Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
iskola, óvoda

Te is azt szeretnéd, hogy megbízhass a 14 éves kamaszodban?

Tavaly nyáron volt egy komoly AHA pillanatom, amikor a majdnem 14 éves lányomnál ott aludtak a barátnői. Ez volt a második ott alvós alkalom, amikor egyáltalán nem úgy történtek a dolgok, ahogy szerettem volna. Vonakodva megengedtem, hogy nálunk aludjanak a barátnői, miután megegyeztem a lányommal, hogy 11-kor lámpaoltás lesz és lefekszenek aludni. Nem csak azért kértem ezt, mert másnap 7:30-kor kellett kelniük, hogy odaérjenek a táborba, hanem mert én is szerettem volna időben ágyba bújni. Tudtam, hogy az egyik lány sokáig szokott fenn lenni éjszaka, ezért kifejezetten megkértem őt, hogy ha későn szeretne lefeküdni, akkor menjen haza.

Másnap elmondta a lányom, hogy a barátnői meg akarták várni, hogy elaludjak és utána ki akartak osonni a házból. A lányom ellenezte, és emlékeztette őket, hogy megállapodtunk valamiben. Az egyik lány - aki egyébként rengeteg időt tölt nálunk, így számára is egyértelművé tettem a kérésemet - elkezdett érvelni: „Csak azért nem mered, mert a mamád ezt mondta? Kit érdekel, hogy mit mondott? Miért kellene azt csinálni, amit a szüleid mondanak?” A lányom erre így válaszolt: „Mert én is így akarom!”

És ez volt az AHA pillanat! Nagyon sok gyerek nem akarja azt csinálni, amit a szülei mondanak neki, legfőképpen 14 évesen nem. És természetesen Alice is sokszor mást szeretne csinálni, mint amit mondok, ami persze hosszú vitákhoz vezet, és végül vonakodva engedek. Ez az ott alvás is egy jó példa arra, hogy megengedtem valamit, azok után, hogy bizonyos szabályokban megállapodtunk.

Természetesen Alice be szerette volna tartani ezeket a feltételeket. Tudja, hogy a kapcsolatunk az őszinte bizalmon alapul és ez az egyik legfontosabb dolog az életében. Azzal is tisztában van, hogy ha felrúgja a szabályokat, akkor ezzel nagyon megbánt. Alice ugyanazért tartja be a megállapodást velem, amiért én ővele. Mert soha nem szeretnénk szándékosan fájdalmat okozni a másiknak. Óvjuk, védjük és rendbe hozzuk a kapcsolatainkat, ha megsérül, és nem akarjuk egymást elárulni, amikor ég a ház.

Mielőtt azt feltételezitek, hogy a lányom egy együttműködő, szolgálatkész gyerek, ki kell, ábrándítsalak titeket, ő egy nagyon erős akaratú lány. Amikor kisgyerek volt, ezt mondták nekem az ismerősök: „nem lesz könnyű dolgod, amikor kamasz lesz”. Minden egyes lépésért megdolgoztam azért, hogy a kapcsolatunk jó maradjon tinédzserkorára. Nemcsak azért, mert így sokkal teljesebb életet élünk, hanem azért is, mert tudtam, hogy így lesz együttműködő. Viccet csináltunk abból, ha úgy gondolta, hogy nem vagyok megértő, de mivel egy veleszületett lázadó, ezért ez csak részben volt vicces. Tehát azt, hogy egy ilyen tinivel őszintén tudjál beszélgetni, már totyogó korban be kell biztosítani.

Ami érdekes számomra, hogy a fent említett barátnői szerint Alice-nak rettenetes a kapcsolata velem. Nyilvánvaló, hogy a lányom soha sem gondolná azt, hogy felrúgjon egy megállapodást. És mégis azt mondja, hogy neki van a világ legjobb mamája. El sem tudja képzelni, hogy nem az a fantasztikus, hogy én milyen nagyszerű anya vagyok, hanem az, hogy a kapcsolatunk nagyszerű.

Be kell vallanom, hogy könnyeket csal a szemembe, ha belegondolok, hogy Alice barátnőjének milyen kapcsolata van a szüleivel. Tudom, hogy szeretik a szülei. Tudom, hogy ő is vágyik a szeretetre. Bárcsak tudnám, hogy a szülei leülnek vele beszélgetni.

De ennél is fontosabb lenne elmondani minden hatéves szüleinek, hogy itt az ideje elkezdeni egy őszinte bizalmon alapuló, szoros kapcsolatot felépíteni a gyerekükkel. Nagyon hálásak lesznek, amikor 14 éves lesz a gyerekük.

Íme, néhány tanács, amelyeket ha minél hamarabb bevezetjük, annál hatékonyabban fog működni.

