Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
iskola, óvoda

Tudod, miben kiemelkedő a gyereked intelligenciája? Nem? Segítünk!

Most induló sorozatunkból megtudhatod, miben és mennyire tehetséges a gyereked. Illetve bemutatjuk, hogy mi is valójában az intelligencia és hogyan mutatkozik meg a hétköznapokban. Ha végigolvasod az egyes részeket, akkor megtudhatod, miben kiemelkedő a gyermeked intelligenciája, és milyen területeken, miben kell fejleszteni. Arra is kapsz ötleteket, hogyan tudod ezt segíteni a mindennapokban.

Miközben a világ és ezzel együtt a munkaerőpiaci igények is jelentősen megváltoztak, az intézményes oktatás, a hozzá kapcsolódó szakszolgálatokkal együtt, továbbra is azokra a tudásterületekre fókuszál, amelyek történelmileg hangsúlyossá váltak. Nagyjából 150 éve az ipari forradalom után kialakult munkaerőpiaci igényekhez igazították az iskolai tevékenységeket. Az írás, olvasás, számolás természetesen ma is alapkészségek és a közös műveltség megszerzéséhez bizonyos lexikális tudásra is szükség van. Ha azonban a közoktatásban feltétlenül megszerezhető alapkészségeket nem bővítjük a mai kor szükségleteinek megfelelően, a lexikális tudás iskolai memorizálását pedig nem igazítjuk az adattárolás, visszakereshetőség lehetőségeihez, akkor az iskolák talán éppen az eredeti céljukkal ellentétes eredményt érnek el. Nem lehetőségeket teremtenek, hanem elzárnak azoktól.

Ma már széles körben elfogadott, hogy az emberi intelligencia nem ragadható meg kizárólagosan az általánosan ismert IQ-tesztekkel, amelyek jórészt verbális, vizuális és logikai képességeken keresztül mérnek. Az intelligenciának számos más megnyilvánulási módja van. A teljes intelligenciaprofilból az iskolákban, a közoktatásban, a társadalmi diskurzusban mégis, továbbra is aránytalanul nagyobb hangsúlyt kap ez a néhány terület. Ez pedig jelentősen alakítja az oktatásról alkotott elképzeléseinket. Befolyásolja azt is, mit gondolunk szülőként arról, hogy mit, miért és hogyan kell tanulnia a gyerekeknek az iskolában, mi az, ami sikernek és teljesítménynek számít. Az összetett emberi intelligencia csupán két-három fő területe az, amit érdemben fejleszt, értékel és elismer a közoktatás. A verbális és a matematikai intelligenciát mindenekelőtt, azonban sajnos ezeknek sem feltétlenül a kreatív formáját.

A digitális-információs forradalmat követően az oktatásnak újra alkalmazkodnia kell a kor igényeinek kiszolgálásához. Ma arra van szükség, hogy tömegek legyen képesek rugalmasan alkalmazkodni a gyorsan változó környezethez, és hogy a lehető legnagyobb mértékben valósuljon meg az egyéni képességek kibontakoztatása. Ehhez nyújthat segítséget egy olyan szemléletváltás, ami elismeri az emberi intelligencia, kreativitás, tehetség és alkotóképesség többféle megnyilvánulását és sokkal kevésbé kezeli ezeket alá-fölé rendeltségi viszonyban. A többszörös intelligencia megközelítések éppen ezt célozzák.

Howard Gardner többszörös intelligencia (TI) elméletének lényege abban rejlik, hogy komolyan veszi az emberek közötti különbségeket, az emberi sokféleséget. Elismeri, hogy nem lehet minden embert egy azon intellektuális dimenzióba besorolni, és hogy bármely egységes oktatási megközelítés a gyerekeknek csak egy kis csoportját szolgálja ki.

Gardner szerint az emberi intelligencia egy olyan több tényezős potenciál, amit tapasztalati, kulturális és motivációs tényezők befolyásolnak. Összetevői: intra- és interperszonális, nyelvi, logikai-matematikai, téri-vizuális, testi-kinesztetikus, zenei, természeti-környezeti és egzisztenciális intelligencia. Ez utóbbit Gardner továbbra is kutatja, de számos eredménye szerint ez is meghatározható önálló területként. Ha elolvassuk, mit is foglal magába, nem igazán lesznek kételyeink.

