egykönnyen a „kagylót”. Közben éppen bekeverek egy adag kenyeret, letörlöm az asztalt, összepakolok, mosogatógép ki-be, zöldséget pucolok.. zajlik a konyhai életem.

Laci doki rendelője
interjúk

Laci doki rendelője

A hétvégén baleset volt nálunk, csak egy kicsi, de egy csapásra megváltozott minden körülöttünk. Aztán szerencsés kimenetele lett, de megérintett, milyen nehéz lehet, ha baj van a gyerek egészségével. Sárvári Töttös Györgyi Szuperhős Szakszerviz című könyve a betegségben, kórházban lévő gyerekeknek és szüleiknek segít feldolgozni a traumát, átvészelni a nehéz időszakot. De felkészülni, más nehézségeket átvészelni is segít ez a mese, ami gyógyír a testnek, léleknek egyaránt. A Kolibri Kiadónál megjelent könyvről beszélgettem a szerzővel. Györgyi korábbi könyvéről, a Varázspálca Szakszervizről itt olvashattok.

30 lenyűgöző fotó iskolás lányokról a világ minden szegletéből
határon túl

30 lenyűgöző fotó iskolás lányokról a világ minden szegletéből

Nelson Mandela egyszer azt mondta: „Az oktatás a leghatékonyabb fegyver, amelynek segítségével meg tudjuk változtatni a világot.”

A legegyszerűbb otthoni fejlesztés, amivel még mi is jól járunk
ajánló

A legegyszerűbb otthoni fejlesztés, amivel még mi is jól járunk

Sok szülő kérdezi, hogy mi az, amit megtehetne a gyermekéért, hogy sikeresebb legyen az iskolában, az életben. Sokan fejlesztésre hordják, gyakorolnak vele és különtanárhoz járatják. Zene, sport, nyelv, hogy versenyelőnyben legyen.

Pedig számos olyan tevékenység van, ami a hétköznapi élet része és jobban segíti a későbbi boldogulást.

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.