Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
ajánló

3 jel, amiből egyértelmű, hogy szüksége van a depressziós kamaszodnak terápiára

Néhány gyerek gyorsan, csak kisebb zűrzavarral siklik át a kamaszkoron. Mások számára a pubertás egy időzített bomba, ami egyik pillanatban működésbe léphet, a másikban viszont vészesen csendben van. Forrás: seangrover.com

Rengeteg összetört szívű szülő aggódik a kamasz gyereke viselkedése miatt és kétkedve nézik az édes, drága gyerekük metamorfózisát.

„Annyira vidám gyerek volt.”

„Olyan könnyű volt vele.”

„Olyan jóságos gyerek volt.”

Kétségbe esve adják meg maguknak a választ, hogy mit, hogyan kellett volna csinálniuk.

„Szigorúbbnak kellett volna lennem.”

„Többet kellett volna otthon lennem.”

„Látnom kellett volna, hogy ez fog történni.”

Vagy genetikai hibára gyanakodnak.

„Pont olyan, mint az apja.”

„A családunk férfi tagjai mind alkoholisták.”

„Mindenki depressziós a családban.”

Sajnos, a hibáztatás egy olyan nyugtató balzsam, aminek rövid a szavatossági ideje. Bármennyi megkönnyebbülést is szerzünk vele, egy idő után elhalványul az eredménye és visszatér a díszkomfortérzés. A gyerek hibáztatása egy olyan helytelen megoldás, ami garantálja, hogy a rosszból még rosszabbá fordul a helyzet.

Mit nevezünk normális kamaszkori szorongásnak? Miből vesszük észre, ha szükséges szakember segítségét kérni?

Kamaszkori fejlődéssel járó depresszió

A kamaszkort gyakran kíséri egy úgynevezett gyászidőszak, mivel ilyenkor ismerik fel a tinik, hogy az élet törékeny. Ahogy a tizenévesek belépnek a kamaszkori fejlődéssel járó depresszió korszakába a halál körül forgó nyugtalanító gondolatok, a gyermekkori identitás valamint az ártatlanságuknak az elvesztése foglalkoztatja őket. A halandóság realizálása, azaz, hogy ők és a szeretteik sebezhetőek sötétté festik a gondolataikat.

Bár a fejlődési depresszió belső nyugtalanságot idéz elő, de egyben új fejezetet is jelent a tinédzser életében, amikor is egy újfajta önértékelés kezdődik. Ez a nyugtalanság normális és szükséges: a kamaszok nem képesek fejleszteni az önérzetüket anélkül, hogy keresztül mennének ezeken a bizonytalan időszakokon. A fejlődési depresszió két kulcsfontosságú kérdésével kell megküzdeniük, úgymint az identitás és a szeparáció-individualizáció. Ha ezt nem teszik, akkor továbbra is megrekednek az idejétmúlt, kora gyerekkori viselkedésben, lásd a hiszti és az erőszakoskodás.

A serdülőkori fejlődési depresszió alábbi jellemzőivel találkozhatunk:

Hangulati instabilitás

Szomorúság és melankólia érzése

Érdeklődés elvesztése bizonyos, de nem minden kellemes tevékenységben

Alkalmi fáradtság, álmatlanság vagy hiperszomnia

Ritkán szándék nélküli öngyilkossági vagy gyilkossági gondolatok

Atipikus depresszió a kamaszkorban

A fejlődési depressziót súlyosbító és a komolyabb érzelmi instabilitások kialakulásához vezető körülmények atipikus kamaszkori depressziót eredményeznek. Az emocionális szorongás szintjének növekedése atipikus depressziót szül, amiket az alábbi körülmények válthatnak ki:

  • Nem diagnosztizált tanulási nehézségek
  • Betegség, sérülés
  • Trauma
  • Szociális elutasítottság
  • Szülői konfliktusok
  • Egy szeretett ember halála
  • Pénzügyi nehézségek
  • Költözés vagy iskolaváltás

Ellentétben a fejlődési depresszióval, amelyben a tizenévesek tolerálható mértékű melankóliát és gyászérzést tapasztalnak, az atipikus depresszió elképesztő mértékű kétségbeeséssel és hatalmas lelki feszültséggel árasztja el a kamasz gyereket. Kellemetlen dühös érzések, frusztráció, reménytelenség, tehetetlenség csap fel és gyakran idéz elő szeszélyes kedélyállapotot, negativitást és destruktív rögeszméket.

Az atipikus depresszióban szenvedő serdülők pszichikai harcba vonulnak, hogy elkerüljék a nem kívánt bizonytalanságokat, és részt vegyenek egy olyan védekezésben, mint a tagadás, a hazudozás vagy a szociális elszigeteltség. Bár ezek a védekezések hasznosak és szükségesek, sok pszichikai energiát igényel a fenntartásuk. Ezért az atipikus depresszióval küzdő tizenévesek tartósan fáradtnak, túlzottan elővigyázatosnak vagy rettentő kimerültnek tűnnek.

