Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
Nemzeti ünnep az iskolában
Hogyan segíthetsz kialakítani a gyereked jó ítélőképességét?

Sok felnőtt lebénul, amikor nehéz döntéssel áll szemben. Mások, ami talán még rosszabb, önmaguknak ártó döntéseket hoznak és rendszeresen rossz ítélőképességről tesznek tanúbizonyságot. De senki sem születik jó ítélő-, és bölcs döntéshozatali képességgel. A jó ítélőképesség és a döntéshozatali képesség a tapasztalatszerzés és a reflexiók útján alakul ki. Ahogy egy bölcs mondás hangzik: Az ítélőképesség a tapasztalatokból fejlődik ki, a jó ítélőképesség pedig a rossz tapasztalatokból.

Tovább
3 ok (és a megoldások), amikor a gyerekek kitérnek a felelősség alól

Visszhangzik a ház a gyerekek üvöltésétől.

Belépsz a szobába és látod, hogy teljesen elborult az agyuk. Erre megkérdezed, hogy mi történt?

„Ő kezdte!” „Nem én kezdtem, ő kezdte!” „Nem!” „De igen!”
Ez a beszélgetés nem vezet sehova. „Megkérhetlek, hogy egymás után mondjátok el, hogy mi történt?”

„Nem hagyott békén!” „Nem, te nem hagytál békén!”

Az egymásra mutogatás folytatódik tovább. Senki sem ismeri el a hibáját. Senki sem mondja el a saját szerepét a veszekedésben.

Miért nem képesek beismerni?

„Mama, igaza van a tesómnak. Egyszerűen nem hagytam békén, pedig megkért rá. Iszonyú dühös voltam, nem voltam képes végiggondolni a tetteim következményét. Bocsánat.”

Igen, valahogy így. Ez olyan nehéz?

Tovább
A legjobb ajándék, amit a kamasz gyerekednek adhatsz, de ő sosem fogja magától kérni

Amikor fiatal voltam, egyetlen telefonunk volt. Egy vonalas. Egy szuperhosszú vezetékkel csatlakoztatva a falhoz. A zsinór elért az alagsori lépcsőig, ez volt az egyetlen hely, ahol senki nem hallott, amikor cseverésztem a barátnőimmel. Ha valaki éppen lógott a telefonon, két lehetőségem volt, vagy türelmesen vártam, vagy megsürgettem azt, aki beszélt.

Tovább
Hogyan váljunk tehetetlen szülőből magabiztos szülővé?

„Azt a játékot akarom!” – mondja a gyereked.

„Most nem, drágám, csak egy pár dologért ugrottunk be.”

„De én akarom!”

„Tudom, de….”

A gyerek határozottan közbevág: „Minden barátomnak van már és én is akarok egyet. Beteszem a bevásárlókocsiba.”

„Ühüm, jó, rendben.”

Összezavarodottan és legyőzötten odatolod a kocsit a pénztárhoz és megveszed a játékot. 

Tovább
Gyerekverés hazai szemmel

Kultúránk erőszak alapú. Legtöbbször az erőszak a válaszunk, a megoldásunk. Otthon a családban, a barátaink között, az iskolában is az erőszakra, a hatalomra, a tekintélyre épül minden. És ezt örökítjük tovább. Szomorú kép ez, és ha nem teszünk ez ellen minden nap, akkor így is marad.

Tovább
Érdekel, hogy kit nevelsz?

Ismered a generációelméletet? És fontosnak tartod? Akár igen, akár nem, érdemes néhány ténnyel foglalkozni, ami arról szól, mások a mai gyerekek. Hogy ebből ki-ki milyen tanulságot szűr le magának, az egyéni felelősség. De a tényeket rögzíteni, elkerülhetetlen.

Tovább
​Harmadik fél fizet – Segítség, sportol a gyerekem!

Harmadik fél fizet. Ezzel a kifejezéssel közgazdaságtan tanulmányaim során találkoztam először. Sokszor elemeztünk olyan helyzeteket a mindennapi életben, amikor a szolgáltató és a szolgáltatást igénybe vevő között nincs közvetlenül pénzmozgás, az adott szolgáltatás ellenértékét egy harmadik fél fizeti (lényegében így működik többek között az oktatás vagy az állami egészségügy).

