Kapcsolat Facebook Bejelentkezés
iskola, óvoda

Szupererőink 4. - A hangok intelligenciája

INTRO

Pár napja egy workshop-on vettem részt, amin a többszörös intelligencia modellt jártuk körül. Lezárásként a közel száz résztvevő (többnyire pedagógusok) kitöltött saját magáról egy tesztet, amelyből megtudhattuk, melyik területen vagyunk mi magunk a legerősebbek. Végül ez alapján alkottunk csoportokat és találtunk ki az intelligencia területeknek megfelelő elköszönést. Nagyon erős élmény volt, hogy a két legkisebb csoport a verbális és a logikai-matematikai intelligenciában különösen erősek csoportja volt. A verbálisan legerősebbek csoportja három, míg a matematikailag erőseké hét főből állt, míg például az interperszonálisak és intraperszonálisak csoportjában külön-külön több mint húszan voltak.

Kézzel fogható volt, hogy nem az iskolarendszer által hangsúlyosan fejlesztett két terület, a nyelvi és a matematikai intelligenciaterület az, amin keresztül a leghatékonyabban érzékeljük a világot. Bár nem nevezhető reprezentatívnak ez az eredmény, mégis elgondolkodtató, hogy olyan emberek között jött ki, akik azért mind nagyon jó verbális és logikai képességekkel vannak megáldva, hiszen mindez a szakmájukhoz elengedhetetlen.

Az összes többi intelligenciaterületet még továbbra sem fejleszti és vonja be tudatosan az iskola a tanulás és fejlesztés eszköztárába.

A többszörös intelligenciáról szóló bevezető cikkünket itt találjátok: http://szulo2pont0.hu/munka/770-tudod-miben-kiemel...

Zenei intelligencia

Mi is ez?

Pontosabb lenne „hang intelligenciának” nevezni, mert nem korlátozódik a kifejezetten zenei jellegű információra. Továbbá nem is nem csupán a fülünkkel hallható hangokra és dallamokra kell gondolni ennél az intelligenciaterületnél. Nem korlátozódik a zenére ez az észlelési képességünk. Kiterjed a rezgésekre is, amiket egész testünkkel érzünk. A zenei intelligencia révén mintázatokban gondolkodunk, mintákat, ritmusokat azonosítunk a környezetből érkező ingerek, az információk feldolgozása, rendszerezése során. Ez az intelligenciaterület szorosan kapcsolódik a matematikai intelligenciához. Ez az intelligencia foglalja magába a zenei hallás és előadás készségét. A hangok, dallamok és ritmusok hallásának és „látásának”, a különböző hangszínek, hangfekvések megkülönböztetésének és a zene írásának, átírásának a képessége. Ide tartozik az "abszolút hallás" képessége is.

Miből láthatod, hogy a te gyereked jól áll ezekkel a szupererőkkel?

Ha gyermeked gyakran énekel, dudorászik valószínűleg ez az, ami segítségére van abban, hogy gondolkodjon és megnyugtassa magát. Könnyen lehet, hogy ő maga nincs is mindig tudatában annak, hogy valamilyen hangot ad ki. Csupán „kihallatszik”. Ha érzékeny általában a hangokra és a rezgésekre, legyen az levélzizegés, szélfúvás, madárcsicsergés, vagy a villamos dübörgése a talpunk alatt, vagy nyugtalan lesz egy olyan helyen, ahol ugyan zaj van, de számodra például nem zavaró, akkor valószínű, hogy a gyermeked az átlagosnál intenzívebben érzékeli és dolgozza fel a környezet auditív ingereit.

Ha pillanatok alatt megjegyez dallamokat, ritmusokat és rap szövegeket gyárt a történelem leckéből. Ha a családi ebéd közben rendszeresen jobban érdekli, hogy melyik tányér milyen hangot ad, ha a kanállal vagy, ha a villával kocogtatja, hogy a különböző poharak hogyan csilingelnek, ha gyakran dobol kézzel, lábbal, szájjal, mindenben meglátja a hangszert – a saját testében is – akkor bizonyos, hogy a zenei intelligenciája ez egyik legerősebb területe.

Hogyan segítheted a fejlődésben?

Érdekes tapasztalat átsétálni egy hídon, és érezni az áthaladó járművek által keltett rezgést, vagy akár az autóban ülve feltekerni a basszust, amit így az egész testünkkel is érzékelhetünk. De szelídebb módszerek is akadnak. Ha nem szeret énekelni a gyermeked, attól még lehet, hogy szívesen táncol. Ha erre sem fogékony, össze lehet kapcsolni a zene ritmusával például vizuális ingereket, fényeket (ezzel csak óvatosan, az epilepsziások rohamot is kaphatnak a villódzó fényektől!), vagy bármilyen, nem kifejezetten táncos mozgást, például tapsolás, bólintást, csettintést stb. Mindezzel másfajta, esetleg sokkal élesebben működő ingerfeldolgozási csatornákkal segíthetjük meg ezt a területet. A tánc, a ritmikus mozgás szintén ezen a területen fejleszt. Lehet tapsolni, a lábunkon dobolni. Mutass neki beatbox-os előadást! Írjatok együtt egy rap-et a következő családi szülinapos köszöntésére! Hallgassatok együtt zenét, sokfélét, klasszikust és mindenféle mai zenét, külföldit és hazait, akusztikus és szöveges dallamokat is és beszélgessetek róla. Mondd el, neked mi tetszik, mit hallasz benne, milyen hatással van rád! Hallgassatok mindenféle idegen nyelven is dalokat, nézzetek bele sokféle nyelven filmekbe és hasonlítsátok össze a nyelvek dallamát a saját anyanyelvetekével!

