Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
iskola, óvoda

Szupererőink 2. - Térbeli-vizuális intelligencia

Mi is ez? Ez az intelligencia annak a képessége, hogy képekben, látványban, színekben, ábrákban gondolkodjunk, hogy képesek legyünk mentális vagy valóságos képalkotásra, elképzelt vagy saját élmények ábrázolására, vizuális-térbeli formák létrehozására. A többszörös intelligenciáról szóló bevezető cikkünket itt találjátok: http://szulo2pont0.hu/munka/770-tudod-miben-kiemel...


Ezeken a tapasztalati és praktikus elemeken túl a térbeli-vizuális intelligencia révén vagyunk képesek bármilyen vizuális, képi látvány értelmezésére, gondolati vagy tényleges átalakítására egyaránt. Ez a fajta agyi működés elsődlegesen a jobb agyféltekéhez köthető.

Ez az intelligenciánk segít minket a térbeli érzékelésben és észlelésben, a vizuális gondolkodásban. Ez az a terület, amiben erősek vagyunk, ha jó a képi memóriánk, ha nem okoz számunkra gondot a téri forgatás, ha fejlett a perifériás látásunk és ha könnyedén tájékozódunk a térben. Akik számára a mentális képalkotás, képi manipuláció és az aktív képzelet hétköznapi tapasztalat, azok különösen tehetségesek ezen a területen és mire felnőnek például képzőművészek, filmművészek, fotográfusok, webdesigner-ek, divattervezők, építészek lesznek. A művészi tehetségek nem ritkán nagy gyűjtők is. Úgy elégítik ki vizuális ingerek iránti éhségüket, hogy körülveszik magukat képzeletük képeivel és olyan tárgyakkal, amelyek tetszenek nekik.

Miből láthatod, hogy a te gyereked hogyan áll ezekkel a szupererőkkel? Ha kisgyerekként odavolt/odavan a kincskeresős, térképes játékokért, vagy nagyobb gyerekként előbb olvasta a Harry Potter-t, a Gyűrűk ura-t vagy a Hobbit-ot, mint látta a könyvekből készült filmeket és a filmeket látva csalódott, vagy nem volt elégedett a film képi megoldásaival, szintén gyanakodhatsz, hogy a jövő építésze, filmrendezője vagy grafikusa cseperedik a szárnyaid alatt. Ha kirándulni mentek és észrevesz minden turistajelzést, mókust, gombát vagy táblát az erdőben; elég neki egy pillantás bármilyen térképre és bármilyen látószögből ahhoz, hogy átlássa a saját vagy mások helyzetét; képes megmondani egy ismeretlen városban is, hogy merre kell visszamenni a parkolóházhoz és úgy érzed nincs szükséged GPS-re, mikor veled van, akkor biztos lehetsz benne, hogy ezen a területen különösen jó képességei vannak. Ő az, aki bámulatosan gyorsan látja át a Rubik-kocka logikáját és nem okoz neki gondot megszámlálni egy rajzon látott kocka építmény nem látható oldalait. Nem ritka, hogy képekben, filmekben, vagy rajzfilmekben gondolkodik, az olvasott vagy hallott történetek szinte azonnal képekben jelennek meg lelki szemei előtt és gyakran értelmezi a dolgokat érzékletes képi hasonlatokkal. Meglepő tudatossággal dolgozza fel és jegyzi meg az utcákat elárasztó kisebb-nagyobb plakátok tartalmát, képes rá, hogy minőségi különbséget is tegyen közöttük.

Lehet, hogy kicsi korában is játszva „olvasta” a legók összeszerelési útmutatóit, sőt ötévesen már saját építményeket készített. Kicsi vigasz a rendet pártoló szülők számára aktuálisan, hogy a látszólag értelmetlen, kisebbnél-kisebb tárgyak, szépséges kövek, matricák, vagy bármilyen tárgyak megszállott gyűjtői, felnőtt korukban könnyen lehet, hogy éppen ezzel összefüggésben találják majd meg a hivatásukat és vállnak sikeressé.

