Iskolakezdés Addie Williams tanárnő szemével
Érdemes olvasgatni Addie blogját, szülőnek, tanárnak egyaránt, mert okos, szellemes, kreatív ötleteivel kiszínezhetjük napjainkat. Mi nagyon szeretjük a személyességét, hogy nem egy távoli csillag ragyog rá a gyerekekre, hanem egy hús-vér ember, aki kinyitja önmagát. Ez a suli indító foglalkozás is ezt mutatja. Mert amúgy mi más is lehetne érdekesebb a tanár magánéleténél? Talán az osztálytársunké? (szerk)
Az első hét az iskolában mindig egy szeretem-nemszeretem hullám, nagyszerű újra látni a munkatársaimat, találkozni a barátokkal és az osztályommal, azonban amikor elárasztanak a kitöltendő papírok, az rettenetes.
Nagyon fontos számomra, hogy megismerjem az új diákjaimat és minél hamarabb szoros kapcsolatot létesítsek velük, ezért nem egy szokványos iskolakezdésről szóló kérdőívet készítek, hanem egy kicsit mást, talán kicsit furcsát. Például megkérem őket, hogy írják össze azokat a dalokat, amiket egész nyáron dúdoltak, vagy sorolják fel a kedvenc fagyijaikat.
- Te magad készítsd el a kérdőívet, de tényleg! És oszd meg a saját válaszaidat a diákjaiddal. A gyerekek szeretnek minél több kis részletet megtudni a tanítójukról és így közelebb kerülhetsz a csendesebbekhez, visszahúzódóbbakhoz. És még egy kis plusz. Így megtudják, hogy mennyire szeretem a csokit……, egész elképesztő mennyien hoznak nekem a későbbiekben.
- Ne egyszerre töltsétek ki az egész kérdőívet! Általában megkérem a diákokat, hogy válaszoljanak meg néhány kérdést, aztán tegyék le a ceruzát. Adok néhány percet, hátha meg akarja valaki osztani a válaszát a többiekkel és én is elmondom az enyémet. Ezzel megadom az esélyt a diákoknak, hogy meghallgassák egymást és lássák, hogy én is hajlandó vagyok magamról elárulni részleteket.
- Egy újabb 10-15 perc múlva megint megkérem a diákjaimat, hogy hagyják abba a kérdőív kitöltését és megkérem őket, hogy karikázzák be azt a kérdést, amit a legjobban szerettek. Megkérem őket, hogy mondják el a padtársaiknak. Erre 2-3 percet kapnak. Kérek néhány önként jelentkezőt, hogy ossza meg mindannyiunkkal a válaszát, de arra is megkérem, hogy mondja el a padtársáét. És persze én is megosztom velük a válaszomat, sőt bátorítom őket, hogy nyugodtan kérdezzenek tőlem.
- Az egyik szokásos kérdésem az, hogy mi volt az a sláger, amit egész nyáron dúdolgattak. Öntapadós cetlikre felírják és kiragasztják a táblára. Na, ezeket a dalokat rendszeresen eljátszom nekik az első hetekben. Mondhatom, mindig óriási sikere van.
- Szeretek sok időt hagyni a kérdőív megválaszolására. Akár ki is hagyunk egy napot és később visszatérünk rá. Néhány diák számára az első iskolás napok nyomasztóak tudnak lenni, így ha már kicsit feloldódtak, sokkal ötletesebben válaszolnak a kérdésekre.
- A kérdőív válaszainak segítségével villám randit játszunk. Két egyenlő részre osztom az osztályt, és összepárosítom őket egy rendszer segítségével. Találd meg azt, aki ugyanazt válaszolta egy kérdésre, vagy, találd meg azt, aki pont az ellenkezőjét válaszolta, mondd el a kedvenc kérdésedet, tegyél fel új kérdést.
- Az válaszaikkal ellátott öntapadós címkékre, amiket kiragaszthatnak a táblára, nem kell ráírni a nevüket. Aztán megkeresem mi bennük a közös. Például, sokan látták a szünetben a Hotel Transylvania 3-at! Ez egy tökéletes ugródeszka egy beszélgetés elkezdéséhez.
- Meg szoktam kérni a tanulókat, hogy az egyik válaszukat fejtsék ki bővebben, így egyrészt, egy kicsit jobban megismerem őket, másrészt rögtön kiderül, mik az erősségeik, illetve az esetleges elmaradásuk a fogalmazás terén.
Mindezt persze kisebbekkel a nekik való kérdésekkel, tartalmakkal szóban is el lehet játszani, nem kell hozzá írni tudás!
Az alábbi linken letölthető az Addie által készített angol nyelvű kérdőív.
Forrás: http://teachertalk-addie.blogspot.hu/2012/07/fun-back-to-school-student-survey.html