Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
iskola, óvoda

Politikáról egy óvodással, avagy tűnjetek a családunkból!

Politikáról beszélgetni óvodásokkal?? Miért?? Azért mert őt is eléri, azért mert kérdése van, azért mert aggódik. A politikai hirdetések olyan észrevétlen, szerves részei rohanó felnőttvilágomnak, hogyha néha nem tenne fel tűpontos kérdéseket az 5 (ÖT!) éves fiam, talán észre sem venném.

Sokat ülünk kocsiban. Ilyenkor rádiót, vagy hangoskönyvet hallgatunk, van hogy beszélgetünk, vagy csak bámulunk ki az ablakon (én azért figyelek a vezetésre is). Ártatlannak tűnik? A felsorolt négy tevékenységből kettőnek már szerves része a politika – ha beszélgetünk róla, akkor háromnak: a rádióban elkerülhetetlenek a fizetett politikai hirdetések, az utak mellett egymást érik az óriásplakátok, és mivel nem tudja elolvasni; kérdez. Mi az apukájával pedig próbálunk válaszolni. Nem könnyű.

Leírok négy olyan esetet, amelyek, azt hiszem bármelyik családban elhangozhattak volna. Ezek győztek meg arról, hogy a politika bizony ott van a játszóterek homokozójában is, így beszélnünk kell róla.

Először csak azt vettem észre, hogy a szlogeneket ő maga próbálja megérteni, a saját világába helyezni. Egy alkalommal telefonon beszéltem egy barátommal éppen, amikor elhagyta a számat a mondat: „…hááát, nem teljesít valami jól!” Mire a fiam azonnal válaszolt: „De Magyarország jobban teljesít.” Egy másik alkalommal az esti fürdés közben hangzott el a következő kérdés: Anya! Ki az a Brüsszel? És miért akar minket megtámadni?

Tavasszal fogászati vizsgálaton voltunk. A rendelő nagyon közel van a CEU épületéhez. Éppen azon a napon jártunk arra, amikor az egyetem köré élőláncot vontak tüntetők. A fiam megkérdezte miért van ott olyan sok ember. Mikor mondtam, hogy tüntetnek, kérte, hogy nézzük meg közelebbről. Hazafelé a következő beszélgetés zajlott kettőnk között:

  • -Hát, milyen volt a tüntetés?
  • -Nagyon jó! De Anya! Kit tüntettünk el?

Egy autóból kibámulás alkalmával, látva a több egyforma óriásplakátot, megkérdezte a gyermekem, hogy mi van a plakátokra írva. Néhány pillanatig gondolkodtam, majd gépiesen felolvastam a szöveget: „Ne hagyjuk, hogy Soros nevessen a végén!” Reakció: „Minek a végén?” Paff neki… De jó kérdés!!!

Így aztán kitaláltuk, hogy ha már muszáj, mi hogyan beszélgetünk otthon politikáról a gyerekeinkkel:

1. Csak a kérdésekre válaszolunk.

Ez az a terület, ahol igyekszünk csak a felmerülő kérdésekre (félelmekre… - pl miért akar minket megtámadni Brüsszel) szorítkozni. A kérdésekből fel tudjuk mérni, mik azok a fogalmak, amiket már ismer (vagy rosszul ismer). Nincs egyszerű dolgunk, hiszen úgy kell fogalmaznunk, hogy szem előtt tartjuk, mennyire elvont fogalmakat jelentenek egy kisgyerek számára a leghétköznapibb szavak: kormány, önkormányzat, párt, miniszter, parlament, törvény, stb. De nem „sztorizunk” és nem akarjuk „bővíteni az ismereteit” ezen a területen. Tényleg csak a fiúnk által feltett kérdésekkel foglalkozunk.

2. Ügyekről, eseményekről beszélgetünk.

Egy-egy eseményhez, esetleg reklámhoz vagy óriásplakáthoz kapcsolódóan szoktunk beszélgetni. Pártokat, politikusokat nem említünk. A férjemmel fontosnak tartjuk, hogy a minél kevésbé befolyásoljuk a gyerekeinket pártpolitikai ügyekkel (pláne az esetleges preferenciánkkal), ugyanakkor azt érezzük, hogy egy ötéves gyermek azért iránymutatásra is vágyik a szüleitől. Ha rákérdez a véleményünkre (pl tetszik-e a plakát) megmondjuk.

Bár sokkal szívesebben beszélgetek a nagycsoportos fiammal mesékről, autókról, a lengékről (Lengemesék) politika helyett, de mivel az életnek ez a területe is hatással van rá, nem tehetem meg, hogy erről hallgatok. Sokszor megtörténik ilyenkor, hogy rácsodálkozom az észjárására: ösztönös, pontos, éleslátó. Nagy kihívás, hogy olyan válaszokat adjak, amelyek eloszlatják az esetleges félelmeit, de kételkedő, dolgok mögé néző attitűdje megmaradjon. Ez lehet az alapja annak, hogy később ne lehessen befolyásolni…

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Megfélemlítés, zaklatás, bántalmazás
iskola, óvoda

Megfélemlítés, zaklatás, bántalmazás

A bántalmazás világszerte problémát jelent az iskolák számára. Egy viszonylag gyakori viselkedési formáról beszélünk, de sajnos, nehéz megjósolni a bántalmazott diákok számát, mivel különböző módon történik a bullying mérése. Egy 2014-es tanulmány arra mutatott rá, hogy a gyerekek 35%-a valamilyen módon részese volt zaklatásnak. Ez azt jelenti, hogy egy 30 fős osztályból 10 tanuló megfélemlítés áldozata lesz. A Childline (gyerekek számára létesített, Nagy-Britanniában ingyenesen elérhető segélyvonal) szerint a bántalmazás az első három probléma között szerepel, ami miatt kapcsolatba lépnek velük a gyerekek.

 

Még a kisebb alvási problémák is kognitív nehézségeket okozhatnak a gyermekek számára
interjúk

Még a kisebb alvási problémák is kognitív nehézségeket okozhatnak a gyermekek számára

Mindannyian tudjuk, hogy mennyire fontos a jó éjszakai alvás, de a gyermekkori alvásproblémák, mint például a horkolás, az éjszakai ébredés, az alvajárás vagy az álmatlanság elég gyakoriak.

Iskolai tízórai/ebéd/uzsonna ötletek
határon túl

Iskolai tízórai/ebéd/uzsonna ötletek

Egy háromgyerekes amerikai anyuka összegyűjtötte a legfantáziadúsabb iskolai ebéd ötleteket. Mi meg lefordítottuk nektek és belinkeltük az eredeti oldalakat, hátha megkönnyítjük ezzel a mindennapi fejtörést.

Szabályok és Tiltások
ajánló

Szabályok és Tiltások

A fegyelmezés az egyik leginkább központi kérdés a gyereknevelésben. Mikor teszek jót? Ha eltiltom, megmondom, szabályozom vagy rávezetem? Úgy tűnik, hogy nagyon nincs meg a biztos válasz, leginkább talán helyzetek vannak, amikor próbálgatunk ezt-azt.

Összeszedtünk néhány példát, ötletet mit lehet alkalmazni. Vagy bejön vagy nem. De ettől is szép!

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.