Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
iskola, óvoda

Állatok az életemből – Vajon lehet háziállat nélkül teljes a gyerekkor?

A gyerekkorom állatsereglet között zajlott, amit nagyrészt annak köszönhetek, hogy a szüleim lelkes rajongói voltak minden élőnek, legyen szó akár növényről, akár állatról. Mindemellett nagyvonalú szülők is voltak, akik nem sajnálták a fáradtságot, ami ezeknek az élőlényeknek az életben tartásához, gondozásához szükségeltetett. Nem áltatták magukat azzal, hogy ez a gyerekek felelőssége, tudták, hogy egy nagy rész végül úgyis rájuk hárul, akkor is, ha a szabály az volt, hogy mi látjuk el az állatainkat.

Tacskóért ebédet

Talán azért is alakult így, mert nem a mi könyörgésünkre álltak kötélnek, hogy legyenek állataink, maguktól is úgy érezték, hogy gazdagabb lesz az életünk, ha madarak, kutyák és macskák és egyéb jószágok népesítik be a lakásunkat. Persze eleinte nem alakult minden zökkenőmentesen.

Az első próbálkozások idején még tényleg túl kicsik voltunk a testvéremmel, szegény anyám pedig túl elfoglalt a két kisgyerekkel, a családdal és a munkájával, hogy az öröme legyen nagyobb a bosszúságánál, amivel például egy kiskutya járt. 

A kis tacskó - amit az apám talált valahol és hozott haza – egy alkalommal, a gyerekorvosnál tett látogatásunk alatt egyedül maradt otthon és csatatérré változtatta a lakást. Pontosan emlékszem a jelenetre és anyám végtelen dühére, ahogyan a beteg gyerekek mellett a szanaszét szedett és összekakilt lakást rakja rendbe. Néhány nappal később különös menetként haladtunk végig a lakótelepen; anyám, két oldalán egy-egy zokogó gyerek és egy szatyorból kikandikáló kiskutya. Hirtelen ötlettől vezérelve és megelégelve a rá háruló ezeregyedik teendőt, anyám a tacskót két hét ebédbefizetésért adta oda az óvoda konyhásnőjének.

Malackák a parkban

A bátyámmal soha nem bocsájtottuk meg neki a történteket, habár felnőtt fejjel hajlamos vagyok teljes egészében megérteni, mi játszódhatott le benne. Szerencsére azonban jöttek szép fejezetek a „családom és egyéb állatfajták” ránk szabott különkiadásában.

Abban a korban, ami minden gyerek életében elérkezik, amikor tényleg minden arról szól, hogy gondoskodni szeretne egy kisállatról, hogy simogathasson egy kis meleg testet, mi mindketten kaptunk egy-egy tengerimalacot. 

Az enyém egy kövérebb tarka, a bátyámé egy soványka, szelídebb természetű barna malacka volt. Egyikük sem élt túl hosszú életet, talán ezért is lett végül a haláluk az emlékezetesebb számomra. Mivel a belvárosban laktunk, talán apám ötlete volt, hogy temessük el őket az egyik közeli park terebélyes fája alatt. Ismét rendhagyó csapatot alkotva, iskola előtt, kora reggel vonultunk ki kis gödröt ásni, rögtönzött temetést tartani és én úgy emlékszem azoknak a napoknak a szomorúságára, mintha csak egy közeli rokon halt volna meg. A parkot a fával a fiamnak is megmutattam, ha arra járunk, az emlékem már az övé is.

Bendegúz, Kököjszi és Bobojsza

A tengerimalacok bemelegítésnek jók voltak, mellettük Fruzsina papagájunk, Jatu kanárink jelentették a plusz szeretet tárgyát. 

Eljött azonban az ideje annak, hogy szintet lépjünk; az életünkbe igazi családtagként lépett a nyolchetes spániel, Bendegúz. Tíztől huszonkét éves koromig életem meghatározó szereplője volt, egy másik testvér, aki néma, ám annál okosabb tanúja volt az életünknek, felnőtté válásomnak. Már felnőtt fejjel kerültek a családba a testvérek, Kököjszi és Bobojsza, a két spániel, szüleim gyerekpótléka a mi költözésünk után. 

