Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
Iskolakeresés 10 lépésben
Kell-e egy 7 éves gyereket kiküldeni két negyvenötperces óráról?

Első ránézésre biztosan nem. Másodikra sem. De milyen körülmények eredményeznek hasonló helyzeteket? Mitől szakad el a cérna? És hogyan lehet kimászni a lövészárokból, vagy esetleg bele sem menni?

Tovább
Kezdő lendület a tanévhez

Hogy miként telik az iskola első hete, az a gyerekek arcán látszik. Hogy milyen erős a kezdés, és milyen élményekkel indulnak neki az új tanévnek, meghatározhatja a hátralévő napokat. Az iskola és a tanárok felelőssége, hogy tudják-e legalább az első héten fenntartani a csillogást. A mienk pedig az, hogy hagyjuk-e, hogy csillogjon az a szem.

Tovább
Ezeket a viselkedési módokat várd el a gyerekedtől és magadtól iskolakezdéskor

Az iskolakezdés napjai, hetei egy nagyon speciális időszak. Egyfajta izgalom van a levegőben, új íróeszközöket vásároltok, új füzeteket és talán új ruhákat is. Egyben az átmenet ideje is, a könnyen megszokott nyári pihenésből át kell állni a szoros iskolai időbeosztásra, vissza kell térni az iskolapadba, vagy meg kell kezdeni az első iskolás napokat.

Tovább
Gondolkodj globálisan, cselekedj a saját környezetedben!

A kritikai gondolkodás ma az egyik „leginkább felkapott”, sokat emlegetett XXI. századi kompetencia, aminek lényege a reflektív, elemző, következtetések levonására, érvek és ellenérvek megfogalmazására alkalmas gondolkodásmód. Lényeglátás, rendszerezés, értékelés annak érdekében, hogy döntéseket hozzunk, hogy válaszokat találjunk, hogy állást foglaljunk. Olyan működés, amiben a kétkedés, a kérdésfeltevés célja, hogy megközelítsük az objektív valóságot és hogy konstruktív részesei lehessünk a minket körülvevő világnak. Mit jelenthet ez az állampolgárságra vonatkoztatva?

Tovább
Szükség van egy második felvilágosodásra

A középkorban érvényes gyermekkép szerencsére a 21. századra jelentősen megváltozott, amit talán röviden így foglalhatnánk össze: a gyerekek gyerekek lehetnek, ha szerencsés csillagzat alatt születtek. Nem kell dolgozniuk. Játékokat, saját szobát, eszközöket, tereket, intézményeket, ellátórendszert hoztunk létre zavartalan fejlődésük érdekében. Boldog felnőttek boldog gyerekekből lesznek. Nem túl bonyolult képlet. Egészen addig, amíg el nem kezdünk töprengeni azon, hogy miért nem vagyunk boldogok és mitől is lesz boldog egy gyerek. Első pillantásra ez sem tűnik túl bonyolultnak, mégis egyre többen és többet gondolkodnak erről. Olyannyira felismertük a gyerekkor fontosságát, hogy bátran ki merem jelenteni, sok jel mutat arra, sokan már át is estek a ló túloldalára. Bár az általam vizionált lónak minimum két túloldala van. 

Tovább
Néhány mondat, hogyan is indítsd az iskolába...

A hosszú nyári szünetet ellenzőknek az egyik érvük, hogy nehéz visszarázódni a suliba. Ez igaz. Így van egy kis dolgunk ezzel, hogyan állítsuk pályára a gyerekeket, szeptember elsején, amikor szól a vekker, kelni kell, és nagyon fáj az embernek minden porcikája. Aztán jönnek a rutinszerű hétköznap reggelek, amibe már bele lehet halni.

De van néhány gondolat, ami jót tesz a lelkünknek, ha mondjuk, vagy ha hallgatjuk. Itt van néhány ötlet. Próbáljátok ki!

Tovább
Első nap az iskolában

Régen volt, de tisztán emlékszem rá, milyen volt az első napom az iskolában. Szovjet himnusz, vörös csillag, nagyon sok gyerek, fehér blúz és kék szoknya. Mindenki idegen. Ülünk a perzselő napon, alacsony tornapadokon, egy mikrofonban kórus énekel, egy csomó néni ránk mosolyog, milyen cukik vagyunk. A szüleink hátul állnak, aztán az ünnepség végén elbúcsúzunk, ebéd után értem jönnek. 

