Kapcsolat Facebook Bejelentkezés

A megosztás az új tudás

Ma mit osztottál meg az ismerőseiddel? Hány megosztást olvastál el az elmúlt héten? Honnan szerzel információt, tudást, ismeretet a leggyorsabban? Az internetről! Lejárt a magányos tudósok, a mindent tudó polihisztorok kora. A megosztás az új tudás.

Mind az üzleti, mind a tudományos életben elmosódik a kizárólagos tudás határa. És nincs ez másképp a magánéletünkben sem. Kevéssé haladsz előre, vagy nem tudsz fejleszteni, ha nem használod a kapcsolataidat, a szakmai együttműködést, vagy nem élsz a közösségi terek nyújtotta előnyökkel.

Ma már nem a spanyolviaszt kell feltalálni, hanem azokat az együttműködéseket, együttgondolkodásokat kell keresni, amitől jobb lesz egy-egy közösség élete. Hiába van egy jó ötleted, ha annak kidolgozásához, a módszered, eljárásod tökéletesítéséhez nem tudod felhasználni a korábbi alkalmazásokat, esetleg az eltérő tapasztalatokat.

Nem hiába, a 21. század egy csomó olyan lehetőséget tár elénk, amely az együttről szól, az egyedülivel szemben. A fejlettebb világokban már régóta csökken a magántulajdon értéke. Itthon is erősödnek a közösségi felhasználások, a javak megosztása. Nincs ez másképp a gondolattal sem. Közösségi finanszírozásban, üzemeltetésben működnek programok, vállalkozások, és csaknem minden komoly kezdeményezés piackutatással, az igények, vélemények és tudások felmérésével indul. A már megszerzett tudás felhasználása, azok alkalmazása és továbbgondolása. Ma az a feladat, amely innovációt, újítást jelent.

Nézzük meg a mai tizenéveseket: mennyire nem az ismereteik megtartását, az azzal való kérkedést, hanem a megosztást és az alkalmazást tartják fontosnak. Mindaz, ami nem váltható gyakorlatra, tevékenységre, az nem értékes. Viszont ami használható, azt megosztják, annak reményében, hogy az újragondolható, újrahasználható és továbbértékesíthető legyen. Így a magányos gondolatok környezetszennyezése lassan eltűnik a világunkból. Feleslegessé és marginálissá válnak azok a törekvések, amelyek önmagukban szeretnének megvalósulni és kiemelkedőt alkotni. Azok a programok maradnak fenn, amelyek az együttműködésre és a közös fejlesztésre építenek. Imádom a tinik youtube videóit, a közösségi médián folytatott bejegyzéseit, azt a gondolkodást, amellyel egymást inspirálják! Tanulhatunk tőlük ezen a téren!

A megszerzett tudást alkalmazni, a megfelelő kontextusba helyezni, ha szükséges átalakítani és minél több szempontból elérhetővé tenni: ez a jövő értéke. Minderre új struktúrákat, finanszírozást és attitűdöt teremteni megint csak egy közösségi feladat. Ami itt Magyarországon bizony még ránk vár.

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Szupererőink 4. - A hangok intelligenciája
iskola, óvoda

Szupererőink 4. - A hangok intelligenciája

INTRO

Pár napja egy workshop-on vettem részt, amin a többszörös intelligencia modellt jártuk körül. Lezárásként a közel száz résztvevő (többnyire pedagógusok) kitöltött saját magáról egy tesztet, amelyből megtudhattuk, melyik területen vagyunk mi magunk a legerősebbek. Végül ez alapján alkottunk csoportokat és találtunk ki az intelligencia területeknek megfelelő elköszönést. Nagyon erős élmény volt, hogy a két legkisebb csoport a verbális és a logikai-matematikai intelligenciában különösen erősek csoportja volt. A verbálisan legerősebbek csoportja három, míg a matematikailag erőseké hét főből állt, míg például az interperszonálisak és intraperszonálisak csoportjában külön-külön több mint húszan voltak.

Menni vagy maradni? Az iskolaérettség dilemmája
interjúk

Menni vagy maradni? Az iskolaérettség dilemmája

Lassan az utolsó pillanathoz érkezünk, hogy eldöntsük, menjen-e a hatévesünk szeptemberben iskolába. Ugyan hivatalosan nem mi, hanem az óvoda dönt, azért szerencsére a gyakorlatban még van szava a szülőnek is. Viszont nehéz, és összetett feladat meghozni ezt a döntést. És az érzelmeink, szubjektív megérzéseink mellett – amik szinte a legfontosabbak – a szakmai szempontokkal sem árt tisztában lennünk. Czédulás Karolina gyógypedagógust hívtam segítségül, hogy járjuk körül a legfontosabb pontokat, amiket mérlegelnünk kell az iskolaérettség kapcsán.

Hogyan segíti a Braille-írás az olvasásban és a tanulásban a vakokat és gyengén látókat?
határon túl

Hogyan segíti a Braille-írás az olvasásban és a tanulásban a vakokat és gyengén látókat?

Louis Braille, aki 1809. január 4-én született, feltalált egy tapintható olvasási és írási módszert, amely számtalan látássérült embernek nyújt a mai napig segítséget. Braille, maga is vak volt. Az első ötletével egy kitapintható írásmódról már iskolás korában kitűnt. Forrás: theconversation.com

10 dolog, amit minden szülőnek tudnia kellene
ajánló

10 dolog, amit minden szülőnek tudnia kellene

Milyen jó lenne, ha összesen csak 10 dolgot kellene tudnia egy szülőnek ahhoz, hogy sikeresen felnevelhesse a gyerekét. Forrás: https://www.maggiedent.com/blog/10-things-every-pa...

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.