Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
határon túl

A demokratikus iskolák

Képzeljünk el egy olyan iskolát, ahol a kisebb gyerekek és a tinédzserek egyaránt élvezik a demokratikus állampolgárság jogait és kötelességeit, ahol nem csak olvasnak a szólásszabadságról, a szabad asszociációról, a saját tevékenységük szabad választásáról, hanem a diákok ezt valóban gyakorolni is tudják. Ahol a gyerekek szavaznak az őket érintő szabályokról, és a diákokból és tanárokból álló bíróság előtt döntenek, az ezeket a szabályokat megszegők további sorsáról.

El tudunk-e képzelni ennél jobb képzést, ami felkészíti a diákokat a demokratikus állampolgárságra? Sokan szkeptikusak az ilyenfajta iskolák működésével kapcsolatban. Kételkednek benne, hogy vajon ésszerű döntéseket tudnak-e hozni a diákok, ha a kezükbe hatalmat adnak, akár iskolai, de akár személyes kérdésekben.

Már sok ilyen iskola létezik a világon és minden logikus intézkedésük sikeresnek bizonyult. Néhány közülük évtizedek óta fenn áll és 4 éves kortól egészen a kamaszkor végéig fogadja a gyerekeket. Sok száz diplomás került ki a kezeik közül, akik sikeresen megállták a helyüket az élet minden területén.

Hogyan is működnek a demokratikus iskolák?

Egy demokratikus iskola, ahogy fentebb már említettük, egy olyan intézmény, ahol a diákok saját maguk vállalnak felelősséget az életükért, a tanulmányaikért és az iskola közösségéért. Egy ilyen iskolában a diákok maguk döntik el, hogy milyen tevékenységben szeretnének részt venni és azt kivel tennék. A diákok azt is maguk választják meg, hogy milyen foglalkozásokon vesznek részt, illetve, hogy egyáltalán részt szeretnének-e venni bármilyen foglalkozáson. A legtöbb demokratikus iskola elég nagy életkori spektrumban vesz fel diákokat. Nem választják szét életkor szerint a gyerekeket, így a diákok akár idősebb, akár fiatalabb társaiktól is tanulhatnak.

Radikális változásra lesz szükség az oktatási rendszerben ahhoz, hogy illeszkedjen a demokráciába. El kell felejteni a domináns és vég nélküli felesleges tanítást. Fel kell ismernünk, hogy a demokráciában, csak a választáson alapuló oktatás lehetséges, a kényszerből való tanulás egyenlő a kiképzéssel – mondja Roland Meighan.

A demokratikus iskola „tanári kara”, azért van jelen, hogy segítsen, de nem közvetlenül. Ők, az iskolai közösség felnőtt tagjai. A felnőttek teszik bele a közösségbe a már meglévő tapasztalataikat, a bölcsességüket és hosszú távú elkötelezettségüket a diákok és az iskola iránt.

Néhány demokratikus iskolában a személyzet tagjait egy olyan eljárás folyamán veszik fel, illetve küldik el, amikor is minden diák és a személyzet minden tagja egy-egy szavazattal rendelkezik, így azokat, akik nem szolgálják a tanulók igényeit, közös döntésen alapulva küldik el. A személyzet tagjai tanítanak, de általában nem hívják magukat tanárnak, mert itt a gyerekek legalább annyira tanulnak egymástól - mivel játszanak, felfedeznek, szocializálódnak, együtt dolgoznak - mint a „tanároktól”.

Ezeket az iskolákat demokratikusan szabályozzák, általában heti iskolai gyűléseken, amelyeken minden egyes diáknak és minden felnőttnek van egy szavazata. Ezeken a gyűléseken hoznak meg határozatokat az iskolai viselkedéssel kapcsolatban és dolgoznak ki szabályokat ezek betartására. A szabályok betartásáról az iskolabíróság dönt, aminek minden korosztályból vannak tagjai.

Röviden, egy demokratikus iskola, egy demokratikusan kormányzott önképzés, amelyben megvan a tanulóknak az az előnye, hogy vegyes életkorú baráti közösségben töltik a mindennapjaikat felnőttekkel és gyerekekkel, akiktől folyamatosan tanulhatnak.

A lenti linkeken találtok néhány kiváló angol nyelvű videót, amely bemutatja, hogyan is működnek a demokratikus iskolák.

A Sudbury Valley School (Egyesült Államok), egyike a világ legrégebbi és legjobban dokumentált demokratikus iskolájának. Szerte a világon sok más demokratikus intézménynek adott modellt az 1968 óta tartó működése során.

https://www.youtube.com/watch?v=A3MbMlEfvXA – egy 3 perces videó, amelyben a diákok osztják meg tapasztalatikat, miközben betekintést nyerhetünk a tanulók mindennapjaiba

https://www.youtube.com/watch?v=NxPnvJE0V2E – egy 13 perces videó, ami bemutatja, hogyan tanulnak a gyerekek az iskolában

https://www.youtube.com/watch?v=awOAmTaZ4XI – ebben a 9 perces videóban, amit eredetileg a brit oktatási minisztérium készített „Teachers TV” számára, látható Daniel Greenberggel, az iskola alapítójával és oktatás filozófussal egy interjú

https://www.youtube.com/watch?v=jg9lf7wyQRo – ebből a 4 perces videóból megtudhatjuk, hogy működik az iskolagyűlés
https://www.youtube.com/watch?v=NYWWFfN4XA0 – ez a 6 perces videó bemutatja, hogyan működik az iskolabíróság