Tovább
Iskolakezdés Addie Williams tanárnő szemével

Érdemes olvasgatni  Addie blogját, szülőnek, tanárnak egyaránt, mert okos, szellemes, kreatív ötleteivel kiszínezhetjük napjainkat. Mi nagyon szeretjük a személyességét, hogy nem egy távoli csillag ragyog rá a gyerekekre, hanem egy hús-vér ember, aki kinyitja önmagát. Ez a suli indító foglalkozás is ezt mutatja. Mert amúgy mi más is lehetne érdekesebb a tanár magánéleténél? Talán az osztálytársunké? (szerk)

Tovább
Nyár, iskola előtt

Akár egy romantikus film címe is lehetne, de ez nem az. Hanem az utolsó felhőtlen boldog hetek krónikája. Sok család számára gyökeresen átalakul az élet, amikor az első gyerek iskolába lép. És erre nem árt készülni felnőttnek, gyereknek egyaránt.

Tovább
Miért fontos a diagnózis?

Sok felnőtt ember él különböző nehézséggel, amiről talán fogalma sincs. Vagy lehet hogy sejti, hogy valami nem klappol, de szégyelli, azt hiszi értéktelen amiatt. Ő kevesebb a többieknél. És cipeli egy életen keresztül, hogy nehezen koncentrál, nehezen olvas, hogy szétszórt vagy kifolyik a kezei közül a munka.

Tovább
Madarak és méhek… – beszéljünk róla!

A szexuális felvilágosítás szülőként a legtöbbünknek sok fejtörést okoz, még akkor is, ha amúgy „lazának” gondoljuk magunkat.

Tovább
Te mit tanítasz a gyerekednek a rendről?

Pár napja elém került egy rövid youtube-videó. Rendről és rendetlenségről, rendben és rendetlenségben élőkről szólt, leginkább pedig remek önfelmentést adott a káosz felett uralkodni képtelen vagy lusta nézőknek. Legyen csak nyugodt és boldog, aki rendetlen, hiszen akkor ő biztosan zseni, egy különleges, kreatív ember! – üzente a videó. Életmód magazinokhoz hasonlóan, kicsit ferdítve, hivatkozások nélkül, – ahogy az lenni szokott - kutatási eredményekre is utalt, amelyek mind bizonyítják a fenti evidenciát. Aha, gondoltam - akkor ez azt jelentené, hogy körülbelül minden ötödik körülöttem dolgozó, élő ember zseni. 

Tovább
Gondolkodj máshogy!

Out of the box! Lépj ki a kereteid közül! Nézd más nézőpontból! Legyél vakmerő és váratlan, nézz rá egészen másképp a problémára, az életedre, magadra, mint ahogy eddig tetted! Ez a jövő záloga! És ha ezt nem tanítjuk meg a gyerekeinknek, akkor kisebb eséllyel fognak boldogulni. Az iskolában ma ennek az ellenkezője folyik. És a tanárok maguk sem tudnak akkorát csavarni magukon, hogy erre példát nyújtsanak.

Tovább
10 szabály a megosztásról, amit minden testvérnek tudni kell

„Mindig azt gondolom, hogy mindenből kettőt kellene vennem – lamentálsz, miközben hallod a gyerekszobából a veszekedést. Igazából, ha kettő lenne mindenből, akkor is találnának valamit, amin lehetne veszekedni.” Sóhajtva kortyolod a kávédat és megpróbálod figyelmen kívül hagyni a gyerekszobából kijövő zajokat.

Tovább
Hogyan válik felelős felnőtté, szülővé a gyerek?

Szerda este a TASZ rendezett egy konferenciát ösztön és ösztönzés, mitől születik több gyerek címmel. E kérdés kapcsán felmerül az iskolák, a közoktatás szerepe is. Erről osztok meg néhány nagyon egyszerű gondolatot, ami alapvető fontosságú lenne ahhoz, hogy egyáltalán felnőtt, felelős szülőként tudjunk gondolkodni gyermekeink jövőjéről. 

Tovább
Hogyan nevelj magas értelmi intelligenciájú gyereket?

