Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
ajánló

A főzés, ami többféle intelligenciaterületet is megmozgat

Bevallom, fejben jobban főzök. Meg ízlelni is jobban szeretek. Szóval sosem voltam az a tudatos kitchen women. Mégis, most amellett kampányolok, hogy főzzetek a gyerekeitekkel, meg nélkülük is sokat, mert az élet olyan területeit nyitja meg, amire nagyon kevés időnk jut!

Amikor főzünk, olyan érzékeinket stimuláljuk, amelyekkel igen keveset törődünk. Miközben a közérzetünket, hangulatunkat és ezzel a teljesítményünket jelentős mértékben meghatározza, hogy milyen illatokat érzünk, milyen ízeket észlelünk, viszonylag keveset törődünk ezzel tudatosan. Pedig a mindennapjainkat boldogabbá és magunkat elégedettebbé tehetnék azzal, ha nem csak fejben lennénk jelen, hanem a sokféle érzékeink szintjén is tudatosabbak lennénk. Ilyen a főzés, az ételek előállításának művészete is. A főzés azért is különösen jó terepe a jó közérzet előidézésének, mert benne van az alkotás öröme is, akár merészen kísérletezünk, akár a recept utasításait hajtjuk végre.

A hétköznapi rohanva főzés, bevásárlás a kötelezően megoldandó feladat, a kapkodva evés nyilván nem az, ami felemel, ami kikapcsol. Rákészülni, megtervezni, a fantáziánkat szabadjára engedni egy nehéz munkanap után is igazi pihenést jelenthet. Nem véletlenül vált népszerű hobbivá, divatos szabadidős tevékenységgé a főzés.

Egy hosszú nap után beállni a konyhapult mögé, esetleg egy kis zenével fűszerezve, a családtagok kíséretében, a nap méltó lezárása lehet. Jelen lenni akkor és ott, a tudatos mindfullness megvalósulása. Kiváltképp, ha szellemi munkát végzünk, amikor sokféle bonyolult döntést, felelősségteljes feladatot kell megoldanunk napközben, jól eső érzés, kikapcsolódás lehet egy ráérős közös főzés. Nem kell túlgondolni, nem a világversenyekre készülünk, egyszerűen vagy csak a fantáziánkra hagyatkozunk, ekkor átérezhetjük saját teremtő, alkotó energiánkat, vagy szépen sorban követjük a recept leírását, akkor a hagyom magam vezetni, irányítani, nem kell problémát megoldanom jóleső érzése segíthet ellazulni.

A gyerekeknek mindezeket meg tudjuk tanítani, ha rendszeresen bevonjuk őket a főzésbe. Ha az étel előállítása nem egy kötelező feladat, nem a háziasszony robotoló hétköznapjainak a része, hanem egy közös, családi tevékenység, amikor egymásra találnak a napot külön töltő családtagok, miközben megbeszélik a nap történéseit.

Apák és anyák egyaránt részt tudnak venni a főzésben, és megmutathatják, hogy különbözőképpen is el lehet érni ugyanazt az eredményt. A közös főzés során megtapasztalhatják a gyerekeink saját kompetenciájukat. Hogy képesek bizonyos tevékenységek elvégzésére. Megtanulhatják, hogy egy-egy folyamatnak lépései vannak, azok egymásutánisága, sorrendje fontos. Hogy körültekintően, maguk körül biztonságot és rendet, tisztaságot tartsanak. A közös főzés segít fejleszteni az együttműködést, segít a figyelem, koncentráció gyakorlásában. Tanítja a tervezés szükségességét. Minden egyes főzés egy kis projekt. Nagyon jól lehet vele tanítani a gondolattól a produktumig tartó folyamat megvalósítását.

Főzés közben nem csak a hagyományosan elismert képességeinket kell megcsillogtatni! Olyan tehetségünk is megmutatkozhat, amit az iskolában kevéssé mérnek. A taktilis érzékelés fejlesztésében is nagy szerepe lehet a főzésnek. A különféle hőmérsékletek, formák, állagok tapintása, megérintése tanulási képességeket is fejleszt. A főzés kapcsán elvégzett egyes tevékenységek, szeletelés, gyúrás, formázás a finommotorikai képességeket segíti.

Főzés közben matematikai kompetenciát fejlesztünk, taníthatjuk a környezettudatos gondolkodást, a természettudományos ismereteket, az egészségtudatos életet és mindezeket a közvetlen gyakorlati haszon fényében, a megtapasztalás eszközeivel.

Nem utolsó sorban sokat segít egy gyereknek, ha minél több dolgot tud önállóan elvégezni, ha korán megtanulja kivenni a részét a munkából. Jó férj és feleség, jó partner válik abból a gyerekből, aki kiismeri magát a konyhában, aki finom eledellel tud kedveskedni a szeretteinek.

Egy közös hámozás, vagdicsolás, fűszerezés, panírozás, keverés és kavarás összehozza a családot. A duzzogó kamasz mesélni kezd, az örökmozgó kisiskolás beszélget, a szeleburdi ovis kérdez és csacsog. Megnyílunk egymás felé, kapcsolódunk. Lesz témánk, elmeséljük örömeinket és bánatainkat. Mi másra volna szükségünk, egy hosszú nap után?! Néhány finom falatra!

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Nevelni ésszel, szívvel, vagy hagyománnyal?
iskola, óvoda

Nevelni ésszel, szívvel, vagy hagyománnyal?

Mindenki ért a gyerekneveléshez. Mindenki vagy nevelt, vagy nevel vagy őt nevelték, de bármilyen vonatkozásban is találkozik a neveléssel, szakértővé válik. A saját élmény, az otthonról hozott hagyomány és tapasztalat erősebb bármilyen szakszerű megnyilatkozásnál, sőt akár ellentétes állásfoglalásként is megél egymás mellett.

 

Farkasszemet nézve a félelmekkel
interjúk

Farkasszemet nézve a félelmekkel

A félelem végigkísér egész életünkben. Kisgyerek korunktól egészen idős korunkig. Jó lenne hát megbarátkozni vele, megszelídíteni, ha már az életünk része. Ezt segíti Al Ghaoui Hesna, Holli a Hős című mesekönyve, akinek főszereplője bátor mintája lehet gyerekeinknek és nekünk is.

Lehet egy kérdéssel több?
határon túl

Lehet egy kérdéssel több?

Bennem megfogalmazódott vagy száz, amit fel kellett volna anno a fehér habos helyett a halványzöld, gyöngyös gallérúban, mert az én koromhoz (26) , az én helyzetemben... A kétéves lányom ordibált a szertartás alatt, hogy APA KOPASZ, jelzem legalább nem a császárról és a meztelenségről szólt az ének, de egyszerűen azóta is bánom, hogy ha már egyszer jelmezt húztam, - egyáltalán minek kell az a jelmez? - akkor miért nem lehetett 1000%osan. Szóval a kérdéseket miért nem tettem fel előtte, vagy közvetlen utána, vagy az eltelt húsz év során, és akkor most nem érezném úgy magam, mint a fuldokló, mikor a jószándékú segítők első lépésként bedugaszolják a végső menedék nádszálat a szájában.

A főzés, ami többféle intelligenciaterületet is megmozgat
ajánló

A főzés, ami többféle intelligenciaterületet is megmozgat

Bevallom, fejben jobban főzök. Meg ízlelni is jobban szeretek. Szóval sosem voltam az a tudatos kitchen women. Mégis, most amellett kampányolok, hogy főzzetek a gyerekeitekkel, meg nélkülük is sokat, mert az élet olyan területeit nyitja meg, amire nagyon kevés időnk jut!

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.