Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
iskola, óvoda

Politikáról egy óvodással, avagy tűnjetek a családunkból!

Politikáról beszélgetni óvodásokkal?? Miért?? Azért mert őt is eléri, azért mert kérdése van, azért mert aggódik. A politikai hirdetések olyan észrevétlen, szerves részei rohanó felnőttvilágomnak, hogyha néha nem tenne fel tűpontos kérdéseket az 5 (ÖT!) éves fiam, talán észre sem venném.

Sokat ülünk kocsiban. Ilyenkor rádiót, vagy hangoskönyvet hallgatunk, van hogy beszélgetünk, vagy csak bámulunk ki az ablakon (én azért figyelek a vezetésre is). Ártatlannak tűnik? A felsorolt négy tevékenységből kettőnek már szerves része a politika – ha beszélgetünk róla, akkor háromnak: a rádióban elkerülhetetlenek a fizetett politikai hirdetések, az utak mellett egymást érik az óriásplakátok, és mivel nem tudja elolvasni; kérdez. Mi az apukájával pedig próbálunk válaszolni. Nem könnyű.

Leírok négy olyan esetet, amelyek, azt hiszem bármelyik családban elhangozhattak volna. Ezek győztek meg arról, hogy a politika bizony ott van a játszóterek homokozójában is, így beszélnünk kell róla.

Először csak azt vettem észre, hogy a szlogeneket ő maga próbálja megérteni, a saját világába helyezni. Egy alkalommal telefonon beszéltem egy barátommal éppen, amikor elhagyta a számat a mondat: „…hááát, nem teljesít valami jól!” Mire a fiam azonnal válaszolt: „De Magyarország jobban teljesít.” Egy másik alkalommal az esti fürdés közben hangzott el a következő kérdés: Anya! Ki az a Brüsszel? És miért akar minket megtámadni?

Tavasszal fogászati vizsgálaton voltunk. A rendelő nagyon közel van a CEU épületéhez. Éppen azon a napon jártunk arra, amikor az egyetem köré élőláncot vontak tüntetők. A fiam megkérdezte miért van ott olyan sok ember. Mikor mondtam, hogy tüntetnek, kérte, hogy nézzük meg közelebbről. Hazafelé a következő beszélgetés zajlott kettőnk között:

  • -Hát, milyen volt a tüntetés?
  • -Nagyon jó! De Anya! Kit tüntettünk el?

Egy autóból kibámulás alkalmával, látva a több egyforma óriásplakátot, megkérdezte a gyermekem, hogy mi van a plakátokra írva. Néhány pillanatig gondolkodtam, majd gépiesen felolvastam a szöveget: „Ne hagyjuk, hogy Soros nevessen a végén!” Reakció: „Minek a végén?” Paff neki… De jó kérdés!!!

Így aztán kitaláltuk, hogy ha már muszáj, mi hogyan beszélgetünk otthon politikáról a gyerekeinkkel:

1. Csak a kérdésekre válaszolunk.

Ez az a terület, ahol igyekszünk csak a felmerülő kérdésekre (félelmekre… - pl miért akar minket megtámadni Brüsszel) szorítkozni. A kérdésekből fel tudjuk mérni, mik azok a fogalmak, amiket már ismer (vagy rosszul ismer). Nincs egyszerű dolgunk, hiszen úgy kell fogalmaznunk, hogy szem előtt tartjuk, mennyire elvont fogalmakat jelentenek egy kisgyerek számára a leghétköznapibb szavak: kormány, önkormányzat, párt, miniszter, parlament, törvény, stb. De nem „sztorizunk” és nem akarjuk „bővíteni az ismereteit” ezen a területen. Tényleg csak a fiúnk által feltett kérdésekkel foglalkozunk.

2. Ügyekről, eseményekről beszélgetünk.

Egy-egy eseményhez, esetleg reklámhoz vagy óriásplakáthoz kapcsolódóan szoktunk beszélgetni. Pártokat, politikusokat nem említünk. A férjemmel fontosnak tartjuk, hogy a minél kevésbé befolyásoljuk a gyerekeinket pártpolitikai ügyekkel (pláne az esetleges preferenciánkkal), ugyanakkor azt érezzük, hogy egy ötéves gyermek azért iránymutatásra is vágyik a szüleitől. Ha rákérdez a véleményünkre (pl tetszik-e a plakát) megmondjuk.

Bár sokkal szívesebben beszélgetek a nagycsoportos fiammal mesékről, autókról, a lengékről (Lengemesék) politika helyett, de mivel az életnek ez a területe is hatással van rá, nem tehetem meg, hogy erről hallgatok. Sokszor megtörténik ilyenkor, hogy rácsodálkozom az észjárására: ösztönös, pontos, éleslátó. Nagy kihívás, hogy olyan válaszokat adjak, amelyek eloszlatják az esetleges félelmeit, de kételkedő, dolgok mögé néző attitűdje megmaradjon. Ez lehet az alapja annak, hogy később ne lehessen befolyásolni…

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Mért kell rendet tenni a gyerekszobában?
iskola, óvoda

Mért kell rendet tenni a gyerekszobában?

Minden gyereknél eljön a nap, amikor könyörögni kell, hogy tegyen maga után rendet. Hogy legyen figyelemmel a környezetére, hogy uralkodjon a káoszon. És van, hogy erre hiába kérjük, aztán feladjuk. De miért is kell ragaszkodnunk a rendhez? Miért nem hagyhatjuk rájuk, milyen állapotban van a szobájuk?

Farkasszemet nézve a félelmekkel
interjúk

Farkasszemet nézve a félelmekkel

A félelem végigkísér egész életünkben. Kisgyerek korunktól egészen idős korunkig. Jó lenne hát megbarátkozni vele, megszelídíteni, ha már az életünk része. Ezt segíti Al Ghaoui Hesna, Holli a Hős című mesekönyve, akinek főszereplője bátor mintája lehet gyerekeinknek és nekünk is.

Új iskola, óvoda
határon túl

Új iskola, óvoda

Most már kijelenthetem, azt hiszem, hogy egészen pontosan tudom, mit éreznek a gyerekeim az új iskolájukban: túl vagyok mind a négy szülői értekezleten (a legidősebbnek már ilyenje nincs, szóval az a terep továbbra is ismeretlen).
Ülök az osztály(-ok)ban/csoportban, teljesen ismeretlen környezetben (némi tévelygés után megtalálom a megfelelő osztálytermet), teljesen idegen emberek között (és rátok gondolok, drága volt szülőtársak, óvodában, iskolában). 

Fortnite, a menő játék
ajánló

Fortnite, a menő játék

Különösen az ADHD-s és a szociális képességekkel bajlódó gyerekek szülei számára állított össze az Understood oktatási portál bloggere tanácsokat, mit érdemes tenniük, ha a gyerekeik a Fortnite játékkal játszanak. Úgy gondoltam, hogy mások számára is érdekes és megfontolandó lehet, így alább olvashatjátok, mit javasol a szülőknek Mark J. Griffin, Ph.D., aki az unokájával próbálta ki a játékot, hogy megtapasztalja,hogyan érinti a gyerekeket ez a játék.

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.