Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
iskola, óvoda

Tudod, miben kiemelkedő a gyereked intelligenciája? Nem? Segítünk!

Most induló sorozatunkból megtudhatod, miben és mennyire tehetséges a gyereked. Illetve bemutatjuk, hogy mi is valójában az intelligencia és hogyan mutatkozik meg a hétköznapokban. Ha végigolvasod az egyes részeket, akkor megtudhatod, miben kiemelkedő a gyermeked intelligenciája, és milyen területeken, miben kell fejleszteni. Arra is kapsz ötleteket, hogyan tudod ezt segíteni a mindennapokban.

Miközben a világ és ezzel együtt a munkaerőpiaci igények is jelentősen megváltoztak, az intézményes oktatás, a hozzá kapcsolódó szakszolgálatokkal együtt, továbbra is azokra a tudásterületekre fókuszál, amelyek történelmileg hangsúlyossá váltak. Nagyjából 150 éve az ipari forradalom után kialakult munkaerőpiaci igényekhez igazították az iskolai tevékenységeket. Az írás, olvasás, számolás természetesen ma is alapkészségek és a közös műveltség megszerzéséhez bizonyos lexikális tudásra is szükség van. Ha azonban a közoktatásban feltétlenül megszerezhető alapkészségeket nem bővítjük a mai kor szükségleteinek megfelelően, a lexikális tudás iskolai memorizálását pedig nem igazítjuk az adattárolás, visszakereshetőség lehetőségeihez, akkor az iskolák talán éppen az eredeti céljukkal ellentétes eredményt érnek el. Nem lehetőségeket teremtenek, hanem elzárnak azoktól.

Ma már széles körben elfogadott, hogy az emberi intelligencia nem ragadható meg kizárólagosan az általánosan ismert IQ-tesztekkel, amelyek jórészt verbális, vizuális és logikai képességeken keresztül mérnek. Az intelligenciának számos más megnyilvánulási módja van. A teljes intelligenciaprofilból az iskolákban, a közoktatásban, a társadalmi diskurzusban mégis, továbbra is aránytalanul nagyobb hangsúlyt kap ez a néhány terület. Ez pedig jelentősen alakítja az oktatásról alkotott elképzeléseinket. Befolyásolja azt is, mit gondolunk szülőként arról, hogy mit, miért és hogyan kell tanulnia a gyerekeknek az iskolában, mi az, ami sikernek és teljesítménynek számít. Az összetett emberi intelligencia csupán két-három fő területe az, amit érdemben fejleszt, értékel és elismer a közoktatás. A verbális és a matematikai intelligenciát mindenekelőtt, azonban sajnos ezeknek sem feltétlenül a kreatív formáját.

A digitális-információs forradalmat követően az oktatásnak újra alkalmazkodnia kell a kor igényeinek kiszolgálásához. Ma arra van szükség, hogy tömegek legyen képesek rugalmasan alkalmazkodni a gyorsan változó környezethez, és hogy a lehető legnagyobb mértékben valósuljon meg az egyéni képességek kibontakoztatása. Ehhez nyújthat segítséget egy olyan szemléletváltás, ami elismeri az emberi intelligencia, kreativitás, tehetség és alkotóképesség többféle megnyilvánulását és sokkal kevésbé kezeli ezeket alá-fölé rendeltségi viszonyban. A többszörös intelligencia megközelítések éppen ezt célozzák.

Howard Gardner többszörös intelligencia (TI) elméletének lényege abban rejlik, hogy komolyan veszi az emberek közötti különbségeket, az emberi sokféleséget. Elismeri, hogy nem lehet minden embert egy azon intellektuális dimenzióba besorolni, és hogy bármely egységes oktatási megközelítés a gyerekeknek csak egy kis csoportját szolgálja ki.

Gardner szerint az emberi intelligencia egy olyan több tényezős potenciál, amit tapasztalati, kulturális és motivációs tényezők befolyásolnak. Összetevői: intra- és interperszonális, nyelvi, logikai-matematikai, téri-vizuális, testi-kinesztetikus, zenei, természeti-környezeti és egzisztenciális intelligencia. Ez utóbbit Gardner továbbra is kutatja, de számos eredménye szerint ez is meghatározható önálló területként. Ha elolvassuk, mit is foglal magába, nem igazán lesznek kételyeink.

