Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
iskola, óvoda

Madarak és méhek… – beszéljünk róla!

A szexuális felvilágosítás szülőként a legtöbbünknek sok fejtörést okoz, még akkor is, ha amúgy „lazának” gondoljuk magunkat.

Ennek számos oka van:

  • nincsenek tapasztalatok: a gyerekkori emlékek sokunknál hasonlóak: piruló, mesterkélt felvilágosítás az iskolában, mellébeszélő, felületes beszélgetés a szülőkkel (amely beszélgetésnek ők is, mi is a végét vártuk).
  • nincsenek szavak: egy felmérés szerint a fiúk/férfiak sok esetben adnak nevet a nemi szervüknek (kapitány, ezredes, stb), míg a lányok/nők inkább csak helyet határoznak meg („ott lent”). A szemérmességet már egészen kicsi gyerekkorból hozzuk magunkkal: az 1-1,5 éves gyerekeket gyakran kérjük, hogy mutassák meg az orrukat, fülüket, pocakjukat, de csak ritkán kérdezünk rá, hogy a popsija, köldöke, cicije, stb. Ugyanígy nincsenek szavaink ahhoz sem, hogy nagyobb gyerekekkel beszélgessünk: már 10-12 éves korban is „ciki” punciról, fütyiről beszélni, de a vagina vagy pénisz szavak használata túl mesterkélt.

Márpedig szexuális felvilágosításra szükség van! Egy 2016-os felmérésben olvastam, hogy a 10-12 éves korosztály internetes kereső szavai között a leggyakoribb a „pornó”, márpedig ha ez így van, akkor mi szülők sem vonhatjuk ki magunkat a felvilágosítás felelőssége alól, lehetőleg még az előtt, hogy a gyerekünk maga nézne utána a kérdéseinek az interneten.

Az óvodás korú gyerekek szülei, már kapnak meglepő kérdéseket a gyerekeiktől. Azt gondolom elegendő néhány egyszerű, de nagyon erős szabályt már egészen kicsi korban megtanítanunk, ezek kapcsán úgyis beindul valamilyen beszélgetés, és a kérdésekből azt is megtudhatjuk, mi az a mélység, ami adott életkorban érdekli a gyerekeket.

1. A tested csak a tied!

Fontos megértetnünk már a kicsi gyerekekkel is, hogy a saját teste mindenkinek szentség: mindenki maga rendelkezik róla, hogy mit enged és mit nem. Hagyjuk, hogy már az egészen kicsi gyerek is eldönthesse, hogy akarja-e hogy megöleljük, vagy ne, adjon-e puszit vagy ne. Nagyon fontos tanítás ez! Ma Magyarországon (de ugyanez a helyzet a fejlett országok bármelyikében) a gyerekek kárára elkövetett szexuális bántalmazásokat elenyésző hányadban követik el „cukros bácsik”, az esetek többségében a gyerek által ismert bizalmi személy az elkövető. Ezért fontos, hogy merjen, tudjon nemet mondani már az egészen kicsi gyermek, akár a legjobb szándékú közeledésre is, ha az neki adott szituációban nem kényelmes.

2. Alsónemű szabály

Már egy óvodásnak is egyszerű, jól érthető szabály, ha annyit mondunk, hogy az alsóneművel (bugyival) fedett testrészek, minden esetben tiltott területnek számítanak: oda senki nem nyúlhat, semmilyen körülmények között.

3. Önkielégítés

Óvodáskorban a gyerekek bizony már sokszor ismerkednek, játszanak a saját testükkel játék közben, és az a tapasztalatuk, hogy ez a játék kellemes. Ez egy természetes folyamat (tudok, olyan óvodáról, ahol a szülők kérésére egy ilyen eset után rendkívüli szülői értekezletet kellett tartani, majd – szintén a szülők kérésére – megtiltották gyerekeknek, hogy „bunkereket” építsenek (pl. asztalt pokróccal leborítva) és alatta játszanak. Én azt hiszem ebben az esetben is két egyszerű szabállyal ezt a „problémát” is helyére tehetjük: annyit kell megértenie a gyereknek, hogy ez egy magányos örömszerzés (ne lássa más), és talán a későbbiek folyamán, hogy legyen tiszta a keze. Ennyi.

Azt gondolom a felvilágosítás – akár már óvodás kortól – közös felelősségünk: szülőknek, pedagógusoknak egyaránt fel kell készülnünk a gyerekeink kíváncsiságának kielégítésére. A pedagógusok feladata talán még összetettebb, hiszen nekik a szülők félelmeit is el kell oszlatniuk (például, hogy az óvodás korú gyermek önkielégítése nem deviancia). Felelősségünk van abban is, hogy ne csupán megvédjük a gyerekeinket, de azt is átadjuk, hogy a szexualitás alapvetően örömforrás. És felelősségünk van abban is, hogy az így felnövő gyerekek hosszútávon képesek legyenek nyílt és őszinte vitákra társadalmi szinten is.

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Ajánlott cikkek

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Mért kell rendet tenni a gyerekszobában?
iskola, óvoda

Mért kell rendet tenni a gyerekszobában?

Minden gyereknél eljön a nap, amikor könyörögni kell, hogy tegyen maga után rendet. Hogy legyen figyelemmel a környezetére, hogy uralkodjon a káoszon. És van, hogy erre hiába kérjük, aztán feladjuk. De miért is kell ragaszkodnunk a rendhez? Miért nem hagyhatjuk rájuk, milyen állapotban van a szobájuk?

Farkasszemet nézve a félelmekkel
interjúk

Farkasszemet nézve a félelmekkel

A félelem végigkísér egész életünkben. Kisgyerek korunktól egészen idős korunkig. Jó lenne hát megbarátkozni vele, megszelídíteni, ha már az életünk része. Ezt segíti Al Ghaoui Hesna, Holli a Hős című mesekönyve, akinek főszereplője bátor mintája lehet gyerekeinknek és nekünk is.

Új iskola, óvoda
határon túl

Új iskola, óvoda

Most már kijelenthetem, azt hiszem, hogy egészen pontosan tudom, mit éreznek a gyerekeim az új iskolájukban: túl vagyok mind a négy szülői értekezleten (a legidősebbnek már ilyenje nincs, szóval az a terep továbbra is ismeretlen).
Ülök az osztály(-ok)ban/csoportban, teljesen ismeretlen környezetben (némi tévelygés után megtalálom a megfelelő osztálytermet), teljesen idegen emberek között (és rátok gondolok, drága volt szülőtársak, óvodában, iskolában). 

Fortnite, a menő játék
ajánló

Fortnite, a menő játék

Különösen az ADHD-s és a szociális képességekkel bajlódó gyerekek szülei számára állított össze az Understood oktatási portál bloggere tanácsokat, mit érdemes tenniük, ha a gyerekeik a Fortnite játékkal játszanak. Úgy gondoltam, hogy mások számára is érdekes és megfontolandó lehet, így alább olvashatjátok, mit javasol a szülőknek Mark J. Griffin, Ph.D., aki az unokájával próbálta ki a játékot, hogy megtapasztalja,hogyan érinti a gyerekeket ez a játék.

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.