Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
Gonoszságból jeles
Gyerekek lázadása

Mitől nem működnek az eddigi eljárások, a korábbi minták a gyereknevelésben? Sokféle válasz létezik. Egyik az információs társadalom kihívásaiban, a másik a megváltozott kapcsolatrendszerben találja meg a választ. És lehet még sok, szerteágazó oka, amelyek bizonyára mind együttesen okozzák a tehetetlenséget, ami szülőket, tanárokat lep meg az alfa generáció kapcsán.

Tovább
A teljesség felé…

A Teljes Iskola Megközelítés (Whole School Approach)

Az iskolával kapcsolatosan mostanáig felhalmozott tudást sokan, sokféleképpen szűrtük át magunkon. Mostanra egyértelműen látszik, hogy nem csak itt, hanem a világ egészen különböző pontjain is az elméletek és a gyakorlati tapasztalatok szintézise nagyon hasonló. 

Tovább
​Mi tartozik az alapműveltségbe?

Szerinted mit kell tudnia egy érettségizettnek? Egy nyolcadikosnak? Egy hatodikos diáknak? Mitől tartjuk műveltnek, tájékozottnak egymást? És mi értelme van annak, ha kívülről fújom az Árpád-házi uralkodók listáját?

Tovább
A "nem akarom" blues

„Nem akarok iskolába menni!”

Már hallottuk és még sokszor fogjuk hallani. Valójában néha mi magunk is azt gondoljuk, hogy „nem akarok dolgozni menni”. A gyerekek is és a felnőttek is néha szenvednek azoktól a dolgoktól, amiket meg kell csinálni. Ilyen például a mosogatás, a tiszta ruhák összehajtogatása, vagy a takarítás.

Tovább
Ezeket a viselkedési módokat várd el a gyerekedtől és magadtól iskolakezdéskor

Az iskolakezdés napjai, hetei egy nagyon speciális időszak. Egyfajta izgalom van a levegőben, új íróeszközöket vásároltok, új füzeteket és talán új ruhákat is. Egyben az átmenet ideje is, a könnyen megszokott nyári pihenésből át kell állni a szoros iskolai időbeosztásra, vissza kell térni az iskolapadba, vagy meg kell kezdeni az első iskolás napokat.

Tovább
Iskolakezdés Addie Williams tanárnő szemével

Érdemes olvasgatni  Addie blogját, szülőnek, tanárnak egyaránt, mert okos, szellemes, kreatív ötleteivel kiszínezhetjük napjainkat. Mi nagyon szeretjük a személyességét, hogy nem egy távoli csillag ragyog rá a gyerekekre, hanem egy hús-vér ember, aki kinyitja önmagát. Ez a suli indító foglalkozás is ezt mutatja. Mert amúgy mi más is lehetne érdekesebb a tanár magánéleténél? Talán az osztálytársunké? (szerk)

Tovább
Néhány mondat, hogyan is indítsd az iskolába...

A hosszú nyári szünetet ellenzőknek az egyik érvük, hogy nehéz visszarázódni a suliba. Ez igaz. Így van egy kis dolgunk ezzel, hogyan állítsuk pályára a gyerekeket, szeptember elsején, amikor szól a vekker, kelni kell, és nagyon fáj az embernek minden porcikája. Aztán jönnek a rutinszerű hétköznap reggelek, amibe már bele lehet halni.

De van néhány gondolat, ami jót tesz a lelkünknek, ha mondjuk, vagy ha hallgatjuk. Itt van néhány ötlet. Próbáljátok ki!

Tovább
Gondolkodj globálisan, cselekedj a saját környezetedben!

A kritikai gondolkodás ma az egyik „leginkább felkapott”, sokat emlegetett XXI. századi kompetencia, aminek lényege a reflektív, elemző, következtetések levonására, érvek és ellenérvek megfogalmazására alkalmas gondolkodásmód. Lényeglátás, rendszerezés, értékelés annak érdekében, hogy döntéseket hozzunk, hogy válaszokat találjunk, hogy állást foglaljunk. Olyan működés, amiben a kétkedés, a kérdésfeltevés célja, hogy megközelítsük az objektív valóságot és hogy konstruktív részesei lehessünk a minket körülvevő világnak. Mit jelenthet ez az állampolgárságra vonatkoztatva?

