Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
iskola, óvoda

Tizenéves fiúk és a gépezés – 10 megállapodás az egészséges egyensúlyért

Nemrégiben egy 15 éves fiú mamája jött oda hozzám és egy gyakran feltett kérdésre várta a választ: „Honnan tudjam, hogy a fiam játékszenvedélye már túlzás-e, illetve káros-e?”

Kezdjük egy józan megállapítással: a gépezés önmagában sokkal kevésbé káros, mint a kockázatvállaló magatartás, úgymint az alkoholizálás, a droghasználat, a pornófogyasztás és a dohányzás, amellyel sok kamasznál találkozhatunk.

A kamaszkorban történő agyi változások különösen hajlamossá teszik a tizenéveseket arra, hogy függővé váljanak olyan dolgok iránt, amibe sok időt és energiát feccölnek. Ez azért van, mert az agy rengeteg drendrint termel, ami szükséges ahhoz, hogy gyorsan tanulhassanak. Ez egy mesés lehetőség, mivel ilyenkor sokkal gyorsabban tanulnak nyelvet, tanulnak meg játszani egy hangszeren, sajátítanak el egy sportot, vagy bármi egyéb új szenvedélyt, mint a gördeszkázás, főzés vagy éneklés. Ugyanakkor a kütyük túlzott használata negatív hatással lehet a fejlődő agyra.

Ne felejtsük el, hogy az oktatási célokra szánt technológiát ritkán használják olyan hosszú ideig, mint a szórakoztatásra használt technológiát. A probléma akkor következik be, amikor az agy ismétlődően olyan dolgot tesz, ami a jutalmazási központot ingerli. Az agyban pozitív kémiai folyamatok mennek végbe, amikor a tinik együtt bicikliznek a haverjaikkal, együtt sportolnak, együtt sétálnak haza az iskolából és sokat vannak a szabad levegőn. A fiúk nagyobb valószínűséggel hajtanak végre rizikós mutatványokat a biciklin, a gördeszkán, a motoron, ami szintén pozitívan befolyásolja az agyi folyamatokat.

Victoria L. Dunckley cikke szerint, amely a Psychology Today-ben jelent meg, a számítógépes játékok során dopamin szabadul fel az agyban. Ez a kémiai folyamat összefüggésben van az addikcióval és a jutalmazással. Az agy a túlzott dopamintermelést a dopamin receptorok számának csökkentésével szabályozza, ezért a jutalom már nem olyan kielégítő, így egyre többre és többre vágynak.

Tehát közös érdek, hogy egészséges korlátokat állítsunk fel a számítógépes játék használati idejével kapcsolatban, hogy ne kelljen a kamasz fiúknak megtapasztalnia az elektronikus képernyő szindrómát. Néhány srác például órákat tölt olyan YouTube videók nézésével, amin más tinédzserek online játékokat játszanak.

Sajnos ez nemcsak egy fenyegetés a játékfüggőség kialakulásának veszélyéről, hanem egy valós probléma. Ahogy a cikk körvonalazza, a kutatások rámutatnak, hogy internet-, illetve játékfüggőknél csökken a szürkeállomány mennyisége, ami hatással van az egyén szervezőképességére, a prioritás felállítási-, és tervezőképességére. Még aggasztóbb az a tény, hogy ez a jelenség befolyásolja az empátiát és az együttérzést. Mint a technológiai boom előtti egykori középiskolai tanár és tanácsadó tanúja voltam, hogy ugyanezzel a gonddal küzdöttek az akkori tizenévesek, legfőképpen a 14-15 éves fiúk. Azonban nyugtalanítónak tartom, hogy az egyetemre felvett fiúk száma 20%-kal esett vissza az utóbbi időben, amiben gyaníthatóan szerepet játszik a játékfüggőség.

Ahhoz hogy kialakuljon a kapcsolatteremtő képesség, valódi barátokra van szükség.

A serdülők számára is fontos az érzelmi és társadalmi érettség. A 14-18 év körüli kor rendkívül fontos időszak a barátságok és az egészséges mértékű kapcsolatok kialakítására. Vannak olyan kutatások, amik azt jelzik, hogy a számítógépes játékok növelik a fiatalok társadalmi jóllétét és sok pozitív hatása van (a gyerekeddel való gépezés pozitív hatással lehet a kapcsolatotokra), de közben figyelmeztetnek, hogy a túlzott, vagy megszállott játék csökkenti ezeket az előnyöket.

Sok tizenéves fiú abbahagyja a sportot és mindenféle szabadidős tevékenységet és rengeteg időt tölt a hálószobájában anélkül, hogy bármiféle emberi interakciója lenne. Ez azt jelenti, hogy el fogja kerülni azokat az alkalmakat, amikor gyakorolhatja a kommunikációt, az ugratásokat, az élcelődést, a férfiak társaságában, de akár az ellenkező neműekkel való társadalmi érintkezéseket is. Aggasztóan sok 19-24 éves srác szorong a társas kapcsolatoktól, ezért nem hagyja el az otthon biztonságos melegét. Hiányát érzik az intra- és interperszonális bizalomnak és sok más társadalmi normának.

Kutatások szerint sok kamasz érzi úgy, hogy egyre több virtuális kapcsolata van, de ez egyáltalán nem jelenti azt, hogy a valós életben is lennének barátaik. Társadalmi lényeknek vagyunk behuzalozva, nem pedig magányos farkasoknak, úgyhogy tudnunk kell, hogy jó barátot nem a Google keresőjében fogunk találni!

