Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
iskola, óvoda

5 kérdés magadhoz, amikor a gyereked rosszalkodik

Legyünk őszinték. Egy hiszti közepén az első gondolatunk: Hogyan tudnánk lenyugtatni? Egy nézeteltérés kellős közepén az első gondolatunk: Hogyan érhetnénk el, hogy egyetértsen velünk? Szócsata közben az első gondolatunk: Hogyan tudnánk leállítani? Forrás: imperfectfamilies.com

És ha teljesen őszinték lennénk…….. pontosan tudnánk, hogy ezek rossz kérdések.

Ha ezeket a kérdéseket tesszük fel, magát a gyereket tekintjük problémának. Ahelyett, hogy empatikusak lennénk és a kapcsolódási pontokra koncentrálnánk, elkezdünk védekezni.

Persze ezekben a kérdésekben benne rejlik az igazság is. Szeretnénk tudni, hogyan tudjuk átsegíteni a gyerekünket a nagy érzelmi hullámain. Proaktív és pozitív beszélgetéseket szeretnénk vele folytatni. És azt akarjuk, hogy magabiztosak legyünk és ne veszítsük el az önkontrollunkat. 

Ez simán működhet! De először meg kell tanulnunk néhány alternatív kérdésfeltevést.

Mi váltotta ki ezt a helyzetet? Biztos van valami oka, hogy idegesen reagálsz a pillanat hevében. Lehet, hogy stresszes napjaid vannak, túl vagy terhelve, vagy csak egyszerűen fáradt vagy? Lehet, hogy túl nagy rajtad a nyomás, vagy zavarban vagy? Vagy talán emlékeztet a szituáció a saját gyerekkorodra? Minél őszintébben válaszolsz a fenti kérdésekre, annál könnyebben megtalálod a megoldást ahhoz, hogy nyugodt maradjál, vagy minél hamarabb lenyugodjál.

Mi a szerepem? A gyerekekkel való interakció olyan, mint egy tánc. A gyereked mond valamit, te válaszolsz. Te mondasz valamit, ő válaszol. Ha érdeklődve figyeled a „táncot”, segíteni fog kideríteni, hogyan befolyásolják a szavaid, a testbeszéded és a cselekedeteid a szituációt. Valamint segítheti megértened, hogy mit tud profitálni a gyereked a veled való „táncból”.

Milyen szükségleteket akar kifejezni a gyerekem a viselkedésével? Mindenfajta viselkedésnek van valami célja. A gyereked valószínűleg nem tudatosan gondolja végig a cselekedeteit, hanem tudattalanul befolyásolják a szükségletei. Lehet, hogy a figyelmedre van szüksége, vagy egyszerűen csak szorosabban akar kapcsolódni hozzád. Lehet, hogy tehetetlennek érzi magát, vagy nagyobb szabadságot akar a saját döntéseinek meghozatalában. A helyzetből való hátralépés segíthet feltárni a mögöttes igényeket.

Mi befolyásolja még a gyerek viselkedését? Annak ellenére, hogy úgy tűnhet, mintha a reakciók a semmiből jönnének, ha veszed a fáradtságot és odafigyelsz, számos olyan befolyásoló tényezőt azonosíthatsz, ami a hisztikhez vagy a veszekedésekhez vezethet. Az olyan dolgok, mint a túlpörgés, fáradtság, éhség, az új helyzetekhez való hozzászokás vagy éppen az újszülött kistesó miatti féltékenység, mind-mind befolyásolhatják a viselkedést.

Milyen képességeket kell megtanulnia a gyereknek? Néha azért következik be a különös viselkedés, mert még nem rendelkezik a gyerek azzal a tudással vagy képességgel, amivel más módon tudná kezelni a helyzetet. Ahelyett, hogy elvárnánk tőle, hogy valami csoda folytán felfedezze magában ezt a képességet, vissza kell menni a kezdetekhez és megtanítani neki az alapokat, tisztázni a lépéseket, eljátszani, modellezni a szituációt, vagy időt szánni az új képességek gyakorlására.

