Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
interjúk

Hogyan tudod elérni, hogy az első kérésre hallgasson rád a gyereked?

A zajos digitális világban sok szülő küzd azzal, hogy nem hallgat rá a gyereke. Figyelmének magunkra vonása úgy tűnhet, mint egy végeérhetetlen csata. A TV-vel, számítógépes játékokkal és sok más tényezővel, ami magára vonja a gyerek figyelmét, kell versenyre kelni. Természetesen nem csak az elektronikus kütyük miatt nem figyel ránk. Hajlamosak a szelektív hallásra. De a jó hír az, hogy néhány egyszerű változtatás a kérések közlésében, kulcsfontosságú lehet abban, hogy odafigyeljen az első kérésre.

Szabadulj meg a zavaró körülményektől!

Elég kevéssé tűnik hatékonynak, ha a lakás egyik végéből kiabálod az utasításaidat a gyereknek, miközben videójátékkal játszik vagy éppen csetel a barátjával. Szüntesd meg a zavaró körülményeket mielőtt kérnél vagy utasításokat adnál. Némítsad le a tévét, állítsd meg a videójátékot, halkítsd le a zenét, hogy teljes valójában rád figyelhessen a gyerek. Ha lehetséges, létesítsetek szemkontaktust, így biztos lehetsz benne, hogy rád figyel. Egyes gyerekeknél, például az ADHD-soknál, ha ráteszed a vállára a kezedet, egy plusz biztosítékot kapsz, hogy rád fog figyelni.

Mondd, ne kérdezz!

Az egyik leggyakoribb hiba, amit a szülők elkövetnek, amikor utasításokat adnak, hogy nem mondják, hanem kérdezik. Ha megkérdezed a gyereked, hogy megtenne-e valamit, akkor van lehetősége „nem”-et mondani. Ha megkérdezed: „Felvennéd a játékokat?”, még egy enyhén ellenálló gyerek is azt fogja mondani, hogy „nem”. Ehelyett azt mondd: „Kérlek, vedd fel a játékokat, most.”

Amennyiben lehetséges, adj 5 percet a feladat végrehajtásáig. Ahelyett, hogy azt mondanád miközben békésen játszik a gyereked, hogy „Menj, porszívózd ki a szobádat!”, mondd azt, hogy „5 perc múlva hagyd abba a játékot és kérlek, menj, porszívózd ki a szobádat!” Amikor letelt az 5 perc, akkor azt mondhatod: „Letelt az idő, hagyd abba a játékot és menj, kérlek, porszívózd ki a szobádat!” Ez egy teljesen elfogadható módja, ahogyan időt adsz a gyerekednek, hogy átváltson az egyik tevékenységből a másikba.

Egy időben csak egy feladatot adjál!

A kisgyerekek és a figyelemzavaros gyerekek egyszerre nem tudnak több kérést teljesíteni. Ha azt mondod: „Tedd el az útból a hátizsákodat, dobd a szennyesbe a zoknidat és a farmerodat hajtogasd össze”, azt eredményezheti, hogy egy vagy két lépést kihagy a feladatsorból. Egyszerre csak egy feladatot adjál. Ha kivitelezte az elsőt, következhet a második.

Nagyobb gyerekek, kamaszok már képesek arra, hogy egyszerre több kérést is teljesítsenek, sőt egy listán lévő feladatsort is végre tudnak hajtani. Mondhatod, hogy „itt az ideje, hogy összeállítsad a házimunka-listádat”, így a gyerek saját maga vállalhatja a felelősséget és döntheti el, hogy mit mikor milyen sorrendben végezzen el.

Kérd meg, hogy ismételje el hangosan, amit kértél tőle!

Miután kértél valamit, kérd meg, hogy ismételje el. Ez biztosítja, hogy megértette az elvárásaidat és lehetőséget nyújt ahhoz, hogy tisztázzátok az esetleges félreértéseket.

A pozitív viselkedés megerősítése

Ha a gyerek elvégezte a feladatot, csatolj vissza pozitív megerősítéssel, ami a jövőbeni feladatvállalását fogja támogatni. Dicsérd meg a teljesítményét: „Nagyon szépen kitakarítottad a szobádat, akkor, amikor kértem.”

Legyen negatív következménye a nem-teljesítésnek

Ha a gyerek nem végzi el a feladatát, vezessetek be egy ha….akkor figyelmeztetést. Például: „Ha nem takarítod ki a szobádat, nem játszhatsz ma már videójátékot.” Ha nem tartja be, amit kértünk, akkor legyen további negatív következménye. Pl: „A következő 24 órában nem játszhatsz a telefonodon.”

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Mért kell rendet tenni a gyerekszobában?
iskola, óvoda

Mért kell rendet tenni a gyerekszobában?

Minden gyereknél eljön a nap, amikor könyörögni kell, hogy tegyen maga után rendet. Hogy legyen figyelemmel a környezetére, hogy uralkodjon a káoszon. És van, hogy erre hiába kérjük, aztán feladjuk. De miért is kell ragaszkodnunk a rendhez? Miért nem hagyhatjuk rájuk, milyen állapotban van a szobájuk?

Farkasszemet nézve a félelmekkel
interjúk

Farkasszemet nézve a félelmekkel

A félelem végigkísér egész életünkben. Kisgyerek korunktól egészen idős korunkig. Jó lenne hát megbarátkozni vele, megszelídíteni, ha már az életünk része. Ezt segíti Al Ghaoui Hesna, Holli a Hős című mesekönyve, akinek főszereplője bátor mintája lehet gyerekeinknek és nekünk is.

Új iskola, óvoda
határon túl

Új iskola, óvoda

Most már kijelenthetem, azt hiszem, hogy egészen pontosan tudom, mit éreznek a gyerekeim az új iskolájukban: túl vagyok mind a négy szülői értekezleten (a legidősebbnek már ilyenje nincs, szóval az a terep továbbra is ismeretlen).
Ülök az osztály(-ok)ban/csoportban, teljesen ismeretlen környezetben (némi tévelygés után megtalálom a megfelelő osztálytermet), teljesen idegen emberek között (és rátok gondolok, drága volt szülőtársak, óvodában, iskolában). 

Fortnite, a menő játék
ajánló

Fortnite, a menő játék

Különösen az ADHD-s és a szociális képességekkel bajlódó gyerekek szülei számára állított össze az Understood oktatási portál bloggere tanácsokat, mit érdemes tenniük, ha a gyerekeik a Fortnite játékkal játszanak. Úgy gondoltam, hogy mások számára is érdekes és megfontolandó lehet, így alább olvashatjátok, mit javasol a szülőknek Mark J. Griffin, Ph.D., aki az unokájával próbálta ki a játékot, hogy megtapasztalja,hogyan érinti a gyerekeket ez a játék.

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.