Nagyon könnyű ezeket a srácokat felismerni. Gyakran hófehér az arcuk a napfény és a D vitamin hiány miatt. Sokan közülük kövérek vagy pont nagyon soványak, az biztos, hogy egyáltalán nem fittek. Gyatra az izomnövekedésük, ami veszélybe sodorhatja az egészségüket, a jóllétüket. A fizikai aktivitás, az egészséges testkép kialakítása fontos része a serdülők fejlődésének. A gépező fiúk között nagyobb a kockázata, hogy ezekkel a kihívásokkal küzdjenek.

Tehát az alábbi tanácsokat gyűjtöttük össze az aggódó szülőknek. A wifi-hez és a PC-hez, vagy más kütyükhöz való hozzáféréshez a következő feltételeket kellene elfogadtatni a gyerekkel:

  • A hálószobában ne legyen semmilyen kütyü, csak ha valami különleges megállapodás nem jön létre.
  • Legalább hetente kétszer aktívan vegyen részt hálószobán, illetve házon kívüli, ideális esetben, csoportos tevékenységben, ami fejleszti az érzelmi és szociális képességeit.
  • Legalább hetente háromszor sportoljon.
  • Vegye ki a részét a házimunkában.
  • Próbálja szinten tartani az iskolai jegyeit.
  • Vegyen részt a családi étkezéseken és legyen egy megbeszélt lefekvési idő.
  • Jöjjön hozzá minden héten egyszer egy barát/osztálytárs, vagy menjen át ő a barátjához.
  • Legyen felelős a túlzott költekezéséért.
  • Maradjanak meg azok a szülői kontrollok, amik már eddig is jól működtek.
  • Kerülje a pornó oldalak nézését. És senki kérésére se nézzenek, illetve mutasson meg ilyen tartalmakat.

Ha ezeket a megállapodásokat sikerül betartani, úgy a gépezés egészséges keretek között fog zajlani és nem okoz hosszú távon károsodást. A gyermekünknek szüksége van a segítségünkre ahhoz, hogy egészséges szinten tarthassa a gépezéssel töltött idejét.

Legyünk rugalmasak, ha a gyermek kisebb változtatásokat szeretne eszközölni. Ez ösztönzi az együttműködést és a fair viselkedést, és csökkenti a haragot és a lázadás lehetőségét.

Hagyjuk figyelmen kívül azokat a vészmadarakat, akik azt hangoztatják, hogy a gépezés katasztrófához vezet.

A túlzott számítógéphasználat komoly problémákat okozhat, ez a 10 megállapodás viszont segíthet mindenkit boldoggá tenni.

https://www.maggiedent.com/blog/teen-boys-gaming-10-agreements-healthy-balance/

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Nemzeti ünnep az iskolában
iskola, óvoda

Nemzeti ünnep az iskolában

Vagy otthon, nehéz erről mit mondani a gyereknek. Mi, akik szülők vagyunk ezekben az években, jellemzően nem éltük meg október 23-át. Van, akinek a szülei sem, vagy csak csecsemő korúan. Mit keres ez a mi otthonunkban, iskoláinkban? Van-e keresnivalója?

Hogyan váljunk tehetetlen szülőből magabiztos szülővé?
interjúk

Hogyan váljunk tehetetlen szülőből magabiztos szülővé?

„Azt a játékot akarom!” – mondja a gyereked.

„Most nem, drágám, csak egy pár dologért ugrottunk be.”

„De én akarom!”

„Tudom, de….”

A gyerek határozottan közbevág: „Minden barátomnak van már és én is akarok egyet. Beteszem a bevásárlókocsiba.”

„Ühüm, jó, rendben.”

Összezavarodottan és legyőzötten odatolod a kocsit a pénztárhoz és megveszed a játékot. 

Ez nem az én feladatom!
határon túl

Ez nem az én feladatom!

A szülőség nagyon kemény munka. Sokan azt állítják, hogy a legnehezebb munka. Ami engem illet, biztos, hogy nehezebbé tettem magam számára a dolgom azzal, hogy több feladatot vállaltam el, mint amit kellett volna. Az én feladatom, hogy szeressem a gyerekeimet és törődjek velük, hogy megteremtsem nekik a biztonságot nyújtó környezetet és megtanítsam őket elnavigálni a nagybetűs életben. Az a feladatom, hogy megtanítsam a fiaimnak a helyes értékrendet és hogy az apjuk és én kedvesek legyünk velük. Az a feladatom, hogy jól iskolázott, felelős, jólelkű embereként induljanak el a világba. 

A legjobb ajándék, amit a kamasz gyerekednek adhatsz, de ő sosem fogja magától kérni
ajánló

A legjobb ajándék, amit a kamasz gyerekednek adhatsz, de ő sosem fogja magától kérni

Amikor fiatal voltam, egyetlen telefonunk volt. Egy vonalas. Egy szuperhosszú vezetékkel csatlakoztatva a falhoz. A zsinór elért az alagsori lépcsőig, ez volt az egyetlen hely, ahol senki nem hallott, amikor cseverésztem a barátnőimmel. Ha valaki éppen lógott a telefonon, két lehetőségem volt, vagy türelmesen vártam, vagy megsürgettem azt, aki beszélt.

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.