Ne emeld fel a hangod, hanem figyelj! Amikor az indulatok fellángolnak, ideges leszel és kiabálsz, ilyenkor kezded aláásni a kapcsolatodat a gyerekkel. Amikor figyelsz, és megpróbálod megérteni a dolgokat az ő szemszögéből, létrehozod a megértés hídját, ami az egész életeteken át ki fog tartani. Figyeld meg, ahhoz, hogy ezt meg tudd csinálni, a saját érzelmeidet kell kordában tartanod. A gyerekek nem tisztelik azokat a szülőket, akik a hisztiznek.

Erősítsd az érzelmi intelligenciáját! A nagy EQ-val rendelkező gyerekek sokkal jobb döntéseket hoznak, mert nincs szükségük arra, hogy bizonyítsanak a társaik előtt és nem borulnak ki, amikor kezelni kell a saját negatív érzelmeiket. Ahhoz, hogy magas EQ-jú gyerekünk legyen, először is érzelmi biztonságot kell nyújtanunk, megnyugtató, empatikus környezetet kell teremtenünk, valamint meg kell tanítanunk, kifejezni a szükségleteit, érzéseit anélkül, hogy ezzel másokat bántana. Végezetül meg kell engedni bármiféle érzelem kimutatását, miközben a viselkedését kordában tartja.

Ne büntess! Soha nem kell büntetni ahhoz, hogy megtanítsd valamire a gyereket! Csak állíts fel korlátokat, de empátiával! Ami azt jelenti, hogy a gyereked szemszögéből is nézd meg a problémát. A büntetés erodálja a gyerek-szülő kapcsolatot, így egyre kevésbé lesz együttműködő, nem fogja betartani a kéréseidet és nagyobb valószínűséggel fog hazudni.

Rangsorold a feladatokat! A gyerekek nem szokták megfogalmazni, de szeretnék tudni, hogy imádjuk őket, hogy bízunk bennük, hogy találunk bennük egy olyan értéket, ami minket boldoggá tesz. Amikor folyamatosan olyan üzeneteket kapnak, hogy sokkal fontosabb számunkra, a telefonunk, a munkánk, a testvérei, a háztartás, akkor nem tud kifejlődni a megingathatatlan belső boldogságuk, ami lehetővé tenné számukra, hogy jó döntéseket hozzanak az életük során. Amikor egy gyerek úgy érzi, hogy nem foglalkoznak vele, akkor meg kell erősíteni a kommunikációt a jobb együttműködés és a szorosabb kapcsolat érdekében.

Talán a legfontosabb dolog, amit tehetünk azért, hogy a gyerekünk boldog legyen, élvezzük a társaságát és gyönyörködjünk benne, bármilyen is legyen!

http://www.ahaparenting.com/ages-stages/early-teens/trust

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Lego másképp
iskola, óvoda

Lego másképp

Gondoltál már arra, hogy amikor a gyerekek együtt legóznak milyen fejlesztő tevékenységet végeznek? Később a felnőttek több ezer dollárt költenek arra, hogy csapatépítés, stratégia alkotás vagy együttműködés fejlesztés tréningen alkalmazzák. Érdemes ki- és felhasználni a játékot, ami minden gyereknél megtalálható és szinte nincs olyan terület, amelynél ne lehetne használni ezeket a remek kis építőkockákat.

Még a kisebb alvási problémák is kognitív nehézségeket okozhatnak a gyermekek számára
interjúk

Még a kisebb alvási problémák is kognitív nehézségeket okozhatnak a gyermekek számára

Mindannyian tudjuk, hogy mennyire fontos a jó éjszakai alvás, de a gyermekkori alvásproblémák, mint például a horkolás, az éjszakai ébredés, az alvajárás vagy az álmatlanság elég gyakoriak.

Iskolai tízórai/ebéd/uzsonna ötletek
határon túl

Iskolai tízórai/ebéd/uzsonna ötletek

Egy háromgyerekes amerikai anyuka összegyűjtötte a legfantáziadúsabb iskolai ebéd ötleteket. Mi meg lefordítottuk nektek és belinkeltük az eredeti oldalakat, hátha megkönnyítjük ezzel a mindennapi fejtörést.

Szabályok és Tiltások
ajánló

Szabályok és Tiltások

A fegyelmezés az egyik leginkább központi kérdés a gyereknevelésben. Mikor teszek jót? Ha eltiltom, megmondom, szabályozom vagy rávezetem? Úgy tűnik, hogy nagyon nincs meg a biztos válasz, leginkább talán helyzetek vannak, amikor próbálgatunk ezt-azt.

Összeszedtünk néhány példát, ötletet mit lehet alkalmazni. Vagy bejön vagy nem. De ettől is szép!

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.