Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
iskola, óvoda

Gonoszságból jeles

A gyerekközösség tud a leggonoszabb és a legbántóbb lenni. Tekintet nélkül nyírják egymást. És a gyerekközösség tud a legféltőbb, leginkább együttérző és összetartó társaság lenni. Tekintet nélkül tudják egymást szeretni. Hogy mitől függ ez? Azoktól a tapasztalatoktól, amelyek őket személyesen érik.

Nálunk a tanítónéni zöld pontot adott annak a gyereknek, aki csúnyán szólt a másikhoz. És feketét, aki nyíltan kicsúfolta a társát. Azokról, akik szemmel, elfojtott nevetéssel bántották a másikat, nem csinált semmit, mert észre sem vette. Megjegyzést tett a bibliai mesék könyvre, amit a szünetben lapozgattunk, és az igazgatói irodába küldte, aki sokszor elfelejtett házi feladatot írni. Alig voltunk 8-9 évesek. És minden erejével arra trenírozott minket, hogy egymás farkasaivá váljunk. Miközben fennhangon hirdette a jó osztályközösség ismérveit, erővel és hatalommal próbálta elérni, hogy egymás jó társai legyünk. Mondanom sem kell, semekkora sikerrel. Illetve abban sikeres volt, hogy megtanultuk, hogyan legyünk kirekesztőek, miként húzzuk szét az osztályt és milyen módon alázzuk meg egymást. Egy idő után már senki sem úszta meg, hogy ne legyen a részese ennek a folyamatnak. Bántalmazó és bántalmazott lett mindenki, mert a sérelmeinket egymás bántásával vezettük le. Egy olyan kultúrát sajátított el ott három év alatt az osztály, amit utána hosszú évekig nem tudtam magamban legyőzni. Mi másik városba költöztünk, egy másik közösségbe kerültem, ahol más volt a divat. De több mint húsz év múlva, amikor a gonosz lánycsapat újra egy asztalhoz ült, bizony mindenkinek volt egy fájó története és volt, amiért szégyenkezett.

Majdnem negyven évvel a történteket követve, Soros, Őcsény és a lombikbébik után az osztálytermekbe lépve nem sokat változott a divat. Mert nem változott meg az egymáshoz való viszony, talán csak a verbalitás szintjén. Felnőttek és gyerekek adok–kapok háborúja zajlik továbbra is, csak a díszlet más. Együttműködő, közösségi, demokratikus jelzők váltották fel a szocialista, kommunista eszméket, de a praktikum terén nem változott semmi. Gyűlölni menő, az erősebb legyőzi a gyengébbet, a népszerűségért, a véleményvezérségért minden eladó, a tudás egyedüli birtokosaiként tetszelgünk, miközben nem látjuk a valódi tartalmakat. Látszat világ, ahol egyre inkább elfogadott a másik cinkelése. Tévéműsorok, politikai szereplők szakosodtak a mások lejáratása és kirekesztése tantárgyra. Ha sci-fi hívő lennék, egy jó kis utópisztikus világot vizionálnék, ahol egyetemen oktatják az érvényesülést. Vagy mégsem olyan utópia ez?

De még mielőtt szólnék, hogy az utolsó oltsa le a villanyt, azért felidézném egy nyolcéves bölcselő hozzászólását: „Én ugyan mentálisan és érzelmileg nem vagyok túl erős, de jól tudom meghallgatni, ha valaki mondani akar nekem valamit.” Mert vélhetően neki valaki azért mond valamit. És van némi tapasztalata arról, milyen az egymásra figyelés. Sajnos legtöbbünknek egyre kevesebb van. Egymásnak feszülve hajtogatjuk a magunk igazát otthon, a munkahelyünkön, az utcán és nem halljuk meg, mit mond valójában a másik. Hogy fáradt vagyok, hogy veszteségem van, hogy bizonytalan vagyok, hogy nincs motivációm, nem kapok elismerést, félek és mittudomén mennyi oka van annak, hogy szemellenzővel, lehajtott fejjel rohanunk egymásnak, a falnak.

