Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
Gondolkodj máshogy!
10 szabály a megosztásról, amit minden testvérnek tudni kell

„Mindig azt gondolom, hogy mindenből kettőt kellene vennem – lamentálsz, miközben hallod a gyerekszobából a veszekedést. Igazából, ha kettő lenne mindenből, akkor is találnának valamit, amin lehetne veszekedni.” Sóhajtva kortyolod a kávédat és megpróbálod figyelmen kívül hagyni a gyerekszobából kijövő zajokat.

Tovább
Hogyan válik felelős felnőtté, szülővé a gyerek?

Szerda este a TASZ rendezett egy konferenciát ösztön és ösztönzés, mitől születik több gyerek címmel. E kérdés kapcsán felmerül az iskolák, a közoktatás szerepe is. Erről osztok meg néhány nagyon egyszerű gondolatot, ami alapvető fontosságú lenne ahhoz, hogy egyáltalán felnőtt, felelős szülőként tudjunk gondolkodni gyermekeink jövőjéről. 

Tovább
Hogyan nevelj magas értelmi intelligenciájú gyereket?

Hogyan tanítsuk meg a gyerekeket, hogy felismerjék és egészséges módon fejezzék ki érzelmeiket?

Mint szülő felelősséggel tartozol azért, hogy támogasd gyermekedet az intelligenciája fejlődésében, de természetesen nem csak az iskolapadban elsajátítandó IQ fejlesztése a fontos. Forrás: verywellfamily

Tovább
A matematikához nem vezet szolgai út

Félelemmel vegyes tisztelet, utálattal vegyes rettegés. Körülbelül így írható le, mit érez a gyerekek és szülők nagy része a matematika szó hallatán. Nem szeretik. Persze több iskolai tantárgy is van, amit sokan nem szeretnek, mégis azt tapasztalom, hogy a matek az, amivel kapcsolatosan nagyon kilengenek az érzelmek. Vannak felnőttek, akiknek ma is rémálmaikban jön elő a matematika érettségi, vagy egy kudarcos táblai feladatmegoldás megszégyenítő élménye. A matematika ahelyett, hogy magabiztosságot adna, túlságosan is sokszor vezet az önbizalom csökkenéséhez, kisebbrendűségi érzéshez, az önértékelés romlásához, sőt, az önsztereotipizáláshoz.

Tovább
Az internetes zaklatók maguk is áldozatok – nekik is szükségük van segítségre!

Az online zaklatás nagyban különbözik a hagyományos zaklatástól. Az elkövetők és az áldozatok nem állnak feltétlenül szoros kapcsolatban egymással, nem járnak ugyanabba az osztályba, ugyanabba az iskolába. Könnyen előfordulhat, hogy névtelenül folyik a zaklatás, ami még jobban csökkenti az elkövető gátlásait, hogy bántóan, kegyetlenül viselkedjen. Nem ér véget, amint hazaér az áldozat, nem szabnak határt a napszakok. Valamint a potenciális leleplezés és az áldozatban keletkezett sebek egy hatalmas skálán mozognak. Forrás: theconversation.com

Tovább
Ezeket a kérdéseket tedd fel magadban az iskolai tanév végén

Az év végi utolsó hetek sok helyen megkeserítik azokat a napokat, amit a jól megérdemelt pihenés közeledte adhat. Az utolsó hajrá, a rákészülés, az „ezt a dolgozatot még a lehető legjobban kell teljesítenem” elvárás egy hazug és értelmetlen világra utal. Nem így kéne véget érnie egy fáradságos munkának.

Tovább
A banánköztársaság újabb fenegyereke I.

A választások óta eltelt néhány hétben sokféle elemzést és értelmezést olvashattunk. Magam nem hiszem, hogy válaszokat tudnék adni a kérdésekre, azonban erősen gondolkodóba estem, milyen világképet kapunk, milyen hétköznapokban kell leélnünk az életünket. És most itt van nekünk Kásler Miklós miniszter úr, aki összefoglalja, melyek azok a legfontosabb gondolatok, amelyekhez igazodnunk kell.

