Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
határon túl

Aggódsz, a gyereked figyelemfelhívó magatartása miatt? Íme, az igazság!

Dr. Vanessa Lapointe, gyermekpszichológust gyakran keresik fel szülők, gondozók, tanárok, mert a rájuk bízott gyerek állandóan fel akarja magára hívni a figyelmet. A pszichológus szerint teljesen normális, nem kell aggódni! Legalább is nem azon okok miatt, amik miatt aggódunk. Forrás: https://www.maggiedent.com/blog/worried-child-attention-seeker-heres-real-truth/

David Loyst, autista gyerekekkel foglalkozó szakorvos egy prezentációjában egy aprócska kis szócserével szemléltette a figyelemfelhívó magatartás körüli problémát. Mi is ez a szócsere? Cseréljük ki a „figyelem” szót a „kapcsolat” szóra.

A gyereked nem a figyelmedet keresi, hanem a kapcsolatodra éhes.

És ha a világ összes felnőtt embere magáévá tenné ezt, akkor meg tudnánk változtatni a világot. Hiszen eredendően kapcsolat-orientáltak vagyunk mindannyian. Társas lények vagyunk. Arra törekszünk, hogy mély, értelmes, érzelmes kapcsolatban éljünk.

És köze van ehhez a figyelemfelhívó viselkedésnek?

Abszolút!

Így működik: a gyerekek még nem teljesen kifejlett emberek. Az agyuk folyamatosan fejlődik. Még nem ismerik teljes mértékben a testüket és az érzelmeiket, amik néha átveszik az uralmat a testük felett. Még nem rendelkeznek olyan bőséges szókinccsel, hogy kifejezhessék az érzéseiket, amik bennük lejátszódnak. Ezért csak egyetlen módszerrel tudják kommunikálni az igényeiket – a viselkedésükkel. Ez mind a fiatalabb gyerekekre, mind pedig a kamaszokra is igaz.

A szülők, akik gyermekük viselkedéséről felháborodva és elutasítóan beszélnek, egyszerűen azért teszik, mert a figyelemfelhívó magatartás valódi okának felkutatását túl problémásnak tartják. Olyan gyerekről beszélünk, aki ilyenkor se nem lát, se nem hall. Egyre hangosabban tudatja a szükségleteit. És ami ennél aggasztóbb, hogy ez egy olyan gyerek, aki hajlamos arra, hogy lefagyjon, felhagy a figyelem keresésével és más, zűrös forrásokból elégíti ki a zsigeri kapcsolódási igényeit és szabályozza az érzelmeit.

Ennek ismeretében láthatjuk, hogy a gyerekek nem viselkednek kihívóan és nem csakúgy igénylik a figyelmet. Azért viselkednek így, mert szenvednek valamitől. Azért szeretnék magukra vonni a felnőttek figyelmét, hogy segítsenek megoldani a problémájukat. Ez nem figyelemfelhívás, hanem kapcsolatkeresés. A gyerekeknek nincs más választásuk, minthogy eszeveszetten keresik a kötődést, amikor valami problémájuk van.

Nézd más nézőpontból!

Legközelebb, amikor azon kapod magad, hogy elgondolkodsz a gyereked figyelemfelhívó magatartásán, állj meg egy pillanatra és inkább azon gondolkodj el, hogy miért akar ennyire rád akaszkodni. Milyen kielégítetlen szükségletei vannak? Hogyan tudsz neki válaszolni, ha még magad sem tudod a megoldást? Hogyan válaszoljál egy kis emberkének, hogy tudja, értse és érezze, hogy fontos neked és gondoskodsz a róla? Ez nem azt jelenti, hogy dobd be a törülközőt, add fel az összes szabályt, határt, normát és elvárást! Valójában ezt azt jelenti, hogy még inkább tisztázd a szabályokat, elvárásokat, annak érdekében, hogy meg tudd teremteni a biztonságot és a határokat az összezavarodott gyermekednek. És ha sikerült ezt meglépned, akkor találd meg a módját, hogy egyszerre legyél határozott és kedves. Ha a gyereked éppen tombol, akkor ne a viselkedésével foglalkozzál, hanem a kapcsolatotokra próbálj fókuszálni.

„Olyan frusztrált vagy!”

