Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
iskola, óvoda

A kettős anyanyelvűek máshogy ítélik meg az idő múlását, mint azok, akik csak egy nyelvet beszélnek

Kutatók úgy vélik, hogy a kétnyelvűség hosszú távon előnyökkel járhat a mentális jólét szempontjából. Azok számára, akik csak egy nyelvet beszélnek, a két- vagy többnyelvűek csodabogárnak tűnhetnek. Vajon milyen nyelven gondolkodnak? Közben átváltanak egyikről a másikra? Csak az egyik nyelven álmodnak, vagy mindkettőn? Kiderül, hogy ezek a kérdések nem hiábavalóak, a kétnyelvűek valóban másképpen ítélik meg az idő múlását.

A Lancaster University és a Stockholm UniversityJournal of Experimental Psychologylapban megjelent tanulmánya szerint, a kétnyelvű személyek különbözőképpen ítélik meg az időt attól függően, hogy melyik nyelvi környezetben gondolkodnak.

Két nyelvész professzor, Panos Athanaopoulos és Emanuel Bylund elmagyarázta, hogy a kétnyelvűek néha tudatosan, de néha tudat alatt váltogatják a nyelveket. Ezenkívül a különböző nyelvek nem ritkán eltérő időre is utalnak. Például amíg a svédül vagy angolul beszélők távolsággal fejezik ki, hogy „rövid szünetet tartanak”, addig a spanyolok mennyiséggel fejezik ki, hogy „kis szünetet tartanak”.

Kutatók arra kértek spanyolul is beszélő svéd anyanyelvűeket, hogy becsüljék meg, mennyi idő telik el egy vonal növekedésével egy képernyőn, illetve amíg megtelik egy tartály. A részvevőket arra bíztatták, hogy használják a spanyol „duracion” (időtartam) szót, vagy a svéd „tid” szót, aminek szintén ugyanez a jelentése. Amikor spanyolul használták az időtartam kifejezést, akkor a tartályban lévő folyadék mennyiségét fejezték ki vele, amikor svédre váltottak, ugyanezt a szót, a vonal növekedésére, azaz a hosszúságra vonatkoztatták.

Athanasopoulos professzor szerint a nyelvhasználatunk, sokkal jobban bekúszik a mindennapi érzelmeinkbe és észleléseinkbe, mint ahogy azt gondolnánk. A nyelv észrevétlenül befolyásolja a legegyszerűbb érzékeinket, beleértve az érzelmeinket, a vizuális észleléseinket és az időérzékünket. Az eredmények azt mutatják, hogy a kétnyelvűek sokkal rugalmasabban gondolkodnak, mint az egy nyelvet beszélők. A két nyelv váltogatása előnyöket biztosít a tanulásban és az egyszerre több feladat megoldásában, valamint hosszú távon a mentális jólétet biztosítja.

http://www.independent.co.uk/life-style/bilingual-speakers-time-different-people-one-language-study-swedish-spanish-a7715146.html?cmpid=facebook-post

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Nevelni ésszel, szívvel, vagy hagyománnyal?
iskola, óvoda

Nevelni ésszel, szívvel, vagy hagyománnyal?

Mindenki ért a gyerekneveléshez. Mindenki vagy nevelt, vagy nevel vagy őt nevelték, de bármilyen vonatkozásban is találkozik a neveléssel, szakértővé válik. A saját élmény, az otthonról hozott hagyomány és tapasztalat erősebb bármilyen szakszerű megnyilatkozásnál, sőt akár ellentétes állásfoglalásként is megél egymás mellett.

 

Farkasszemet nézve a félelmekkel
interjúk

Farkasszemet nézve a félelmekkel

A félelem végigkísér egész életünkben. Kisgyerek korunktól egészen idős korunkig. Jó lenne hát megbarátkozni vele, megszelídíteni, ha már az életünk része. Ezt segíti Al Ghaoui Hesna, Holli a Hős című mesekönyve, akinek főszereplője bátor mintája lehet gyerekeinknek és nekünk is.

Lehet egy kérdéssel több?
határon túl

Lehet egy kérdéssel több?

Bennem megfogalmazódott vagy száz, amit fel kellett volna anno a fehér habos helyett a halványzöld, gyöngyös gallérúban, mert az én koromhoz (26) , az én helyzetemben... A kétéves lányom ordibált a szertartás alatt, hogy APA KOPASZ, jelzem legalább nem a császárról és a meztelenségről szólt az ének, de egyszerűen azóta is bánom, hogy ha már egyszer jelmezt húztam, - egyáltalán minek kell az a jelmez? - akkor miért nem lehetett 1000%osan. Szóval a kérdéseket miért nem tettem fel előtte, vagy közvetlen utána, vagy az eltelt húsz év során, és akkor most nem érezném úgy magam, mint a fuldokló, mikor a jószándékú segítők első lépésként bedugaszolják a végső menedék nádszálat a szájában.

A főzés, ami többféle intelligenciaterületet is megmozgat
ajánló

A főzés, ami többféle intelligenciaterületet is megmozgat

Bevallom, fejben jobban főzök. Meg ízlelni is jobban szeretek. Szóval sosem voltam az a tudatos kitchen women. Mégis, most amellett kampányolok, hogy főzzetek a gyerekeitekkel, meg nélkülük is sokat, mert az élet olyan területeit nyitja meg, amire nagyon kevés időnk jut!

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.