Ha kirándultok, vagy csak sétáltok valahol, hívd fel a figyelmét a hangokra, amik körülvesznek titeket! Csak füleljetek. Otthon jó játék, ha bekötött szemmel kell felismerni a különböző zajok forrását, pl. papír összegyűrése, tépése, ceruzahegyezés, alufólia zörgése, gyufagyújtás. Jó móka az is, ha hangfelvétel alapján kell felismerni például ajtó csukódást, az elhaladó autóbusz, vagy az indexelés hangját, a kulcscsörgés, a csobogó víz, vagy egy földre eső pohár hangját. Tanítsd meg fütyülni, vagy tanuljatok meg együtt! Keressétek együtt a zenét, a ritmust a mindennapokban! Ne csak a hangokban, hanem a csendben is. Könnyen lehet, hogy számodra is meglepő része tárul fel a világnak.

Miből tudhatod, hogy az iskolában figyelnek a zenei szupererők fejlesztésére?

Fontos az iskolának ez az intelligencia terület, ha figyelmet fordítanak a zene jelenlétére a mindennapokban, de az ének órák nem csak a szolmizálásról szólnak. A klasszikus zenei kincsünk mellett helyet kap a kortárs zene is.

Ne lepődj meg, ha egy ilyen iskolában a gyereked prezentációt készít kedvenc zenekaráról ének órára, beviheti és megmutathatja kedvenc előadója egy-egy számát, hogy aztán azzal kapcsolatosan dolgozzanak, kapjanak feladatokat. Egy ilyen iskolában könnyen meglehet, hogy van kórus, zenekar, ami azonban inkább az örömzenélésről szól, nem a versenyzésről és még a dobszakkör is szívesen látott foglalkozás.

Ha hallgathatnak fülhallgatóval zenét a gyerekek az önálló munkák közben, amennyiben erre szükségük van, bátorítják a gyerekeket az éneklős, rapelős memorizáló technikák gyakorlására, ha megjelenik a tánc, legalább választható foglalkozásként, vagy például helye van a zenei és mozgásos improvizatív önkifejezésnek is, akkor az iskolátokban kifejezetten tudatosan támogatják a zenei intelligencia fejlődését.

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Szülő 2.0 oldalára!

Szólj hozzá!

Olvasóink történetei

  • Minta cikk 1.

    Minta cikk 1.

    "Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat."

    App Hungary
További történetek >>>
Hogyan szerettesd meg a sportot?
iskola, óvoda

Hogyan szerettesd meg a sportot?

A mindennapi tudatos mozgás, a sport, a testünk karbantartása nagyon fontos tudás. Fontosabb, mint első ránézésre hinnénk! Nem a versenysport, a látványos testépítés, hanem a test és lélek harmóniája. Ami nélkül nincs kiegyensúlyozott élet. Hogyan szerettesd meg? Szeresd Te is!

Laci doki rendelője
interjúk

Laci doki rendelője

A hétvégén baleset volt nálunk, csak egy kicsi, de egy csapásra megváltozott minden körülöttünk. Aztán szerencsés kimenetele lett, de megérintett, milyen nehéz lehet, ha baj van a gyerek egészségével. Sárvári Töttös Györgyi Szuperhős Szakszerviz című könyve a betegségben, kórházban lévő gyerekeknek és szüleiknek segít feldolgozni a traumát, átvészelni a nehéz időszakot. De felkészülni, más nehézségeket átvészelni is segít ez a mese, ami gyógyír a testnek, léleknek egyaránt. A Kolibri Kiadónál megjelent könyvről beszélgettem a szerzővel. Györgyi korábbi könyvéről, a Varázspálca Szakszervizről itt olvashattok.

10 dolog, amit gyerekeinktől megtanulhatunk
határon túl

10 dolog, amit gyerekeinktől megtanulhatunk

A szülő dolga a tanítás. Az életre való felkészítés. Segítenünk kell eligazodni az élet bonyolult és szövevényes rendszerében, tapasztalatainkkal praktikus és kivitelezhető megoldásokat kell átadnunk. De gondolunk-e arra, ahogy mi mit tanulunk mindeközben?

Ne sürgesd felnőni! Hagyjuk gyereknek lenni gyerekeinket!
ajánló

Ne sürgesd felnőni! Hagyjuk gyereknek lenni gyerekeinket!

A fejlett országokban született gyerekek jóval nagyobb súllyal születnek és a későbbiekben is magasabbak, fejlettebbek, gyorsabban érők lesznek, mit 60-80 évvel korábban született társaik. Hamarabb serdülnek, idősebbnek néznek ki és felnőttesebb játékokkal játszanak. Mit tehetünk mi, a szüleik, hogy lelassítsuk ezeket a folyamatokat? Kell-e tennünk ez ellen?

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat
Jövő Iskolája

Átlépni egy korszerűbb életbe, több mint akarat

Miközben omladoznak a régi iskolatípusok, és feszegetjük a retorikai határokat, gyakran ütközünk falakba. Saját falainkba. És szembesülünk azzal, hogy épp saját magunk miatt nincs haladás, modernitás, innovatív megoldások. Se az iskolákban, se otthonainkban. Miközben a szabad oktatást és a korszerű tudást követeljük, valójában 19. századi szerepekbe bújva az ajtót magunkra zárva régi mintáink szerint neveljük a gyerekeinket.