Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
iskola, óvoda

Beszélgess a gyerekeddel az alkoholról: kérdések és válaszok

„Tavaly nyáron a baráti társaságunkban meghalt egy kamasz autóbalesetben, amit ittasan követett el. Tanácsot szeretnék kérni, hogyan beszélgessek a 7 és 11 éves gyerekeimmel az alkoholról.”

Intelligens apuka! A szülők hatása a legnagyobb a gyerekük alkoholhoz való viszonyára, ezért minél előbb elkezdesz róla beszélgetni, annál jobb. Azok a gyerekek, akiknek a szülei elmagyarázták az alkohol és a drogok veszélyeit és kockázatait, fele olyan valószínűséggel élnek vele. Ne várd meg ezzel a beszélgetéssel a kamaszkort, mielőbb kezdj bele! Ez az a téma, amit az évek múlásával többször elő kell venni. Egyrészt változik a gyerek értelmi képessége, másrészt nő a kísértés az alkohol és a drogok iránt.

Olyan hamar kezdjetek el beszélgetni az alkoholról, amint csak lehet – illetve, amikor aktuális.

Ha történt egy baleset a baráti társaságotokban az alkohol miatt, akkor – még ha csak 7 éves is a gyerek – beszéljetek róla! „Ez annyira szörnyű….. Az alkohol nem való kamaszgyereknek, a szervezetük még nincs felkészülve rá. Ezért tiltja a törvény 18 év alatt az alkoholfogyasztást.”

Válaszolj a kérdésekre!

„De a felnőttek miért ihatnak? Ők is okoznak balesetet.” – mondhatja a 11 évesed. „Igazad van drágám, senki nem ihat, ha vezet. És vannak olyan felnőttek, akik nem bírják az alkoholt, nekik nem is szabadna inniuk. Mint a nagynénéd. Észrevetted, hogy soha nem iszik, amikor itt van nálunk vendégségben? Ha a gyerekek kipróbálják az alkoholt mielőtt még a szervezetük készen állna rá, nagyobb eséllyel nem fogják bírni felnőtt korukban. Ezért olyan fontos, hogy megvárd, amíg idősebb leszel.”

Tisztázd az elvárásaidat!

A 7 évesnek: „Mikor lehet alkoholt inni? Amikor felnőtt leszel.”

A 11 évesnek: „Az én felelősségem, hogy segítsek egészségesnek maradnod. Tudom, hogy sok gyerek kipróbálja az alkoholt, és természetes, hogy te is kíváncsi vagy. Mindig elmondhatod és megkérdezheted tőlem, amit akarsz, és majd együtt kitaláljuk, hogy mit is mondhatsz a barátaidnak, mert nem szeretném, ha innál alkoholt. Nagyon sok szempontból nem tenne jót neked.”

A 15 évesnek: „Amikor felnőtt leszel, te döntöd el, hogy iszol-e vagy sem. Most azonban még én tartozom felelősséggel irántad. Törvénybe ütközik és veszélyes dolog alkoholizálnod. Azt szeretném, hogy vigyázz magadra, hogy a lehető legjobb életed legyen most és a jövőben is.”

Mondjál tényeket, mielőtt nem késő!

„Sok gyerek iszik. Miért kellene várnom, amíg felnőtt leszek?”

„Mert az agyad még fejlődésben van, és az alkohol megváltoztatja az agy működési folyamatait, így kevésbé leszel okos és boldog az életed hátra levő részében. Mert azok a gyerekek, akik 15 éves koruk előtt próbálják ki az alkoholt, négyszer nagyobb valószínűséggel lesznek alkoholisták, mint akik 20 éves koruk után. Mert a kamaszkor nehéz időszak és ahhoz, hogy jó döntéseket hozzál, tiszta agyra van szükséged. Azok a tinédzserek, akik isznak, nem tudnak józanul gondolkodni, így nagyobb eséllyel csinálnak olyan dolgokat, amit aztán később megbánnak. Mert nincs jó hatással a szervezetedre (azokat a gyerekeket, akik sportolnak, vagy aggódnak a súlyuk miatt, ezzel könnyen meg lehet győzni). És végül, de nem utolsó sorban, mert a törvény tiltja.

Bármikor beszélhessetek róla.

A gyerekek gyakran letesztelik a szüleiket, hogy nem reagálják-e túl a dolgokat, mielőtt rájuk bíznák a legnagyobb problémájukat. Tehát, amikor meghallod, hogy „Olivér ma behozott a suliba egy Starbucks-os pohárnyi vodkát”, vegyél egy mély lélegzetet, maradj nyugodt és hallgasd meg a csemetédet. És ahelyett, hogy azt mondanád, hogy „hát ez rettenetes, remélem, megkapta a maga büntetését” – ami rögtön megszakítaná a beszélgetést, hagyd a gyerekedet beszélni és tegyél fel ilyen kérdéseket: „Ó, és mit csinált a többi gyerek?.... Hogyan viselkedtek?.... Te mit gondolsz?.... Te is ki akarod próbálni?.... Miért?.... Miért nem?.... Szerinted miért csinálta ezt Olivér?.... És végül mi történt?..... Szerinted a többiek is ki fogják próbálni?.... Csináltál már te is ilyet?.... Miért?.... Miért nem?.... Volt olyan gyerek, aki úgy reagálta le az esetet, ami neked tetszett?”