Ott vannak a macskák, szintén szüleim középkorának kedvencei; Cirmi, Kormi, Micike és most éppen Minyó. Gergő a huszonöt éves ékszerteknős és a csupán két éve elhunyt rozella papagáj, Teddy. Mind egy-egy szín, rengeteg történet, vidám pillanat és szomorú vég letéteményese, a családi legendárium fejezeteinek részesei.

Az én gyerekemmel mi lesz?

A fentiek fényében nem vitás egyetlen percig sem, hogy mennyire sokat adott, mennyire más életformát jelentett gyerekként állatok közelségében felnőni, megélni életszakaszaik változásait, halálukat. Nem hallgatni a felnőtt kifogásokat, arról, miért nem való a lakásba az állat, micsoda felelősség és hosszú évekre való elköteleződés. Természetesen az én kisfiam életében is eljött az a pillanat, amikor ellenállhatatlan vonzalmat kezdett érezni minden, lehetőleg puha szőrös kis lény iránt. Nyolc éves, és ha egy mezőn meglát egy birkát, szeretné átölelni. Az állatkertbe azért járunk, hogy a kisállat simogatóban a kecskék között töltsünk két órát. És persze szeretne egy kiskutyát.

A helyzet pedig az, hogy egyenlőre egyáltalán nem vagyok olyan nagyvonalú, mint a szüleim, miközben pontosan tudom, hogy kifogás a lakás, a felelősség, az elköteleződés. Kényelmesek vagyunk, a férjem és én. Nem szeretnénk feláldozni a reggelek és hétvégék szabadságát, nem szeretnénk aggódni, állatorvoshoz járni, takarítani, kutyatápot venni, a kutyás élethez felnőni. 

Foglalkoztat nap, mint nap a dolog, miközben látom a fiam arcát, ahogyan a kecskét, a macskát, a lovat, a szembejövő kutyákat nézi, átszellemült mosollyal. Vajon tényleg felelős döntést hozok, ha megfosztom a fiamat attól, amit én megkaptam? Mit veszítünk, mit veszít a gyerekünk? Déry Tibornál jobba én nem tudom megfogalmazni magamnak adott titkos válaszomat: „Kutya nélkül élni lehet, de nem érdemes.” 

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Mit tanít egy ADHD-s gyerek a szüleinek a Minecraftról és a végrehajtó funkcióról?
iskola, óvoda

Mit tanít egy ADHD-s gyerek a szüleinek a Minecraftról és a végrehajtó funkcióról?

Az ADHD, (figyelemhiányos, hiperaktív) gyerekekről egyre több információnk van. Egyre többükkel találkozunk, és egyre nagyobb arányban jelentkezik a probléma, ami nem a létükkel, hanem azzal kapcsolatos, hogy nemigen tudunk mit kezdeni velük.  Forrás: http://www.huffingtonpost.com/entry/what-my-son-with-adhd-taught-me-about-minecraft-and_us_5846e43be4b0b261c8342778

3 aranyos módja, hogyan ösztönözheted a gyerekedet, hogy jobb legyen
interjúk

3 aranyos módja, hogyan ösztönözheted a gyerekedet, hogy jobb legyen

Több tanulmány is kimutatta, hogy a meleg, szeretetteljes szülő-gyerek kapcsolat összefüggésben van a jobb önértékeléssel, a jobb szülő-gyerek kommunikációval, a jobb tanulmányi eredménnyel és a kevesebb pszichológiai és viselkedési zavarral.

Posztolj egy pucér képet magadról!
határon túl

Posztolj egy pucér képet magadról!

Neem? Oké, akkor legyen fürdőruhás. Esetleg olyan, amin festékes az arcod, paradicsomos spagetti lóg a homlokodba.. vagy egy toporzékolósat? Azt mondod, hogy nekem elment az eszem? Én korábban ezt simán megtettem. Igaz, nem én voltam rajta, hanem a gyerekek. Aztán egyre több infó jött szembe velem a digitális szülőségről és elszégyelltem magam. 

Nem vagy többé a barátom! - A barátság, mint kapcsolat tanulása
ajánló

Nem vagy többé a barátom! - A barátság, mint kapcsolat tanulása

Banális, de elbűvöl, hogy a kisgyerekek milyen korán egyéni szimpátiával, preferenciával bírnak egymás iránt. Van, aki bejön, van, aki nem. És hiába mondja a sok buggyant felnőtt, hogy nézd, ott egy kisgyerek játssz vele, ha nem szimpi, te sem beszélgetsz a szomszéd nénivel. 

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.