Tovább
Egy dolgozat margójára

Az iskolában azt tanultuk, hogy meg kell felelni. Jól kell válaszolni és hibátlannak kell lenni, mert különben semmit sem érsz. Mindezt önállóan és egyedül kell véghezvinni, mert a segítséggel elért eredmény kevesebbet ér. Biztosan erről szól a világ, és van ennek értelme? Vagy csak egy régi szokás, egy teljesíthetetlen elvárás, amivel nyomorgattuk magunkat és most a gyerekeinket is?

Tovább
Posztolj egy pucér képet magadról!

Neem? Oké, akkor legyen fürdőruhás. Esetleg olyan, amin festékes az arcod, paradicsomos spagetti lóg a homlokodba.. vagy egy toporzékolósat? Azt mondod, hogy nekem elment az eszem? Én korábban ezt simán megtettem. Igaz, nem én voltam rajta, hanem a gyerekek. Aztán egyre több infó jött szembe velem a digitális szülőségről és elszégyelltem magam. 

Tovább
Multikulti pedagógiai nézőpontokból

Olyan világról álmodom, amiben a jelenleginél sokkal nagyobb az együttműködés, a figyelem, az empátia, az egyéni érdekeket meghaladó felelősségvállalás. Nem csak a személyes viszonyokban, hanem az állami döntéshozatal szintjén is. Amiben nem az anyagi gazdagodás jelenti a fejlődést, hanem az emberi kapcsolatokban rejlő erő felértékelése. Számomra ezek az ideák elválaszthatatlanok a multikulturális pedagógiai megközelítéstől.

Tovább
Leszakadók – akik kilógnak a generációelméleti jellemzés alól

A digitális kor gyermekeire sokféle jellemzőt csokorba tudunk szedni. Számunkra is tanulási folyamat, hogyan tekintsünk rájuk, miként közelítsünk hozzájuk szülőként, pedagógusként. De nem mehetünk el azok mellett, akik szintén e kor szülöttei, de földrajzi vagy szociális elhelyezkedésük okán, mégsem illeszkednek bele a dotcom gyerekek sorába. Kik ők?

Tovább
8 kezdőmondat, ahhoz hogy egy tanárral könnyen induljon a beszélgetés

understood.org oldalon olvastam ezt a cikket és rögtön eszembe jutott, hogy hányszor hallottam ismerősöktől, hogy nem sikerül megértetniük magukat egy tanárral, vagy a tanárnak a szülővel. Mennyivel egyszerűbb lenne, ha úgy tudna kommunikálni egymással szülő és tanár, hogy értse egymást, hiszen mindkét félnek közös az érdeke. Boldog, kiegyensúlyozott, iskolába örömmel járó gyerekeket látni.

Ezért gondoltam, megosztom veletek ezt az egyszerű, de annál nagyszerűbb 8 kezdőmondatot.

Tovább
Iskolapolgárok

Pistike ellenörzőjébe beír a tanár: Tisztelt Szülő! Pistike az órán fegyelmezetlen volt. Aláírás: Osztályfőnök. Szülő válasza: Tisztelt Osztályfőnök! Pistike este nem ette meg a spenótot. Aláírás: szülő.

A fenti megtörtént “levelezés” mellett sok hasonlót ismerünk, ha máshonnan nem, a közösségi oldalakról. S jól példázzák a groteszk helyzetet, ami kialakulhat, ha tanár és szülő áthárítja egymásra a gyereknevelés problémáját, ahelyett, hogy együttműködne. De hogyan?

Tovább
Demokratikus nevelés

Na, annál unalmasabb dolog vélhetően nincs, mint amikor valaki egy konferenciáról ír beszámolót. Én mégis most valami hasonlót teszek. De biztosíthatlak benneteket, lesz ebben néhány olyan mondat, amiért érdemes végigolvasni ezt a pár bekezdést. Különösen azoknak, akiket valóban érdekel, hogyan lehet partnerként, együttműködve terelgetni a gyerekeket, berendezni egy családot, netán egy osztályközösséget. 

Tovább
Herczeg anyuka és az iskola

Ma minden az iskoláról szól. A pedagógusokról, a jövő nemzedékéről. A szabad oktatásról. Illetve szól még a felvételikről, a férőhelyekről, az utolsó pillanatban is vadul kapkodó, szervezkedő szülőkről. Nem volt az elmúlt három hónapban olyan nap, telefon, e-mail, beszélgetés, hogy ne szembesülnénk a kiszolgáltatottsággal.