Mit is jelent ez valójában? Az intelligencia egy komplex rendszer, ami több specializált egységből épül fel, és aminek egységei között nagyfokú az integráltság és a kölcsönhatás. Lényegében a különböző intelligenciák mindegyike egy bizonyos típusú információ – pl. számok, mozgás, képek, szavak, ritmus - feldolgozásán alapuló problémamegoldó és alkotó képesség. Aki egy (vagy több) területen tehetséges, annak az információ átalakító képessége kiemelkedően hatékony egy (vagy több) területen. Ez azonban nem csupán azt jelenti, hogy azon a területen extra képességei vannak, hanem azt is, hogy a többi intelligencia területét is képes ennek az egynek a szolgálatába állítani.

A Gardner által meghatározott 8+1 intelligencia terület mindegyikét bemutatjuk nektek és segítünk értelmezni, felismerni és fejlesztési tippeket rendelünk hozzájuk. Fontosnak tartjuk, hogy már önmagában a felismerés, hogy sokféleképpen lehet valaki tehetséges, és az intelligencia területek önmagunkban és gyerekeinkben való azonosítása pozitív hatással van az önértékelésre, a gyerekek iskolai teljesítményére, a standard iskolai elvárások által sokszor megnyomorított szülő-gyerek kapcsolatra. Tehát már attól szárnyakat kaphat gyermeked, ha meglátod és méltányolod a benne rejlő magasabb potenciált. Figyelem! Nem csupán az a fontos (bár nagyon fontos ez is), hogy a gyerekeknek láthatóvá, megtapasztalhatóvá tegyük azt, hogy ők melyik területen erősek. Azt kell elérnünk, hogy megtapasztalhassák, hogy minden egyes intelligencia területüket képesek mozgósítani és képesek bennük fejlődni. Ha tehát azonosítottál néhány kevésbé fejlett területet, akkor észrevétlenül, azt segítő tevékenységekkel hozhatod formába, fejlesztheted azt. Persze az sem baj, ha ebben az iskola is partner.

Figyeld oldalunkat! Január 5-én az intraperszonális intelligenciát mutatjuk be. 

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
A rossz gyerek
iskola, óvoda

A rossz gyerek

Az osztályban van egy rossz gyerek. Mindenki szerint rossz. Piszkálja a gyerekeket, belerúg a lányokba, zavarja az órát.

Képzeletbeli történet!

Még a kisebb alvási problémák is kognitív nehézségeket okozhatnak a gyermekek számára
interjúk

Még a kisebb alvási problémák is kognitív nehézségeket okozhatnak a gyermekek számára

Mindannyian tudjuk, hogy mennyire fontos a jó éjszakai alvás, de a gyermekkori alvásproblémák, mint például a horkolás, az éjszakai ébredés, az alvajárás vagy az álmatlanság elég gyakoriak.

Öt gyerek anyjának lenni
határon túl

Öt gyerek anyjának lenni

Egy barátnőm barátnője külföldön él a családjával. Öt gyermeke van, és azt hiszem azt csak Ő tudja, hogy ez mit jelent. De akármit is jelentsen, egy biztos, hogy ő ezt élvezi. Ezt onnan tudom, hogy a barátnőm egy ideje meséli, hogy Joli – ő a bizonyos – a facebookon kis posztokban megosztja a családja történeteit. Szórakoztató és tanulságos, néha könnyeket csal a szemébe, néha pedig elgondolkodtató. Egy biztos, hogy mindarról sajátos képe van, és sok gyereken kipróbált tapasztalata, amivel mi is szembesülünk a hétköznapjainkban. És akkor arra kértük Jolit, hogy néhány történetét mesélje el itt is.

Te mikor beszélgetsz a gyerekkel a téridőről?
ajánló

Te mikor beszélgetsz a gyerekkel a téridőről?

Bevallom, én soha. Ahogy a fénysebességről sem nagyon jut eszembe és az univerzum bár időnként szóba kerül, nagyon sokat nem tudok róla. Ezért is álltam kicsit értetlenül a mini sorozat előtt, amit ma ajánlok nektek. Mert hogy ezek a mesekönyvek erről szólnak. És aztán a szerző, Farkas Robi olyan jó kis válaszokat adott a kérdéseimre, hogy elkezdett érdekelni.

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.