Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
iskola, óvoda

Gyerekjogok a valóságban

Minden 18 éven aluli embert gyereknek tekintünk, és rájuk külön jogok vonatkoznak. De vajon tisztában vagyunk-e ezekkel, tudjuk-e, hogy otthon, az utcán, a játszótéren és az iskolában is érvényesek ezek? És betartjuk őket? Napjainkban különösen fontos, hogy tisztában legyünk ezzel és felelős, a jogaikkal tisztában lévő gyerekeket neveljünk.

Tegnap, november 20-án volt a gyerekjogok világnapja, de persze minden nap oda kell erre figyelnünk, és minden helyzetben körültekintően kell bánnunk a gyerekekkel. Az ENSZ Közgyűlése által 1989-ben elfogadott Gyermekjogi egyezmény 1991 óta a magyar jogrend részét képezi. Az ENSZ Gyermekjogi Bizottsága ajánlásokat fogalmazott meg, amelyben ösztönzi Magyarországot, hogy támogassa a Gyermekjogi egyezmény megismertetését, segítse a gyermekekkel vagy a gyermekekért tevékenykedő szakmai csoportok képzését, biztosítsa, hogy a gyermekek és szüleik az oktatási rendszeren keresztül megismerjék az Egyezmény elveit.

Hogy ez mennyire jelenik meg a gyakorlatban, azzal kapcsolatban vannak negatív tapasztalataink. Ti ismertek olyan iskolát, ahol erre külön időt fordítanak? Mi nem nagyon.

Pedig a hétköznapok nyelvére le kell fordítanunk a gyermeki jogokat. Például minden gyereknek joga van a személyéhez legjobban illő oktatáshoz, az egyéni bánásmódhoz. A szabad véleménynyilvánításhoz, a tájékoztatáshoz. Az érzelmi biztonságot nyújtó teljes körű ellátáshoz, lehetőleg saját családjában, saját szüleivel. A vele kapcsolatos döntésekre minden esetben a szülei, gondviselői beleegyezésével kerülhet sor.

Fizikai szükségleteit saját belátása és igénye szerint kell kielégíteni, azokban korlátozni nem lehet. Biztosítani kell, hogy a személyes tárgyaihoz való hozzáférés jogát gyakorolhassa.

A gyermeknek joga van emberi méltóságának tiszteletben tartásához.

De ha belegondolunk, számos olyan esetet fel tudunk sorolni, amikor ezek a jogok sérülnek. A gyerekek nem minden esetben tudják megvédeni magukat, képviselni az érdekeiket, sokszor nem tudnak panasszal élni. Nekünk, felnőtteknek kell olyan teret, környezetet teremtenünk számukra, ahol olyan bánásmódot kapnak, ami megilleti őket. A tettlegesség, az iskolák, intézmények értelmetlen szabályai, a büntetések, megvonások, szigorú korlátozások, a túlterhelés min-mind sérti ezeknek a jogoknak az érvényesülését. De nem csak az intézményi közegben, hanem az otthoni terepen is sajnos sokszor kerülnek méltánytalan helyzetbe a gyerekek, amikor nem az ő személyes érdekeik alapján bánnak velük, hanem a felnőtt társadalom kénye kedvére rángatja őket.

A gyerekeknek ismerniük kell a jogaikat, és azt is meg kell tanulniuk, hogy hogyan értékeljék ezeket a jogokat, és hogyan használják azokat. Az a gyerek, aki ismeri és érvényesítheti jogait, egyidejűleg megtanulja mások jogait elismerni és tiszteletben tartani. Akinek módja van kicsi korától a saját jogait megismerni és gyakorolni, biztosan olyan felnőtté válik, aki képes döntéseket hozni, jól választani a különféle élethelyzetekben, és nagy valószínűséggel öntudatos, aktív állampolgár lesz.

A Kék Vonal Alapítvány konferenciát rendez a gyerekjogok megismerésére "A gyerekek biztonsága közös felelősségünk" címmel. A rendezvényen a gyerekek biztonságának garantálása érdekében létrejövő civil kezdeményezésekkel és gyerekrészvétellel létrejövő projekteket ismerhetnek meg az érdeklődők.

Egészen biztosan minden iskolából küldenék kollégát, aki továbbviszi, megosztja a tapasztalatokat, a projekteket azokkal a felnőttekkel, szülőkkel és pedagógusokkal, akik gyerekekkel érintkeznek.

Mert ez (is) a 21. század.

A gyermekek jogairól itt olvashatsz bővebben. 

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Mért kell rendet tenni a gyerekszobában?
iskola, óvoda

Mért kell rendet tenni a gyerekszobában?

Minden gyereknél eljön a nap, amikor könyörögni kell, hogy tegyen maga után rendet. Hogy legyen figyelemmel a környezetére, hogy uralkodjon a káoszon. És van, hogy erre hiába kérjük, aztán feladjuk. De miért is kell ragaszkodnunk a rendhez? Miért nem hagyhatjuk rájuk, milyen állapotban van a szobájuk?

Farkasszemet nézve a félelmekkel
interjúk

Farkasszemet nézve a félelmekkel

A félelem végigkísér egész életünkben. Kisgyerek korunktól egészen idős korunkig. Jó lenne hát megbarátkozni vele, megszelídíteni, ha már az életünk része. Ezt segíti Al Ghaoui Hesna, Holli a Hős című mesekönyve, akinek főszereplője bátor mintája lehet gyerekeinknek és nekünk is.

Új iskola, óvoda
határon túl

Új iskola, óvoda

Most már kijelenthetem, azt hiszem, hogy egészen pontosan tudom, mit éreznek a gyerekeim az új iskolájukban: túl vagyok mind a négy szülői értekezleten (a legidősebbnek már ilyenje nincs, szóval az a terep továbbra is ismeretlen).
Ülök az osztály(-ok)ban/csoportban, teljesen ismeretlen környezetben (némi tévelygés után megtalálom a megfelelő osztálytermet), teljesen idegen emberek között (és rátok gondolok, drága volt szülőtársak, óvodában, iskolában). 

Fortnite, a menő játék
ajánló

Fortnite, a menő játék

Különösen az ADHD-s és a szociális képességekkel bajlódó gyerekek szülei számára állított össze az Understood oktatási portál bloggere tanácsokat, mit érdemes tenniük, ha a gyerekeik a Fortnite játékkal játszanak. Úgy gondoltam, hogy mások számára is érdekes és megfontolandó lehet, így alább olvashatjátok, mit javasol a szülőknek Mark J. Griffin, Ph.D., aki az unokájával próbálta ki a játékot, hogy megtapasztalja,hogyan érinti a gyerekeket ez a játék.

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.