És mindezt tanítjuk az iskolában is, ahelyett, hogy azt tanítanánk, hogy kell együtt, egymással.

Mit tehet a szülő, és mit tehet a tanár?

Egy közösség nem lesz parancsszóra együttműködő, támogató. Nem fogják vezényszóra szeretni egymást. Sőt, mindig lesznek szembenállások és konfliktusok. De minden egyes szavával, hanglejtésével és rezdülésével azt üzeni a gyereknek a felnőtt, így kell bánnod a másikkal, ettől lesz tekintélyed, ettől leszel erényes felnőtt. Ha azt látja, hogy erővel, hatalommal érvényesül a felnőtt, akkor azt hiszi el, és átgázol másokon. Ha viszont azt látja, hogy odafigyeléssel, empátiával közelednek felé és a nehéz helyzetek felé a körülötte lévő felnőttek, akkor nem jut eszébe lenyomni a másikat, megszégyeníteni a társait.

Tudom, hogy manapság nem ez a divat, nem ez a menő, azaz erről beszélni az, de aztán a többség ugyanúgy magára zárja az ajtót és lehúzza az orrod előtt a redőnyt. Aki meg nem ezt teszi, csak szépeleg, az lúzer, nem elég tökös, gyenge és komolytalan.

Én mostantól kezdve vállalom, hogy lúzer vagyok. Aki érvel, de meghallgat. Aki teszi a dolgát és nem áll sorba újabb pofonokért. Aki csak azokkal veszi körbe magát, akitől töltést kap nem pedig energiaveszteséget. Aki hajlandó másoktól tanulni és örömmel osztja meg tudását. Talán lesznek ebben társaim.

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Megfélemlítés, zaklatás, bántalmazás
iskola, óvoda

Megfélemlítés, zaklatás, bántalmazás

A bántalmazás világszerte problémát jelent az iskolák számára. Egy viszonylag gyakori viselkedési formáról beszélünk, de sajnos, nehéz megjósolni a bántalmazott diákok számát, mivel különböző módon történik a bullying mérése. Egy 2014-es tanulmány arra mutatott rá, hogy a gyerekek 35%-a valamilyen módon részese volt zaklatásnak. Ez azt jelenti, hogy egy 30 fős osztályból 10 tanuló megfélemlítés áldozata lesz. A Childline (gyerekek számára létesített, Nagy-Britanniában ingyenesen elérhető segélyvonal) szerint a bántalmazás az első három probléma között szerepel, ami miatt kapcsolatba lépnek velük a gyerekek.

 

Még a kisebb alvási problémák is kognitív nehézségeket okozhatnak a gyermekek számára
interjúk

Még a kisebb alvási problémák is kognitív nehézségeket okozhatnak a gyermekek számára

Mindannyian tudjuk, hogy mennyire fontos a jó éjszakai alvás, de a gyermekkori alvásproblémák, mint például a horkolás, az éjszakai ébredés, az alvajárás vagy az álmatlanság elég gyakoriak.

Iskolai tízórai/ebéd/uzsonna ötletek
határon túl

Iskolai tízórai/ebéd/uzsonna ötletek

Egy háromgyerekes amerikai anyuka összegyűjtötte a legfantáziadúsabb iskolai ebéd ötleteket. Mi meg lefordítottuk nektek és belinkeltük az eredeti oldalakat, hátha megkönnyítjük ezzel a mindennapi fejtörést.

Szabályok és Tiltások
ajánló

Szabályok és Tiltások

A fegyelmezés az egyik leginkább központi kérdés a gyereknevelésben. Mikor teszek jót? Ha eltiltom, megmondom, szabályozom vagy rávezetem? Úgy tűnik, hogy nagyon nincs meg a biztos válasz, leginkább talán helyzetek vannak, amikor próbálgatunk ezt-azt.

Összeszedtünk néhány példát, ötletet mit lehet alkalmazni. Vagy bejön vagy nem. De ettől is szép!

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.