Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
iskola, óvoda

Szupererőink 4. - A hangok intelligenciája

INTRO

Pár napja egy workshop-on vettem részt, amin a többszörös intelligencia modellt jártuk körül. Lezárásként a közel száz résztvevő (többnyire pedagógusok) kitöltött saját magáról egy tesztet, amelyből megtudhattuk, melyik területen vagyunk mi magunk a legerősebbek. Végül ez alapján alkottunk csoportokat és találtunk ki az intelligencia területeknek megfelelő elköszönést. Nagyon erős élmény volt, hogy a két legkisebb csoport a verbális és a logikai-matematikai intelligenciában különösen erősek csoportja volt. A verbálisan legerősebbek csoportja három, míg a matematikailag erőseké hét főből állt, míg például az interperszonálisak és intraperszonálisak csoportjában külön-külön több mint húszan voltak.

Kézzel fogható volt, hogy nem az iskolarendszer által hangsúlyosan fejlesztett két terület, a nyelvi és a matematikai intelligenciaterület az, amin keresztül a leghatékonyabban érzékeljük a világot. Bár nem nevezhető reprezentatívnak ez az eredmény, mégis elgondolkodtató, hogy olyan emberek között jött ki, akik azért mind nagyon jó verbális és logikai képességekkel vannak megáldva, hiszen mindez a szakmájukhoz elengedhetetlen.

Az összes többi intelligenciaterületet még továbbra sem fejleszti és vonja be tudatosan az iskola a tanulás és fejlesztés eszköztárába.

A többszörös intelligenciáról szóló bevezető cikkünket itt találjátok: http://szulo2pont0.hu/munka/770-tudod-miben-kiemel...

Zenei intelligencia

Mi is ez?

Pontosabb lenne „hang intelligenciának” nevezni, mert nem korlátozódik a kifejezetten zenei jellegű információra. Továbbá nem is nem csupán a fülünkkel hallható hangokra és dallamokra kell gondolni ennél az intelligenciaterületnél. Nem korlátozódik a zenére ez az észlelési képességünk. Kiterjed a rezgésekre is, amiket egész testünkkel érzünk. A zenei intelligencia révén mintázatokban gondolkodunk, mintákat, ritmusokat azonosítunk a környezetből érkező ingerek, az információk feldolgozása, rendszerezése során. Ez az intelligenciaterület szorosan kapcsolódik a matematikai intelligenciához. Ez az intelligencia foglalja magába a zenei hallás és előadás készségét. A hangok, dallamok és ritmusok hallásának és „látásának”, a különböző hangszínek, hangfekvések megkülönböztetésének és a zene írásának, átírásának a képessége. Ide tartozik az "abszolút hallás" képessége is.

Miből láthatod, hogy a te gyereked jól áll ezekkel a szupererőkkel?

Ha gyermeked gyakran énekel, dudorászik valószínűleg ez az, ami segítségére van abban, hogy gondolkodjon és megnyugtassa magát. Könnyen lehet, hogy ő maga nincs is mindig tudatában annak, hogy valamilyen hangot ad ki. Csupán „kihallatszik”. Ha érzékeny általában a hangokra és a rezgésekre, legyen az levélzizegés, szélfúvás, madárcsicsergés, vagy a villamos dübörgése a talpunk alatt, vagy nyugtalan lesz egy olyan helyen, ahol ugyan zaj van, de számodra például nem zavaró, akkor valószínű, hogy a gyermeked az átlagosnál intenzívebben érzékeli és dolgozza fel a környezet auditív ingereit.

Ha pillanatok alatt megjegyez dallamokat, ritmusokat és rap szövegeket gyárt a történelem leckéből. Ha a családi ebéd közben rendszeresen jobban érdekli, hogy melyik tányér milyen hangot ad, ha a kanállal vagy, ha a villával kocogtatja, hogy a különböző poharak hogyan csilingelnek, ha gyakran dobol kézzel, lábbal, szájjal, mindenben meglátja a hangszert – a saját testében is – akkor bizonyos, hogy a zenei intelligenciája ez egyik legerősebb területe.

Hogyan segítheted a fejlődésben?

Érdekes tapasztalat átsétálni egy hídon, és érezni az áthaladó járművek által keltett rezgést, vagy akár az autóban ülve feltekerni a basszust, amit így az egész testünkkel is érzékelhetünk. De szelídebb módszerek is akadnak. Ha nem szeret énekelni a gyermeked, attól még lehet, hogy szívesen táncol. Ha erre sem fogékony, össze lehet kapcsolni a zene ritmusával például vizuális ingereket, fényeket (ezzel csak óvatosan, az epilepsziások rohamot is kaphatnak a villódzó fényektől!), vagy bármilyen, nem kifejezetten táncos mozgást, például tapsolás, bólintást, csettintést stb. Mindezzel másfajta, esetleg sokkal élesebben működő ingerfeldolgozási csatornákkal segíthetjük meg ezt a területet. A tánc, a ritmikus mozgás szintén ezen a területen fejleszt. Lehet tapsolni, a lábunkon dobolni. Mutass neki beatbox-os előadást! Írjatok együtt egy rap-et a következő családi szülinapos köszöntésére! Hallgassatok együtt zenét, sokfélét, klasszikust és mindenféle mai zenét, külföldit és hazait, akusztikus és szöveges dallamokat is és beszélgessetek róla. Mondd el, neked mi tetszik, mit hallasz benne, milyen hatással van rád! Hallgassatok mindenféle idegen nyelven is dalokat, nézzetek bele sokféle nyelven filmekbe és hasonlítsátok össze a nyelvek dallamát a saját anyanyelvetekével!