„Ha velem történt volna ez, pontosan ugyanígy éreznék.”

„Nagyon nehéz dolga van a kistesóknak.”

„Igent szerettél volna hallani, és nemet mondtak neked.”

Ha ilyen módon válaszol, érzeni fogja a gyereked, hogy megérted őt. Ezzel 90%-osan meg tudod nyugtatni és így olyan idegpályák alakulnak ki, amely segíti a gyereket abban, hogy előbb-utóbb saját magát is le tudja nyugtatni.

Gyorsan reagálj!

Legyen a tarsolyodban egy olyan mondat, amit nagyon gyorsan ki tudsz mondani, maximum 5 vagy 6 szóból álljon. Ilyeneket: „Ezzel le kell állni!” vagy „Nem használjuk ezeket a szavakat!” vagy „Ne olyan durván!”. Nem ekkor jött el az idő a tanmesének. Később, lehet, hogy sokkal később, amikor már mindenki lenyugodott, és amikor már újból erős érzelmi kapcsolatban vagy a gyerekeddel.

Vess számot magaddal!

Ha úgy érzed, hogy frusztrált vagy, adj magadnak egy kis időt és rendezd a soraidat. A gyermeked minden rezdülésedre reagál, tehát, ha te még forrongsz a dühtől, feltehetően sikertelen leszel a megnyugtatásában. Ha ez gyakran előfordul veled, akkor itt az ideje, hogy dolgozzál a saját érzelmi sebeid begyógyításán, ami nagy valószínűséggel a gyerekeddel szembeni dühödet is táplálja.

A válasz: a kötődés

A lényeg: a gyerekek azért küzdenek a figyelemért, mert szükségük van rá. Nincs más lehetőségük, mivel ragaszkodásra termettek. Nem figyelemfelhívók, hanem kötődéskeresők! Tehát, ha szükségük van a kötődésre, akkor teremtsd meg a lehetőségét!

Így tudjuk a legjobban fejleszteni a gyerekeinket.

És így tudjuk megváltoztatni a világot.

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Mért kell rendet tenni a gyerekszobában?
iskola, óvoda

Mért kell rendet tenni a gyerekszobában?

Minden gyereknél eljön a nap, amikor könyörögni kell, hogy tegyen maga után rendet. Hogy legyen figyelemmel a környezetére, hogy uralkodjon a káoszon. És van, hogy erre hiába kérjük, aztán feladjuk. De miért is kell ragaszkodnunk a rendhez? Miért nem hagyhatjuk rájuk, milyen állapotban van a szobájuk?

Farkasszemet nézve a félelmekkel
interjúk

Farkasszemet nézve a félelmekkel

A félelem végigkísér egész életünkben. Kisgyerek korunktól egészen idős korunkig. Jó lenne hát megbarátkozni vele, megszelídíteni, ha már az életünk része. Ezt segíti Al Ghaoui Hesna, Holli a Hős című mesekönyve, akinek főszereplője bátor mintája lehet gyerekeinknek és nekünk is.

Új iskola, óvoda
határon túl

Új iskola, óvoda

Most már kijelenthetem, azt hiszem, hogy egészen pontosan tudom, mit éreznek a gyerekeim az új iskolájukban: túl vagyok mind a négy szülői értekezleten (a legidősebbnek már ilyenje nincs, szóval az a terep továbbra is ismeretlen).
Ülök az osztály(-ok)ban/csoportban, teljesen ismeretlen környezetben (némi tévelygés után megtalálom a megfelelő osztálytermet), teljesen idegen emberek között (és rátok gondolok, drága volt szülőtársak, óvodában, iskolában). 

Fortnite, a menő játék
ajánló

Fortnite, a menő játék

Különösen az ADHD-s és a szociális képességekkel bajlódó gyerekek szülei számára állított össze az Understood oktatási portál bloggere tanácsokat, mit érdemes tenniük, ha a gyerekeik a Fortnite játékkal játszanak. Úgy gondoltam, hogy mások számára is érdekes és megfontolandó lehet, így alább olvashatjátok, mit javasol a szülőknek Mark J. Griffin, Ph.D., aki az unokájával próbálta ki a játékot, hogy megtapasztalja,hogyan érinti a gyerekeket ez a játék.

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.