Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
iskola, óvoda

Mit tanít egy ADHD-s gyerek a szüleinek a Minecraftról és a végrehajtó funkcióról?

Az ADHD, (figyelemhiányos, hiperaktív) gyerekekről egyre több információnk van. Egyre többükkel találkozunk, és egyre nagyobb arányban jelentkezik a probléma, ami nem a létükkel, hanem azzal kapcsolatos, hogy nemigen tudunk mit kezdeni velük.  Forrás: http://www.huffingtonpost.com/entry/what-my-son-with-adhd-taught-me-about-minecraft-and_us_5846e43be4b0b261c8342778

Mindannyiunk közös felelőssége, hogy azokkal a gyerekekkel, felnőttekkel kapcsolatban, akik a cselekedeteik megtervezéséért és irányításáért nem tudnak az átlagossal egyforma felelősséget és kontrollt vállalni, kapjanak segítséget, támogatást és lehetőséget, hogy megmutassák, ők is jók és értékes emberek.
A szülőknek és pedagógusoknak az egyik legfontosabb feladatuk, hogy figyelembe véve a sajátosságaikat olyan terepeket alakítsanak ki, ahol sikeresen, támogató környezetben tudják elérni a céljaikat. Sokféle praktika, tanács létezik a mindennapok „túlélésére”. Addig is itt egy igen népszerű és kézzel fogható terület, ahol közösen, sikerrel tudunk kooperálni a nehezen koncentráló gyermekünkkel. (szerk.)

Látjátok ezt a képet?

Ezen a képen én vagyok és Duncan, a 10 éves fiam, amint együtt Minecraftozunk.

Én is, mint nagyon sok szülő, úgy gondoltam, hogy a Minecraftozás elfecsérelt idő (pedig egy technológiai szakértő vagyok!), de a fiam nagyon szereti a Minecraftot. Gyakran megkérdezte, hogy apa, szeretnéd, hogy megtanítsalak Minecraftozni?

Duncan ADHD-s. A figyelme gyakran elvész egy-egy cselekvés megtervezése és végrehajtása közben.

Nehezen tudja rendben tartania a szobáját, rendszerezni a könyveit és nekiülni a házi feladatának. De érdekes, hogy amikor Minecraftozik, akkor nem gond számára megmaradni a fenekén, türelmesen megoldani a problémákat és elérni a célokat.

Ez felkeltette az érdeklődésemet, úgyhogy végül is beleegyeztem, hogy játszom vele. Elképesztő volt látni, hogy hány féle feladatot végez el, bevonva a végrehajtó funkciókat.

Tudom, hogy nehéz lehet elhinni, ezért a fiam tanácsára összeszedtünk néhány példát.

Feladat: Építs egy menedéket!

Képesség: Tervezés és prioritások

A Minecraft lényege, hogy felépíts egy képzeletbeli világot. Az első feladat, hogy megépíts egy menedéket még naplemente előtt. Ha nem sikerült, akkor olyan szörnyek, mint a Creeper-ek, vagy Zombik, előjönnek éjszaka és lerombolják azt, amit addig megépítettél. Úgyhogy gyorsan kell építened. Egy egyszerű kunyhót építettél? Egy menedéket hoztál létre egy barlangban, vagy fát gyűjtöttél, hogy felépíts egy házat? Ahhoz, hogy túlélj, tervezned kell és felállítani a prioritásokat!

Feladat: Kísérd figyelemmel a leltárt!

Képesség: Szervezés

A Minecraftban az épületeid raktárait fel kell szerelned ellátmánnyal, eszközökkel és élelemmel. De a hely nagysága véges, ezért a szervezés nagyon fontos! Azokat az egységeket, amik nem férnek a raktárba, faládákba kell elhelyezned, amit jól kell megszervezned, hogy tudd hol van, amikor szükséged van rájuk.

Feladat: Használj „barkácsasztalt”!

Képesség: Munkamemória

Ahhoz, hogy új dolgokat alkoss, „barkácsasztalt” és egy előírást kell használnod. Emlékezned kell, hogy mik voltak a hozzávalók ehhez a recepthez. Például egy pincehelyiség létrehozásához van, hogy TNT robbanóanyagot kell használnod. Ahhoz, hogy összeállíts egy adag TNT-t, össze kell gyűjtened puskaport és homokot a barkácsasztalra. Ehhez a folyamathoz szükséges a munkamemória.

Feladat: Kezeld a váratlan helyzeteket!