A fenti kérdések csak kiindulópontot jelentenek. Adj magadnak időt és teret, hogy gondolkodhass rajta. Ne rohanj megoldani a problémát, ne akard rögtön levonni a következtetéseket és ne próbáld rögtön a helyes útra terelni a gyerekedet!

Ahogy egyre jobban odafigyelsz a gyerekedre, úgy fogod észre venni, hogy egyre több felfedezni való van rajta. Lehetséges, hogy ez a „tánc” más helyzetekben is elő fog bukkanni, vagy esetleg a gyermekednél felmerülő bizonyos képességek hiánya más területekre fog áttevődni.

Lehetséges, hogy a benne felmerülő kétségeket már saját magad nem fogod tudni kezelni, vagy egyszerűen meg kell tanulnod máshogy kezelni a nehézségeket. (Előfordulhat, hogy érdemes szakember segítségét kérni.)

Minél nyitottabb vagy, annál könnyebben, magabiztosabban fogod megoldani a szülőséggel járó problémákat.

Még akkor is, ha ösztönösen azt kérdezed elsőre magadtól, hogy „Miért csinálod ezt velem?”, képes leszel átfogalmazni ezt úgy, hogy segítsen a probléma gyökerét felfedezni, a tehetetlenség érzése helyett. 

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Nevelni ésszel, szívvel, vagy hagyománnyal?
iskola, óvoda

Nevelni ésszel, szívvel, vagy hagyománnyal?

Mindenki ért a gyerekneveléshez. Mindenki vagy nevelt, vagy nevel vagy őt nevelték, de bármilyen vonatkozásban is találkozik a neveléssel, szakértővé válik. A saját élmény, az otthonról hozott hagyomány és tapasztalat erősebb bármilyen szakszerű megnyilatkozásnál, sőt akár ellentétes állásfoglalásként is megél egymás mellett.

 

Farkasszemet nézve a félelmekkel
interjúk

Farkasszemet nézve a félelmekkel

A félelem végigkísér egész életünkben. Kisgyerek korunktól egészen idős korunkig. Jó lenne hát megbarátkozni vele, megszelídíteni, ha már az életünk része. Ezt segíti Al Ghaoui Hesna, Holli a Hős című mesekönyve, akinek főszereplője bátor mintája lehet gyerekeinknek és nekünk is.

Lehet egy kérdéssel több?
határon túl

Lehet egy kérdéssel több?

Bennem megfogalmazódott vagy száz, amit fel kellett volna anno a fehér habos helyett a halványzöld, gyöngyös gallérúban, mert az én koromhoz (26) , az én helyzetemben... A kétéves lányom ordibált a szertartás alatt, hogy APA KOPASZ, jelzem legalább nem a császárról és a meztelenségről szólt az ének, de egyszerűen azóta is bánom, hogy ha már egyszer jelmezt húztam, - egyáltalán minek kell az a jelmez? - akkor miért nem lehetett 1000%osan. Szóval a kérdéseket miért nem tettem fel előtte, vagy közvetlen utána, vagy az eltelt húsz év során, és akkor most nem érezném úgy magam, mint a fuldokló, mikor a jószándékú segítők első lépésként bedugaszolják a végső menedék nádszálat a szájában.

A főzés, ami többféle intelligenciaterületet is megmozgat
ajánló

A főzés, ami többféle intelligenciaterületet is megmozgat

Bevallom, fejben jobban főzök. Meg ízlelni is jobban szeretek. Szóval sosem voltam az a tudatos kitchen women. Mégis, most amellett kampányolok, hogy főzzetek a gyerekeitekkel, meg nélkülük is sokat, mert az élet olyan területeit nyitja meg, amire nagyon kevés időnk jut!

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.