Készítsd fel, ahelyett, hogy kontrollálnád!

Amikor már nincs a szemed előtt a gyereked, nem tudod kontrollálni. De segíthetsz neki olyan emberré válni, aki jó értékrendszerrel és ítélőképességgel rendelkezik. Ezt sok beszélgetéssel és példaértékű viselkedéssel érheted el. Tegyél fel kérdéseket, amiből kiderül, mi a fontos számára és mit szeretne tenni. És utána figyelj nagyon! Sokat tanulhatsz a válaszokból.

  • Miért gondolod, hogy illegális alkoholt inni gyerekeknek?
  • Mit tennél, ha egy olyan autóban ülnél, ahol a sofőr ittas?
  • Mi a helyzet, ha a sofőr egy felnőtt, mondjuk egy barátod apukája?
  • Ismersz olyan felnőttet, aki sokat iszik? Mit gondolsz róla?
  • Gondoltál már arra, hogy én sokat ittam valamikor? Máshogy viselkedtem, amikor ittam?
  • Ismersz olyan gyereket, aki kipróbálta már az alkoholt vagy valamilyen drogot? Ha igen, szerinted ez baj?
  • Szerinted miért próbálják ki a gyerekek az alkoholt?
  • Mit gondolsz, hány évesen próbálhatják ki a gyerekek az alkoholt?
  • Mit csinálnak az osztálytársaid a bulikon?
  • Kínáltak már téged alkohollal? Mit csináltál? Nagy volt a kísértés? Miért? Miért nem?
  • Mit mondanál, ha megkínálnának alkohollal és nem akarod, hogy lúzernek nézzenek?
  • Mit csinálnál, ha egy buliban lennél és ingerült lennél, de nem ihatnál alkoholt?
  • Mit csinálnál, ha elájulna valaki egy buliban, mert berúgott?
  • Nem tartasz attól, hogy drog vagy alkoholfüggő leszel? Miért? Miért nem?

Gyakoroljátok az alábbi párbeszédeket!

A lenti forgatókönyvekkel összetalálkozhat a gyerek és döntéseket kell majd hoznia. Mit tehet vagy mondhat ilyenkor? Például, ha valaki megkínálja egy itallal:

„Köszönöm, nem. Én fogok vezetni.”, „Köszönöm, nem. Szeretném, ha ma tiszta maradna a fejem.”, „Köszönöm, nem iszom.”, „Nem, köszönöm, holnap egy fontos meccsünk van.”, „Nem, köszi, allergiás vagyok az alkoholra.”, „Köszönöm, csak egy kólát kérek.”, „Nem, köszönöm, a szüleim kitagadnának, ha kiderülne.”

Győződj meg róla, hogy a kamaszodnak van más lehetősége is az extrém szórakozásra.

A tinédzsereknek szüksége van izgalomra és arra, hogy kipróbálják magukat új kihívással teli extrém helyzetekben. Ösztönözni kell a tinit, hogy ezen igényeit biztonságosan kipróbálhassa, akár legyen ez fizikai aktivitás, mint a gördeszkázás, vagy a sziklamászás, de akár egy szenvedély, mint a színjátszás.

Olyan gyereket nevelj, hogy tudjon NEM-et mondani!

Azok a gyerekek, akik úgy nőnek fel, hogy kérdés nélkül engedelmeskednek, nagy valószínűséggel nem tudnak érvényesülni a társaikkal szemben. Amikor azt mondja, hogy „nem”, figyelj és próbáljatok találni olyan megoldásokat, amikből mindketten győztesen kerültök ki. Biztos olyan gyereket szeretnél nevelni, aki hajlandó együttműködni, viszont a saját morális iránytűje után megy. Ha azt szeretnéd, hogy a gyereked szót fogadjon anélkül, hogy bizonygassa a saját igazát, emlékezz erre: „Az engedelmesség azt jelenti, hogy azt csinálod, amit mondanak, anélkül, hogy az akár helyes is lenne. Az erkölcsösség azt jelenti, hogy azt csinálod, ami helyes, bármit is mondanak.”

Amikor a gyereked kipróbálja az alkoholt, legyél ott, hogy beszélni tudjatok róla!