Mit is jelent ez valójában? Az intelligencia egy komplex rendszer, ami több specializált egységből épül fel, és aminek egységei között nagyfokú az integráltság és a kölcsönhatás. Lényegében a különböző intelligenciák mindegyike egy bizonyos típusú információ – pl. számok, mozgás, képek, szavak, ritmus - feldolgozásán alapuló problémamegoldó és alkotó képesség. Aki egy (vagy több) területen tehetséges, annak az információ átalakító képessége kiemelkedően hatékony egy (vagy több) területen. Ez azonban nem csupán azt jelenti, hogy azon a területen extra képességei vannak, hanem azt is, hogy a többi intelligencia területét is képes ennek az egynek a szolgálatába állítani.

A Gardner által meghatározott 8+1 intelligencia terület mindegyikét bemutatjuk nektek és segítünk értelmezni, felismerni és fejlesztési tippeket rendelünk hozzájuk. Fontosnak tartjuk, hogy már önmagában a felismerés, hogy sokféleképpen lehet valaki tehetséges, és az intelligencia területek önmagunkban és gyerekeinkben való azonosítása pozitív hatással van az önértékelésre, a gyerekek iskolai teljesítményére, a standard iskolai elvárások által sokszor megnyomorított szülő-gyerek kapcsolatra. Tehát már attól szárnyakat kaphat gyermeked, ha meglátod és méltányolod a benne rejlő magasabb potenciált. Figyelem! Nem csupán az a fontos (bár nagyon fontos ez is), hogy a gyerekeknek láthatóvá, megtapasztalhatóvá tegyük azt, hogy ők melyik területen erősek. Azt kell elérnünk, hogy megtapasztalhassák, hogy minden egyes intelligencia területüket képesek mozgósítani és képesek bennük fejlődni. Ha tehát azonosítottál néhány kevésbé fejlett területet, akkor észrevétlenül, azt segítő tevékenységekkel hozhatod formába, fejlesztheted azt. Persze az sem baj, ha ebben az iskola is partner.

Figyeld oldalunkat! Január 5-én az intraperszonális intelligenciát mutatjuk be. 

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Szupererőink 4. - A hangok intelligenciája
iskola, óvoda

Szupererőink 4. - A hangok intelligenciája

INTRO

Pár napja egy workshop-on vettem részt, amin a többszörös intelligencia modellt jártuk körül. Lezárásként a közel száz résztvevő (többnyire pedagógusok) kitöltött saját magáról egy tesztet, amelyből megtudhattuk, melyik területen vagyunk mi magunk a legerősebbek. Végül ez alapján alkottunk csoportokat és találtunk ki az intelligencia területeknek megfelelő elköszönést. Nagyon erős élmény volt, hogy a két legkisebb csoport a verbális és a logikai-matematikai intelligenciában különösen erősek csoportja volt. A verbálisan legerősebbek csoportja három, míg a matematikailag erőseké hét főből állt, míg például az interperszonálisak és intraperszonálisak csoportjában külön-külön több mint húszan voltak.

Menni vagy maradni? Az iskolaérettség dilemmája
interjúk

Menni vagy maradni? Az iskolaérettség dilemmája

Lassan az utolsó pillanathoz érkezünk, hogy eldöntsük, menjen-e a hatévesünk szeptemberben iskolába. Ugyan hivatalosan nem mi, hanem az óvoda dönt, azért szerencsére a gyakorlatban még van szava a szülőnek is. Viszont nehéz, és összetett feladat meghozni ezt a döntést. És az érzelmeink, szubjektív megérzéseink mellett – amik szinte a legfontosabbak – a szakmai szempontokkal sem árt tisztában lennünk. Czédulás Karolina gyógypedagógust hívtam segítségül, hogy járjuk körül a legfontosabb pontokat, amiket mérlegelnünk kell az iskolaérettség kapcsán.

Hogyan segíti a Braille-írás az olvasásban és a tanulásban a vakokat és gyengén látókat?
határon túl

Hogyan segíti a Braille-írás az olvasásban és a tanulásban a vakokat és gyengén látókat?

Louis Braille, aki 1809. január 4-én született, feltalált egy tapintható olvasási és írási módszert, amely számtalan látássérült embernek nyújt a mai napig segítséget. Braille, maga is vak volt. Az első ötletével egy kitapintható írásmódról már iskolás korában kitűnt. Forrás: theconversation.com

10 dolog, amit minden szülőnek tudnia kellene
ajánló

10 dolog, amit minden szülőnek tudnia kellene

Milyen jó lenne, ha összesen csak 10 dolgot kellene tudnia egy szülőnek ahhoz, hogy sikeresen felnevelhesse a gyerekét. Forrás: https://www.maggiedent.com/blog/10-things-every-pa...

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.