Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
interjúk

Még a kisebb alvási problémák is kognitív nehézségeket okozhatnak a gyermekek számára

Mindannyian tudjuk, hogy mennyire fontos a jó éjszakai alvás, de a gyermekkori alvásproblémák, mint például a horkolás, az éjszakai ébredés, az alvajárás vagy az álmatlanság elég gyakoriak.

Az alvásnak számos fontos szerepe van. Az agy fejlődésének támogatásától kezdve az idegpályák erősítése az immunrendszer megsegítése érdekében. A különféle alvászavarok számos fizikai és pszichológiai problémát okoznak. Csecsemőkorban és nagyon korai gyerekkorban rosszabb mentális és motoros fejlődést eredményeznek, ami azt jelenti, hogy a már iskolás kor előtt is alvászavarral küzdő gyerekek hátránnyal indulnak a jól alvó osztálytársaikhoz képest.

A gyermekek mintegy 20-30%-a küzd különböző alvásproblémával. Az egyik leggyakoribb az éjszakai légzéskimaradás, amely a horkolástól az alvási apnoéig terjedhet. Ez egy olyan rendellenesség, amely átmeneti garatelzáródást okoz, azaz alvás közben nehezíti a lélegzést. Csak azért, mert a gyerek éjszaka horkol, nem feltétlenül szenved alvási apnoéban. Míg a gyerekek 12%-a horkol, addig csak 3%-uk rendelkezik OSA-val (alvási apnoé).

Az OSA-s gyerekek rendszerint sokszor felébrednek az éjszaka folyamán, mert nehezen vesznek levegőt. A vér oxigénszintje is csökkenhet a légzéskimaradások miatt, ami miatt csökken az oxigénellátás a szövetekben és a sejtekben, beleértve az agyat is.

Az ilyen típusú alvászavarok kognitív nehézségeket okoznak, amelyek hatással lehetnek a gyermek gondolkodására, figyelmére, információfeldolgozására és a memóriájára. Kutatások azt is kimutatták, hogy az éjszakai légzésproblémával rendelkező gyerekek IQ-ja alacsonyabb és kevésbe jól teljesítenek az iskolában.

Aludj jól!

Egy kutatás során, amelyben 44 kettő és négy év közötti gyermeknél, akik közül 22 Down-szindrómás volt, vizsgálták az éjszakai légzési rendellenességek hatását a kognitív fejlődésre. A Down-szindrómában szenvedőknél gyakrabban tapasztalható a OSA, mert fizikai jellemzőik, mint a gyenge izomtónus, keskenyebb légutak, nagy mandulák felerősítik a hajlamot. Kognitív és viselkedési zavarokat tapasztalnak, ami összefügg az alvási problémákkal. A kutatással arra akartak rávilágítani, hogy a nyugtalan éjszakák, milyen hatást gyakorolnak az óvodásokra, mivel a fejlődés ezen szakaszában gyakran a meglévő képességek alapján jósolják meg az iskolára való felkészültséget és a jövőbeni eredményeket.

A Coventry Egyetemen végzett kutatásra érkező gyerekek nyelvi-, motoros-, és vizuális készségeiket mérték, valamint kérdéseket tettek fel a szülőknek a gyerekek nyelvi képességeiről és viselkedésükről. Ezek után otthoni mérésre hazavittek a családok egy-egy olyan eszközt, amivel mérték gyermekük alvás közbeni légzését, pulzusszámát és oxigénszintéjt.

A kutatás úgy találta, hogy azok a gyerekek, akiknél a berendezés, alvás közben, a legalacsonyabb oxigénszintet mutatta, azok rendelkeztek a legszegényebb szókinccsel, azaz nehezebben tudták gondolataikat szavakban, mondatokban kifejezni. A legrosszabb magatartásúak azok, akik éjszakai légzészavarral küszködnek. A szülők is úgy számoltak be róluk, hogy kevésbé szociálisak, kevésbé kedvesek és segítőkészek másokkal.

Aludd egészségesre magad!

Egy gyereknél sem jelentkezett a kutatás során súlyos alvási apnoé, ezért azt a tapasztalatot vonták le, hogy még egy enyhébb éjszakai légzészavar is elegendő ahhoz, hogy az egyébként egészséges gyerekeknél kognitív nehézségeket okozzon. Fontos tudni, hogy az enyhe OSA gyakran észrevétlen, felfedezetlen marad és jelen pillanatban nincs konszenzus arról, hogy milyen súlyos apnoé von maga után kezelést.