Tovább
Első nap az iskolában

Régen volt, de tisztán emlékszem rá, milyen volt az első napom az iskolában. Szovjet himnusz, vörös csillag, nagyon sok gyerek, fehér blúz és kék szoknya. Mindenki idegen. Ülünk a perzselő napon, alacsony tornapadokon, egy mikrofonban kórus énekel, egy csomó néni ránk mosolyog, milyen cukik vagyunk. A szüleink hátul állnak, aztán az ünnepség végén elbúcsúzunk, ebéd után értem jönnek. 

Tovább
Ne beszéld ki!

Úgy tűnik, az elmúlt több, mint fél évszázad során a pszichológiai gyakorlat betegségközpontúvá vált. Ennek egészen messzire menő okait a pozitív pszichológia meghatározó alakjai, Csíkszentmihályi Mihály és Martin Seligman abban látják, hogy a XX. századot meghatározó háborúkat követően a negatív történelmi tapasztalatok és örökségek a pszichológiát is a kóros jelenségek gyógyításának irányába terelték.

Tovább
Tizenéves fiúk és a gépezés – 10 megállapodás az egészséges egyensúlyért

Nemrégiben egy 15 éves fiú mamája jött oda hozzám és egy gyakran feltett kérdésre várta a választ: „Honnan tudjam, hogy a fiam játékszenvedélye már túlzás-e, illetve káros-e?”

Tovább
Szükség van egy második felvilágosodásra

A középkorban érvényes gyermekkép szerencsére a 21. századra jelentősen megváltozott, amit talán röviden így foglalhatnánk össze: a gyerekek gyerekek lehetnek, ha szerencsés csillagzat alatt születtek. Nem kell dolgozniuk. Játékokat, saját szobát, eszközöket, tereket, intézményeket, ellátórendszert hoztunk létre zavartalan fejlődésük érdekében. Boldog felnőttek boldog gyerekekből lesznek. Nem túl bonyolult képlet. Egészen addig, amíg el nem kezdünk töprengeni azon, hogy miért nem vagyunk boldogok és mitől is lesz boldog egy gyerek. Első pillantásra ez sem tűnik túl bonyolultnak, mégis egyre többen és többet gondolkodnak erről. Olyannyira felismertük a gyerekkor fontosságát, hogy bátran ki merem jelenteni, sok jel mutat arra, sokan már át is estek a ló túloldalára. Bár az általam vizionált lónak minimum két túloldala van. 

Tovább
Hogyan gondolkodunk az iskoláról?

Ez a legnehezebb. Vagyis ehhez köthető a legtöbb gondolat. De vajon miért foglalkozunk ezzel ennyit? Mitől ekkora a jelentősége?Az iskoláról, vagy az ott történtekről biztosan lesz még szó. Itt most hátra lépünk és szemügyre vesszük egy ufó szemével, mit is művelnek ezek a földlakók ezekben a nagy és sokszor barátságtalan épületekben.

Tovább
Te mit tanítasz a gyerekednek a rendről?

Pár napja elém került egy rövid youtube-videó. Rendről és rendetlenségről, rendben és rendetlenségben élőkről szólt, leginkább pedig remek önfelmentést adott a káosz felett uralkodni képtelen vagy lusta nézőknek. Legyen csak nyugodt és boldog, aki rendetlen, hiszen akkor ő biztosan zseni, egy különleges, kreatív ember! – üzente a videó. Életmód magazinokhoz hasonlóan, kicsit ferdítve, hivatkozások nélkül, – ahogy az lenni szokott - kutatási eredményekre is utalt, amelyek mind bizonyítják a fenti evidenciát. Aha, gondoltam - akkor ez azt jelentené, hogy körülbelül minden ötödik körülöttem dolgozó, élő ember zseni. 