Az atipikus serdülőkori depresszió jellemzői a következők lehetnek:

  • Szinte állandósult depressziós vagy ingerült hangulat
  • Érdeklődés elvesztése az élvezetes tevékenységek iránt
  • Szociális elszigeteltség és pánikrohamok
  • Folyamatos fáradtság, álmatlanság vagy hiperszomnia
  • A reménytelenség és a bizonytalanság folyamatos érzése
  • Súlyos hangulatváltozások
  • Ismétlődő öngyilkossági vagy gyilkossági kísérlet

3 jel, amikor szüksége van segítségre a kamasznak

Önkárosító magatartás

Ha a tinédzser falcol, vágja, üti, bántja magát ez az elviselhetetlen érzelmi zavar és pszichés egyensúly hiányának a jele. Az önkárosító magatartás az idő múlásával más formákban is jelentkezhet és súlyosbodhat.

Tartós kábítószer- vagy alkoholfüggőség

A kábítószerrel és az alkohollal való kísérletezgetés gyakori a serdülőkorban, de ha a gyerek rendszeresen jön haza részegen vagy drog hatása alatt, akkor a probléma mélyebben gyökerezik. Azonnali cselekvésre van szükség, különösen, ha a családban már előfordult krónikus függőség. Az atipikus depresszióban szenvedő tizenévesek között sokkal nagyobb valószínűséggel alakulnak ki a kábítószerrel való visszaélés problémái.

Öngyilkossággal való fenyegetés vagy kísérlet

Megdöbbentő, amikor a szülők nem veszik komolyan az öngyilkossággal való fenyegetőzést és a tényleges kísérleteket. Sokszor úgy vélik, hogy maguk is tudják kezelni a helyzetet vagy arra gondolnak, hogy a kamasz gyerekük csak túldramatizálja az egészet. A tinédzserek öngyilkossági rátája, különösen a lányok körében, évről évre növekszik, ezért minden kísérlet vagy fenyegetés szakember bevonását igényli.

Mi a teendő, ha a gyerek atipikus depresszióban szenved?

Ha valami probléma van a gyerekkel, a segítségkérés a szülőkben kudarcot vagy szégyenérzetet kelthet. Pedig a segítségkérés nem a gyengeség, hanem az odafigyelés, együttérzés jele. Ennél is fontosabb, hogy a nem kezelt atipikus depresszió, negatív hatással lehet a gyermek egész életére.

Kiinduló pontnak az internet számos lehetőséget kínál szakemberekkel való konzultációra, segélyvonalakra, támogató csoportokra, szülői tanácsadókra, blogokra, könyvekre, cikkekre.

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Te megütöd a gyereked?
iskola, óvoda

Te megütöd a gyereked?

A büntetés szüli az erőszakot.

Vertek gyerekkorodban? Akkor talán azt gondolod, hogy ez jó módja a gyereknevelésnek. Vagy talán nem akarsz pofonokat osztogatni, de nem tudod elképzelni, hogy lehet máshogy is csinálni? Azok a szülők, akiket nem ütöttek meg gyerekkorukban, maguk sem pofozkodnak, mert rosszul éreznék magukat. És tudod mit? Úgy gondolják, hogy van más útja-módja is a nevelésnek. Tény, hogy azok a gyerekek, akiket vernek, nehezebben tudják kordában tartani az érzelmeiket és többször keverednek bajba.

Az anyáknak a napja
interjúk

Az anyáknak a napja

A hétvégi anyák napján gondolkoztam. Ahogy lapozgattam a FB-ot, a sok anyuka a gyerekével, és sok gyerek az anyukájával...

És azon gondolkodtam, mitől olyan suta az anyák napja és mégis mitől fontos ez mindenkinek? Hogy miben rejlik a nagyszerűsége és a megismételhetetlensége?

Íme, milyen változással van napi 15 perc mozgás a gyerekek egészségére
határon túl

Íme, milyen változással van napi 15 perc mozgás a gyerekek egészségére

Egy szuper kezdeményezésről olvastam a The Conversation weboldalon. A világ 35 országának 3600 általános iskolájában már bevezették azt, hogy iskolaidőben kiviszik a tanulókat az udvarra, ahol 15 percen keresztül kell futniuk vagy gyalogolniuk. Azok, akik futnak kb. 1,6 km tesznek meg naponta. 

Figyelem, öszpontosítás, koncentráció… a lehetetlen kihívás
ajánló

Figyelem, öszpontosítás, koncentráció… a lehetetlen kihívás

Míg ezt a kis összeállítást készítettem, négyszer szólalt meg a telefonom, háromszor néztem rá a postafiókomra, eszembe jutott gyorsan kiteregetni, és a mellettem lévő bevásárló listára is felírtam időnként egy-egy tételt. Lent az utcán két autó dudált, elment egy mentő, kb 5 busz, és a szomszéd is bevágta egyszer az ajtót. És a gyerekeink sincsenek ezzel másképp.

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.