Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
iskola, óvoda

Szupererőink 3 - Interperszonális intelligencia

Mi is ez? Az interperszonális intelligencia olyan kompetenciák együttese, amelyek fontos szerepet játszanak abban, hogy sikeresen tudjunk válaszolni, reagálni a környezet kihívásaira, megtaláljuk a helyünket a szűkebb és tágabb környezetünkben, beilleszkedjünk a társadalomba. A többszörös intelligenciáról szóló bevezető cikkünket itt találjátok: http://szulo2pont0.hu/munka/770-tudod-miben-kiemel...

Ezek a kompetenciák lehetővé teszik mások érzelmeinek, motivációinak, szükségleteinek, szándékainak és céljainak észlelését, azonosítását, megértését, megkülönböztetését és elfogadását, azt, hogy átérezzük mások helyzetét. Képessé tesz arra, hogy egyszerre vegyünk figyelembe különféle nézőpontokat és mások szemszögéből legyünk képesek egy-egy szituációra rálátni. Képessé tesz az ellentmondásos helyzetek és konfliktusok rugalmas kezelésére.

Meghatározó intelligenciaterület abban, hogy konstruktív és kölcsönösen segítő, pozitív kapcsolatokat alakítsunk ki és tartsunk fenn. Képessé tesz arra, hogy másoktól tanuljunk, másokkal együtt dolgozzunk közös céljaink érdekében, és hogy megosztott felelősség mellett is magas elvárásokat támasszunk saját magunkkal szemben.

A személyközi intelligencia révén képessé válunk a proszociális gondolkodásra, mások támogatására, a segítségnyújtásra. Bátorítani tudunk másokat is az (ésszerű) kockázatvállalásra, a kezdeményezésre, az aktív állampolgárságra, a lokális felelősségvállalásra.

Meghatározó abban, hogy felismerjük a különböző szerepekkel és feladatokkal együtt járó felelősséget és a feladatok megosztásának fontosságát. Lehetővé teszi, hogy elfogadjuk és elsajátítsuk az alapvető együttélési, együttműködési normákat, és hogy az adott helyzeteknek megfelelő magatartási formákat alkalmazzuk. Meghatározza azt is, hogy képesek legyünk a szabályok szövegkörnyezetnek és szituációnak megfelelő újraértelmezésére.

Miből láthatod, hogy a te gyereked jól áll ezzel a szupererővel?

Ha bátran, akár felnőttekkel szemben is konfrontálódik, amikor őt vagy másokat sértő, méltatlan szituációkba kerül és amikor igazságtalanságot tapasztal, ha segítőkész, vigasztal és mások védelmezője, biztos lehetsz benne, hogy ebben az intelligenciában kimagasló a gyermeked.

Szintén gyanakodhatsz erre, ha játékban vagy egyéb hétköznapi helyzetekben is figyelembe veszi mások szempontjait. Például, hogy a kistesónak hamarabb kell lefeküdnie és olyankor neki csendben kell már lennie, vagy egy társasjátékban segítséget nyújt rosszul álló ellenfelének, amitől aztán ő maga is láthatóan felvillanyozódik. Ő az a gyerek, aki lelkes, amikor megkérik őt, hogy magyarázzon el valamit, magabiztosan áll ki emberek elé beszélni, szereti, ha ő van a középpontban. Könnyen lehet, hogy interperszonális intelligenciában kiemelkedő gyermekeddel minden hétvégén születésnapi bulikba jártok, de ő az, aki ismeretlen társaságban is könnyen feloldódik és megtalálja a helyét. Könnyedén beszélget a barátaiddal, a munkatársaiddal és a múzeumi teremőrrel egyformán. Jó humorú, őszinte és képes megkülönböztetni az iróniát a cinikus, bántó megjegyzésektől, mások kárára sosem viccelődik. Korát meghazudtolóan nagyvonalú, szívesen megosztja örömeit, sikereit, lábbal hajtós motorját és csokoládéját másokkal. Ő az a gyerek, akivel a nála sokkal fiatalabbak is szívesen vannak együtt, mert türelmes, figyelmes velük, partnerként kezeli őket, miközben élvezi, hogy taníthat nekik valamit. Egy csapat együttes erőfeszítése és a közösen kitűzött célok elérése ösztönzően hatnak rá, számára fontos, hogy hozzátegyen a közös teljesítményhez. Éppen ezért a csoportmunkában ő a csapat lelke. Az iskolában biztosan szívesen támaszkodnak rá a tanárai és a társai is, mert pontosan érzékeli a csoport érzelmi állapotát és erőviszonyait is, így képes egyensúlyban is tartani ezt. Ő az a vezető, akit nem kineveznek, hanem annak fogadja őt el a környezete.

Hogyan segítheted a fejlődésben? Ha gyermeked nehezen teremt kapcsolatokat és döcögősen kommunikál másokkal, viszont szívesen sportolna valamit, mindenképpen csapatsportot válassz neki. Az edző olyan ember legyen, aki maga is erős az interperszonális intelligencia terén. Szervezz a családnak, barátoknak szabaduló szobás programot egy-egy hétvégére. Lehet ez egy szülinapi meglepetés is.

Sokat segítesz a gyerekednek ezen a területen, ha otthoni védett közegben van alkalma részt venni vitákban. Ezt nem elsősorban érzelmileg túlfűtött, konfliktusos helyzetekben lehet gyakorolni, de ott is nagyon fontos, hogy megtanulhassa kulturáltan képviselni saját álláspontját.