Tovább
Játssz videojátékkal!

És megtudod, mekkora bénának érezheti magát egy gyerek, amikor belecsöppen váratlan helyzetekbe, ismeretlen elvárások közé. Leültem a fiammal videojátékozni. És úgy éreztem magam, mint egy tehetségtelen, analfabéta.

Tovább
Hogyan kezeljük a testvérféltékenységet?

Minden olyan családban, ahol egynél több gyerek van, minden bizonnyal versengés folyik a szülők figyelméért. A verseny hevesebb lehet azokban a családokban, ahol akár egy tanulási- és figyelemzavaros gyerek is van. A testvérek neheztelhetnek rájuk. Íme, néhány ötlet, hogy hogyan tudod megőrizni a békét.

Tovább
Mikor ne segíts a gyerekednek?

A gyereked nagyon sok mindent meg tud csinálni segítség nélkül. Természetesen, amikor látod, hogy küzd valamivel, szenved valamitől, segíteni szeretnél neki. De a fejlődésének, önbizalmának és függetlenedésének érdekében fontos megállni pár másodpercre, mielőtt közbeavatkoznál. Figyeld meg, hogy kínlódik valamivel, vagy éppen egy új készséget sajátít el.

Tovább
Hogyan lehetsz Te is fejlődéstudatos szülő?

Nap, mint nap záporoznak ránk a gyereknevelés tuti receptjeit kínáló megoldások, elméletek és tapasztalatok. Szülő legyen a talpán, aki az egymást túlharsogó szakértői tanácsáradatból ki tudja választani a neki és gyermekének legmegfelelőbb nevelési módszert! Ugyanakkor a közösségi médiában felfigyelhetünk egy olyan új jelenségre, ahol az elméletek és szaktanácsadások kaotikus garmadájából - vagy mintegy arra válaszként - egyre élesebben és egységesebben szűrődnek át a megfásult szülői hangok: nem jól működünk!

Tovább
Hogyan segítsd kamasz gyereked bimbózó függetlenedését?

„A 13 éves gyerekem állandóan a barátaival van. Mi lesz a családi együttléteinkkel?”

Abszolút helyén való, hogy a tinik egyre több időt töltenek a barátaikkal, mint a szüleikkel. A mi feladatunk, hogy támogassuk őket az önállóvá válásban, ami azt jelenti, hogy próbálgatniuk kell a szárnyaikat a nagyvilágban. Ha elfogadtuk kisgyermekként a függőségét és közben megerősítettük önálló személyiségét, akkor továbbra is ragaszkodni fog hozzánk még akkor is, ha már egyre több időt fog tölteni a barátaival, egyre jobban fókuszál a szenvedélyeire, amiket igazán szeret.

Tovább
Lombikon innen és túl…

Sokat gondolkodtam, azon érdemes-e Veres András püspök úr szavairól írni… Annyian reagáltak már a püspök úr szavaira dühösen, csodálkozva, elkeseredetten, objektíven, ki-ki vérmérséklete és világnézete szerint. Van-e bármi, amit ehhez a témához érdemes hozzátenni? Mit mondhatnék azon kívül, hogy engem a nyilatkozat megijeszt, elkeserít és dühít egyszerre? Hiszen engem nem érint…

Tovább
6 tipp szülőknek a könnyed iskolakezdéshez

Az iskolakezdés rengeteg változást hoz: új tanárokat, új napirendet, új iskolai követelményeket. A sikeres újrakezdés kulcsa a tervezés. Álljon itt hat, már szülők által kipróbált ötlet.

Tovább
Hogyan támogassuk a kamasz gyermekünket haláleset miatti fájdalmában?

Amikor szemináriumot tartottam tinédzsereknek, úgy láttam, hogy az egész csoport szomorúnak tűnik. Megkérdeztem, hogy mi történt, erre elmondták, hogy a mindegyikük által nézett sorozat egyik főszereplőjét lelőtték, meghalt.

