Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
iskola, óvoda

Harcolós játékok? A tudomány szerint szükségesek!

Teljességgel érthető, hogy néhány szülő miért irtózik a harcolós játékok minden formájától, a játékfegyverektől, a kardoktól, de akár még a birkózástól is. Manapság a világ hírei ijesztőek és kissé lehangolóak, mi meg ezektől szeretnénk megóvni a gyermekeinket és biztonságban tudni őket.

Mint két fiú anyukája, napi rendszerességgel foglalkozom ezzel a kérdéssel. Annyi Nerfjük van a gyerekeknek, hogy már fel lehetne vele díszíteni az egész házat. A fiaim harcolnak, kardoznak egymással, zsaru-rabló szerepjátékot játszanak. Bevallom, néha kicsit összerezzenek, amikor elkezdenek harcolni. Ha betiltanánk az összes agresszív játékot, vajon biztonságosabb világban élhetnénk? Van valami összefüggés a gyerekjátékok és a valóságos agresszió között?

Mit mondanak a kutatások?

Szerencsére elég sok kutatás látott már napvilágot azzal kapcsolatban, hogy milyen hatással vannak a harci játékok a gyerekek fejlődésére. A harcolás egy fajta szerepjáték, amelyben a gyerekek a felnőtt világban létező szerepeket, ötleteiket játszák el. Ilyen szerepjáték még, amikor a mama, papa, kisbaba vagy a tanár bőrébe bújnak. Ez a fajta játék létfontosságú a kisgyerekek számára, mivel segít megérteni a helyüket a világban, megismerni a határokat és megtanulni a szociális interakciókat. A harcolás tehát, egyszerűen csak egy kiterjesztése a szerepjátékoknak. Még ha nincs is kitéve a gyerek TV műsoroknak, fegyverek látványának vagy valódi erőszaknak, a legtöbb gyerek előbb-utóbb részt fog venni ilyen típusú játékokban. Ez arra enged következtetni, hogy ezeknek a játékoknak bizonyos funkciójuk van, mivel az egész világon hétköznapi jelenség. Állatokon végzett laboratóriumi kutatások azt derítették ki, hogy ez a játék fontos szerepet tölt be abban, hogy segítsen a fiatalabb egyedeknek megismerkedni a szociális interakciókkal, a testmozgások nyomon követésével és kommunikálni a társaikkal. Az embereknél hasonló előnyökkel találkozunk.

Amikor harcolnak vagy birkóznak, olyan értékes készségekre tesznek szert, mint a tárgyalási technika, a határok észben tartása, nyelvi készségek fejlesztése és az arckifejezések olvasása.

Legalább ennyire fontos, hogy a harcolós játékok teret engednek a félelmeiknek. Valószínűleg felnőttként eszünkbe sem jut, hogy a gyerekeinknek milyen kevés eset felett van irányításuk a saját kis életükben. A „rossz fiú” és a „jó fiú” egyértelmű határainak felállítása segít a szerepek és ötletek kivitelezésében a való életben. A játékfegyverekkel vagy szuperhősökkel folytatott játék segíthet nekik abban, hogy megragadják az irányítást, amit egyébként nem tehetnek meg. Ha megfigyeljük a harcoló gyerekeket, észre vehetjük, hogy szabályozzák magukat és tudják, ha túl messzire mentek a játékban és sokszor még a felnőtt beavatkozása előtt leállnak. Ez kulcsfontosságú, mert valójában, amit tesznek, olyan készségeket és agyi folyamatokat erősít, amelyek szükségesek ahhoz, hogy egymáshoz empatikusan tudjanak fordulni. Gyakorlatot szereznek abban, hogy az összetett arckifejezések jelentését megfejtsék, bele képzeljék magukat a másik helyzetébe, és tudják, hogy mikor kell visszavonulót fújni.

Amikor a játék túl messzire megy

Mindannyian láttunk már olyat, amikor a játék során túl messzire mennek a gyerekek. Valaki kap egy könyököst az arcába, a másiknak meg a lelkét bántják meg. Amíg a gyerekek megtanulják felmérni a határokat, bizony előfordulhatnak valódi sérülések. Szakértők felmérése szerint ez az esetek mindössze 1%-ban történik meg. Ámbár van néhány kulcsfontosságú különbség, amire oda kell figyelni.

