Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
határon túl

Hogyan támogassuk a kamasz gyermekünket haláleset miatti fájdalmában?

Amikor szemináriumot tartottam tinédzsereknek, úgy láttam, hogy az egész csoport szomorúnak tűnik. Megkérdeztem, hogy mi történt, erre elmondták, hogy a mindegyikük által nézett sorozat egyik főszereplőjét lelőtték, meghalt.

Felnőttként úgy gondolhatjuk, hogy ostobaság ilyen szinten átérezni egy TV-sorozatban történteket, ámbár a tizenévesekre nagy hatással lehet egy celeb halála. Nemcsak egy haláleset lehet ilyen hatással a tinikre, hanem, például, amikor egy kedvenc együttesük felbomlik.

A veszteségek kognitív módon, szociálisan és érzelmileg is könnyen befolyásolni tudják a tiniket, akik természetüknél fogva érzékenyek és éretlenek. Egy súlyosabb veszteség, egy szeretett személy elvesztése bénítólag hathat és feldolgozhatatlannak tűnhet.

A bánat érzése akkor is felmerülhet, amikor a szülők válnak, vagy szakítás után, vagy amikor egy barátság megszakad. Ez a veszteség nagy érzelmi, kognitív, fizikai és lelki kihívásokat vált ki, amikor éppen egy olyan életszakaszban vagyunk, amikor nincs senki vagy semmi, amit szerethetnénk vagy értékelhetnénk.

Az agyunk végrehajtó funkcióval rendelkező része, amely lehetővé teszi, hogy határozott döntéseket hozzunk, tervezzünk, irányítsunk, impulzusokat, empátiát érezzünk, türelmesek legyünk, megküzdjünk a stresszel és a konfliktusokkal, csak a 20-as éveink közepére fejlődik ki teljes egészében. Ez azt is jelenti, hogy a serdülők hihetetlenül intenzív érzelmeket élnek át. Ez az érzelmi instabilitás, a hangulatok kezelésének képtelensége és a segítséget kérő ellenállás olyan egyedülálló kihívások csoportját hozza létre, amely a tizenéveseket különösen nehéz helyzetbe hozza.

Mit tehetünk azért, hogy támogassuk őket ebben a nehéz helyzetben?

Fontos, hogy ne reagáljunk durván, ha a szomorú tinédzser nekünk esik. Ne ítélkezzünk és legyünk türelmesek! Hagyjuk, hogy sírjon, anélkül, hogy túl sokat beszélnénk hozzá. Egy ilyen egyszerű kérdéssel fordulhatunk feléje: „Hogy tudok neked segíteni?”

A barátok legyenek kéznél!

Bátorítsd a fiadat/lányodat, hogy töltse a veszteség első napjait a barátaival. A társaság segít megnyugtatni a zilált idegeket. Keressen lelkitámaszt a szerető felnőttek körében, akik támogathatják olyankor, amikor nem akarja, vagy nem tudja veled megosztani a problémáját.

A bánat egy nagyon intenzív érzelem.

Tudasd a gyerekeddel, hogy a bánat alatt az intenzív érzelmek normálisak és ahogy múlik az idő, egyre enyhülnek. Segíts neki ezeket az intenzív érzelmeket olyan energiákká átalakítani, mint a sírás, nevetés, humor és a testmozgás. Támogasd abban is, hogy hozzon létre egy olyan helyet, mint egy oltár, ahol fényképet, virágokat, gyertyát helyezhet ki az elhunytról.

Figyelj az étkezésére!

Könnyen emészthető és tápláló ételeket készíts és ne feljts el gondoskodni a hidratálásáról sem! Adjál neki cinket, magnéziumot és Omega 3-at, hogy segítsd a szervezetét az extra munkában. Továbbá javasold, hogy hallgasson relaxációs, nyugtató zenét, hogy az agya kicsit ki tudjon kapcsolni.

Kerülni kell a kábítószereket, alkoholt!

A bánat alatt csábító lehet kábítószerhez és alkoholhoz nyúlni, ami tompítja a fájdalmat. Ha részt veszel a virrasztásban, ne bátorítsd az ivászatban!

Ha a gyermeked öngyilkosság miatt gyászol valakit, akkor mindenképpen kérjétek szakember segítségét!

Az egyetlen dolog, amit sajnos nem tudunk megtenni, bármennyire is szeretnénk, nem tudjuk megkímélni a fájdalom átérzésétől. Ámbár jókor adott információkkal, becsületességgel, kedvességgel, gondoskodással támogatva csitulhat a fájdalom és optimistán, reménnyel telve térhet vissza a gyermekünk a hétköznapokba.

https://www.maggiedent.com/blog/supporting-teen-grief/

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Lego másképp
iskola, óvoda

Lego másképp

Gondoltál már arra, hogy amikor a gyerekek együtt legóznak milyen fejlesztő tevékenységet végeznek? Később a felnőttek több ezer dollárt költenek arra, hogy csapatépítés, stratégia alkotás vagy együttműködés fejlesztés tréningen alkalmazzák. Érdemes ki- és felhasználni a játékot, ami minden gyereknél megtalálható és szinte nincs olyan terület, amelynél ne lehetne használni ezeket a remek kis építőkockákat.

Még a kisebb alvási problémák is kognitív nehézségeket okozhatnak a gyermekek számára
interjúk

Még a kisebb alvási problémák is kognitív nehézségeket okozhatnak a gyermekek számára

Mindannyian tudjuk, hogy mennyire fontos a jó éjszakai alvás, de a gyermekkori alvásproblémák, mint például a horkolás, az éjszakai ébredés, az alvajárás vagy az álmatlanság elég gyakoriak.

Iskolai tízórai/ebéd/uzsonna ötletek
határon túl

Iskolai tízórai/ebéd/uzsonna ötletek

Egy háromgyerekes amerikai anyuka összegyűjtötte a legfantáziadúsabb iskolai ebéd ötleteket. Mi meg lefordítottuk nektek és belinkeltük az eredeti oldalakat, hátha megkönnyítjük ezzel a mindennapi fejtörést.

Szabályok és Tiltások
ajánló

Szabályok és Tiltások

A fegyelmezés az egyik leginkább központi kérdés a gyereknevelésben. Mikor teszek jót? Ha eltiltom, megmondom, szabályozom vagy rávezetem? Úgy tűnik, hogy nagyon nincs meg a biztos válasz, leginkább talán helyzetek vannak, amikor próbálgatunk ezt-azt.

Összeszedtünk néhány példát, ötletet mit lehet alkalmazni. Vagy bejön vagy nem. De ettől is szép!

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.