Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
ajánló

Gondolkodj globálisan, cselekedj a saját környezetedben!

A kritikai gondolkodás ma az egyik „leginkább felkapott”, sokat emlegetett XXI. századi kompetencia, aminek lényege a reflektív, elemző, következtetések levonására, érvek és ellenérvek megfogalmazására alkalmas gondolkodásmód. Lényeglátás, rendszerezés, értékelés annak érdekében, hogy döntéseket hozzunk, hogy válaszokat találjunk, hogy állást foglaljunk. Olyan működés, amiben a kétkedés, a kérdésfeltevés célja, hogy megközelítsük az objektív valóságot és hogy konstruktív részesei lehessünk a minket körülvevő világnak. Mit jelenthet ez az állampolgárságra vonatkoztatva?

A globalizáció gazdasági politikai, társadalmi hatásai, folyamatai következményeként felgyorsult az országok, államok, közösségek multikulturálissá válása, ezzel együtt az eltérő értékrendek, gondolkodásmódok érintkezési felületei is megsokszorozódnak. Az eltérő életminőségek és lehetőségek mellett a társadalomszervező erők, a hierarchikus viszonyok is láthatóbbak, tematizáltabbak és így konfliktuózusabbak lettek.

A plurálissá vált világban új kihívásokat jelent az állampolgárság – és mellette a civilség – meghatározása is. Az állampolgárság a modern kor embere számára komoly identitástényező, olyan részünk, ami meghatározó befolyással bír a demokratikus társadalmi működés megvalósulására avagy meghiúsulására is.

Az egyre szorongatóbb és megoldatlan társadalmi problémák –mint pl. a rasszizmus, az idegengyűlölet, a kirekesztés, a természetes környezet károsítása, a klímaváltozás, a piaci elvek kiterjesztése, a gazdagok és szegények közötti szakadék mélyülése - megoldásához olyan új és megújuló erőforrások feltárására van szükség, amelyek képesek valódi fordulatot hozni a jövőbe. Ahogyan a modern civilizációkat működtető energiahordozók felhasználása terén is szükségszerűen fordulatnak kell bekövetkeznie a Föld bolygón a békés egymásmellet élés érdekében is, úgy nem kevésbé szükséges az emberi erőforrások sokkal hatékonyabb kihasználása. Az egyik ilyen nem materiális, megújuló erőforrás lehet a kritikai állampolgárság. Az a fajta jelenlét és részvétel a társadalom működésében és működtetésében, aminek szerves része a kérdésfeltevés és a tisztesség, a tudatosság. Olyan részvétel, ami az autonóm döntéshozatalon alapul és melynek során az önmagunkért és másokért, a közösségért vállalt felelősség egyformán vonatkozik a közösség minden tagjára. Nemre, korra, származásra, vallási vagy szexuális beállítottságra való tekintet nélkül.

Ahhoz hogy a világ jobb legyen, szükség van az egyéni, csoport- és globális szinten is reflektív gondolkodásra, részvételre és döntéshozatalra. Szükség van a hierarchikus viszonyok fel- és elismerésére, valamint újragondolására. A kultúrák, nézetek és álláspontok egyenrangúságának elismerésére. Ennek egy eszköze a kritikai állampolgárság.

A kritikai állampolgárság egyszerre jelent nézőpontváltást, több szempontúságot, önreflektívitást, csoporttudatosságot és globálisan is reflektív, rendszerszemléletű gondolkodást (system thinking). Jelenti továbbá az aktív társadalmi részvételt, az önképviseletet és az elnyomott csoportok érdekeinek képviseletét; magába foglalja az önvezérelt információszerzést, a tájékozott döntéshozatalt is; jelenti az objektivitásra törekvést; jelenti az önmagunk meghaladását.

Ha csupán az alábbi három dolgot komolyan vesszük, már sokat tettünk:

1. „Think globally, act locally.” / Gondolkodj globálisan, cselekedj a saját környezetedben!

2. Az állampolgárság több dimenziós: lokális, nemzeti, régiós, globális vonatkozásai is vannak.

3. A közösségekhez tartozás nem csupán állapot. Része a közösségi identitás tudatos kialakítása, a közösség aktív alakítása és felelősségteljes elfogadása.

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
A rossz gyerek
iskola, óvoda

A rossz gyerek

Az osztályban van egy rossz gyerek. Mindenki szerint rossz. Piszkálja a gyerekeket, belerúg a lányokba, zavarja az órát.

Képzeletbeli történet!

Még a kisebb alvási problémák is kognitív nehézségeket okozhatnak a gyermekek számára
interjúk

Még a kisebb alvási problémák is kognitív nehézségeket okozhatnak a gyermekek számára

Mindannyian tudjuk, hogy mennyire fontos a jó éjszakai alvás, de a gyermekkori alvásproblémák, mint például a horkolás, az éjszakai ébredés, az alvajárás vagy az álmatlanság elég gyakoriak.

Öt gyerek anyjának lenni
határon túl

Öt gyerek anyjának lenni

Egy barátnőm barátnője külföldön él a családjával. Öt gyermeke van, és azt hiszem azt csak Ő tudja, hogy ez mit jelent. De akármit is jelentsen, egy biztos, hogy ő ezt élvezi. Ezt onnan tudom, hogy a barátnőm egy ideje meséli, hogy Joli – ő a bizonyos – a facebookon kis posztokban megosztja a családja történeteit. Szórakoztató és tanulságos, néha könnyeket csal a szemébe, néha pedig elgondolkodtató. Egy biztos, hogy mindarról sajátos képe van, és sok gyereken kipróbált tapasztalata, amivel mi is szembesülünk a hétköznapjainkban. És akkor arra kértük Jolit, hogy néhány történetét mesélje el itt is.

Te mikor beszélgetsz a gyerekkel a téridőről?
ajánló

Te mikor beszélgetsz a gyerekkel a téridőről?

Bevallom, én soha. Ahogy a fénysebességről sem nagyon jut eszembe és az univerzum bár időnként szóba kerül, nagyon sokat nem tudok róla. Ezért is álltam kicsit értetlenül a mini sorozat előtt, amit ma ajánlok nektek. Mert hogy ezek a mesekönyvek erről szólnak. És aztán a szerző, Farkas Robi olyan jó kis válaszokat adott a kérdéseimre, hogy elkezdett érdekelni.

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.