Tovább
Amikor a te gyereked a zaklató...

Félemlített vagy vert már meg a gyereked másik gyereket? Hívatták már be az igazgatóiba, mert megfenyegette az osztálytársait? 

Tovább
Hogyan gondolkodunk gyermekeinkről?

Legtöbbször észre sem vesszük, hogy szülői létünk az évszázadok óta beidegződött szokások és viszonyrendszerek mentén alakul és marad meg. Miközben modern szülőkké igyekszünk válni, a kommunikációnk régi, rossz viszonyokat tükröz. Arra keresünk válaszokat, mitől lehet ez a kommunikáció más, mint ami eddig volt. És minderre mi más lehetne a legjobb időszak, mint a nyugis, nyári szünidő!

Tovább
Madarak és méhek… – beszéljünk róla!

A szexuális felvilágosítás szülőként a legtöbbünknek sok fejtörést okoz, még akkor is, ha amúgy „lazának” gondoljuk magunkat.

Tovább
Versenyistállókban megnyomorítottak

Az árnyékban állok egy budai elit általános iskola ballagási ünnepségén. Hallgatom a gyermekkórust, a verseket, aztán Thomas Mann üdvözlésén el is érzékenyülök, mint mindig. Klasszikus iskolai ünnepség, visszaröpít az időben. 

Tovább
<< < 1 - 19 / 68 > >>

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Nemzeti ünnep az iskolában
iskola, óvoda

Nemzeti ünnep az iskolában

Vagy otthon, nehéz erről mit mondani a gyereknek. Mi, akik szülők vagyunk ezekben az években, jellemzően nem éltük meg október 23-át. Van, akinek a szülei sem, vagy csak csecsemő korúan. Mit keres ez a mi otthonunkban, iskoláinkban? Van-e keresnivalója?

Hogyan váljunk tehetetlen szülőből magabiztos szülővé?
interjúk

Hogyan váljunk tehetetlen szülőből magabiztos szülővé?

„Azt a játékot akarom!” – mondja a gyereked.

„Most nem, drágám, csak egy pár dologért ugrottunk be.”

„De én akarom!”

„Tudom, de….”

A gyerek határozottan közbevág: „Minden barátomnak van már és én is akarok egyet. Beteszem a bevásárlókocsiba.”

„Ühüm, jó, rendben.”

Összezavarodottan és legyőzötten odatolod a kocsit a pénztárhoz és megveszed a játékot. 

Ez nem az én feladatom!
határon túl

Ez nem az én feladatom!

A szülőség nagyon kemény munka. Sokan azt állítják, hogy a legnehezebb munka. Ami engem illet, biztos, hogy nehezebbé tettem magam számára a dolgom azzal, hogy több feladatot vállaltam el, mint amit kellett volna. Az én feladatom, hogy szeressem a gyerekeimet és törődjek velük, hogy megteremtsem nekik a biztonságot nyújtó környezetet és megtanítsam őket elnavigálni a nagybetűs életben. Az a feladatom, hogy megtanítsam a fiaimnak a helyes értékrendet és hogy az apjuk és én kedvesek legyünk velük. Az a feladatom, hogy jól iskolázott, felelős, jólelkű embereként induljanak el a világba. 

A legjobb ajándék, amit a kamasz gyerekednek adhatsz, de ő sosem fogja magától kérni
ajánló

A legjobb ajándék, amit a kamasz gyerekednek adhatsz, de ő sosem fogja magától kérni

Amikor fiatal voltam, egyetlen telefonunk volt. Egy vonalas. Egy szuperhosszú vezetékkel csatlakoztatva a falhoz. A zsinór elért az alagsori lépcsőig, ez volt az egyetlen hely, ahol senki nem hallott, amikor cseverésztem a barátnőimmel. Ha valaki éppen lógott a telefonon, két lehetőségem volt, vagy türelmesen vártam, vagy megsürgettem azt, aki beszélt.

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.