Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
iskola, óvoda

Hogyan gondolkodunk az agressziórol?

A szülői tevékenységünk egyik fő csapása, megfékezni az elszabaduló indulatokat, megakadályozni a csípéseket, harapásokat, rúgásokat. A szóbeli bántalmazást, azaz féken tartani az agressziót. Leggyakrabban agresszív intézkedésekkel.

Hiteles, mi?! Amelyik kezeddel ütötted meg az öcsit?kérdésre a rosszalkodó kézre való ráhúzás a válasz.

Nézem a gyerekeinket, ahogy játszanak, összeverődve hatan, heten, figyelem a kapcsolataik hullámzását, a szerepeket, ki kivel tart össze, ki ellen irányulnak a pikírt szavak, összesúgások vagy nyílt összetűzések. Érdekes, hogy kit mi és miért motivál. Ma úgy döntöttem csak figyelek, próbálok nem ítélkezni, nem beleszólni, nem nevelni, hanem megérteni valamennyi szereplő indulatait.

Mindenkinek más minta, más stratégia válik be az érvényesüléshez. Van, aki a csendes, de határozott tetteket részesíti előnyben. Van, aki hangosan maga mögé támogatókat gyűjt. És van, aki egy szál maga rohan “öngyilkos merénylőként”.

Valamennyien el akarnak érni valamit. Gyakran ugyanazt. Csak épp más utakat választanak.

Az agresszió önmagában fontos és jó! Mindenekelőtt akkor, ha az agresszív indulatokat pozitívan, nem másokat károsítva tudjuk felhasználni. Segíti a túlélést, a védekezést, hiszen lépésekre kényszerít minket. Kimozdít a komfortzónánkból, és ha jól élünk az agresszióval, akkor új irányokat vehetünk, új megoldásokat találhatunk, magunk is fejlődhetünk általa. De hogy ezt hogyan tegyük, sokszor mi felnőttek sem tudjuk. Miként tudhatnák ezt a gyerekek? 

Az agresszív erőnk megszelídítése, mint egy hömpölygő folyó esetén az energia hasznosítása a cél. De ezt meg kell tanítanunk a gyerekeinknek. Nem várhatjuk el tőlük, hogy azonnal tudják. Hosszú, girbegurba úton jutunk el odáig, hogy felismerjük és hasznosítsuk az agresszív energiáinkat.

Az agresszió pozitív felhasználásának első lépése, hogy azonosítjuk az érzelmeinket. Düh, gyűlölet, féltékenység, irigység, csak hogy a legkézenfekvőbbeket említsük. Ennél persze sokkal több és árnyaltabb érzelmeink tartoznak az agresszívak közé. Segíthetünk magunkon és a gyerekeinknek is, ha beszélünk ezekről. Például érzéskártyák segítségével.

Ezzel párhuzamosan elkezdhetjük a következő lépést, mi magunk is hasznosítjuk és pozitívvá formáljuk a negatív energiáinkat. A vulkánként kitörni kívánkozó indulatainkat nem egy hatalmas ordítozásba, hanem sportolásba, takarításba, táncba, művészetbe forgatjuk.

A következőkben átalakítom a kommunikációmat. Nem szülőként, feljebbvalóként, hanem társként, szövetségesként fordulok a gyerekhez, akinek fontos a véleménye, kedvére akarok tenni, segíteni és támogatni akarom. Rengetek pozitív megerősítéssel, élménnyel veszem körbe. Hiszen nem a negatív tapasztalatok, hanem a pozitív élmények lesznek azok, amik a jobbra, a teljesebb életre sarkallják.

Mintámmal hozzásegítem ahhoz, hogy kialakítsa azokat a megküzdési stratégiákat, amelyekkel legyőzi majd az indulatait, kiereszti a gőzt, és a maga javára fordítja az agressziót.

Ha agresszív egy gyerek, ne rá haragudj! A környezetét figyeld, hogyan segítheted őket hozzá ahhoz, hogy jobb megoldásokat találjanak a nehézségeikre. Leginkább a saját gyerekünkre tudunk neheztelni, amiért agresszív, amiért bánt, üt, másik gyereket, vagy minket. Hogy miért? Azért mert tükrükben meglátjuk saját gyengeségünket, nehézségeinket és tehetetlenségünket. A harag helyett egy konstruktív formában kell felhasználnunk az indulatainkat. Hátra lépve el kell gondolkodnunk azon, miként tudjuk támogató, megerősítő módon tudtára adni, hogy nem ez a szerencsés választás a konfliktusok kezelésére. Miként tudunk mintát adni az erőszakmentes kommunikációra, és hogyan tudjuk ezt bevezetni a saját családi kultúránkba.

Nem egyszerű. Mert zsigerből letámadni, legyalulni mások egoját a legédesebb győzelem az adott pillanatban. De vajon hosszabb távon ez, vagy az együttműködés okoz sikerélményt? Aki próbálta már ezt is azt is, az tudja a választ. Aki még nem, az próbálja ki!

Az erőszakmentes kommunikációról itt olvashatsz:http://rambala.hu

További érdekes írások az agresszióról:http://konfliktusklinika.blogspot.hu

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
A rossz gyerek
iskola, óvoda

A rossz gyerek

Az osztályban van egy rossz gyerek. Mindenki szerint rossz. Piszkálja a gyerekeket, belerúg a lányokba, zavarja az órát.

Képzeletbeli történet!

Még a kisebb alvási problémák is kognitív nehézségeket okozhatnak a gyermekek számára
interjúk

Még a kisebb alvási problémák is kognitív nehézségeket okozhatnak a gyermekek számára

Mindannyian tudjuk, hogy mennyire fontos a jó éjszakai alvás, de a gyermekkori alvásproblémák, mint például a horkolás, az éjszakai ébredés, az alvajárás vagy az álmatlanság elég gyakoriak.

Öt gyerek anyjának lenni
határon túl

Öt gyerek anyjának lenni

Egy barátnőm barátnője külföldön él a családjával. Öt gyermeke van, és azt hiszem azt csak Ő tudja, hogy ez mit jelent. De akármit is jelentsen, egy biztos, hogy ő ezt élvezi. Ezt onnan tudom, hogy a barátnőm egy ideje meséli, hogy Joli – ő a bizonyos – a facebookon kis posztokban megosztja a családja történeteit. Szórakoztató és tanulságos, néha könnyeket csal a szemébe, néha pedig elgondolkodtató. Egy biztos, hogy mindarról sajátos képe van, és sok gyereken kipróbált tapasztalata, amivel mi is szembesülünk a hétköznapjainkban. És akkor arra kértük Jolit, hogy néhány történetét mesélje el itt is.

Te mikor beszélgetsz a gyerekkel a téridőről?
ajánló

Te mikor beszélgetsz a gyerekkel a téridőről?

Bevallom, én soha. Ahogy a fénysebességről sem nagyon jut eszembe és az univerzum bár időnként szóba kerül, nagyon sokat nem tudok róla. Ezért is álltam kicsit értetlenül a mini sorozat előtt, amit ma ajánlok nektek. Mert hogy ezek a mesekönyvek erről szólnak. És aztán a szerző, Farkas Robi olyan jó kis válaszokat adott a kérdéseimre, hogy elkezdett érdekelni.

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.