További videókat találhattok más demokratikus iskolákról, vagy általában a demokratikus oktatásról az alábbi linkeken:

https://www.youtube.com/watch?v=OHxaTHzN2vM – ez a 21 perces film a brit bentlakásos Summerhill School-ról szól, ami a legrégebben alapított (1921) demokratikus iskola

https://www.youtube.com/watch?v=rgpuSo-GSfw – ebben a 10 perces filmben a Fairhaven School diákjai beszélnek tapasztalataikról

Bizonyítékok az oktatás eredményességéről a demokratikus iskolákban

A demokratikus iskolákban nincsenek tesztek, mert úgy tartják, hogy minden egyes ember oktatása egyedi és személyes, valamint a tesztek írása befolyásolja az önmotivációt és az önirányítást. Azok a diákok, akik szeretnének egyetemre vagy főiskolára jelentkezni, közösen tanulnak és a felvételi pályázatuk részeként töltik ki a kötelező teszteket. Felmérések igazolják, hogy nincsen különösebb nehézségük a demokratikus iskolákból felvételiző diákoknak ezen tesztek megírásában.

A legjobb bizonyíték a demokratikus iskolákban folyó oktatás hatékonyságáról a végzett diákok ajánlóleveleiből és nyomon követéses felmérésekből derül ki. Három, elég alapos nyomon követéses vizsgálatot végeztek el a Sudbury Valley School végzett diákjaival, amely a legnagyobb és az egyik legrégebbi demokratikus iskola az Egyesült Államokban. Az első vizsgálatot a Boston College kutatói publikálták 1986-ban az American Journal of Education-ben, amely itt érhető el. A két másik vizsgálatot, maga az iskola végezte el és jelentette meg a Sudbury Valley School Press-ben: Legacy of Trust: Life After the Sudbury Valley Experience and The Pursuit of Happiness: The Lives of Sudbury Valley Alumni.

Egészében véve a vizsgálatok az mutatták ki, hogy a Sudbury Valley School-ban végzett növendékek rendkívül sikeresnek mutatkoztak a felsőoktatásban és a karrierjükben egyaránt. Az élet minden területén sikereket értek el és előnyt éreztek a többiekhez képest az alábbi területeken: személyes felelősség, önuralom, további tanulmányok folytatása, demokratikus értékek ismerete.

Más kutatási tanulmány dokumentálta az összefüggéseket a diákok demokratikus részvétele az iskolában és a viszonyukat saját magukkal, illetve a tanulmányaikkal kapcsolatban. Az egyik ilyen, az úgynevezett Hannam jelentés, amelyben 12 angol iskolát vizsgált Derry Hannam egykori tanfelügyelő, amiben arra utal, hogy pozitív befolyással van a diákok bevonása az iskola kormányzásába az önbecsülésükre, az előre jutásukra és a tanulással kapcsolatos motiváltságukra. Egy másik fontos tanulmány Izraelben zajlott, amiből az derült ki, hogy a hagyományos iskolákban rendszeresen előfordul, hogy csökken az érdeklődés a tudományok felé, míg ez a demokratikus iskolákban soha nem történik meg.

http://alternativestoschool.com/articles/democratic-schools/

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Testvérharc és szövetség
iskola, óvoda

Testvérharc és szövetség

“Testvérem vagy! És röhögök, mert nem tehetsz ellene semmit!” Akinek van testvére, tudja mennyire összetett, több rétegű és kiismerhetetlen még a szereplőknek is a testvérek viszonya. Mert imádjuk és egyben gyűlöljük is egymást, versengünk és azonosulunk, támogatjuk és akadályozzuk egymást. Persze életkorunk, tapasztalataink és vérmérsékletünk szerint.

Laci doki rendelője
interjúk

Laci doki rendelője

A hétvégén baleset volt nálunk, csak egy kicsi, de egy csapásra megváltozott minden körülöttünk. Aztán szerencsés kimenetele lett, de megérintett, milyen nehéz lehet, ha baj van a gyerek egészségével. Sárvári Töttös Györgyi Szuperhős Szakszerviz című könyve a betegségben, kórházban lévő gyerekeknek és szüleiknek segít feldolgozni a traumát, átvészelni a nehéz időszakot. De felkészülni, más nehézségeket átvészelni is segít ez a mese, ami gyógyír a testnek, léleknek egyaránt. A Kolibri Kiadónál megjelent könyvről beszélgettem a szerzővel. Györgyi korábbi könyvéről, a Varázspálca Szakszervizről itt olvashattok.

10 dolog, amit gyerekeinktől megtanulhatunk
határon túl

10 dolog, amit gyerekeinktől megtanulhatunk

A szülő dolga a tanítás. Az életre való felkészítés. Segítenünk kell eligazodni az élet bonyolult és szövevényes rendszerében, tapasztalatainkkal praktikus és kivitelezhető megoldásokat kell átadnunk. De gondolunk-e arra, ahogy mi mit tanulunk mindeközben?

Ne sürgesd felnőni! Hagyjuk gyereknek lenni gyerekeinket!
ajánló

Ne sürgesd felnőni! Hagyjuk gyereknek lenni gyerekeinket!

A fejlett országokban született gyerekek jóval nagyobb súllyal születnek és a későbbiekben is magasabbak, fejlettebbek, gyorsabban érők lesznek, mit 60-80 évvel korábban született társaik. Hamarabb serdülnek, idősebbnek néznek ki és felnőttesebb játékokkal játszanak. Mit tehetünk mi, a szüleik, hogy lelassítsuk ezeket a folyamatokat? Kell-e tennünk ez ellen?

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.