Felnőttként úgy gondolhatjuk, hogy ostobaság ilyen szinten átérezni egy TV-sorozatban történteket, ámbár a tizenévesekre nagy hatással lehet egy celeb halála. Nemcsak egy haláleset lehet ilyen hatással a tinikre, hanem, például, amikor egy kedvenc együttesük felbomlik.

Tovább
Hogyan gondolkodunk a problémás gyerekeinkről?

Észrevettétek, hogy egyre több a problémás gyerek? És egyre több szülő keres kétségbeesetten válaszokat? Vajon mit rontottam el? Vajon kihez vigyem, hogy megoldódjon? Örök megoldás nem létezik, de felvehetünk egy másik pozíciót, ami hozhat eredményt. És ennek alkalmazása lehet hosszútávú, eredményes stratégia.

Tovább
Soha ne mondd a gyerekednek, hogy kövér, vagy fogyóznia kellene!

A gyerekeim a legdagibb babák voltak, akiket valaha láttam. A fotókon, amiken 6 hónaposak, úgy néztek ki, mint a Michelin-babák. Az emberek rendszeresen megjegyzéseket tettek a súlyukra (aztán elájultak, amikor megtudták, hogy mindez az anyatejtől van), de mivel csecsemők voltak, mindenki cukinak tartotta őket.

Tovább
52 dolog, amit szeretném, ha tudna a fiam

Ha az otthonodban akár csak egy olyan fiú is van, aki éppen a kamaszkor küszöbén áll, akkor ne menj sehova, olvasd el ezt. Álljanak itt azok a mondatok, amiket szeretném, ha tudnának a serdülő fiaim…. ha végre meghallgatnának.

Tovább
<< < 1 - 19 / 77 > >>

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Nemzeti ünnep az iskolában
iskola, óvoda

Nemzeti ünnep az iskolában

Vagy otthon, nehéz erről mit mondani a gyereknek. Mi, akik szülők vagyunk ezekben az években, jellemzően nem éltük meg október 23-át. Van, akinek a szülei sem, vagy csak csecsemő korúan. Mit keres ez a mi otthonunkban, iskoláinkban? Van-e keresnivalója?

Hogyan váljunk tehetetlen szülőből magabiztos szülővé?
interjúk

Hogyan váljunk tehetetlen szülőből magabiztos szülővé?

„Azt a játékot akarom!” – mondja a gyereked.

„Most nem, drágám, csak egy pár dologért ugrottunk be.”

„De én akarom!”

„Tudom, de….”

A gyerek határozottan közbevág: „Minden barátomnak van már és én is akarok egyet. Beteszem a bevásárlókocsiba.”

„Ühüm, jó, rendben.”

Összezavarodottan és legyőzötten odatolod a kocsit a pénztárhoz és megveszed a játékot. 

Ez nem az én feladatom!
határon túl

Ez nem az én feladatom!

A szülőség nagyon kemény munka. Sokan azt állítják, hogy a legnehezebb munka. Ami engem illet, biztos, hogy nehezebbé tettem magam számára a dolgom azzal, hogy több feladatot vállaltam el, mint amit kellett volna. Az én feladatom, hogy szeressem a gyerekeimet és törődjek velük, hogy megteremtsem nekik a biztonságot nyújtó környezetet és megtanítsam őket elnavigálni a nagybetűs életben. Az a feladatom, hogy megtanítsam a fiaimnak a helyes értékrendet és hogy az apjuk és én kedvesek legyünk velük. Az a feladatom, hogy jól iskolázott, felelős, jólelkű embereként induljanak el a világba. 

A legjobb ajándék, amit a kamasz gyerekednek adhatsz, de ő sosem fogja magától kérni
ajánló

A legjobb ajándék, amit a kamasz gyerekednek adhatsz, de ő sosem fogja magától kérni

Amikor fiatal voltam, egyetlen telefonunk volt. Egy vonalas. Egy szuperhosszú vezetékkel csatlakoztatva a falhoz. A zsinór elért az alagsori lépcsőig, ez volt az egyetlen hely, ahol senki nem hallott, amikor cseverésztem a barátnőimmel. Ha valaki éppen lógott a telefonon, két lehetőségem volt, vagy türelmesen vártam, vagy megsürgettem azt, aki beszélt.

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.