Ha kirándultok, vagy csak sétáltok valahol, hívd fel a figyelmét a hangokra, amik körülvesznek titeket! Csak füleljetek. Otthon jó játék, ha bekötött szemmel kell felismerni a különböző zajok forrását, pl. papír összegyűrése, tépése, ceruzahegyezés, alufólia zörgése, gyufagyújtás. Jó móka az is, ha hangfelvétel alapján kell felismerni például ajtó csukódást, az elhaladó autóbusz, vagy az indexelés hangját, a kulcscsörgés, a csobogó víz, vagy egy földre eső pohár hangját. Tanítsd meg fütyülni, vagy tanuljatok meg együtt! Keressétek együtt a zenét, a ritmust a mindennapokban! Ne csak a hangokban, hanem a csendben is. Könnyen lehet, hogy számodra is meglepő része tárul fel a világnak.

Miből tudhatod, hogy az iskolában figyelnek a zenei szupererők fejlesztésére?

Fontos az iskolának ez az intelligencia terület, ha figyelmet fordítanak a zene jelenlétére a mindennapokban, de az ének órák nem csak a szolmizálásról szólnak. A klasszikus zenei kincsünk mellett helyet kap a kortárs zene is.

Ne lepődj meg, ha egy ilyen iskolában a gyereked prezentációt készít kedvenc zenekaráról ének órára, beviheti és megmutathatja kedvenc előadója egy-egy számát, hogy aztán azzal kapcsolatosan dolgozzanak, kapjanak feladatokat. Egy ilyen iskolában könnyen meglehet, hogy van kórus, zenekar, ami azonban inkább az örömzenélésről szól, nem a versenyzésről és még a dobszakkör is szívesen látott foglalkozás.

Ha hallgathatnak fülhallgatóval zenét a gyerekek az önálló munkák közben, amennyiben erre szükségük van, bátorítják a gyerekeket az éneklős, rapelős memorizáló technikák gyakorlására, ha megjelenik a tánc, legalább választható foglalkozásként, vagy például helye van a zenei és mozgásos improvizatív önkifejezésnek is, akkor az iskolátokban kifejezetten tudatosan támogatják a zenei intelligencia fejlődését.

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Mit tanít egy ADHD-s gyerek a szüleinek a Minecraftról és a végrehajtó funkcióról?
iskola, óvoda

Mit tanít egy ADHD-s gyerek a szüleinek a Minecraftról és a végrehajtó funkcióról?

Az ADHD, (figyelemhiányos, hiperaktív) gyerekekről egyre több információnk van. Egyre többükkel találkozunk, és egyre nagyobb arányban jelentkezik a probléma, ami nem a létükkel, hanem azzal kapcsolatos, hogy nemigen tudunk mit kezdeni velük.  Forrás: http://www.huffingtonpost.com/entry/what-my-son-with-adhd-taught-me-about-minecraft-and_us_5846e43be4b0b261c8342778

3 aranyos módja, hogyan ösztönözheted a gyerekedet, hogy jobb legyen
interjúk

3 aranyos módja, hogyan ösztönözheted a gyerekedet, hogy jobb legyen

Több tanulmány is kimutatta, hogy a meleg, szeretetteljes szülő-gyerek kapcsolat összefüggésben van a jobb önértékeléssel, a jobb szülő-gyerek kommunikációval, a jobb tanulmányi eredménnyel és a kevesebb pszichológiai és viselkedési zavarral.

Posztolj egy pucér képet magadról!
határon túl

Posztolj egy pucér képet magadról!

Neem? Oké, akkor legyen fürdőruhás. Esetleg olyan, amin festékes az arcod, paradicsomos spagetti lóg a homlokodba.. vagy egy toporzékolósat? Azt mondod, hogy nekem elment az eszem? Én korábban ezt simán megtettem. Igaz, nem én voltam rajta, hanem a gyerekek. Aztán egyre több infó jött szembe velem a digitális szülőségről és elszégyelltem magam. 

3 szokás, ami a gyerekednek is segít a feladatszervezésben
ajánló

3 szokás, ami a gyerekednek is segít a feladatszervezésben

A gyerekek egyfolytában lesik minden mozdulatunkat, úgyhogy mutassuk meg nekik, hogyan kell okosabban tanulni néhány szokásunk megváltoztatásával.

Sokkal nagyobb hatással vagyunk a gyerekeinkre, mint azt eleinte gondolnánk, ami először akkor kezd nyilvánvalóvá válni, amikor elkezdik utánozni a hanglejtésünket, használni a kifejezéseinket. De amikor rájövünk erre a „hatalmunkra”, akkor fel tudjuk használni ezeket az egyszerű szokásainkat úgy, hogy pozitívan befolyásoljuk a gyerekünk iskolai előmenetelét.

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.