Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
iskola, óvoda

Amikor nem fogad szót a gyerek

A gyerekem nem fogad szót nekem. Nem csinál meg semmit, amit kérek. Nem hangzik valami jól, ugye?

Kezdjük egy ellentmondással: Minden és semmi sem függ az életkortól. Ha egy 3 éves nem hallgat rád, vagy egy 8 éves nem fogad szót, az két külön történet. Az egyik sokkal elfogadottabb, mint a másik. De létezik egy bizonyos fokú súlyossági, gyakorisági és okozati viszony a szófogadatlanság és az életkor között, ami persze teljesen egyedi minden gyereknél.

Kivétel nélkül minden szülő megtapasztalja ezt. A boldog kisgyerek a puszta örömért mondogatja, hogy „nem”. „Ideje rendet raknunk. Nem. Gyere, ülj be a kocsiba. Nem. Gyere, idd meg a kakaód. Nem.” Olyan sok visszautasítást kapnak a szülők, hogy vagy folyamatos harcban állnak a gyerekkel (és veszítenek), vagy pedig feladják és leállnak a kérésekkel. Mindkét esetben a fortyogó harag és a bosszankodás van előtérben.

És ez így egyáltalán nem jó.

Pedig ezek a visszautasítások nem feltétlenül rosszak. Ha jól végezzük a szülői feladatunkat, akkor a gyerekünk egyre önállóbb lesz. Mivel teljesítjük az érzelmi és kötődési igényeiket, az agyuk megfelelő ütemben fejlődik, ezért azt mondja: „Hé, próbáljunk ki új dolgokat! Én vagyok én, és én vagyok saját magamért felelős.” A gyerek elkezdi kinyilvánítani a véleményét, amelyhez korábban nem voltunk hozzászokva, és elkezdi érvényesíteni az akaratát. Mindez kb. 3 éves kor körül kezdődik és eltart a kisgyerekkortól egészen a serdülőkorig.

Igen, igen, ez elég bosszantó tud lenni. És megnehezíti a mindennapjainkat.

Pedig ez jó! Igazán. Ugye olyan gyereket szeretnétek, aki kiáll magáért?! Ez azt jelenti, hogy ahogy egyre idősebb és érettebb lesz, és egyre nagyobb biztonságban érzi magát a nagyvilágban, úgy fogja egyre inkább feszegetni a határait.

Tehát, ha azt feltételezzük, hogy a gyerekünk boldogan fejlődik és növekszik, megvizsgálhatunk néhány olyan helyzetet, amikor az ellentmondás természetes felbukkanása kész problémát okoz.

1, Elkezded megvesztegetni, veszekszel vele, fenyegeted, hogy sikerüljön elmennetek A pontból B pontba. Ez egyrészt egy idegtépő művelet, másrészt mindegyik viselkedési forma megcsorbítja a szülői tekintélyedet. Olyan problémákat és szülői sémákat kreál, amik eddig nem is léteztek, valamint egyre növelned kell a tétet, ahogy fogynak a lehetőségeid.

2, Azt gondolod, valami „elromlott” a gyerekben, ezért elcipeled egy szakemberhez, ami azt fogja jelenteni a gyerekednek, hogy „valami elromlott bennem”.

3, A megpróbáltatásokat, a kudarcokat és a függetlenedést negatívumnak éled meg, nem pedig az élet elkerülhetetlen részének. Amikor a függetlenedést rossz viselkedésnek tekinted, megakadályozod, hogy a gyereked megtanulja a természetes következményeket, távol tartod tőle a csalódás által okozott bánatot, így meggátolod az érzelmi intelligenciájának a kifejlődését.

Szóval hogy is kellene csinálni? Hagyd kiabálni a gyerekedet, amikor át akar lépni egy határt. Például azt mondhatod neki, hogy „nincs több keksz”. A te gyönyörűséged nyafogni fog és még az is lehet, hogy sírni is. Ne büntesd meg azért, mert nyafog, de ne is adj neki a kekszből. Keress magadnak valamilyen (bármilyen) elfoglaltságot, amíg a gyereked megküzd az érzelmeivel.

Az elvárásaid feleljenek meg a gyereked életkorának és fejlődési szintjének. A 3-4 évesed még nem érett meg szociálisan. Nem tudod arra tréningezni, hogy ne mondja az utcán egy nénire, hogy „dagadt”, vagy, hogy legyen jóbarát. Nem kérdezheted meg a 4 évesedtől, hogy „akarsz már menni fürdeni?”, mert arra az lesz a válasz, hogy „nem”. Ehelyett azt mondd, „itt a fürdés ideje”.

Végül, te ismered a legjobban a gyereked, vedd ezt figyelembe. Ha úgy látod, hogy elfáradt, vagy túlpörgött egy szülinapi partin, akkor vidd haza. Nem kell bocsánatot kérni, vagy magyarázkodni és ne legyél mérges rá. Tedd azt, ami a ti családotoknak a legjobb.

Tehát, bár nem könnyű, te játszol vezető szerepet a gyereked érvényesülésében. Te vagy a gyereked új kívánságainak szócsöve. Erős, de rugalmas határokat építs, mert új vélemények és újfajta hangok jelennek meg a családban.

Ijesztő? Az egyszer biztos. De ez az, amit akarsz: erős, szeretnivaló, mélyen kötődő gyereket. Ugye?

Forrás: essentialkids.com.au

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Ádéhádést csinálunk a gyerekekből
iskola, óvoda

Ádéhádést csinálunk a gyerekekből

Mindannyiunk rettegett jelensége a túlmozgásos, figyelmetlen, lenyugtathatatlan, örökmozgó, rosszgyerek. (ADHD, már a kicsik is így azonosítják magukat, egymást.) Akivel semmire sem megyünk, nincs rá időnk, nincs rá energiánk, a fejünkre nőnek és kudarc a felnőttek számára.

Farkasszemet nézve a félelmekkel
interjúk

Farkasszemet nézve a félelmekkel

A félelem végigkísér egész életünkben. Kisgyerek korunktól egészen idős korunkig. Jó lenne hát megbarátkozni vele, megszelídíteni, ha már az életünk része. Ezt segíti Al Ghaoui Hesna, Holli a Hős című mesekönyve, akinek főszereplője bátor mintája lehet gyerekeinknek és nekünk is.

Kaleidoszkóp.. nekem ilyen a karácsony
határon túl

Kaleidoszkóp.. nekem ilyen a karácsony

Az üveggömbök és a gyertyák fényében előjönnek régi képek. Az első adventi kalendárium. 24 számozott lap, a hatodikon Mikulás, az utolsón fenyő, és minden nap letéptünk egyet. Rajzzal. Eleinte anyám rajza, később a saját girbegurba számaink… a várakozás gyötrelmes gyönyöre.

 

Az ünnep feladata
ajánló

Az ünnep feladata

Az ünnepnek is van ám feladata! Nem csak úgy jön el! Néhány rendkívül fontos tudást hordoz magában! A következő hetekben ezeket kell megtenni ahhoz, hogy sikerrel zárjátok a téli szünetet, ezzel az évet is!
Lehet készíteni check list-et, mindet pipálni, így garantáltan nem marad ki egyetlen fontos elem sem!

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.