Hogyan segítheted a fejlődésben? Ha mindezek kevésbé határozzák meg a mindennapjaitokat, akkor itt az idő, hogy felvértezzétek magatokat néhány ilyen tevékenységgel, mert azon túl, hogy kifejezetten fejlesztően hat az egész családra, még mókás és élvezetes is lesz. Egyszerű és jó játék ehhez az activity, de bátorítsd gyermekedet arra, hogy rajzoljon csak saját örömére is. Lehet, hogy nem szeret embereket, állatokat rajzolni, de a nonfiguratív, színekkel és vonalakkal való játék tetszeni fog neki. Ne rettenjünk vissza a digitális eszközök képalkotó, képszerkesztő programjainak használatától sem! Hagyjuk, hogy fotózzon a gyermekünk telefonnal vagy a komolyabb családi géppel is, és válasszuk ki együtt a legjobban sikerülteket, ami egyébként lehet homályos is, ha például egy nagyon érdekes dolgot látott meg, vagy éppen ettől kifejezetten művészi hatású a kép.

Bármilyen kézműveskedés jótékony hatású. Ha a gyermeked kifejezetten utál ceruzát fogni, nem baj, kézzel-lábbal festeni lehet, hogy lesz kedve. Vagy festékszóróval graffitizni. Ez utóbbi persze csak ritkán megvalósítható, de akár a gyerekszoba felújításakor is gondolhatunk erre a megoldásra egy fal erejéig, vagy amíg meg nem jön a festő. Ha már falak, akkor a táblafesték is nagyon sok mindent tud nyújtani, és kedvet csinál a grafikus megoldásokhoz. A legózás is lehet családi program és lehet, hogy csak abban segítesz a gyerekednek, hogy megtalálja a megfelelő darabokat, de így hamar sikerélménye lesz és önállóan is nekikezd az építésnek. Bunkert építeni kint és bent egyaránt jó móka, no meg fakockákból, farönkökből vagy homokból is kitűnő program bármit építeni.

Menjetek geocaching túrára, Budapesten akad ilyen a városban is! Képeket pedig akár az itt gyűjtött virágokból, levelekből, papírdarabokból vagy bármilyen szemétnek látszó tárgyból is lehet alkotni. Ott helyben is. Jó, ha meg is mutatod a gyerekednek, hogy ez az önkifejezés egy művészi módja is lehet. Vagyis menjetek múzeumba, kiállításra, de csak olyanra, ami neki is izgalmas! A kortárs művészeti alkotások, fényfestések, grafikák, fotó- és filmtehcnikák, performanszok, múzeumpedagógiai foglalkozások vagy akár a képzőművészeti vásárok is mind fejlesztik a vizuális intelligenciát. Arra is alkalmat teremtenek, hogy segíts a gyermekednek látni, érteni, befogadni, értékelni ezeket az élményeket. Jó kezdet lehet, ha gyermeked egyelőre menekülőre fogja, ha kiejted a múzeum szót.

További fejlesztési lehetőséget rejt magában, ha az éppen megvásárolt bútorok összeszerelését a gyermeked életkorától, motiváltságától és a te türelmedtől függően együtt csináljátok, vagy egyenesen rábízod. A következő adventi naptárt pedig készítheted úgy, hogy a napi ajándékok helyett a megtalálásukhoz készített térképeket rakod a kis zsebekbe, zsákokba.

Miből tudhatod, hogy az iskolában figyelnek a téri-vizuális szupererők fejlesztésére?

