Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
iskola, óvoda

Fegyelem mindenek felett

Nagyon emlékszem, amikor gyerek, majd kamaszkoromban kifejezetten inspirált minden tiltás, feddés az ellenszegülésre. Egyre nagyobb kedvvel és megállíthatatlanul álltunk ellen minden regulának. Még ma is ösztönösen gyomortáji izgalom fog el, ha valamit nem szabad. Nekem ne lenne szabad?! Pedig nem vagyok egy igazi anarchista típus.

Van az a vers, hogy „Ne ugrálj, mert kapsz egy frászt, ne fütyülj, mert kapsz egy frászt, ne labdázz, mert kapsz egy frászt, mit csinált Frász néni kislány korában? Nem is volt kislány kislány korában...” 

És jót mosolygunk ezen, pedig nincs benne semmilyen megmosolyogni való. Sajnos, ez a kőkemény valóság. Mindenhol, ahol csak lehet, korlátozzuk, szóvá tesszük a gyerekeink viselkedését. Ezt ne így, hanem úgy! Most ne, akkor másképp tedd! Ne mondd olyan hangosan! Ne olyan lassan! Kicsit erősebben, gyengébben! Ne piszkáld! Gyere most! Ne gyere most! Hagyd! Vedd! Vidd! Tedd! Ne rakd, most rakd! Edd, ne edd, gyere, ne gyere, így, úgy amúgy...! Tiszta őrület! A gyereknevelés arról szól, hogyan tudjuk minél hatékonyabban idomítani arra a formára a gyerekeinket, ami nekünk a legjobban tetszik, amitől a legjobb szülők és tanárok leszünk.

És erre rendezkedett be az életünk is. Erre van terepünk. Nem olyan könnyű ám ettől megszabadulni, ha nem így szeretnénk élni! Mert mindenkinek elvárásai vannak, velünk, a gyerekkel, a családunkkal szemben. Aminek csak akkor lehet megfelelni, ha ebben a cirkuszidomár szerepben menedzseljük a családunk életét. Én ezt végtelenül unom és utálom. Persze hogy én is feszt beleszaladok abba, hogy ezt vagy azt, így vagy úgy kellett volna csinálni... és már magamtól is frászt kapok, mit okoskodok itt?!

Miről szól a nevelés? Nem arról, hogy én tudom, mit kell tennie a másik embernek. Nem arról, hogy megnyirbálom, kiokítom, korlátozom. Nem arról, hogy elérem, hogy az én elvárásaim szerint, a nekem tetsző megoldásokkal bírjon, működjön. Arról, hogy hátrébb lépve, megfigyelem és megpróbálom megérteni, mit, miért tesz. Hogyan tudom a céljaiban segíteni, támogatni. Hogyan tudok olyan célokat és új, ismeretlen gondolatokat megismertetni vele, amiben örömét leli majd? Hogyan tudom az ő egyéni valóságát meglátni és értékelni? És ennek tükrében hogyan bontakozik ki az a kapocs, az a tudás, az az érzelem, ami hozzá fűz, ami vele összeköt?

Rettenetesen nehéz. Annyira máshogy működik a világunk, és annyira nincs erre idő és tér. Mégis, ez az egyetlen értelmes és lehetséges forgatókönyv, amiben egymás tanítóivá szegődhetünk. És ezt nem csak saját gyermekeinkkel, hanem a másokéval is meg kell tegyük. Mert azok is olyan találkozások, olyan együtt töltött idők, amelyek hordoznak számunkra is tanulni, megismerni valót. És ahhoz, hogy tanítani tudjunk, a megfigyelő és megértő pozíció tud a leghatékonyabb lenni. Mert nem egyengyerekeket szeretnénk látni magunk körül, hanem azokat az egyedi és megismételhetetlen történeteket, akiket mellénk sodort az élet. Ez a világ, ez az ország, ez a társadalom nem kedvez éppen ennek a gondolatnak. De nehogy már nekem ne lehessen?! Csak azért is építünk egy új világot, és igen, itt az orruk előtt!

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Mit tanít egy ADHD-s gyerek a szüleinek a Minecraftról és a végrehajtó funkcióról?
iskola, óvoda

Mit tanít egy ADHD-s gyerek a szüleinek a Minecraftról és a végrehajtó funkcióról?

Az ADHD, (figyelemhiányos, hiperaktív) gyerekekről egyre több információnk van. Egyre többükkel találkozunk, és egyre nagyobb arányban jelentkezik a probléma, ami nem a létükkel, hanem azzal kapcsolatos, hogy nemigen tudunk mit kezdeni velük.  Forrás: http://www.huffingtonpost.com/entry/what-my-son-with-adhd-taught-me-about-minecraft-and_us_5846e43be4b0b261c8342778

3 aranyos módja, hogyan ösztönözheted a gyerekedet, hogy jobb legyen
interjúk

3 aranyos módja, hogyan ösztönözheted a gyerekedet, hogy jobb legyen

Több tanulmány is kimutatta, hogy a meleg, szeretetteljes szülő-gyerek kapcsolat összefüggésben van a jobb önértékeléssel, a jobb szülő-gyerek kommunikációval, a jobb tanulmányi eredménnyel és a kevesebb pszichológiai és viselkedési zavarral.

Posztolj egy pucér képet magadról!
határon túl

Posztolj egy pucér képet magadról!

Neem? Oké, akkor legyen fürdőruhás. Esetleg olyan, amin festékes az arcod, paradicsomos spagetti lóg a homlokodba.. vagy egy toporzékolósat? Azt mondod, hogy nekem elment az eszem? Én korábban ezt simán megtettem. Igaz, nem én voltam rajta, hanem a gyerekek. Aztán egyre több infó jött szembe velem a digitális szülőségről és elszégyelltem magam. 

Nem vagy többé a barátom! - A barátság, mint kapcsolat tanulása
ajánló

Nem vagy többé a barátom! - A barátság, mint kapcsolat tanulása

Banális, de elbűvöl, hogy a kisgyerekek milyen korán egyéni szimpátiával, preferenciával bírnak egymás iránt. Van, aki bejön, van, aki nem. És hiába mondja a sok buggyant felnőtt, hogy nézd, ott egy kisgyerek játssz vele, ha nem szimpi, te sem beszélgetsz a szomszéd nénivel. 

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.