Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
iskola, óvoda

Mire jó a társasjáték?

Visszatérni a gyermeki gondolkodásba, az egyszerű tevékenységekbe, csak úgy leülni a földre, a kanapéra,sokaknak lehetetlennek tűnik. A szülői lét egyik legnagyobb kihívása, hogy elegendő,jó minőségű időt töltsünk együtt gyermekeinkkel. Mert más motiválja a gyereket, és más a szülőt. De van egy közös terep, ahol szülő és gyerek is otthonosan érezheti magát. Szóval ezt mindketten szeretni fogjátok! Társasjátékozzatok, mert többet ad, mint hinnéd!

A szülőség a mi gyerekkorunkban leginkább a szakszerű ellátást jelentette. A nevelést, a felnőttek és a gyerekek markáns különállását. Aztán az évek során közeledtek egymáshoz az álláspontok, egyre inkább a közösen eltöltött minőségi időre helyeződik a hangsúly. És persze a hasznosságára. Mert van ez a nyomás, hogy a jó szülő fejleszti a gyerekét, sok tudást ad neki és felkészíti a képességein is túl, mindenre. Hogy tökéletes legyen! Hát itt van egy játék, amit ha rendszeresen játszotok, tényleg sok pozitív hatással bír, és még gyerekbarát is, azaz a gyerek nem fogja feltétlenül feladatnak érezni. Miközben időt töltesz a gyerekkel, észrevétlenül fejleszted és adsz át új tartalmakat, ismereteket.

Ez a csodaszer, a társasjáték. Valamennyi. Akár a számítógépes játék is, amit többen játszhatunk. Mert végtelen hasznos tulajdonsággal rendelkezik, és nagyon sok területen fejleszti gyermeked képességeit.

A társasjáték során gyakoroljátok a sorrendiséget, a téri irányokat, a színeket, formákat. A vizuális felismerés és a koncentráció képesség, a szem, kéz koordináció, valamint a finommotorika fejlődik.

Fejleszted a verbális képességeket, az olvasást, a számolási rutint. Stratégiai gondolkodásra késztet, fejlődik a kombinációs képesség.A kritikus gondolkodást, az információk elemzését, a problémamegoldást az ok okozati összefüggések megértését segíti a társasozás.

A szociális kompetenciák is fejlődnek. Együttműködésre sarkall, miközben az egyéni érdekérvényesítés is átélhető a játékosok számára. A társasjáték türelemre és a megszerzett tudás, ismeretek előhívására és alkalmazására késztet. Segít megélni és gyakorolni a megosztás képességét.

Mindezek közben tét nélküli helyzetben érhetjük meg a hibázás lehetőségét, valamint azt a fontos tudást rögzíthetjük magunkban, hogy ha hibás döntéseink is vannak, azok egyrészt javíthatók, másrészt újrajátszhatók, azaz a megszerzett tapasztalatainkat felhasználhatjuk.

A társasjáték akkor is örömöt és szórakozást jelent, ha nem mi vagyunk a nyertesek. A játék folyamata és a közös tevékenység az, ami élményt szerez, nem a hibátlan teljesítmény, a nyertes pozíció. Megtanuljuk,hogy a szerencse hirtelen változik, és a kitartás meghálálja magát, mert ha nem csüggedünk, és kitartóak vagyunk, akkor egy szempillantás alatt megváltozhat a pozíciónk.

Ezek a tapasztalatok az élet egyéb területein, az iskolai helyzetekben is remekül előhívhatók, alkalmazhatók.

A társasjáték során a szabályok megismerése és betartása egy biztonságos közeget teremt a részvevőknek. Aki a szabályok betartását kiskorában begyakorolja, az az élet egyéb területein alkalmazkodóbb életet tud élni, kevesebb konfliktusba kerül, illetve azokat jobban tudja kezelni.

Ne higgyük, hogy ez mindenkinek gyorsan megy! A szabályok követésének elsajátításához nem csak született képességek, hanem rendszeres helyzetek, rutinok segítenek hozzá.

A társasjáték valamennyi részvevője egyéni figyelmet kap. A gyermeked számára a te figyelmed a legfontosabb. És bizony gyakran nehéz az osztatlan figyelmünket adni. A játék során egészen biztosan rá fogunk figyelni, és a közösen végzett tevékenységünkre. Ellentétben a passzív élményekkel, mint pl. a tévézés. A közös, interakciókkal teli társasjátékozás során javul a kommunikációnk sűrűsége és minősége is. A közös játék sok lehetőséget kínál a beszélgetésre, nevetésre, az összetartozás megélésére, és később is jó érzéssel gondolhatunk vissza az együtt töltött értékes időre. A pozitív nevelési attitűdünk egyik legjobb kifejező eszköze és terepe a közös játék, amikor előre gyűjthetünk élményeket közösen a gyerekekkel. Egy csomó visszajelzést adhatunk egy játék során, önmagukért dicsérhetjük őket nem egy elvárt viselkedésért vagy teljesítményért.

Úgyhogy játékra fel! 

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
A rossz gyerek
iskola, óvoda

A rossz gyerek

Az osztályban van egy rossz gyerek. Mindenki szerint rossz. Piszkálja a gyerekeket, belerúg a lányokba, zavarja az órát.

Képzeletbeli történet!

Még a kisebb alvási problémák is kognitív nehézségeket okozhatnak a gyermekek számára
interjúk

Még a kisebb alvási problémák is kognitív nehézségeket okozhatnak a gyermekek számára

Mindannyian tudjuk, hogy mennyire fontos a jó éjszakai alvás, de a gyermekkori alvásproblémák, mint például a horkolás, az éjszakai ébredés, az alvajárás vagy az álmatlanság elég gyakoriak.

Öt gyerek anyjának lenni
határon túl

Öt gyerek anyjának lenni

Egy barátnőm barátnője külföldön él a családjával. Öt gyermeke van, és azt hiszem azt csak Ő tudja, hogy ez mit jelent. De akármit is jelentsen, egy biztos, hogy ő ezt élvezi. Ezt onnan tudom, hogy a barátnőm egy ideje meséli, hogy Joli – ő a bizonyos – a facebookon kis posztokban megosztja a családja történeteit. Szórakoztató és tanulságos, néha könnyeket csal a szemébe, néha pedig elgondolkodtató. Egy biztos, hogy mindarról sajátos képe van, és sok gyereken kipróbált tapasztalata, amivel mi is szembesülünk a hétköznapjainkban. És akkor arra kértük Jolit, hogy néhány történetét mesélje el itt is.

Te mikor beszélgetsz a gyerekkel a téridőről?
ajánló

Te mikor beszélgetsz a gyerekkel a téridőről?

Bevallom, én soha. Ahogy a fénysebességről sem nagyon jut eszembe és az univerzum bár időnként szóba kerül, nagyon sokat nem tudok róla. Ezért is álltam kicsit értetlenül a mini sorozat előtt, amit ma ajánlok nektek. Mert hogy ezek a mesekönyvek erről szólnak. És aztán a szerző, Farkas Robi olyan jó kis válaszokat adott a kérdéseimre, hogy elkezdett érdekelni.

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.