Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
iskola, óvoda

Gyerekjogok a valóságban

Minden 18 éven aluli embert gyereknek tekintünk, és rájuk külön jogok vonatkoznak. De vajon tisztában vagyunk-e ezekkel, tudjuk-e, hogy otthon, az utcán, a játszótéren és az iskolában is érvényesek ezek? És betartjuk őket? Napjainkban különösen fontos, hogy tisztában legyünk ezzel és felelős, a jogaikkal tisztában lévő gyerekeket neveljünk.

Tegnap, november 20-án volt a gyerekjogok világnapja, de persze minden nap oda kell erre figyelnünk, és minden helyzetben körültekintően kell bánnunk a gyerekekkel. Az ENSZ Közgyűlése által 1989-ben elfogadott Gyermekjogi egyezmény 1991 óta a magyar jogrend részét képezi. Az ENSZ Gyermekjogi Bizottsága ajánlásokat fogalmazott meg, amelyben ösztönzi Magyarországot, hogy támogassa a Gyermekjogi egyezmény megismertetését, segítse a gyermekekkel vagy a gyermekekért tevékenykedő szakmai csoportok képzését, biztosítsa, hogy a gyermekek és szüleik az oktatási rendszeren keresztül megismerjék az Egyezmény elveit.

Hogy ez mennyire jelenik meg a gyakorlatban, azzal kapcsolatban vannak negatív tapasztalataink. Ti ismertek olyan iskolát, ahol erre külön időt fordítanak? Mi nem nagyon.

Pedig a hétköznapok nyelvére le kell fordítanunk a gyermeki jogokat. Például minden gyereknek joga van a személyéhez legjobban illő oktatáshoz, az egyéni bánásmódhoz. A szabad véleménynyilvánításhoz, a tájékoztatáshoz. Az érzelmi biztonságot nyújtó teljes körű ellátáshoz, lehetőleg saját családjában, saját szüleivel. A vele kapcsolatos döntésekre minden esetben a szülei, gondviselői beleegyezésével kerülhet sor.

Fizikai szükségleteit saját belátása és igénye szerint kell kielégíteni, azokban korlátozni nem lehet. Biztosítani kell, hogy a személyes tárgyaihoz való hozzáférés jogát gyakorolhassa.

A gyermeknek joga van emberi méltóságának tiszteletben tartásához.

De ha belegondolunk, számos olyan esetet fel tudunk sorolni, amikor ezek a jogok sérülnek. A gyerekek nem minden esetben tudják megvédeni magukat, képviselni az érdekeiket, sokszor nem tudnak panasszal élni. Nekünk, felnőtteknek kell olyan teret, környezetet teremtenünk számukra, ahol olyan bánásmódot kapnak, ami megilleti őket. A tettlegesség, az iskolák, intézmények értelmetlen szabályai, a büntetések, megvonások, szigorú korlátozások, a túlterhelés min-mind sérti ezeknek a jogoknak az érvényesülését. De nem csak az intézményi közegben, hanem az otthoni terepen is sajnos sokszor kerülnek méltánytalan helyzetbe a gyerekek, amikor nem az ő személyes érdekeik alapján bánnak velük, hanem a felnőtt társadalom kénye kedvére rángatja őket.

A gyerekeknek ismerniük kell a jogaikat, és azt is meg kell tanulniuk, hogy hogyan értékeljék ezeket a jogokat, és hogyan használják azokat. Az a gyerek, aki ismeri és érvényesítheti jogait, egyidejűleg megtanulja mások jogait elismerni és tiszteletben tartani. Akinek módja van kicsi korától a saját jogait megismerni és gyakorolni, biztosan olyan felnőtté válik, aki képes döntéseket hozni, jól választani a különféle élethelyzetekben, és nagy valószínűséggel öntudatos, aktív állampolgár lesz.

A Kék Vonal Alapítvány konferenciát rendez a gyerekjogok megismerésére "A gyerekek biztonsága közös felelősségünk" címmel. A rendezvényen a gyerekek biztonságának garantálása érdekében létrejövő civil kezdeményezésekkel és gyerekrészvétellel létrejövő projekteket ismerhetnek meg az érdeklődők.

Egészen biztosan minden iskolából küldenék kollégát, aki továbbviszi, megosztja a tapasztalatokat, a projekteket azokkal a felnőttekkel, szülőkkel és pedagógusokkal, akik gyerekekkel érintkeznek.

Mert ez (is) a 21. század.

A gyermekek jogairól itt olvashatsz bővebben. 

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Megfélemlítés, zaklatás, bántalmazás
iskola, óvoda

Megfélemlítés, zaklatás, bántalmazás

A bántalmazás világszerte problémát jelent az iskolák számára. Egy viszonylag gyakori viselkedési formáról beszélünk, de sajnos, nehéz megjósolni a bántalmazott diákok számát, mivel különböző módon történik a bullying mérése. Egy 2014-es tanulmány arra mutatott rá, hogy a gyerekek 35%-a valamilyen módon részese volt zaklatásnak. Ez azt jelenti, hogy egy 30 fős osztályból 10 tanuló megfélemlítés áldozata lesz. A Childline (gyerekek számára létesített, Nagy-Britanniában ingyenesen elérhető segélyvonal) szerint a bántalmazás az első három probléma között szerepel, ami miatt kapcsolatba lépnek velük a gyerekek.

 

Még a kisebb alvási problémák is kognitív nehézségeket okozhatnak a gyermekek számára
interjúk

Még a kisebb alvási problémák is kognitív nehézségeket okozhatnak a gyermekek számára

Mindannyian tudjuk, hogy mennyire fontos a jó éjszakai alvás, de a gyermekkori alvásproblémák, mint például a horkolás, az éjszakai ébredés, az alvajárás vagy az álmatlanság elég gyakoriak.

Iskolai tízórai/ebéd/uzsonna ötletek
határon túl

Iskolai tízórai/ebéd/uzsonna ötletek

Egy háromgyerekes amerikai anyuka összegyűjtötte a legfantáziadúsabb iskolai ebéd ötleteket. Mi meg lefordítottuk nektek és belinkeltük az eredeti oldalakat, hátha megkönnyítjük ezzel a mindennapi fejtörést.

Szabályok és Tiltások
ajánló

Szabályok és Tiltások

A fegyelmezés az egyik leginkább központi kérdés a gyereknevelésben. Mikor teszek jót? Ha eltiltom, megmondom, szabályozom vagy rávezetem? Úgy tűnik, hogy nagyon nincs meg a biztos válasz, leginkább talán helyzetek vannak, amikor próbálgatunk ezt-azt.

Összeszedtünk néhány példát, ötletet mit lehet alkalmazni. Vagy bejön vagy nem. De ettől is szép!

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.