Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
iskola, óvoda

Kell-e terelgetni a tehetséget?

A fiam imád rajzolni, mi pedig imádjuk, ahogyan rajzol. Óvodás kora óta időszakonként lobban fel és hagy alább a lelkesedése, de mindig visszatér és újabb fokozatra vált. Mi pedig minden évben döntés előtt állunk, hogyan támogassuk a kibontakozóban lévő tehetségét, az őt legjobban foglalkoztató tevékenységét.

A férjem szerint fontos volna, hogy a művészi vénáját kibontakoztassuk és én is hajlottam afelé, hogy az iskolában szervezett remek rajzfoglalkozáson részt vegyen. Az első iskolás évben csak félévkor kapcsoltunk és már nem maradt hely, mire becsatlakoztunk volna, így idén már jó előre igyekeztem biztosítani a fiam helyét a csoportban. Levelezgetés, érdeklődés, mire ismét kiderült, hogy nem tud járni Milán, mivel éppen a kérdéses időpontban még órarendi órái vannak. Sajnáltam a dolgot, mert nagyon sok jót hallottam a szakkört vezető tanítónőről és arról, hogy mennyire szeretnek hozzá járni a gyerekek.

Tudomásul vettük, hogy így alakult a helyzet és teltek észrevétlen az őszi hónapok. A rajzfanatikus kisfiam csak gyártotta a rajzokat egyre, hatalmas kupacokat termelve nap, mint nap az íróasztalán. Mi imádjuk a stílusát, de nyilvánvaló, hogy elfogultak vagyunk, mindenki az a gyerekével, miért mi lennénk a kivétel? Azért kaptunk visszajelzéseket, az iskolai, vizuális kultúrát vezető tanára is jelezte, hogy érett és egyedi a fiam stílusa, de továbbra is inkább az édesanyám volt az, aki - két gyereket és három unokát „elfogyasztva” – mindig kiállt amellett, hogy „Hidd el, ez a gyerek ebben tehetséges.” Ő hívta fel a figyelmünket is a legrangosabb irodalmi hetilap gyerekrajz pályázatára, amiről értesülve a fiam egyből kapott az alkalmon és fél óra alatt két rajzot is készített, amivel benevezhetett a „versenyre”. A megszabott kereteknek megfelelően fekete-fehérben postára adtuk a pályaműveket és majdhogynem el is felejtkeztünk róla, amikor érkezett a hír, a munka bekerült a legjobbak közé.

Őszintén szólva elképedtem, amikor kiderült, 128 kisiskolás rajzai közül 8 rajzot választottak ki, - köztük az övét, aki a legfiatalabb a döntően lányok között - ami megjelenhetett a lapban, a zsűri pedig a neves grafikusművész képszerkesztő vezetésével a lap munkatársaiból állt. Amikor a kisfiamnak elmeséltem, hogy másnap megjelenik az alkotása az újságban, bekerült a legjobbak közé, a szájához kapta a kezét és elkerekedett szemekkel kérdezte: „Mami, az én rajzom? Amit én rajzoltam, azt kiválasztották?” Nem akarta elhinni.

A rajzok azóta is napra nap születnek és most már egy kicsit jobban elhiszem, hogy nemcsak elfogultság, hogy egy különleges világot látok a rajzokon, Milán saját világát, amit nem is valami pontos és szép rajztechnikával ér el, mert szerintem van, aki nála szebben rajzol. A rajzai nem szépek, hanem beszédesek, leleplezőek, a részleteket nagyon viccesen és meghökkentően ábrázolók. Valahogyan ennek a kis vagy inkább fontos sikernek a kapcsán kitisztult bennem a kép azzal kapcsolatban, vajon kell-e őt képezni, ebben a tevékenységében kicsit irányítani és terelgetni. Most már teljesen biztos vagyok benne, hogy abban a formában, ahogyan korábban gondoltuk, nem.

