Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
határon túl

Aggódsz, a gyereked figyelemfelhívó magatartása miatt? Íme, az igazság!

Dr. Vanessa Lapointe, gyermekpszichológust gyakran keresik fel szülők, gondozók, tanárok, mert a rájuk bízott gyerek állandóan fel akarja magára hívni a figyelmet. A pszichológus szerint teljesen normális, nem kell aggódni! Legalább is nem azon okok miatt, amik miatt aggódunk. Forrás: https://www.maggiedent.com/blog/worried-child-attention-seeker-heres-real-truth/

David Loyst, autista gyerekekkel foglalkozó szakorvos egy prezentációjában egy aprócska kis szócserével szemléltette a figyelemfelhívó magatartás körüli problémát. Mi is ez a szócsere? Cseréljük ki a „figyelem” szót a „kapcsolat” szóra.

A gyereked nem a figyelmedet keresi, hanem a kapcsolatodra éhes.

És ha a világ összes felnőtt embere magáévá tenné ezt, akkor meg tudnánk változtatni a világot. Hiszen eredendően kapcsolat-orientáltak vagyunk mindannyian. Társas lények vagyunk. Arra törekszünk, hogy mély, értelmes, érzelmes kapcsolatban éljünk.

És köze van ehhez a figyelemfelhívó viselkedésnek?

Abszolút!

Így működik: a gyerekek még nem teljesen kifejlett emberek. Az agyuk folyamatosan fejlődik. Még nem ismerik teljes mértékben a testüket és az érzelmeiket, amik néha átveszik az uralmat a testük felett. Még nem rendelkeznek olyan bőséges szókinccsel, hogy kifejezhessék az érzéseiket, amik bennük lejátszódnak. Ezért csak egyetlen módszerrel tudják kommunikálni az igényeiket – a viselkedésükkel. Ez mind a fiatalabb gyerekekre, mind pedig a kamaszokra is igaz.

A szülők, akik gyermekük viselkedéséről felháborodva és elutasítóan beszélnek, egyszerűen azért teszik, mert a figyelemfelhívó magatartás valódi okának felkutatását túl problémásnak tartják. Olyan gyerekről beszélünk, aki ilyenkor se nem lát, se nem hall. Egyre hangosabban tudatja a szükségleteit. És ami ennél aggasztóbb, hogy ez egy olyan gyerek, aki hajlamos arra, hogy lefagyjon, felhagy a figyelem keresésével és más, zűrös forrásokból elégíti ki a zsigeri kapcsolódási igényeit és szabályozza az érzelmeit.

Ennek ismeretében láthatjuk, hogy a gyerekek nem viselkednek kihívóan és nem csakúgy igénylik a figyelmet. Azért viselkednek így, mert szenvednek valamitől. Azért szeretnék magukra vonni a felnőttek figyelmét, hogy segítsenek megoldani a problémájukat. Ez nem figyelemfelhívás, hanem kapcsolatkeresés. A gyerekeknek nincs más választásuk, minthogy eszeveszetten keresik a kötődést, amikor valami problémájuk van.

Nézd más nézőpontból!

Legközelebb, amikor azon kapod magad, hogy elgondolkodsz a gyereked figyelemfelhívó magatartásán, állj meg egy pillanatra és inkább azon gondolkodj el, hogy miért akar ennyire rád akaszkodni. Milyen kielégítetlen szükségletei vannak? Hogyan tudsz neki válaszolni, ha még magad sem tudod a megoldást? Hogyan válaszoljál egy kis emberkének, hogy tudja, értse és érezze, hogy fontos neked és gondoskodsz a róla? Ez nem azt jelenti, hogy dobd be a törülközőt, add fel az összes szabályt, határt, normát és elvárást! Valójában ezt azt jelenti, hogy még inkább tisztázd a szabályokat, elvárásokat, annak érdekében, hogy meg tudd teremteni a biztonságot és a határokat az összezavarodott gyermekednek. És ha sikerült ezt meglépned, akkor találd meg a módját, hogy egyszerre legyél határozott és kedves. Ha a gyereked éppen tombol, akkor ne a viselkedésével foglalkozzál, hanem a kapcsolatotokra próbálj fókuszálni.

„Olyan frusztrált vagy!”