Az egyik fontos különbség a harcolás és a valódi agresszió között, hogy a játékot egyetértve, együttműködve, a szerepeket esetleg cserélgetve játszák és nincs valódi ártó szándéka. Sem fizikai, sem pszichikai.

Mint a legtöbb játéknál, a gyerekeknek szükségük van felnőtt felügyeletére. Ha a szülők úgy látják, hogy agresszióba fordul a játék, akkor közbe kell avatkozni. Ezen kívül, a sérülést megelőzendő, egyértelmű szabályokat kell lefektetni még a játék megkezdése előtt. Az idősebb gyerekek saját maguk is képesek már megállapodni a szabályokban, így ez a készségfejlesztő része a harcolásnak.

Játék nélküli világ

Még ezen kutatások olvasása után is némelyikünk megkérdezi, miért van szükség ezekre a harcolós játékokra. Nem tudják a gyerekek megtanulni ezeket a készségeket egy másik, egy kicsit kevésbé agresszív módon? Nos, ez egy összetett kérdés, de kapunk egy kis betekintést Stuart Braun vezető játékkutatótól.

Több száz, elsősorban gyilkosság miatt elítélt bűnöző gyermekkorának és pszichológiai profiljának tanulmányozása során azt vették észre a kutatók, hogy kivétel nélkül mindenkinél hiányzott a szabad játék, különösképpen a harcolás, birkózás. Ez többféle okból is lehetséges, egyrészt az erőszakoskodó szülők, másrészt a gyermek elhanyagolása miatt.

Egy biztos, a harcolós játékok feleslegesnek tűnnek a felnőttek számára, de annál fontosabb a gyerekeknek, mivel így tanulják meg az empátiát és a szociális interakciókat.

Tehát legközelebb, amikor a gyerekeid elkezdenek harcolni egymással, vagy előrántják a fakardjukat, tudd, hogy a legjobbat teszik, amit tehetnek magukkal. Szerepjátszás közben tanulnak a világról.

Forrás: mother.ly

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Megfélemlítés, zaklatás, bántalmazás
iskola, óvoda

Megfélemlítés, zaklatás, bántalmazás

A bántalmazás világszerte problémát jelent az iskolák számára. Egy viszonylag gyakori viselkedési formáról beszélünk, de sajnos, nehéz megjósolni a bántalmazott diákok számát, mivel különböző módon történik a bullying mérése. Egy 2014-es tanulmány arra mutatott rá, hogy a gyerekek 35%-a valamilyen módon részese volt zaklatásnak. Ez azt jelenti, hogy egy 30 fős osztályból 10 tanuló megfélemlítés áldozata lesz. A Childline (gyerekek számára létesített, Nagy-Britanniában ingyenesen elérhető segélyvonal) szerint a bántalmazás az első három probléma között szerepel, ami miatt kapcsolatba lépnek velük a gyerekek.

 

Még a kisebb alvási problémák is kognitív nehézségeket okozhatnak a gyermekek számára
interjúk

Még a kisebb alvási problémák is kognitív nehézségeket okozhatnak a gyermekek számára

Mindannyian tudjuk, hogy mennyire fontos a jó éjszakai alvás, de a gyermekkori alvásproblémák, mint például a horkolás, az éjszakai ébredés, az alvajárás vagy az álmatlanság elég gyakoriak.

Iskolai tízórai/ebéd/uzsonna ötletek
határon túl

Iskolai tízórai/ebéd/uzsonna ötletek

Egy háromgyerekes amerikai anyuka összegyűjtötte a legfantáziadúsabb iskolai ebéd ötleteket. Mi meg lefordítottuk nektek és belinkeltük az eredeti oldalakat, hátha megkönnyítjük ezzel a mindennapi fejtörést.

Szabályok és Tiltások
ajánló

Szabályok és Tiltások

A fegyelmezés az egyik leginkább központi kérdés a gyereknevelésben. Mikor teszek jót? Ha eltiltom, megmondom, szabályozom vagy rávezetem? Úgy tűnik, hogy nagyon nincs meg a biztos válasz, leginkább talán helyzetek vannak, amikor próbálgatunk ezt-azt.

Összeszedtünk néhány példát, ötletet mit lehet alkalmazni. Vagy bejön vagy nem. De ettől is szép!

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.