Akár tetszik, akár nem a legtöbb gyerek még 18 éves kora előtt kipróbálja az alkoholt. A cél az, hogy elodázd ezt a pillanatot addig, amíg csak lehet és folyamatosan olyan viszonyt ápolj a gyerekeddel, hogy el merje mondani, amikor bele szeretne vágni. Így fogsz tudni segíteni neki, hogy átgondoljátok, mi a teendő. „Ki szeretnéd próbálni az alkoholt, de nem tudod, hogy hogyan fog reagálni a szervezeted?”, „Mit tennél annak érdekében, hogy biztonságban legyél?”, „Tudod biztosan, hogy lesz veled egy olyan barátod, aki nem iszik és számíthatsz rá?”, „Mit fogsz csinálni, ha valaki erélyesen lép fel veled szemben?”, „Hogy fogsz hazakerülni?”

Legyél a gyereked támasza!

Mindig legyél elérhető, mert tragédia lehet belőle, ha esetleg pont nem tud elérni, amikor szüksége van rád! „Ha te, vagy egy barátod bajba kerül, azonnal hívjatok! Semmiféle büntetést nem kapsz, nem számít, mi történt!”

Legyen az egészséges életmódod a minta a gyereked előtt!

Kutatások bebizonyították, hogy a szülők ivási szokásai nagy hatással vannak a gyerekekre. Tehát, ha sokat iszol, nagyobb valószínűséggel fog a gyerek idő előtt elkezdeni inni és mindezt nagyobb mennyiségben. Mondd el, hogyan lehet kulturáltan alkoholt fogyasztani. És legalább ilyen fontos megtanítani, hogyan kell felelősen bánni az érzelmeinkkel. E készség elsajátítása jó alapot ad ahhoz, hogy kézben tartsa a saját érzelmeit, így nem válik olyanná, aki az alkoholba öli a bánatát.

Növeld az érzelmi intelligenciáját!

Segíts megtanulni a gyerekednek felismerni az érzelmi hangulatváltozásait. Segíts megtanulni kezelni a stresszt. A tinédzserek az alkoholt az egyik öngyógyító módszerként használják, ha nem találnak egészségesebb módot az érzelmeik feldolgozására.

Mindenek felett, legyél szoros kapcsolatban a gyerekeddel akárhány éves is!

Minden icipici hatás a gyerekedre csak és kizárólag erősítheti a kapcsolatotokat.

http://www.ahaparenting.com/parenting-tools/safety/how-to-talk-to-kids-about-alcohol-drinking

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Szupererőink 4. - A hangok intelligenciája
iskola, óvoda

Szupererőink 4. - A hangok intelligenciája

INTRO

Pár napja egy workshop-on vettem részt, amin a többszörös intelligencia modellt jártuk körül. Lezárásként a közel száz résztvevő (többnyire pedagógusok) kitöltött saját magáról egy tesztet, amelyből megtudhattuk, melyik területen vagyunk mi magunk a legerősebbek. Végül ez alapján alkottunk csoportokat és találtunk ki az intelligencia területeknek megfelelő elköszönést. Nagyon erős élmény volt, hogy a két legkisebb csoport a verbális és a logikai-matematikai intelligenciában különösen erősek csoportja volt. A verbálisan legerősebbek csoportja három, míg a matematikailag erőseké hét főből állt, míg például az interperszonálisak és intraperszonálisak csoportjában külön-külön több mint húszan voltak.

Menni vagy maradni? Az iskolaérettség dilemmája
interjúk

Menni vagy maradni? Az iskolaérettség dilemmája

Lassan az utolsó pillanathoz érkezünk, hogy eldöntsük, menjen-e a hatévesünk szeptemberben iskolába. Ugyan hivatalosan nem mi, hanem az óvoda dönt, azért szerencsére a gyakorlatban még van szava a szülőnek is. Viszont nehéz, és összetett feladat meghozni ezt a döntést. És az érzelmeink, szubjektív megérzéseink mellett – amik szinte a legfontosabbak – a szakmai szempontokkal sem árt tisztában lennünk. Czédulás Karolina gyógypedagógust hívtam segítségül, hogy járjuk körül a legfontosabb pontokat, amiket mérlegelnünk kell az iskolaérettség kapcsán.

Hogyan segíti a Braille-írás az olvasásban és a tanulásban a vakokat és gyengén látókat?
határon túl

Hogyan segíti a Braille-írás az olvasásban és a tanulásban a vakokat és gyengén látókat?

Louis Braille, aki 1809. január 4-én született, feltalált egy tapintható olvasási és írási módszert, amely számtalan látássérült embernek nyújt a mai napig segítséget. Braille, maga is vak volt. Az első ötletével egy kitapintható írásmódról már iskolás korában kitűnt. Forrás: theconversation.com

10 dolog, amit minden szülőnek tudnia kellene
ajánló

10 dolog, amit minden szülőnek tudnia kellene

Milyen jó lenne, ha összesen csak 10 dolgot kellene tudnia egy szülőnek ahhoz, hogy sikeresen felnevelhesse a gyerekét. Forrás: https://www.maggiedent.com/blog/10-things-every-pa...

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.