Milán imád rajzolni és mindenféle bíztatás nélkül is a mindennapjainak a része, hogy papírra veti, ami foglalkoztatja. Egyre fejlődik és egyre jobbak a képei. Vajon mit tenne vele, ha egy szakkörön különböző technikákat kellene elsajátítania kvázi kötelezően? Ha olyan témákra kéne választ adnia rajzban, ami nem foglalkoztatja, de aznap ott és akkor az a feladat? Vajon mennyiben terelgetés és segítés, ha egy terület iránt fogékony gyereket mindenáron tovább akarok lökni egy kicsivel mondván, ha ez érdekli, akkor errefelé irányítom?

Szerintem nem minden esetben kell terelgetni. Úgy látom, hogy az én fiam esetében a terelgetés, hogy nem sajnálom a pénzt a jó minőségű rajzeszközökre. Ha hagyom, hogy a megszokott színes ceruzákkal szemben, fekete filctollal rajzoljon. Ha megengedem neki, hogy lefekvés után, még rajzoljon húsz percet, mert megkér rá: „ Mami, most muszáj leülnöm rajzolni, mert eszembe jutott valami.” Ha nem iskolázom be művészeti szakkörökre, amin esetleg fáradtan, az iskolai munka után kell részt vennie. Ha időnként elviszem egy-egy kiállításra és az sem zavar, ha a legjobban a múzeum shop érdekli és egy új füzet, amibe megint rajzolhat. Lehet nem a fiam lesz a következő Picasso, de lehet, hogy köze lesz a művészethez. Egy biztos, ha valamelyik nagy művész életrajzát elolvassuk, a legritkább esetben derül ki, hogy kisiskolás korában szakköre járt, sokkal inkább az, hogy a maga útját járta és egyszer dacára minden körülménynek a tehetsége utat tört magának.

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Megfélemlítés, zaklatás, bántalmazás
iskola, óvoda

Megfélemlítés, zaklatás, bántalmazás

A bántalmazás világszerte problémát jelent az iskolák számára. Egy viszonylag gyakori viselkedési formáról beszélünk, de sajnos, nehéz megjósolni a bántalmazott diákok számát, mivel különböző módon történik a bullying mérése. Egy 2014-es tanulmány arra mutatott rá, hogy a gyerekek 35%-a valamilyen módon részese volt zaklatásnak. Ez azt jelenti, hogy egy 30 fős osztályból 10 tanuló megfélemlítés áldozata lesz. A Childline (gyerekek számára létesített, Nagy-Britanniában ingyenesen elérhető segélyvonal) szerint a bántalmazás az első három probléma között szerepel, ami miatt kapcsolatba lépnek velük a gyerekek.

 

Még a kisebb alvási problémák is kognitív nehézségeket okozhatnak a gyermekek számára
interjúk

Még a kisebb alvási problémák is kognitív nehézségeket okozhatnak a gyermekek számára

Mindannyian tudjuk, hogy mennyire fontos a jó éjszakai alvás, de a gyermekkori alvásproblémák, mint például a horkolás, az éjszakai ébredés, az alvajárás vagy az álmatlanság elég gyakoriak.

Iskolai tízórai/ebéd/uzsonna ötletek
határon túl

Iskolai tízórai/ebéd/uzsonna ötletek

Egy háromgyerekes amerikai anyuka összegyűjtötte a legfantáziadúsabb iskolai ebéd ötleteket. Mi meg lefordítottuk nektek és belinkeltük az eredeti oldalakat, hátha megkönnyítjük ezzel a mindennapi fejtörést.

Szabályok és Tiltások
ajánló

Szabályok és Tiltások

A fegyelmezés az egyik leginkább központi kérdés a gyereknevelésben. Mikor teszek jót? Ha eltiltom, megmondom, szabályozom vagy rávezetem? Úgy tűnik, hogy nagyon nincs meg a biztos válasz, leginkább talán helyzetek vannak, amikor próbálgatunk ezt-azt.

Összeszedtünk néhány példát, ötletet mit lehet alkalmazni. Vagy bejön vagy nem. De ettől is szép!

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.