Tovább
A megfélemlítés megelőzésének valódi módja: inkluzív otthonok és óvodák, iskolák teremtése

Csukd be a szemed. Képzeld el, hogy 3 éves vagy, ülsz az óvodai szőnyegen és részt veszel egy csoportos foglalkozáson. Arra kérnek titeket, hogy figyeljetek és kövessétek az utasításokat. Néhányan nyugodtan ülnek és részt vesznek a feladatban, de te nem. Forrás: theconversation.com

Tovább
Fejlesszünk érintéssel!

A kisiskolások között egyre gyakrabban találkozunk iskolai, tanulási nehézséggel. Később aztán nehezen tudjuk behozni a lemaradást. A megváltozott életmódunk miatt kimarad számos olyan tevékenység, élmény, történés, ami fejleszti, felkészíti a testünket és az agyunkat a tanulásra. Az egyik ilyen fontos terület a taktilis rendszer, amely az érintés és bőrérzékelés, ingerlés segítségével készít fel bennünket például a finommotorikai feladatokra, azaz például az írásra.

Tovább
Mi a teendő, ha a kamaszod visszautasítja a segítségedet?

Teljesen normális, ha a tizenévesek önállósodni szeretnének. Ha a tanulási és figyelemzavaros kamaszod frusztrálónak találja a házi feladat megírását, lehet, hogy nem fogja elfogadni a segítségedet. Próbáld meg megfejteni az elutasítás okát és gondold végig, hogy mit tehetsz. 

Tovább
<< < 1 - 19 / 98 > >>

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Gondolkodj máshogy!
iskola, óvoda

Gondolkodj máshogy!

Out of the box! Lépj ki a kereteid közül! Nézd más nézőpontból! Legyél vakmerő és váratlan, nézz rá egészen másképp a problémára, az életedre, magadra, mint ahogy eddig tetted! Ez a jövő záloga! És ha ezt nem tanítjuk meg a gyerekeinknek, akkor kisebb eséllyel fognak boldogulni. Az iskolában ma ennek az ellenkezője folyik. És a tanárok maguk sem tudnak akkorát csavarni magukon, hogy erre példát nyújtsanak.

Laci doki rendelője
interjúk

Laci doki rendelője

A hétvégén baleset volt nálunk, csak egy kicsi, de egy csapásra megváltozott minden körülöttünk. Aztán szerencsés kimenetele lett, de megérintett, milyen nehéz lehet, ha baj van a gyerek egészségével. Sárvári Töttös Györgyi Szuperhős Szakszerviz című könyve a betegségben, kórházban lévő gyerekeknek és szüleiknek segít feldolgozni a traumát, átvészelni a nehéz időszakot. De felkészülni, más nehézségeket átvészelni is segít ez a mese, ami gyógyír a testnek, léleknek egyaránt. A Kolibri Kiadónál megjelent könyvről beszélgettem a szerzővel. Györgyi korábbi könyvéről, a Varázspálca Szakszervizről itt olvashattok.

Van, aki forrón szereti. De én nem.
határon túl

Van, aki forrón szereti. De én nem.

Az ötvenedik születésnapomon kirúgtam a hámból: pezsgő helyett kodeines pezsgőtablettával koccintottam.

Soha nem felejtem el azt a napot. Hacsak nem szenvedek majd súlyos memóriazavarban, ami a változókor tucatnyi tünetének egyike is lehet. Ez az írás a menopauzával foglalkozik, akit zavar a téma, a szókimondás és bizonyos testnedvek emlegetése, lapozzon. 

Hogyan szerettesd meg az olvasást a gyerekeddel
ajánló

Hogyan szerettesd meg az olvasást a gyerekeddel

Felejtsd el Baby Einsteint! A legjobb módja, hogy növeld gyermeked IQ-ját, a sok meseolvasás, valamint az olvasás megszerettetése. Minden este olvas magának a gyereked? De nem azért, mert kötelező, hanem csak úgy, szórakozásból. Azoknak a gyerekeknek, akik olvasnak, könnyebben is megy a tanulás, minden tantárgyból. Az iskolai teljesítmény jobban korrelál a gyermek olvasási eredményeivel, mint bármely más mutatóval. 

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.