„Ha velem történt volna ez, pontosan ugyanígy éreznék.”

„Nagyon nehéz dolga van a kistesóknak.”

„Igent szerettél volna hallani, és nemet mondtak neked.”

Ha ilyen módon válaszol, érzeni fogja a gyereked, hogy megérted őt. Ezzel 90%-osan meg tudod nyugtatni és így olyan idegpályák alakulnak ki, amely segíti a gyereket abban, hogy előbb-utóbb saját magát is le tudja nyugtatni.

Gyorsan reagálj!

Legyen a tarsolyodban egy olyan mondat, amit nagyon gyorsan ki tudsz mondani, maximum 5 vagy 6 szóból álljon. Ilyeneket: „Ezzel le kell állni!” vagy „Nem használjuk ezeket a szavakat!” vagy „Ne olyan durván!”. Nem ekkor jött el az idő a tanmesének. Később, lehet, hogy sokkal később, amikor már mindenki lenyugodott, és amikor már újból erős érzelmi kapcsolatban vagy a gyerekeddel.

Vess számot magaddal!

Ha úgy érzed, hogy frusztrált vagy, adj magadnak egy kis időt és rendezd a soraidat. A gyermeked minden rezdülésedre reagál, tehát, ha te még forrongsz a dühtől, feltehetően sikertelen leszel a megnyugtatásában. Ha ez gyakran előfordul veled, akkor itt az ideje, hogy dolgozzál a saját érzelmi sebeid begyógyításán, ami nagy valószínűséggel a gyerekeddel szembeni dühödet is táplálja.

A válasz: a kötődés

A lényeg: a gyerekek azért küzdenek a figyelemért, mert szükségük van rá. Nincs más lehetőségük, mivel ragaszkodásra termettek. Nem figyelemfelhívók, hanem kötődéskeresők! Tehát, ha szükségük van a kötődésre, akkor teremtsd meg a lehetőségét!

Így tudjuk a legjobban fejleszteni a gyerekeinket.

És így tudjuk megváltoztatni a világot.

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Megfélemlítés, zaklatás, bántalmazás
iskola, óvoda

Megfélemlítés, zaklatás, bántalmazás

A bántalmazás világszerte problémát jelent az iskolák számára. Egy viszonylag gyakori viselkedési formáról beszélünk, de sajnos, nehéz megjósolni a bántalmazott diákok számát, mivel különböző módon történik a bullying mérése. Egy 2014-es tanulmány arra mutatott rá, hogy a gyerekek 35%-a valamilyen módon részese volt zaklatásnak. Ez azt jelenti, hogy egy 30 fős osztályból 10 tanuló megfélemlítés áldozata lesz. A Childline (gyerekek számára létesített, Nagy-Britanniában ingyenesen elérhető segélyvonal) szerint a bántalmazás az első három probléma között szerepel, ami miatt kapcsolatba lépnek velük a gyerekek.

 

Még a kisebb alvási problémák is kognitív nehézségeket okozhatnak a gyermekek számára
interjúk

Még a kisebb alvási problémák is kognitív nehézségeket okozhatnak a gyermekek számára

Mindannyian tudjuk, hogy mennyire fontos a jó éjszakai alvás, de a gyermekkori alvásproblémák, mint például a horkolás, az éjszakai ébredés, az alvajárás vagy az álmatlanság elég gyakoriak.

Iskolai tízórai/ebéd/uzsonna ötletek
határon túl

Iskolai tízórai/ebéd/uzsonna ötletek

Egy háromgyerekes amerikai anyuka összegyűjtötte a legfantáziadúsabb iskolai ebéd ötleteket. Mi meg lefordítottuk nektek és belinkeltük az eredeti oldalakat, hátha megkönnyítjük ezzel a mindennapi fejtörést.

Szabályok és Tiltások
ajánló

Szabályok és Tiltások

A fegyelmezés az egyik leginkább központi kérdés a gyereknevelésben. Mikor teszek jót? Ha eltiltom, megmondom, szabályozom vagy rávezetem? Úgy tűnik, hogy nagyon nincs meg a biztos válasz, leginkább talán helyzetek vannak, amikor próbálgatunk ezt-azt.

Összeszedtünk néhány példát, ötletet mit lehet alkalmazni. Vagy bejön vagy nem. De ettől is szép!

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.