Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
iskola, óvoda

Milyen módszerrel tanul a gyereked?

Csak úgy, mint a személyiségünk a tanulási technikáink is különbözőek. A szülők számára hasznos lehet megérteni, hogy hogyan tanul a leghatékonyabban a gyerekük. 

Bár többféle tanulási módszer létezik, de a legtöbbet idézett elmélet azt állítja, hogy 4 különböző stílusban tanulnak a gyerekek.

1. A vizuális: ezek a gyerekek élvezettel rajzolnak, színeznek, kirakósoznak és kreatívkodnak. Nekik látniuk kell a megtanulandó anyagot, ahhoz, hogy a legjobban elsajátítsák.

2. A verbális: ezek a gyerekek szeretnek meséket, történeteket hallgatni és lehet, hogy kicsit hamarabb kezdtek el beszélni az átlagnál. Könnyen követik a szóbeli instrukciókat és szeretnek beszélni.

3. A taktilis (tapintós): ezek a gyerekek szeretik megfogdosni az anyagokat és érezni az anyagok közötti különbséget. Szeretik bemutatni, amit megtanultak.

4. A kinesztetikus (mozgásos): ezek a gyerekek, mint a taktilis tanulók, szeretnek hozzáérni a különböző anyagokhoz, de emellett könnyebben sajátítják el mozgás közben a tananyagot.

A szülők számára számos eszköz rendelkezésre áll ahhoz, hogy meghatározhassák milyen tanulási stílussal rendelkezik a gyerekük. Érdemes megfigyelni játék közben és odafigyelni a beszédstílusára. Például egy vizuális beállítottságú gyerek szívesen használja ezeket a fordulatokat: „láttad, hogy mi történt?”, vagy „láttam, ideges volt”. A verbális úgy írja le a körülményeket, hogy különös hangsúlyt fektet a kimondott szavakra, hanglejtésekre. A taktilis gyerek az eseményekkel kapcsolatos érzésekre fókuszál: „úgy éreztem, ideges volt”. Végül egy kinesztetikus tanuló szereti eljátszani, bemutatni, amit látott, érzett, tanult.

Íme, néhány előnye a gyerek tanulási stílusának megtalálásának:

  • -jobb teljesítmény az iskolában
  • -lógások számának csökkenése
  • -iskolából való kimaradások számának csökkenése
  • -elősegíti az élethosszig való tanulási iránti vágy felkeltését

A következő módszerek alkalmazhatóak a konkrét tanulási módszerek elsajátításának támogatására:

1. Vizuális: szerezz be egy prezentációs táblát, színes tollakat, kiemelőket

2. Verbális: bátorítsd a gyereked, hogy járjon színjátszókörbe, drámapszichológiára vagy vitacsoportba. Az idősebb gyerekek számára, az órán készült hangfelvétel is segítség lehet.

3. Taktilis: olyan technikák tanítása, amelyek arra ösztönzik a gyerekeket, hogy megérezzék a koncepciót. Pl. úgy tudjuk megkülönböztetni a négyzetet a körtől, hogy a négyzetnek négy éles oldala van, a kör pedig sima és kerek. Javasoljuk az ujjal festést vagy a körvonalak átrajzolását.

4. Kinesztetikus: a szerepjátékok és a színjátszás remek segítségek. Olyan játékokat biztosítsunk nekik, mint a Lego, ami lehetőséget ad a kézhasználat útján való tanulásra. A leghatékonyabb tanulást mászkálás, vagy fittball-on való rugózás közben érik el. Nyugodtan adhatunk stresszlabdát a gyerek kezébe, miközben tanul.

Az ausztrál nemzeti kerettantervben, amely idén lép érvénybe, különös figyelmet fordítanak a diákok tanulási stílusának. A kerettanterv íróit kifejezetten kérték, hogy a dokumentum megírásakor vegyék figyelembe a gyerekek különböző tanulási technikáit. Mintaportfóliókat fejlesztettek ki, amelyekben példákon keresztül mutatták be, miként nyújthatnak széleskörű lehetőséget a tanárok annak érdekében, hogy a különböző tanulási stílust igénylő diákok megértsék a koncepciót. Például, megkérték a gyerekeket, hogy írjanak egy levelet. Az alábbi tanulási technikákat ajánlották fel nekik: a vizuálisok kiválaszthatták a szavakat egy táblázatból, a verbálisok beszélgethettek az osztálytársaikkal, a taktilis tanulók szótárt használhattak, a kinesztetikus gyerekek, ha megakadtak, járkálhattak az órán.

Amikor mi voltunk gyerekek, elképzelhetetlen volt, hogy valaki egy fittball-on rugózva üljön végig egy tanórát. Manapság már egyre több iskolában megértik a tanárok, hogy minden gyerek más, minden gyereknek egyéni útja van, ami más-más tanulási technikával van kikövezve. 

Forrás: essentialkids.com.au

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Mért kell rendet tenni a gyerekszobában?
iskola, óvoda

Mért kell rendet tenni a gyerekszobában?

Minden gyereknél eljön a nap, amikor könyörögni kell, hogy tegyen maga után rendet. Hogy legyen figyelemmel a környezetére, hogy uralkodjon a káoszon. És van, hogy erre hiába kérjük, aztán feladjuk. De miért is kell ragaszkodnunk a rendhez? Miért nem hagyhatjuk rájuk, milyen állapotban van a szobájuk?

Farkasszemet nézve a félelmekkel
interjúk

Farkasszemet nézve a félelmekkel

A félelem végigkísér egész életünkben. Kisgyerek korunktól egészen idős korunkig. Jó lenne hát megbarátkozni vele, megszelídíteni, ha már az életünk része. Ezt segíti Al Ghaoui Hesna, Holli a Hős című mesekönyve, akinek főszereplője bátor mintája lehet gyerekeinknek és nekünk is.

Új iskola, óvoda
határon túl

Új iskola, óvoda

Most már kijelenthetem, azt hiszem, hogy egészen pontosan tudom, mit éreznek a gyerekeim az új iskolájukban: túl vagyok mind a négy szülői értekezleten (a legidősebbnek már ilyenje nincs, szóval az a terep továbbra is ismeretlen).
Ülök az osztály(-ok)ban/csoportban, teljesen ismeretlen környezetben (némi tévelygés után megtalálom a megfelelő osztálytermet), teljesen idegen emberek között (és rátok gondolok, drága volt szülőtársak, óvodában, iskolában). 

Fortnite, a menő játék
ajánló

Fortnite, a menő játék

Különösen az ADHD-s és a szociális képességekkel bajlódó gyerekek szülei számára állított össze az Understood oktatási portál bloggere tanácsokat, mit érdemes tenniük, ha a gyerekeik a Fortnite játékkal játszanak. Úgy gondoltam, hogy mások számára is érdekes és megfontolandó lehet, így alább olvashatjátok, mit javasol a szülőknek Mark J. Griffin, Ph.D., aki az unokájával próbálta ki a játékot, hogy megtapasztalja,hogyan érinti a gyerekeket ez a játék.

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.