Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
iskola, óvoda

Amikor nem fogad szót a gyerek

A gyerekem nem fogad szót nekem. Nem csinál meg semmit, amit kérek. Nem hangzik valami jól, ugye?

Kezdjük egy ellentmondással: Minden és semmi sem függ az életkortól. Ha egy 3 éves nem hallgat rád, vagy egy 8 éves nem fogad szót, az két külön történet. Az egyik sokkal elfogadottabb, mint a másik. De létezik egy bizonyos fokú súlyossági, gyakorisági és okozati viszony a szófogadatlanság és az életkor között, ami persze teljesen egyedi minden gyereknél.

Kivétel nélkül minden szülő megtapasztalja ezt. A boldog kisgyerek a puszta örömért mondogatja, hogy „nem”. „Ideje rendet raknunk. Nem. Gyere, ülj be a kocsiba. Nem. Gyere, idd meg a kakaód. Nem.” Olyan sok visszautasítást kapnak a szülők, hogy vagy folyamatos harcban állnak a gyerekkel (és veszítenek), vagy pedig feladják és leállnak a kérésekkel. Mindkét esetben a fortyogó harag és a bosszankodás van előtérben.

És ez így egyáltalán nem jó.

Pedig ezek a visszautasítások nem feltétlenül rosszak. Ha jól végezzük a szülői feladatunkat, akkor a gyerekünk egyre önállóbb lesz. Mivel teljesítjük az érzelmi és kötődési igényeiket, az agyuk megfelelő ütemben fejlődik, ezért azt mondja: „Hé, próbáljunk ki új dolgokat! Én vagyok én, és én vagyok saját magamért felelős.” A gyerek elkezdi kinyilvánítani a véleményét, amelyhez korábban nem voltunk hozzászokva, és elkezdi érvényesíteni az akaratát. Mindez kb. 3 éves kor körül kezdődik és eltart a kisgyerekkortól egészen a serdülőkorig.

Igen, igen, ez elég bosszantó tud lenni. És megnehezíti a mindennapjainkat.

Pedig ez jó! Igazán. Ugye olyan gyereket szeretnétek, aki kiáll magáért?! Ez azt jelenti, hogy ahogy egyre idősebb és érettebb lesz, és egyre nagyobb biztonságban érzi magát a nagyvilágban, úgy fogja egyre inkább feszegetni a határait.

Tehát, ha azt feltételezzük, hogy a gyerekünk boldogan fejlődik és növekszik, megvizsgálhatunk néhány olyan helyzetet, amikor az ellentmondás természetes felbukkanása kész problémát okoz.

1, Elkezded megvesztegetni, veszekszel vele, fenyegeted, hogy sikerüljön elmennetek A pontból B pontba. Ez egyrészt egy idegtépő művelet, másrészt mindegyik viselkedési forma megcsorbítja a szülői tekintélyedet. Olyan problémákat és szülői sémákat kreál, amik eddig nem is léteztek, valamint egyre növelned kell a tétet, ahogy fogynak a lehetőségeid.

2, Azt gondolod, valami „elromlott” a gyerekben, ezért elcipeled egy szakemberhez, ami azt fogja jelenteni a gyerekednek, hogy „valami elromlott bennem”.

3, A megpróbáltatásokat, a kudarcokat és a függetlenedést negatívumnak éled meg, nem pedig az élet elkerülhetetlen részének. Amikor a függetlenedést rossz viselkedésnek tekinted, megakadályozod, hogy a gyereked megtanulja a természetes következményeket, távol tartod tőle a csalódás által okozott bánatot, így meggátolod az érzelmi intelligenciájának a kifejlődését.

Szóval hogy is kellene csinálni? Hagyd kiabálni a gyerekedet, amikor át akar lépni egy határt. Például azt mondhatod neki, hogy „nincs több keksz”. A te gyönyörűséged nyafogni fog és még az is lehet, hogy sírni is. Ne büntesd meg azért, mert nyafog, de ne is adj neki a kekszből. Keress magadnak valamilyen (bármilyen) elfoglaltságot, amíg a gyereked megküzd az érzelmeivel.