Az is fejlesztő, ha egy felmerülő érdekes kérdés, őt foglalkoztató jelenség kapcsán sorakoztattok fel együtt pro és kontra érveket. Engedd meg, hogy ellentmondjon neked és hogy más, sőt sokféle nézőpontot hozzon egy vitába! Amikor már nagyobb, kérd meg, hogy figyelmeztessen, ha úgy érzi manipulálod őt vagy éppen ráerőlteted a saját akaratodat!

Nagyobb gyerekedre bízd rá a családi buli megszervezését, ha egyedül is van kedve hozzá, akkor úgy, vagy kérd meg hogy segítsen neked ebben! Már tavasszal megbízhatod a közös nyaralás tervezésével. Kérd meg, hogy gyűjtsön lehetséges úti célokat, olyan programokat, amik őt érdeklik és olyanokat is, amik a szülei és a testvérei számára vonzók! Tűzz ki egy időpontot, amikor egy nyugodt órát el tudtok ezzel együtt tölteni és kérd meg a gyermekedet, hogy vezesse le a megbeszélést! Ha nagyobb, bátorítsd rá, hogy készítsen ehhez egy prezentációt is!

Miből tudhatod, hogy az iskolában figyelnek az interperszonális szupererők fejlesztésére?

Ha az iskolában a gyermeked számára a csoportmunka természetes, tudja, hogy mit jelent a kooperativitás, akkor megnyugodhatsz. Itt tudatosan építik a gyerekek szociális kompetenciáit, fejlesztik a személyközi intelligenciát. Ha a csoportmunkán túl rendszeresen dolgoznak közös projekteken, részt vesznek iskolai vagy iskolák közötti disputákon, ha létezik a közösségi életet támogató bármilyen kezdeményezés, például beszélgető vagy játék szoba, akkor a helyzet még rózsásabb. nagyon jó jel, ha van idő a konfliktusok megbeszélésére, sőt a rendszeres beszélgetésre spontán vagy irányított módon is. Az iskolaújság, blog vagy vlog közös készítése csupa jó terep. Tudatosan figyel az iskola a személyközi képességek fejlesztésére, ha a gyerekek rendszeresen és aktívan részt vesznek az ünnepek, kulturális programok, kirándulások, táborok tervezésében, szervezésében és lebonyolításában. További jó módszer a kortárs segítés, akár online változatban is. Kifejezetten erősíti a szociális érzékenységet a civil szervezetek munkájába való bekapcsolódás. A vezetői készségeket fejlesztik csoportos kutatási munkák, felmérések szervezése és lebonyolítása, vagy akár a gyerekekre bízott óravezetés.

Az intelligencia területhez tartozó fejlesztési területek:

kommunikáció, szolidaritás, empátia, visszajelzést adni és kapni, nézőpontváltás, közösségi felelősségvállalás, társadalmi tudatosság, kapcsolatmenedzsment képessége: kapcsolatteremtés, kapcsolatépítés; együttműködő tanulás, proszociális magatartás, megbízhatóság, etikus magatartás, kooperáció, változás kezdeményezése és kezelése, vezetői képességek: tervezés, szervezés, irányítás; a sokszínűség erőforrásként kezelése, politikai tudatosság: belehelyezkedés, konfliktuskezelés (egyezségre jutás, kompromisszumkötés, asszertivitás)

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Mért kell rendet tenni a gyerekszobában?
iskola, óvoda

Mért kell rendet tenni a gyerekszobában?

Minden gyereknél eljön a nap, amikor könyörögni kell, hogy tegyen maga után rendet. Hogy legyen figyelemmel a környezetére, hogy uralkodjon a káoszon. És van, hogy erre hiába kérjük, aztán feladjuk. De miért is kell ragaszkodnunk a rendhez? Miért nem hagyhatjuk rájuk, milyen állapotban van a szobájuk?

Farkasszemet nézve a félelmekkel
interjúk

Farkasszemet nézve a félelmekkel

A félelem végigkísér egész életünkben. Kisgyerek korunktól egészen idős korunkig. Jó lenne hát megbarátkozni vele, megszelídíteni, ha már az életünk része. Ezt segíti Al Ghaoui Hesna, Holli a Hős című mesekönyve, akinek főszereplője bátor mintája lehet gyerekeinknek és nekünk is.

Új iskola, óvoda
határon túl

Új iskola, óvoda

Most már kijelenthetem, azt hiszem, hogy egészen pontosan tudom, mit éreznek a gyerekeim az új iskolájukban: túl vagyok mind a négy szülői értekezleten (a legidősebbnek már ilyenje nincs, szóval az a terep továbbra is ismeretlen).
Ülök az osztály(-ok)ban/csoportban, teljesen ismeretlen környezetben (némi tévelygés után megtalálom a megfelelő osztálytermet), teljesen idegen emberek között (és rátok gondolok, drága volt szülőtársak, óvodában, iskolában). 

Fortnite, a menő játék
ajánló

Fortnite, a menő játék

Különösen az ADHD-s és a szociális képességekkel bajlódó gyerekek szülei számára állított össze az Understood oktatási portál bloggere tanácsokat, mit érdemes tenniük, ha a gyerekeik a Fortnite játékkal játszanak. Úgy gondoltam, hogy mások számára is érdekes és megfontolandó lehet, így alább olvashatjátok, mit javasol a szülőknek Mark J. Griffin, Ph.D., aki az unokájával próbálta ki a játékot, hogy megtapasztalja,hogyan érinti a gyerekeket ez a játék.

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.