Ha a sok kézműves foglalkozás mellett a tanóráknak is szerves része a művészet, mint eszköz a tanulásban. Ha a gyerekek például modelleket, házakat, tornyokat, labirintusokat építenek különféle anyagokból. Ha a papír, a műanyag, az agyag, a fa, a fém, a textil és még sok más anyag játék és alapanyag egyben és a színes ceruzán túli képzőművészeti technikák is ismerősen csengenek számukra. Ha van például csillagász és fotó szakkör, rendszeresen járnak a természetbe, ha díszleteket és kosztümöket készítenek az iskolai színházi előadás bemutatójára. Ha lehetősége van a gyerekeknek digitális képalkotó technikákkal találkozni és elsajátítani, alkalmazni is azokat, vagy egyszer csak azt veszed észre, hogy kisdeded bármilyen témáról képes egy látványos, átgondolt prezit vagy ppt-t összeállítani, vagy ha az idei nyaraláskor már nem kezdi forgatni a térképet.

Biztosan tudatosan kezelt ez a terület az iskolában, ha a gyerekeknek van beleszólásuk saját környezetük kialakításába és nem csak a rajzverseny első helyezettjeinek munkáira büszkék, hanem a gyerekek alkotásai díszítik a belső tereket. Kifejezetten ezt az intelligencia területet támogató módszer, ha a gyerekek választhatnak többféle felület közül is (pl. az asztalra rögzített papír, flipchart, filctollas vagy krétás tábla), amikor szükségük van a kérdéshez, gondolkodáshoz, megértéshez, válaszadáshoz, prezentáláshoz arra, hogy lerajzoljanak valamit. Ha rendszeresen kapnak olyan feladatokat, amihez bármilyen vizuális rendezőt kell értelmezni, vagy készíteni (pl. diagramok, grafikonok), ha a szövegek feldolgozásakor saját színkódokat vagy más grafikus jelölő rendszert használhatnak, vagy ha egy memoriterhez (pl. János vitéz) készíthetnek maguknak képregényes-rajzos segédanyagot.

Az intelligenciaterülethez tartozó fejlesztési területek:

esztétikai igény és érzék, képolvasás, látvány értelmezés, vizuális térképek olvasása, képekben gondolkodás, kreativitás, térérzékelés, téri forgatás, térkihasználás, tájékozódás, ábrázolás, reproduktív és produktív képzelet

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Lego másképp
iskola, óvoda

Lego másképp

Gondoltál már arra, hogy amikor a gyerekek együtt legóznak milyen fejlesztő tevékenységet végeznek? Később a felnőttek több ezer dollárt költenek arra, hogy csapatépítés, stratégia alkotás vagy együttműködés fejlesztés tréningen alkalmazzák. Érdemes ki- és felhasználni a játékot, ami minden gyereknél megtalálható és szinte nincs olyan terület, amelynél ne lehetne használni ezeket a remek kis építőkockákat.

Még a kisebb alvási problémák is kognitív nehézségeket okozhatnak a gyermekek számára
interjúk

Még a kisebb alvási problémák is kognitív nehézségeket okozhatnak a gyermekek számára

Mindannyian tudjuk, hogy mennyire fontos a jó éjszakai alvás, de a gyermekkori alvásproblémák, mint például a horkolás, az éjszakai ébredés, az alvajárás vagy az álmatlanság elég gyakoriak.

Iskolai tízórai/ebéd/uzsonna ötletek
határon túl

Iskolai tízórai/ebéd/uzsonna ötletek

Egy háromgyerekes amerikai anyuka összegyűjtötte a legfantáziadúsabb iskolai ebéd ötleteket. Mi meg lefordítottuk nektek és belinkeltük az eredeti oldalakat, hátha megkönnyítjük ezzel a mindennapi fejtörést.

Szabályok és Tiltások
ajánló

Szabályok és Tiltások

A fegyelmezés az egyik leginkább központi kérdés a gyereknevelésben. Mikor teszek jót? Ha eltiltom, megmondom, szabályozom vagy rávezetem? Úgy tűnik, hogy nagyon nincs meg a biztos válasz, leginkább talán helyzetek vannak, amikor próbálgatunk ezt-azt.

Összeszedtünk néhány példát, ötletet mit lehet alkalmazni. Vagy bejön vagy nem. De ettől is szép!

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.