Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
iskola, óvoda

Javító dolgozat

Egy baráti társaságban lelkendeztem a minap, milyen szuper iskolát találtunk a gyereknek, milyen ragyogó módszerek és emberek és közeg és szemlélet, és tényleg, hogy van ilyen… Más pedig felteszi magának a kérdést, vajon nem tett-e rosszat a gyerekének, hogy az állami utat választott? Mit veszít, mit vesz el a gyerektől?

Vélhetően semmit. Én azért a mennyekben járok, és megdicsőülök, milyen jól beágyaztam a gyereket, de persze nem ezen múlik. Hátba veregethetem magam, de valójában nem az iskolán múlik. Vagy nem csak az iskolán.

Nagyra becsült férjecském örök érvényű igazsága, hogy jó iskola nincs. Van olyan, ami nem okoz túl nagy károkat. És azért ilyenből sok van.

Ha van egy olyan környezet, főleg otthon, ahol létezik az önbizalom, a megbecsülés, a hit, hogy minden egyre jobban megy majd, ahol nem úgy tartjuk, hogy eredendően mindenki vagy nagyon okos, vagy ha valamit nem tud, akkor abban béna, akkor mindenre van lehetőség, és nincsenek akadályok.

Leültethetem úgy a gyereket tanulni, hogy ráparancsolok, ez a kötelességed, addig innen fel nem állsz, amúgy sem megy ez neked olyan jól, persze én is hülye voltam hozzá… vagy hihetem, és közvetíthetem, hogy képes vagy rá. Ha nem megy olyan jól, akkor újra és újra nekiállunk. Gyakorolod, ismét nekifutsz, és menni fog.

Mindez rajtunk, a nevelőkön múlik. És itt van jelentősége az iskolának, a pedagógusnak. Ha előre beskatulyázzuk magunkat, egymást, ki miben jó, ki milyen beállítottságú, akkor az úgy is marad. Pedig aki látott már gyereket, az tudja, hogy hetek, hónapok alatt változnak, fejlődnek óriásiakat. Vannak olyan készségek, amik lemaradnak, majd felgyorsulva túlszárnyalják a várakozásokat. Vannak olyan tantárgyak, amik valamiért nehezen mennek a fejbe, de egyszer csak történik valami, például rendszeres gyakorlás, vagy érdekes, élmény szerű prezentálás, és erőre kap egy olyan képesség, ami eddig rejtve pihengetett.

Vannak sikertelenségek és kudarcok. Közhely, de senki nem úgy született, hogy mindent tud. És ez jó. Mert ha valamit megtanulok, akkor az egy valódi érték. Mert megmásztam egy hegyet. Leküzdöttem, megoldottam. Jöhet a következő.

Az iskolának erre kell megtanítania. Írni, olvasni, számolni mindenki megtanul, különböző szinten persze. Nem az a kérdés, hogy az ismeretek milyen gyorsasággal vagy hatékonysággal jutnak be, hanem az, hogy kialakul-e egy hozzáállás, egy kedv, egy vágy arra, hogy csináljam.

Ez a hétköznapi történésektől a jellem és viselkedés fejlődésen át a tanulásig mindenre vonatkozik.

Sokat segíthetünk szülőként vagy pedagógusként, ha saját és mások hibáira, tévedéseire lehetőségként tekintünk.

Ezért figyelem elképedve azokat a helyzeteket, amikor egy rosszabb dolgozat után a szülő megbünteti a gyereket, vagy a pedagógus nem ad lehetőséget a javításra. Mert ezzel csak konzerváljuk a nem tudást, a sikertelenséget, a kudarc élményt. Ha egyszer elrontottad, akkor így is maradsz. Pedig ez nem igaz! Ki lehet javítani egy rossz dolgozatot, egy nem megtanult tananyagot, javítani lehet egy rossz házasságon vagy egy sikertelen fogyókúrán, egy elrontott munkán. Bármikor és bármennyiszer újra és újra neki lehet futni! És ez az érték, nem pedig az, ha valaki egyből tökéletes.

Legyen minden nap egy kis idő arra, hogy átgondoljuk, átbeszéljük a napunkat. Meséljük el egymásnak, számoljunk be az eseményekről, jó és rossz élményeikről. Nézzük meg, hol, miben hibáztunk, mikor döntöttünk rosszul, netán ért-e bennünket kudarc. Ha igen, akkor mondjuk el, mit tanultunk ebből. Ha a gyermekünk ugyanígy tesz, akkor mindig lesz energiája, és lendülete, hogy ne magába roskadjon egy-egy sikertelen eset után, hanem azon munkálkodjon, hogyan tudja megfordítani az eseményeket.

Ugye, minden rosszban van valami jó? Hogy ezt elhiggyük, és ennek tudatában éljünk, folyamatosan fenn kell tartanunk magunkban a változtatásra való képesség szemléletét.

Ha ez így van, akkor ezt látják tőlünk a gyermekeink is. És ők sem áldozatok, hanem lehetőségekkel teli, önálló emberekké válnak. Akiket ugyanannyi kudarc, nehézség vagy hibás döntés fog kísérni az útjukon, mint bárki mást, csakhogy ettől nem fognak összeesni, hanem megtanulják, hogy rajtuk múlik a változás.

Ja, hogy közben szembe jön egy-egy hülye tanár? Szembe jön. Ahogy szembe jönnek majd hülye kollégák, főnökök, szomszédok. De ettől még képesek leszünk bármire, mert nem rajtuk múlik.

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
A rossz gyerek
iskola, óvoda

A rossz gyerek

Az osztályban van egy rossz gyerek. Mindenki szerint rossz. Piszkálja a gyerekeket, belerúg a lányokba, zavarja az órát.

Képzeletbeli történet!

Még a kisebb alvási problémák is kognitív nehézségeket okozhatnak a gyermekek számára
interjúk

Még a kisebb alvási problémák is kognitív nehézségeket okozhatnak a gyermekek számára

Mindannyian tudjuk, hogy mennyire fontos a jó éjszakai alvás, de a gyermekkori alvásproblémák, mint például a horkolás, az éjszakai ébredés, az alvajárás vagy az álmatlanság elég gyakoriak.

Öt gyerek anyjának lenni
határon túl

Öt gyerek anyjának lenni

Egy barátnőm barátnője külföldön él a családjával. Öt gyermeke van, és azt hiszem azt csak Ő tudja, hogy ez mit jelent. De akármit is jelentsen, egy biztos, hogy ő ezt élvezi. Ezt onnan tudom, hogy a barátnőm egy ideje meséli, hogy Joli – ő a bizonyos – a facebookon kis posztokban megosztja a családja történeteit. Szórakoztató és tanulságos, néha könnyeket csal a szemébe, néha pedig elgondolkodtató. Egy biztos, hogy mindarról sajátos képe van, és sok gyereken kipróbált tapasztalata, amivel mi is szembesülünk a hétköznapjainkban. És akkor arra kértük Jolit, hogy néhány történetét mesélje el itt is.

Te mikor beszélgetsz a gyerekkel a téridőről?
ajánló

Te mikor beszélgetsz a gyerekkel a téridőről?

Bevallom, én soha. Ahogy a fénysebességről sem nagyon jut eszembe és az univerzum bár időnként szóba kerül, nagyon sokat nem tudok róla. Ezért is álltam kicsit értetlenül a mini sorozat előtt, amit ma ajánlok nektek. Mert hogy ezek a mesekönyvek erről szólnak. És aztán a szerző, Farkas Robi olyan jó kis válaszokat adott a kérdéseimre, hogy elkezdett érdekelni.

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.