Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
iskola, óvoda

Közösségi iskola

Az Alternatív Közgazdasági Gimnázium szeptember 1-jén nem csak új tanévet nyitott, hanem új időszámítást is. Általános iskola alapítását hirdette meg, méghozzá autonóm, önrendelkező, transzparens iskolát. Amely a működésével is azt demonstrálja, amit a pedagógiájában is megvalósít. Együttműködéssel, vitával, eszmecserével, egymás mellett lehet élni. És értéket teremteni nyitott szemlélettel, átlátható keretek között lehet. Egy iskola, ami nem a tekintélyek és félelmek szorításában él, hanem egyszerűen bátran dolgozik.

Kevés olyan újszerű kezdeményezés, vagy a hagyományostól eltérő mintázatú oktatási forma létezik, amit ennyire elfogadnak a kívülállók és ami ennyire működik. A mi társadalmunkban a bátorság nem épp a legfontosabb erény. Ki mer belevágni egy új felépítésű programba? Ki meri nem megkérdőjelezni a szabályok másképp értelmezését? Ki meri bevállalni, hogy a diákok tegezzék?

Mégis az AKG sikere töretlennek mutatkozik, sőt, évről évre egyre többen vállalják, hogy partner a kamasz, aki elviselhetetlen, undok és szemtelen. És amiért ilyen, nem kell szégyellnie magát, hanem épp hogy figyelmet és törődést, egyéni törődést! kap érte.

Az iskola ismét belevágott egy bátor programba. Előre menekül egy olyan környezetben, ahol más talán saját biztonságát betonozná be még jobban, hiszen oly ingatagok a körülmények. Az AKG tantestülete, ahol egyébként egyenként minden tanár felelősséget érezhet az egész működésre nézve, nem magát helyezte előtérbe, hanem az új létrehozását, a társadalmi felelősséget, azaz ismét a gyerekeket. Most a kisebbeket. Vagyis saját diákjaik gyerekeit. Mintha a saját unokáikról kellene gondoskodniuk, egy általános iskola elindítását kezdeményezték. Átadva mindazt a lehetőséget és bizalmat, amit ők is kaptak a gimnázium létrehozásakor, és kapnak a mai napig is.

Ha körülnézünk, kevés biztató iskolai példát látunk magunk körül. Van pár régi, szinte már patinásnak mondható iskola, ami mellett mintha elment volna az idő. Persze még mindig jobbak, mintha az állami lovardákra gondolunk, amelyek egy őskövület rugalmasságával fordulnak a gyerekek felé. És igazságtalan lennék, ha nem emelném ki, hogy vannak még a harcosok, akik “zárványként” küzdenek és csak a halvány reményt tudják felcsillantani egy normális oktatásról.

Ezért óriási dolog, hogy elindult egy műhely, ahol több, mint ötven csillogó szemű szakember ül hétről-hétre, ingyen, a szabadidejükben, sokan titokban. És mondhatja bárki, hogy elfogult vagyok. Mert az vagyok.

Tudom, hogy vannak más kezdeményezések is, és vannak működő alternatív iskolai közösségek. De olyan, ahol nem a tekintély, a megmondó emberek viszik a prímet, ahol azért megy a vita, hogy ne legyen előre lefektetett kötelező tananyag, hanem szabadság, bizalom és együttműködés adjon kereteket, olyat keveset ismerek. Ahol nem a féltés és féltékenység, hanem a megosztás az erény. Ahol a közös gondolkodás ereje a minőség biztosítása.

Ahol egy ember véleménye a mérvadó, ott annak az egy embernek az iskolája készül. Ahol többen teszik bele magukat, ott igazi közösségi iskola formálódik. És egy közösségi iskolában mindenféle gyerek, család megtalálja majd a helyét. Mert ugyan időnként ez elfelejtődik, de róluk van szó.

Mi, minden esetben rólatok beszélünk kedves gyerekek és családok! Nem az egyéni önmegvalósításunk, nem az egyéni sikereink, hanem a közös mintaadásunk vezeti a munkánkat. Nem jut eszébe senkinek sem kirekeszteni érdeklődőket, és nem hiszünk a konkurencia támadásaiban.Ötleteinket bárki viheti, és ha megvalósítja, akkor örülünk.

Azon dolgozunk, hogy ez az iskola úgy tudjon tanítani, hogy alkalmazkodik a megváltozott világhoz. Korszerű keretek között, korszerű eszközökkel, korszerű tudást ad. Ne is nevezzük iskolának. Valami más készül itt, ami érthetőbb, és természetesebb lesz minden résztvevő számára.

Az itt születő tudás nem valakinek a tulajdona, hanem a közös, megosztott tudásunk lesz. És bárki élhet ezzel a tudással, bárki hozzáférhet, bárki beszállhat. Mintha ez volna az iskolák Ubere!

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Mért kell rendet tenni a gyerekszobában?
iskola, óvoda

Mért kell rendet tenni a gyerekszobában?

Minden gyereknél eljön a nap, amikor könyörögni kell, hogy tegyen maga után rendet. Hogy legyen figyelemmel a környezetére, hogy uralkodjon a káoszon. És van, hogy erre hiába kérjük, aztán feladjuk. De miért is kell ragaszkodnunk a rendhez? Miért nem hagyhatjuk rájuk, milyen állapotban van a szobájuk?

Farkasszemet nézve a félelmekkel
interjúk

Farkasszemet nézve a félelmekkel

A félelem végigkísér egész életünkben. Kisgyerek korunktól egészen idős korunkig. Jó lenne hát megbarátkozni vele, megszelídíteni, ha már az életünk része. Ezt segíti Al Ghaoui Hesna, Holli a Hős című mesekönyve, akinek főszereplője bátor mintája lehet gyerekeinknek és nekünk is.

Új iskola, óvoda
határon túl

Új iskola, óvoda

Most már kijelenthetem, azt hiszem, hogy egészen pontosan tudom, mit éreznek a gyerekeim az új iskolájukban: túl vagyok mind a négy szülői értekezleten (a legidősebbnek már ilyenje nincs, szóval az a terep továbbra is ismeretlen).
Ülök az osztály(-ok)ban/csoportban, teljesen ismeretlen környezetben (némi tévelygés után megtalálom a megfelelő osztálytermet), teljesen idegen emberek között (és rátok gondolok, drága volt szülőtársak, óvodában, iskolában). 

Fortnite, a menő játék
ajánló

Fortnite, a menő játék

Különösen az ADHD-s és a szociális képességekkel bajlódó gyerekek szülei számára állított össze az Understood oktatási portál bloggere tanácsokat, mit érdemes tenniük, ha a gyerekeik a Fortnite játékkal játszanak. Úgy gondoltam, hogy mások számára is érdekes és megfontolandó lehet, így alább olvashatjátok, mit javasol a szülőknek Mark J. Griffin, Ph.D., aki az unokájával próbálta ki a játékot, hogy megtapasztalja,hogyan érinti a gyerekeket ez a játék.

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.