Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
iskola, óvoda

Hogyan kezeljük a testvérféltékenységet?

Minden olyan családban, ahol egynél több gyerek van, minden bizonnyal versengés folyik a szülők figyelméért. A verseny hevesebb lehet azokban a családokban, ahol akár egy tanulási- és figyelemzavaros gyerek is van. A testvérek neheztelhetnek rájuk. Íme, néhány ötlet, hogy hogyan tudod megőrizni a békét.

A neheztelés oka: „Kevesebb figyelmet kapok!”

Hogyan játszódik le? A tanulási- és figyelemzavaros gyerekekre legtöbbször több időt és figyelmet kell fordítania a szülőknek ahhoz, hogy rendben menjenek a dolgai az iskolában és az életben. Tehát egyáltalán nem meglepő, ha a testvérek úgy érzik, nem kapnak eleget a szüleikből.

Mit tehetsz? Lehet, hogy nem tudsz egyenlően foglalkozni a két gyerekkel, de nem is kell. Mindenesetre biztosítsd a másik gyerek számára, hogy ő is reflektorfénybe kerülhessen. Legyetek néha kettesben. Ha jó jegyet hoz haza, vagy fellép az iskolazenekarban, mindenképp dicsérd meg és gratulálj az elért eredménye miatt. Ha a dolgok nem mennek olyan fényesen ezzel a gyerekkel, foglalkozz az ő igényeivel is.

A neheztelés oka: „A szabályok nem tisztességesek.”

Hogyan játszódik le? Túl sokat vársz el a gyerekedtől, aki jó jegyeket hoz haza és jól viselkedik az iskolában. De közben elfogadod a rosszabb jegyeket és a nem megfelelő magatartást a tanulási- és figyelemzavaros gyerekedtől.

Mit tehetsz? Győződj meg róla, hogy megértette a másik gyereked, hogy a testvére tanulási- és figyelemzavaros és ez hogyan hat a tanárokra, a szülőkre, a testvérekre és saját magára, a gyerekre. Ugyanakkor tudasd a gyerekeddel, hogy pontosan ugyanúgy szereted őket, akár milyen jegyet is hoznak haza, vagy akármilyen képességeik is vannak.

A neheztelés oka: „Többet kell elvégeznem, mint ami az én részem.”

Hogyan játszódik le? A gyereked minden nap beágyaz és maga készíti el az uzsonnáját. Néha még vigyáz is a tanulási- és figyelemzavaros testvérére. Eközben a tanulási- és figyelemzavaros gyerekednek nem adsz házimunkát, te készíted el az uzsonnáját és még be is ágyazol neki.

Mit tehetsz? Fontos, hogy a tanulási- és figyelemzavaros gyerekek a tőlük telhető legtöbbet megtegyék magukért. Ugyanúgy lehetnek feladataik otthon, mint a testvéreiknek. Ez segíthet a függetlenné válásban. És csökkentheti a féltékenységet.

Természetesen sokkal több energiával jár megmutatni, elmagyarázni és begyakorolni ezeket a feladatokat, mintha te magad elvégeznéd. De meglátod, megéri!

A neheztelés oka: „Zavar a testvérem.”

Hogyan játszódik le? A tanulási- és figyelemzavaros gyerek zavarja a viselkedésével a testvérét. A gyereked nem akarja, hogy lássák a barátai, nem szeretne vele publikus helyen mutatkozni.

Mit tehetsz? Próbálj meg empatikus lenni a gyereked érzéseivel kapcsolatban. Lehet, hogy megpróbálja megvédeni a testvérét a cikizésektől? Hívjátok meg a gyereked barátait, amikor nincs otthon a testvére. Ugyanakkor segítsd a gyerekedet abban, hogy hogyan magyarázhatná el a barátainak, hogy megértsék a tanulási- és figyelemzavaros testvére lelkivilágát.

Könnyű beleesni abba a csapdába, hogy kevesebbet vársz el a tanulási- és figyelemzavaros gyermekedtől, viszont sokkal többet teszel érte. A testvérek észreveszik ezt a különbséget és neheztelni fognak. Nem kell a család minden gyerekével ugyanúgy bánni. De alapvető, hogy a gyerekek érezzék, egyformán fontosak a szükségleteik.

Forrás: https://www.understood.org/en/family/siblings/rivalries/how-to-handle-sibling-resentment

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Nevelni ésszel, szívvel, vagy hagyománnyal?
iskola, óvoda

Nevelni ésszel, szívvel, vagy hagyománnyal?

Mindenki ért a gyerekneveléshez. Mindenki vagy nevelt, vagy nevel vagy őt nevelték, de bármilyen vonatkozásban is találkozik a neveléssel, szakértővé válik. A saját élmény, az otthonról hozott hagyomány és tapasztalat erősebb bármilyen szakszerű megnyilatkozásnál, sőt akár ellentétes állásfoglalásként is megél egymás mellett.

 

Farkasszemet nézve a félelmekkel
interjúk

Farkasszemet nézve a félelmekkel

A félelem végigkísér egész életünkben. Kisgyerek korunktól egészen idős korunkig. Jó lenne hát megbarátkozni vele, megszelídíteni, ha már az életünk része. Ezt segíti Al Ghaoui Hesna, Holli a Hős című mesekönyve, akinek főszereplője bátor mintája lehet gyerekeinknek és nekünk is.

Lehet egy kérdéssel több?
határon túl

Lehet egy kérdéssel több?

Bennem megfogalmazódott vagy száz, amit fel kellett volna anno a fehér habos helyett a halványzöld, gyöngyös gallérúban, mert az én koromhoz (26) , az én helyzetemben... A kétéves lányom ordibált a szertartás alatt, hogy APA KOPASZ, jelzem legalább nem a császárról és a meztelenségről szólt az ének, de egyszerűen azóta is bánom, hogy ha már egyszer jelmezt húztam, - egyáltalán minek kell az a jelmez? - akkor miért nem lehetett 1000%osan. Szóval a kérdéseket miért nem tettem fel előtte, vagy közvetlen utána, vagy az eltelt húsz év során, és akkor most nem érezném úgy magam, mint a fuldokló, mikor a jószándékú segítők első lépésként bedugaszolják a végső menedék nádszálat a szájában.

A főzés, ami többféle intelligenciaterületet is megmozgat
ajánló

A főzés, ami többféle intelligenciaterületet is megmozgat

Bevallom, fejben jobban főzök. Meg ízlelni is jobban szeretek. Szóval sosem voltam az a tudatos kitchen women. Mégis, most amellett kampányolok, hogy főzzetek a gyerekeitekkel, meg nélkülük is sokat, mert az élet olyan területeit nyitja meg, amire nagyon kevés időnk jut!

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.