Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
ajánló

Mit tegyél, ha mindenen vitatkozik a gyereked?

„Kérlek, akaszd fel a hátizsákod.” Elég egyszerű kérésnek tűnik. A legtöbbször mindenféle könyörgés nélkül fel is akasztja. De a mai nap, nem az a nap. Ez a látszólag ártatlan mondat, csak egy lesz azon a hosszú listán, aminek a gyereked ellentmond. Egy újabb vitaindító. Egy újabb csata kezdete. Egy újabb hatalmi harc. Te meg kimerült vagy. Hogyan lehet megállítani ezt a körforgást?

Íme, álljon itt 6 javaslat, hogy mit tegyél, ha mindenben ellenállásba ütközöl.

Nem kell, hogy mindig neked legyen igazad! A legjobb módja, hogy befejezd a hatalmi harcot, ha félre állsz. Távolodj el a vitától! Ne akard, hogy a tied legyen az utolsó szó! Joga van a gyerekednek kifejezni a gondolatait, érzelmeit, ami persze nem jelenti azt, hogy degradálódnának a te gondolataid, érzelmeid. Teljesen rendben van, ha nem értesz egyet. De ahelyett, hogy rákényszerítenéd az akaratodat a gyerekedre, állj meg és vegyél egy mély lélegzetet. Nyugodj meg! Függeszd fel addig a vitát, amíg le nem nyugszol annyira, hogy képes legyél higgadtan meghallgatni és interakcióba lépni anélkül, hogy túlreagálnád az ügyet.

Legyetek többet együtt! Az állandó viták azt jelenthetik, hogy eltávolodtatok egymástól. Ha a gyerekek szoros kapcsolatban vannak a szüleikkel, nem érzik szükségét az állandó csatározásoknak. Ahelyett, hogy egymást lenyomnátok, találjátok ki, hogy mit csinálhattok együtt. Ez lehet egy társasozás, egy fagyizás, egy focizás vagy egy sétálás. Ez nem a „büntetés a rossz viselkedésért”, hanem a kicsit lazább kapcsolat újbóli megerősítése. Ha a gyereked nem szeretné, ne vidd keresztül minden áron a javaslatodat, de legyél biztos benne, hogy megértette, ha ő szeretné, te készen állsz vele együtt lenni.

Gondold újra a prioritásokat! Gondold végig, hogy hányszor zsörtölődsz egy nap. Az ideális kommunikációban 5 pozitív interakcióra jut 1 negatív. Ha a viták dominálnak, változtass! Ahhoz, hogy növeld a pozitív interakcióid számát (vagy csökkentsd a negatívat), engedj el néhány dolgot, és csak a legfontosabbakra fókuszálj! Visszavehetnél az állandó figyelmeztetésekből, vagy felajánlhatnád a segítségedet mielőtt kérsz valamit, esetleg leszokhatnál a szarkasztikus megjegyzésekről és a szemforgatást is abbahagyhatnád. Az elvárás hasznos dolog, de ebben az esetben a kapcsolat helyreállítása sokkal fontosabb.

Oldd meg a problémákat! Kezdeményezz beszélgetést a gyerekeddel: „Észrevettem, hogy mostanában sokat vitázunk egymással. Nem tudom, te hogy vagy vele, de engem rettenetesen zavar. Van valami ötleted, hogy mit kellene máshogy csinálnunk?” Nyitottan hallgasd meg az ő perspektíváját! Érezd át az ő sérelmeit (még, ha nem is értesz vele egyet)! Ismerd el a hibáidat (még, ha ő nem is tesz így)! Beszéljetek meg konkrét kihívásokat, és olyan megoldásokat találjatok ki, amik mindkettőtöknek megfelelnek. És a későbbiekben vizsgáljátok át a megoldásokat.

