Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
határon túl

Finnország nem ül a babérjain!

Az első ország, ahol eltörlik az iskolai tantárgyakat.
Sokak szerint a finn oktatási rendszer tekinthető a legjobbnak ma a világon. Mindenesetre a nemzetközi listákon mindig az első tíz között szerepel. Mindezek ellenére az oktatásügyi hatóságok nem ülnek a babérjaikon, hanem úgy döntöttek, hogy igazi forradalmat visznek végig az egész oktatási rendszeren.

A finn hivatalnokok száműzik az iskolai tantervből a tantárgyakat. Nem lesz egyik osztályban sem irodalom, fizika, matek vagy földrajz.
A helsinki-i oktatási miniszter, Marjo Kyllonen a változásokat így magyarázza:

A hagyományos iskolamodellek az 1900-as évek szükségleteinek felelnek meg. Ma mások az elvárásaink, ma más válaszokra, egy 21. századi, korszerűbb rendszerre van szükség. Egyéni tartalmakra, a jelenségek és a történések interdiszciplináris megközelítésre van szükség. Például a második világháborút meg kell vizsgálnunk az események, a földrajz, a matematika oldaláról. És ha a diákok a tananyagot aktív résztvevőként dolgozzák fel, teljes valójukban élik át a tudást a nyelvtani, gazdasági és kommunikációs készségek terén.

Ez a rendszer Finnországban, a felsőbb évfolyamokon, 16 éves kortól kerül bevezetésre.
Az általános elképzelés szerint a diákok maguk választják ki, mely témák, vagy jelenségek érdeklik őket, miket akarnak tanulni, szem előtt tartva a terveiket, továbbtanulási ambíciójukat, képességeiket.
Ezzel a módszerrel a diákoknak nem kell végigmenniük egy teljes fizika vagy kémia tananyagon, hogy mindvégig azon törjék a fejüket miért is van szüksége ezekre az ismeretekre.

A hagyományos tanár diák kommunikációban is változás jön! A diákoknak nem kell már többé az iskolapadban azon aggódniuk, hogy egyszer csak váratlanul felszólítják. Az iskola nem leckézteti, hanem megtanítja kis csoportokban együttműködve dolgozni a diákokat, és megvitatni a problémákat. A finn oktatási rendszer együttműködő munkára ösztönzi a diákokat, és ez az oka, amiért a tanári attitűdnek is változnia kell. Az iskolai reform sikerességéhez elengedhetetlen a tanárokkal való együttműködés és összhang, hogy megvalósulhassanak az eltérő tartalmak. Helsinkiben a tanárok kb 70%-a vállalt előkészítő munkát a megújító folyamatban, amelyhez persze anyagi ösztönzést is kapnak. Várhatóan 2020-ra fejeződik be az átalakítás.

Magyarországon, hogyan megy ez?

Forrás: BRIGHT SIDE

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Testvérharc és szövetség
iskola, óvoda

Testvérharc és szövetség

“Testvérem vagy! És röhögök, mert nem tehetsz ellene semmit!” Akinek van testvére, tudja mennyire összetett, több rétegű és kiismerhetetlen még a szereplőknek is a testvérek viszonya. Mert imádjuk és egyben gyűlöljük is egymást, versengünk és azonosulunk, támogatjuk és akadályozzuk egymást. Persze életkorunk, tapasztalataink és vérmérsékletünk szerint.

Laci doki rendelője
interjúk

Laci doki rendelője

A hétvégén baleset volt nálunk, csak egy kicsi, de egy csapásra megváltozott minden körülöttünk. Aztán szerencsés kimenetele lett, de megérintett, milyen nehéz lehet, ha baj van a gyerek egészségével. Sárvári Töttös Györgyi Szuperhős Szakszerviz című könyve a betegségben, kórházban lévő gyerekeknek és szüleiknek segít feldolgozni a traumát, átvészelni a nehéz időszakot. De felkészülni, más nehézségeket átvészelni is segít ez a mese, ami gyógyír a testnek, léleknek egyaránt. A Kolibri Kiadónál megjelent könyvről beszélgettem a szerzővel. Györgyi korábbi könyvéről, a Varázspálca Szakszervizről itt olvashattok.

10 dolog, amit gyerekeinktől megtanulhatunk
határon túl

10 dolog, amit gyerekeinktől megtanulhatunk

A szülő dolga a tanítás. Az életre való felkészítés. Segítenünk kell eligazodni az élet bonyolult és szövevényes rendszerében, tapasztalatainkkal praktikus és kivitelezhető megoldásokat kell átadnunk. De gondolunk-e arra, ahogy mi mit tanulunk mindeközben?

Ne sürgesd felnőni! Hagyjuk gyereknek lenni gyerekeinket!
ajánló

Ne sürgesd felnőni! Hagyjuk gyereknek lenni gyerekeinket!

A fejlett országokban született gyerekek jóval nagyobb súllyal születnek és a későbbiekben is magasabbak, fejlettebbek, gyorsabban érők lesznek, mit 60-80 évvel korábban született társaik. Hamarabb serdülnek, idősebbnek néznek ki és felnőttesebb játékokkal játszanak. Mit tehetünk mi, a szüleik, hogy lelassítsuk ezeket a folyamatokat? Kell-e tennünk ez ellen?

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.