Hogyan tanítsuk meg a gyerekeket, hogy felismerjék és egészséges módon fejezzék ki érzelmeiket?

Mint szülő felelősséggel tartozol azért, hogy támogasd gyermekedet az intelligenciája fejlődésében, de természetesen nem csak az iskolapadban elsajátítandó IQ fejlesztése a fontos. Forrás: verywellfamily

Tovább
A matematikához nem vezet szolgai út

Félelemmel vegyes tisztelet, utálattal vegyes rettegés. Körülbelül így írható le, mit érez a gyerekek és szülők nagy része a matematika szó hallatán. Nem szeretik. Persze több iskolai tantárgy is van, amit sokan nem szeretnek, mégis azt tapasztalom, hogy a matek az, amivel kapcsolatosan nagyon kilengenek az érzelmek. Vannak felnőttek, akiknek ma is rémálmaikban jön elő a matematika érettségi, vagy egy kudarcos táblai feladatmegoldás megszégyenítő élménye. A matematika ahelyett, hogy magabiztosságot adna, túlságosan is sokszor vezet az önbizalom csökkenéséhez, kisebbrendűségi érzéshez, az önértékelés romlásához, sőt, az önsztereotipizáláshoz.

Tovább
Az internetes zaklatók maguk is áldozatok – nekik is szükségük van segítségre!

Az online zaklatás nagyban különbözik a hagyományos zaklatástól. Az elkövetők és az áldozatok nem állnak feltétlenül szoros kapcsolatban egymással, nem járnak ugyanabba az osztályba, ugyanabba az iskolába. Könnyen előfordulhat, hogy névtelenül folyik a zaklatás, ami még jobban csökkenti az elkövető gátlásait, hogy bántóan, kegyetlenül viselkedjen. Nem ér véget, amint hazaér az áldozat, nem szabnak határt a napszakok. Valamint a potenciális leleplezés és az áldozatban keletkezett sebek egy hatalmas skálán mozognak. Forrás: theconversation.com

Tovább
<< < 1 - 19 / 103 > >>

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
A rossz gyerek
iskola, óvoda

A rossz gyerek

Az osztályban van egy rossz gyerek. Mindenki szerint rossz. Piszkálja a gyerekeket, belerúg a lányokba, zavarja az órát.

Képzeletbeli történet!

Még a kisebb alvási problémák is kognitív nehézségeket okozhatnak a gyermekek számára
interjúk

Még a kisebb alvási problémák is kognitív nehézségeket okozhatnak a gyermekek számára

Mindannyian tudjuk, hogy mennyire fontos a jó éjszakai alvás, de a gyermekkori alvásproblémák, mint például a horkolás, az éjszakai ébredés, az alvajárás vagy az álmatlanság elég gyakoriak.

Öt gyerek anyjának lenni
határon túl

Öt gyerek anyjának lenni

Egy barátnőm barátnője külföldön él a családjával. Öt gyermeke van, és azt hiszem azt csak Ő tudja, hogy ez mit jelent. De akármit is jelentsen, egy biztos, hogy ő ezt élvezi. Ezt onnan tudom, hogy a barátnőm egy ideje meséli, hogy Joli – ő a bizonyos – a facebookon kis posztokban megosztja a családja történeteit. Szórakoztató és tanulságos, néha könnyeket csal a szemébe, néha pedig elgondolkodtató. Egy biztos, hogy mindarról sajátos képe van, és sok gyereken kipróbált tapasztalata, amivel mi is szembesülünk a hétköznapjainkban. És akkor arra kértük Jolit, hogy néhány történetét mesélje el itt is.

Te mikor beszélgetsz a gyerekkel a téridőről?
ajánló

Te mikor beszélgetsz a gyerekkel a téridőről?

Bevallom, én soha. Ahogy a fénysebességről sem nagyon jut eszembe és az univerzum bár időnként szóba kerül, nagyon sokat nem tudok róla. Ezért is álltam kicsit értetlenül a mini sorozat előtt, amit ma ajánlok nektek. Mert hogy ezek a mesekönyvek erről szólnak. És aztán a szerző, Farkas Robi olyan jó kis válaszokat adott a kérdéseimre, hogy elkezdett érdekelni.

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.