Foglalkozz a kiváltó okkal! Ha egyik napról a másikra egyre többet veszekedtek, érdemes lenne feltárni, vajon mi okozta ezt a viselkedésbeli változást. A stressz megnövekedése, alváshiány, baráti viszonyok megváltozása, nyomasztó mennyiségű házi feladatok, tanulási nehézségek, túlzsúfolt délutáni elfoglaltságok, vagy egyszerűen a kamaszodás is visszavezethető a megváltozott viselkedésre. Előfordulhat, hogy különböző tényezők a te viselkedésedet is megváltoztathatják. Stressz, alváshiány, munkamennyiség megnövekedése, elfoglaltságok tömkelege, szennyes ruha és edény halmok, stb., stb.. A lista végtelen. Most, hogy tudatában vagy, tegyél lépéseket és szüntesd meg, de legalább is csökkentsd ezeknek a problémáknak a hatását a gyerekkel való kommunikációdra és kapcsolatodra.

És újból béke lesz!

Lélegezz mélyeket és ne vegyél részt a hatalmi harcban! Felakasztani a hátizsákot valóban ideális lenne, de nem feltétlenül szükséges. Tegyél egy óriási lépést a kibékülés felé: „Arra gondoltam, ihatnánk egy forró csokit. Kérsz te is?” Bár a meleg ital nem oldja meg a problémákat, de mindenesetre félbeszakítja a vitát. És ebben a pillanatban a hangsúly rögtön a kapcsolatról szól, nem pedig a szabályokról.

Arra fókuszálj, hogy visszaálljon a béke az otthontokba!

Forrás: imperfectfamilies.com

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Szupererőink 4. - A hangok intelligenciája
iskola, óvoda

Szupererőink 4. - A hangok intelligenciája

INTRO

Pár napja egy workshop-on vettem részt, amin a többszörös intelligencia modellt jártuk körül. Lezárásként a közel száz résztvevő (többnyire pedagógusok) kitöltött saját magáról egy tesztet, amelyből megtudhattuk, melyik területen vagyunk mi magunk a legerősebbek. Végül ez alapján alkottunk csoportokat és találtunk ki az intelligencia területeknek megfelelő elköszönést. Nagyon erős élmény volt, hogy a két legkisebb csoport a verbális és a logikai-matematikai intelligenciában különösen erősek csoportja volt. A verbálisan legerősebbek csoportja három, míg a matematikailag erőseké hét főből állt, míg például az interperszonálisak és intraperszonálisak csoportjában külön-külön több mint húszan voltak.

Menni vagy maradni? Az iskolaérettség dilemmája
interjúk

Menni vagy maradni? Az iskolaérettség dilemmája

Lassan az utolsó pillanathoz érkezünk, hogy eldöntsük, menjen-e a hatévesünk szeptemberben iskolába. Ugyan hivatalosan nem mi, hanem az óvoda dönt, azért szerencsére a gyakorlatban még van szava a szülőnek is. Viszont nehéz, és összetett feladat meghozni ezt a döntést. És az érzelmeink, szubjektív megérzéseink mellett – amik szinte a legfontosabbak – a szakmai szempontokkal sem árt tisztában lennünk. Czédulás Karolina gyógypedagógust hívtam segítségül, hogy járjuk körül a legfontosabb pontokat, amiket mérlegelnünk kell az iskolaérettség kapcsán.

Hogyan segíti a Braille-írás az olvasásban és a tanulásban a vakokat és gyengén látókat?
határon túl

Hogyan segíti a Braille-írás az olvasásban és a tanulásban a vakokat és gyengén látókat?

Louis Braille, aki 1809. január 4-én született, feltalált egy tapintható olvasási és írási módszert, amely számtalan látássérült embernek nyújt a mai napig segítséget. Braille, maga is vak volt. Az első ötletével egy kitapintható írásmódról már iskolás korában kitűnt. Forrás: theconversation.com

10 dolog, amit minden szülőnek tudnia kellene
ajánló

10 dolog, amit minden szülőnek tudnia kellene

Milyen jó lenne, ha összesen csak 10 dolgot kellene tudnia egy szülőnek ahhoz, hogy sikeresen felnevelhesse a gyerekét. Forrás: https://www.maggiedent.com/blog/10-things-every-pa...

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.