Képesség: Rugalmas gondolkodás

A Minecraftban néha eltévedhetsz, amikor gyűjtöd a fát, vagy a föld alatt bányászol. Lehet, hogy sötétedés után messze kerülsz a házadtól, körbevéve szörnyekkel. Vagy hirtelen beleesel egy szakadékba, esetleg egy barlangba. Rugalmas gondolkodásra van szükséged, hogy megoldást találj ezekre a nem várt eseményekre.

Feladat: Fedezz fel templomokat!

Képesség: Impulzuskontroll

Miközben felfedezed a Minecraft világát, templomokra bukkansz. A templomokban kincseket találsz, de közben rejtett csapdákba is ütközhetsz. Ahhoz, hogy megszerezd a kincset, először óvatosan be kell cserkészned a templomot. Önkontrollra van szükséged ahhoz, hogy nehogy túl hamar beszaladjál.

Feladat: Építs gépeket!

Képesség: Önellenőrzés

A legklasszabb dolog a Minecraftban, hogy te magad építhetsz gépeket, azért, hogy megkönnyítsd a munkádat. Duncan nagyon szereti ezt a részét a játéknak. Nemrég épített egy sütőt, amiben megsütötte a csirkét. A sütő segített neki, hogy ne maradjon éhen és így túlélje a játékot. Ahhoz, hogy elkészítse a csirkesütőjét, Duncannek szüksége volt az önellenőrzésre, hogy figyelemmel követhesse az épülete fejlődését. Ha valami nem stimmelt, azt ki kellett javítania. Nagyon büszke volt magára, hogy felismerte, hogy milyen változtatásokat kell végezni ahhoz, hogy működjön a sütője.

Vajon Duncan Minecraftos sikere fejleszteni fogja a minden napokban használt végrehajtó funkcióit? Nem vonnék le ilyen következtetéseket. Ezeket a képességeket nem feltétlenül lehet átültetni olyan tevékenységekbe, amelyek kevésbé érdeklik a gyerekeket. Egyszerűen csak boldog vagyok, hogy a fiam talált egy olyan kikapcsolódást, amiben jól teljesít. És ez inspirálhatja őt az élet többi területén.

Az ő szavaival megfogalmazva: „Azért szeretem a Minecraftot, mert kisebb a nyomás rajtam, mint a valós életben, és ki tudom fejezni a kreativitásomat anélkül, hogy azon aggódnék, hogy mások mit gondolnak rólam.”

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Hogyan szerettesd meg a sportot?
iskola, óvoda

Hogyan szerettesd meg a sportot?

A mindennapi tudatos mozgás, a sport, a testünk karbantartása nagyon fontos tudás. Fontosabb, mint első ránézésre hinnénk! Nem a versenysport, a látványos testépítés, hanem a test és lélek harmóniája. Ami nélkül nincs kiegyensúlyozott élet. Hogyan szerettesd meg? Szeresd Te is!

Laci doki rendelője
interjúk

Laci doki rendelője

A hétvégén baleset volt nálunk, csak egy kicsi, de egy csapásra megváltozott minden körülöttünk. Aztán szerencsés kimenetele lett, de megérintett, milyen nehéz lehet, ha baj van a gyerek egészségével. Sárvári Töttös Györgyi Szuperhős Szakszerviz című könyve a betegségben, kórházban lévő gyerekeknek és szüleiknek segít feldolgozni a traumát, átvészelni a nehéz időszakot. De felkészülni, más nehézségeket átvészelni is segít ez a mese, ami gyógyír a testnek, léleknek egyaránt. A Kolibri Kiadónál megjelent könyvről beszélgettem a szerzővel. Györgyi korábbi könyvéről, a Varázspálca Szakszervizről itt olvashattok.

10 dolog, amit gyerekeinktől megtanulhatunk
határon túl

10 dolog, amit gyerekeinktől megtanulhatunk

A szülő dolga a tanítás. Az életre való felkészítés. Segítenünk kell eligazodni az élet bonyolult és szövevényes rendszerében, tapasztalatainkkal praktikus és kivitelezhető megoldásokat kell átadnunk. De gondolunk-e arra, ahogy mi mit tanulunk mindeközben?

Ne sürgesd felnőni! Hagyjuk gyereknek lenni gyerekeinket!
ajánló

Ne sürgesd felnőni! Hagyjuk gyereknek lenni gyerekeinket!

A fejlett országokban született gyerekek jóval nagyobb súllyal születnek és a későbbiekben is magasabbak, fejlettebbek, gyorsabban érők lesznek, mit 60-80 évvel korábban született társaik. Hamarabb serdülnek, idősebbnek néznek ki és felnőttesebb játékokkal játszanak. Mit tehetünk mi, a szüleik, hogy lelassítsuk ezeket a folyamatokat? Kell-e tennünk ez ellen?

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.