Azt is megállapította a kutatás, hogy azoknál a gyerekeknél, akiknek az alvás idejük hosszabb volt, kevésbé jelentkezett a félelem, a boldogtalanság és az idegesség. Korábbi kutatások kimutatták, hogy az alvászavarok kezelése az érzelmi tünetek javulásához vezet. Azt is megállapították, hogy a gyermekkori alvásproblémák előjelei lehetnek a felnőttkori szorongásos zavaroknak.

A Down-szindrómás gyerekekkel kapcsolatos megállapítások azonban ellentmondásosak voltak. Úgy találták, hogy azon gyerekek, akiknél éjszakai légzészavart észleltek, valójában nagyobb szókincset, több cselekvést és gesztust használtak a kommunikációhoz. Ezek a gyerekek több órát aludtak, mint az egészségesek, így lehetséges, hogy ez védi meg őket a az éjszakai légzészavar káros hatásaitól.

Mindez azt jelzi, hogy az alvás valószínűleg csak egy tényező a sok közül, amely segítheti, vagy akadályozhatja a gyermekek kognitív fejlődését. Mindazonáltal a megállapítások azt mutatják, hogy az enyhe alvásproblémák és a kognitív zavarok között összefüggés van, és ha időben kezelik a problémát, úgy valószínűleg sikerül megoldani addigra, amíg iskolaköteles nem lesz.

https://theconversation.com/parents-take-note-even-minor-sleep-problems-can-lead-to-cognitive-difficulties-in-children-79546

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Szupererőink 4. - A hangok intelligenciája
iskola, óvoda

Szupererőink 4. - A hangok intelligenciája

INTRO

Pár napja egy workshop-on vettem részt, amin a többszörös intelligencia modellt jártuk körül. Lezárásként a közel száz résztvevő (többnyire pedagógusok) kitöltött saját magáról egy tesztet, amelyből megtudhattuk, melyik területen vagyunk mi magunk a legerősebbek. Végül ez alapján alkottunk csoportokat és találtunk ki az intelligencia területeknek megfelelő elköszönést. Nagyon erős élmény volt, hogy a két legkisebb csoport a verbális és a logikai-matematikai intelligenciában különösen erősek csoportja volt. A verbálisan legerősebbek csoportja három, míg a matematikailag erőseké hét főből állt, míg például az interperszonálisak és intraperszonálisak csoportjában külön-külön több mint húszan voltak.

Menni vagy maradni? Az iskolaérettség dilemmája
interjúk

Menni vagy maradni? Az iskolaérettség dilemmája

Lassan az utolsó pillanathoz érkezünk, hogy eldöntsük, menjen-e a hatévesünk szeptemberben iskolába. Ugyan hivatalosan nem mi, hanem az óvoda dönt, azért szerencsére a gyakorlatban még van szava a szülőnek is. Viszont nehéz, és összetett feladat meghozni ezt a döntést. És az érzelmeink, szubjektív megérzéseink mellett – amik szinte a legfontosabbak – a szakmai szempontokkal sem árt tisztában lennünk. Czédulás Karolina gyógypedagógust hívtam segítségül, hogy járjuk körül a legfontosabb pontokat, amiket mérlegelnünk kell az iskolaérettség kapcsán.

Hogyan segíti a Braille-írás az olvasásban és a tanulásban a vakokat és gyengén látókat?
határon túl

Hogyan segíti a Braille-írás az olvasásban és a tanulásban a vakokat és gyengén látókat?

Louis Braille, aki 1809. január 4-én született, feltalált egy tapintható olvasási és írási módszert, amely számtalan látássérült embernek nyújt a mai napig segítséget. Braille, maga is vak volt. Az első ötletével egy kitapintható írásmódról már iskolás korában kitűnt. Forrás: theconversation.com

10 dolog, amit minden szülőnek tudnia kellene
ajánló

10 dolog, amit minden szülőnek tudnia kellene

Milyen jó lenne, ha összesen csak 10 dolgot kellene tudnia egy szülőnek ahhoz, hogy sikeresen felnevelhesse a gyerekét. Forrás: https://www.maggiedent.com/blog/10-things-every-pa...

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.