Az elvárásaid feleljenek meg a gyereked életkorának és fejlődési szintjének. A 3-4 évesed még nem érett meg szociálisan. Nem tudod arra tréningezni, hogy ne mondja az utcán egy nénire, hogy „dagadt”, vagy, hogy legyen jóbarát. Nem kérdezheted meg a 4 évesedtől, hogy „akarsz már menni fürdeni?”, mert arra az lesz a válasz, hogy „nem”. Ehelyett azt mondd, „itt a fürdés ideje”.

Végül, te ismered a legjobban a gyereked, vedd ezt figyelembe. Ha úgy látod, hogy elfáradt, vagy túlpörgött egy szülinapi partin, akkor vidd haza. Nem kell bocsánatot kérni, vagy magyarázkodni és ne legyél mérges rá. Tedd azt, ami a ti családotoknak a legjobb.

Tehát, bár nem könnyű, te játszol vezető szerepet a gyereked érvényesülésében. Te vagy a gyereked új kívánságainak szócsöve. Erős, de rugalmas határokat építs, mert új vélemények és újfajta hangok jelennek meg a családban.

Ijesztő? Az egyszer biztos. De ez az, amit akarsz: erős, szeretnivaló, mélyen kötődő gyereket. Ugye?

Forrás: essentialkids.com.au

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Szupererőink 4. - A hangok intelligenciája
iskola, óvoda

Szupererőink 4. - A hangok intelligenciája

INTRO

Pár napja egy workshop-on vettem részt, amin a többszörös intelligencia modellt jártuk körül. Lezárásként a közel száz résztvevő (többnyire pedagógusok) kitöltött saját magáról egy tesztet, amelyből megtudhattuk, melyik területen vagyunk mi magunk a legerősebbek. Végül ez alapján alkottunk csoportokat és találtunk ki az intelligencia területeknek megfelelő elköszönést. Nagyon erős élmény volt, hogy a két legkisebb csoport a verbális és a logikai-matematikai intelligenciában különösen erősek csoportja volt. A verbálisan legerősebbek csoportja három, míg a matematikailag erőseké hét főből állt, míg például az interperszonálisak és intraperszonálisak csoportjában külön-külön több mint húszan voltak.

Menni vagy maradni? Az iskolaérettség dilemmája
interjúk

Menni vagy maradni? Az iskolaérettség dilemmája

Lassan az utolsó pillanathoz érkezünk, hogy eldöntsük, menjen-e a hatévesünk szeptemberben iskolába. Ugyan hivatalosan nem mi, hanem az óvoda dönt, azért szerencsére a gyakorlatban még van szava a szülőnek is. Viszont nehéz, és összetett feladat meghozni ezt a döntést. És az érzelmeink, szubjektív megérzéseink mellett – amik szinte a legfontosabbak – a szakmai szempontokkal sem árt tisztában lennünk. Czédulás Karolina gyógypedagógust hívtam segítségül, hogy járjuk körül a legfontosabb pontokat, amiket mérlegelnünk kell az iskolaérettség kapcsán.

Hogyan segíti a Braille-írás az olvasásban és a tanulásban a vakokat és gyengén látókat?
határon túl

Hogyan segíti a Braille-írás az olvasásban és a tanulásban a vakokat és gyengén látókat?

Louis Braille, aki 1809. január 4-én született, feltalált egy tapintható olvasási és írási módszert, amely számtalan látássérült embernek nyújt a mai napig segítséget. Braille, maga is vak volt. Az első ötletével egy kitapintható írásmódról már iskolás korában kitűnt. Forrás: theconversation.com

10 dolog, amit minden szülőnek tudnia kellene
ajánló

10 dolog, amit minden szülőnek tudnia kellene

Milyen jó lenne, ha összesen csak 10 dolgot kellene tudnia egy szülőnek ahhoz, hogy sikeresen felnevelhesse a gyerekét. Forrás: https://www.maggiedent.com/blog/10-things-every-pa...

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.