Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
iskola, óvoda

Hogyan segíthetsz kialakítani a gyereked jó ítélőképességét?

Sok felnőtt lebénul, amikor nehéz döntéssel áll szemben. Mások, ami talán még rosszabb, önmaguknak ártó döntéseket hoznak és rendszeresen rossz ítélőképességről tesznek tanúbizonyságot. De senki sem születik jó ítélő-, és bölcs döntéshozatali képességgel. A jó ítélőképesség és a döntéshozatali képesség a tapasztalatszerzés és a reflexiók útján alakul ki. Ahogy egy bölcs mondás hangzik: Az ítélőképesség a tapasztalatokból fejlődik ki, a jó ítélőképesség pedig a rossz tapasztalatokból.

A cél az, hogy a gyereked tapasztaltot szerezzen a döntéshozatal folyamatában és legyen lehetősége reflektálnia rá, valamint tanulnia belőle. Nyilván olyan gyereket szeretnél felnevelni, aki jól érzi magát a bőrében és élvezi, hogy jó döntéseket hoz. Kutatások azt mutatják, hogy azok a gyerekek, akikkel kevésbé bánnak jól a szülei, felnőve sokkal több, a számukra kellemetlen döntést hoznak meg.

Hogyan segíthetsz a gyermeked jó ítélőképességének kialakulásában?

Gyakorlat teszi a mestert!

Mielőtt még beszélni kezdene a gyereked, engedd meg neki, hogy ő is hozhasson döntéseket, így biztosan soha nem lesz döntésképtelen. (Kit érdekel, hogy a csíkos nem megy a virágoshoz?! Ő biztosan azt gondolja, hogy úgy néz ki, mint egy szivárvány. És tényleg, kit érdekel más szülők véleménye arról, hogy megengeded, úgy nézzen ki, mint egy papagáj.)

Tisztázzátok a felelősségi körét!

Beszéljétek meg, hogy mikről hozhat döntést ő, és mik azok a területek, amikről te, mint szülő, döntesz.

A kisgyerekekkel: „Igen, ma is felveheted a Supermenes pulcsidat, bár egész héten ez volt rajtad. Te magad döntöd el, hogy melyik ruhádat veszed fel. De át kell öltöznöd, mielőtt elmegyünk az orvoshoz, mert meg kell adnunk neki a tiszteletet. És meg kell mosnod a fogadat is. Most szeretnéd, vagy indulás előtt?”

A kiskamasszal: „Áthívhatod a barátaidat péntek estére, de szeretném, ha velünk együtt vacsoráznál, ahogy szoktunk. Vagy a vacsi után, vagy szombaton elmehetsz velük moziba.”

A reflektálással tudatosan segítheted gyermeked jó ítélőképeségének kialakulását.

Sok embernél nem fejlődik ki a jó ítélőképesség amiatt, hogy a tapasztalatszerzést nem kíséri reflexió. Segíts a gyermekednek, hogy tudatosan hozhassa meg a döntéseit („Hogyan fogod eldönteni, hogy melyik darabbal kezd a koncertet?), valamint abban, hogy gondolkodjon el a különböző döntések lehetséges következményeiről, mielőtt meghozza azokat (Azon gondolkozom, nem lesznek-e túl zsúfoltak a délutánjaid, ha még egy délutáni elfoglaltságod lesz.)

Ugyanolyan fontos, hogy felkínáld neki a lehetőségét annak, hogy átgondolja, hogyan születtek meg a döntései. („Tudom, hogy izgulsz, hogy mi lesz ma délután, amikor itt lesz mindkét barátnőd. Örülsz, hogy egyszerre lesznek itt?”)

A döntéshozatal folyamatának modellezése.

Már egész kisgyerekkorától kezdve avasd be a gyermekedet döntéseid meghozatalának mikéntjébe.

„Úgy gondolom, kellene vinnünk esernyőt a sétához, úgy tűnik esni fog.”

„Veszek lazacot. Nagyon egészséges.”

„Szeretném, ha a családunk segítene beszerezni néhány felszerelést az iskolába. Minden gyereknek joga van a megfelelő oktatáshoz és ez egy kis lépés afelé.”

Engedd meg, hogy rossz döntéseket hozzon!

Folyamatosan tanul magáról és a világról. És ez lehetőséget nyújt a gondolkodásra, válaszlehetőségekre, a jó döntések meghozatalára. Segíts neki abban, hogy átgondolhassa, hogyan alakultak volna a dolgok, ha különböző helyzetekben más döntéseket hozott volna. A tinédzsereknek már nagyobb döntési szabadságuk van, így néha hoznak rossz döntéseket is. Próbálj ellenállni a kísértésnek, hogy elkezd papolni, „megmondtam, hogy….. stb.”

Forrás: http://www.ahaparenting.com/parenting-tools/charac...

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
A rossz gyerek
iskola, óvoda

A rossz gyerek

Az osztályban van egy rossz gyerek. Mindenki szerint rossz. Piszkálja a gyerekeket, belerúg a lányokba, zavarja az órát.

Képzeletbeli történet!

Még a kisebb alvási problémák is kognitív nehézségeket okozhatnak a gyermekek számára
interjúk

Még a kisebb alvási problémák is kognitív nehézségeket okozhatnak a gyermekek számára

Mindannyian tudjuk, hogy mennyire fontos a jó éjszakai alvás, de a gyermekkori alvásproblémák, mint például a horkolás, az éjszakai ébredés, az alvajárás vagy az álmatlanság elég gyakoriak.

Öt gyerek anyjának lenni
határon túl

Öt gyerek anyjának lenni

Egy barátnőm barátnője külföldön él a családjával. Öt gyermeke van, és azt hiszem azt csak Ő tudja, hogy ez mit jelent. De akármit is jelentsen, egy biztos, hogy ő ezt élvezi. Ezt onnan tudom, hogy a barátnőm egy ideje meséli, hogy Joli – ő a bizonyos – a facebookon kis posztokban megosztja a családja történeteit. Szórakoztató és tanulságos, néha könnyeket csal a szemébe, néha pedig elgondolkodtató. Egy biztos, hogy mindarról sajátos képe van, és sok gyereken kipróbált tapasztalata, amivel mi is szembesülünk a hétköznapjainkban. És akkor arra kértük Jolit, hogy néhány történetét mesélje el itt is.

Te mikor beszélgetsz a gyerekkel a téridőről?
ajánló

Te mikor beszélgetsz a gyerekkel a téridőről?

Bevallom, én soha. Ahogy a fénysebességről sem nagyon jut eszembe és az univerzum bár időnként szóba kerül, nagyon sokat nem tudok róla. Ezért is álltam kicsit értetlenül a mini sorozat előtt, amit ma ajánlok nektek. Mert hogy ezek a mesekönyvek erről szólnak. És aztán a szerző, Farkas Robi olyan jó kis válaszokat adott a kérdéseimre, hogy elkezdett érdekelni.

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.